Agressie, wat doe jij ermee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:46

Mij helpt het altijd om weg te gaan uit de situatie door te gaan fietsen/hardlopen. Soms probeer ik die lading aan 'slechte' energie om te zetten in iets positiefs, dus dan ga ik met keiharde muziek opruimen en schoonmaken of schoolwerk doen. Ik moet toch toegeven, dat zijn hele productieve uurtjes. :')

Als de boosheid acuut en door een specifiek persoon wordt verooorzaakt vertel ik die persoon wat me precies boos (heeft ge)maakt en hier ben ik dan best hard in. Maar dat helpt wel.

Gelukkig ben ik zelden echt boos. Ik probeer het altijd op te lossen voordat ik echt boos wordt. Daarom blijft het over het algemeen bij irritatie :)

Als dat allemaal niet werkt, ga ik flink uithuilen en dan kan ik er weer helemaal tegenaan _/-\o_

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:52

Oef toen ik wat jonger was was ik ook zo’n opgewonden standje. Heb nooit agressie tegen iemand geuit hoor, alleen tegen mezelf := inderdaad ook tegen de muur aanslaan of dingen kapot gooien.

Inmiddels ben ik 25 en kan ik er beter mee omgaan. M’n lontje is nog steeds even kort en ik kan nog steeds verschrikkelijk kwaad worden of ontploffen maar inmiddels helpt tot 10 tellen wel. Even de situatie uit de weg gaan, rustig op m’n ademhaling letten en desnoods even naar buiten... Koud water in m’n gezicht of over m’n polsen helpt ook, letterlijk even afkoelen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:53

Uiten

Anoniem

Re: Agressie, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:06

Ik krop alles op en dat is heel irritant... Ik reageer het eigenlijk ook niet af maar uiteindelijk komt het in een andere vorm er uit... Janken janken janken. Heel vervelend.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:07

Wat kun jij fysiek wel?
Zoek in oplossingen ipv geweld.

En ja ik weet hoe het is om je machteloos te voelen, niet te kunnen bewegen en een flink paasei te hebben!!

Totdusver ben ik eigenlijk altijd weggelopen als ik agresief zou worden. Oftewel op het moment dat ik het aanvoel komen ga ik uit die situatie weg. En kom pas weer terug als ik het "aan" kan met nieuwe moed.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:15

Hier iemand die pas tot fysieke agressie over gaat als ik ver, ver, vér over het randje word geduwt.

Anders is het vaak janken, of achter de rug van de persoon die mij boos heeft gemaakt even flink schelden en mokken :o

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:16

Toen ik 11/12/13/14 was ongeveer kon ik me echt niet uiten. Het was een periode waarin mijn ouders gingen scheiden, mijn beste vriendin naar een andere school ging, ik werd gepest (achtervolgd vanuit school, bedreigd, van mijn fiets geschopt, etc.). Dus de woede en verdriet stapelden zich op en ik wist niet hoe ik het moest uiten. Dus dat werd schreeuwen, met dingen gooien, slaan, etc. Mijn zus heeft aardige tikken gehad..

Creatieve therapie heeft me toen (onbewust) geholpen :)

Nu kan ik erover praten als ik dat wil. Als ik dat niet wil dan trek ik me terug, schrijf ik het op of huil erover. En soms kan ik nog wel even schreeuwen tegen iemand, bijvoorbeele mijn moeder :x Gelukkig kent ze me en weet ze dat ik het niet zo bedoel. Maar ik heb de afgelopen paar jaar geleerd om te praten over hoe ik me voel en dat is echt fijn :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:28

Ja enkele tips die ik kan meegeven: Tegen een kussen of zetel aan kloppen, met iets gooien dat niet kapot kan gaan, heel hard met een pen over een papier krassen, eens heel goed gillen...

Ik zou mijn agressie ook nooit tegen een ander gebruiken. Zou ik verschrikkelijk vinden. Zelf ben ik ook een enorme sportfanaat en heb 2 maanden (gelukkig maar 2) met een voetblessure gezeten aan mijn ligamenten waardoor mijn voet ook permanent naar binnen valt tijdens het rijden. Toen ik hier nog aan moest wennen heeft dit ook voor huilbuien op stal gezorgd, en ik ben echt geen huiler :')
Dus snap je frustraties volledig, ik vind dat heel hard rennen ook helpt, maar in jou geval zal dit niet gaan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:38

2 schreef:
1 schreef:
Vind iedereen hier het maar normaal dat TS tot bloedens toe tegen de muur aan slaat? :o?

Nee, maar ik neem dit soort berichten vaak met een flinke berg zout en ik geloof niet echt dat iemand op zijn kamertje zijn eigen vuisten kapot slaat terwijl er niemand kijkt die het "zielig" kan vinden. Dus nee, niet normaal maar ook niet geloofwaardig... En zo wel denk ik altijd maar dat mensen dan wat leuks te vertellen willen hebben aan de verjaardagstafel met kapotte vuisten. :o

(...) Even lekker klagen en zeuren helpt vaak.

Zo kun je dus ook met agressie omgaan: het verhaal van een ander onderuit halen. Ik vind dat persoonlijk niet vallen onder 'klagen en zeuren'.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:32

Wat lastig zeg: dat je door je blessure niet kunt sporten. Anders zou een vechtsport een goede optie voor je kunnen zijn. Een boksbal of kussen is een betere optie dan een muur.
Maar het lijkt vooral agressie tegen jezelf, net zoals jezelf krassen/snijden dat is. Het lijkt me goed om hulp te zoeken.
Sterkte.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:51

Unique6 schreef:
Interessant om dit allemaal te lezen!

Je zou mijn berichten met een flinke berg zout kunnen nemen, maar dat moet je zelf weten ;) . Helaas gebeurd het toch echt. ‘Gewoon’ als ik op stal ben bijvoorbeeld, en ik geef een paar ontzettende klappen tegen de muur. Ja dat is niet erg slim, maar zo uit ik mij.

En de reden hiervoor is mijn blessure. Sinds een jaar ben ik geblesseerd en op het moment is zelfs wandelen teveel. Ik weet niet hoe je als sportfreak de hele dag binnen moet zitten, maar uh.. Dat is best nog wel lastig!

Ik vind het gewoon interessant om te lezen hoe jullie met agressie om gaan. Oh en ja ik voel het wel aankomen. Maar meestal borrelt de woede al een tijdje en ‘opeens’ sta ik tegen een muur te slaan. En ik weet dat het niet normaal is. Net zoals Calipsolover zegt, je maakt je er gewoon schuldig aan.

Ontzettend klote is het in elk geval. Je bent je er in elk geval van bewust! Dat is al heel wat.

Probeer dingen te zoeken die je direct kunt doen zodra je het voelt opkomen. Of dat nou zingen is, lachen, ijsberen, op een vel papier krassen, papier scheuren of pak desnoods een doos of bal om tegenaan te schoppen, of een boksbal, dat hielp mij destijds erg goed! .. probeer iets te vinden wat Je meteen kunt doen ipv Maar op die muur rammen... daar krijg je véél meer schade van en die extra blessures kun je niet gebruiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:16

Unique6 schreef:
Als jij agressie of woede in je voelt, wat doe je er dan mee? Stop je het weg of uit je het?
Ik ben nu een jaar geblesseerd en mag niets. Ik word vaak agressief nu (...) Tegen iets aan slaan helpt voor mij, maar ik zou toch echt iets anders moet verzinnen.

Dus: hoe ga jij om met je eigen agressie?

Woede is in principe een positief woord voor mij - bij 'agressie' is de woede naar mijn gevoel gemengd met andere nare dingen als frustratie en noem maar op.

Woede is in principe "de kracht tot verandering" - niet eens zozeer iets 'dat je moet uiten'
...woede inslikken: daar word een mens naar van - niet doen dus!

Meestal gebruik ik mijn woede: het omzetten in woorden of daden.

En slaan kan een prima eerste ontlading zijn - maar sla doorgaans op kussens. Of ik stampvoet, of trap.

En dan idd de vraag: wat kun jij fysiek wel, als het gaat om 'ontladen'...?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:22

Bij agressie denk ik aan frustratie en aan frustratie aan onverwerkte emoties in het verleden. .boos is wat anders... persoonlijk ken ik niemand die agressief is omdat ik dat mijd...ik zie meer in verwerkingstherapie dan in uiten van dergelijke gewelddadige emotie die niets oplost....als dingen in het leven zo zijn gaan hotten dat er zoveel negatieve energie ontstaat en zo een uitbarsting komt...dan is oplossen van deze tricker voor mij het enige....
Zeker als je bij zulke gevoelige dieren als paarden bent.
TS succes, maar slaan is voor mij geen optie

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:41

Even laten bezinken, even niks doen, terug trekken, gedachte verzetten. En pas als ik weer reeël kan nadenken er opnieuw naar kijken.

Fysiek geweld komt bij mij niet voor. Niemand hoeft te leiden aan mijn frustraties..