Wond verbinden of niet? *let op, foto*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:18

Flapje zit er nog aan lijkt het? Dan heb je kans dat het daaronder wel wat gaat rommelen - flapje zal uiteindelijk toch afsterven, dus kun je er ook nu afhalen (knippen).
Ziet er verder uit als een schaafwond, in laten drogen, eventueel wat wondspray of teatree olie erop (prikt, maar werkt grandioos).
Als het toch gaat ontsteken even in de soda/biotex of maandag bij de huisarts terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:19

Gewoon wat betadinezalf er op en een gaasje. Klaar :-)

Mariska88

Vind je trouwens wel een schattig, berzorgde moeder :o

eclair98

Goof schreef:
Gaan mensen hier serieus de HAP voor bellen? Onbegrijpelijk. Dit soort wondjes zijn doodnormaal voor kinderen. Niks aan de hand.

Als de eventuele tetanus prikken niet meer up to date zijn, ja, dan zou ik bellen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:20

Majabeestje schreef:
Hij is 7, dan hebben ze toch nog injecties gehad die 'werken'?

Jup, tetanus enting is 10 jaar geldig

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:25

justdiesel schreef:
Ik zou er gewoon mee in lauw water met wat soda gaan zitten voor te ontsmetten en verder helemaal niks.
Maar goed ik ben geen dokter...

hier zelfde gedachten, ik had vroeger enorm veel van deze wondjes. iets met bomen klimmen en lomp zijn.
goed spoelen en laten drogen en klaar. zolang kind geen koorts krijgt !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:33

eclair98 schreef:
Goof schreef:
Gaan mensen hier serieus de HAP voor bellen? Onbegrijpelijk. Dit soort wondjes zijn doodnormaal voor kinderen. Niks aan de hand.

Als de eventuele tetanus prikken niet meer up to date zijn, ja, dan zou ik bellen.

Die prikken zijn bij kinderen normaal gesproken gewoon actueel.
In dit geval zou ik het handje even in de biotex laten weken voor 20 minuten.

verootjoo

Re: Wond verbinden of niet? *let op, foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:36

Het is een jongen... die hebben zulk soort wonden en elke dag drie nieuwe bulten en blauwe plekken.
Je zou elke dag op de HAP kunnen gaan zitten :+

Ik zou gewoon wachten tot het overgaat en als het lijkt te gaan ontsteken even naar de dokter.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:38

Oh kom op zeg, het is maar een beetje zand. Vind je het gek dat de kinderen van tegenwoordig niks meer gewend zijn als je hiervoor al een topic moet openen..
Uitspoelen die hap en klaar. Als hij vannacht aan de dekens blijft haken met het losse vel doe je er een pleister op en anders lekker laten luchten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:40

Goof schreef:

Ik snap het ook niet... Als kind liep ik wekelijks met nieuwe open plekken. Vooral op handen en knieën. En ik leef nog steeds :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:47

Geen HAP voor nodig. Zelf vaak zulke wondes gehad (bomen klauteren eruit springen, met skeelers vallen etc,...)

Vorig jaar op werk in mijn duim gesneden met een snijmachine (charcuterie snijden in beenhouwerij) bloede hevig (viel bijna flauw van het zien van dag bloed).
Twee uur laten was mijn schift gedaan dus gewoon pleister eromheen steriele handschoenen aan en verder werken. Handschoenen 4x moeten vervangen ivm vol bloed zitten.

Maar naar de dokter gaan? Nee hoor dat ginf ik echt niet doen. Kon hoogstens dichtgebrand worden hechten/dichtplakken ging niet lukken ivm stuk nagel weg.
Eenmaal thuis het goed nagespoeld onder de kraan pleister erop want bleef bloeden als een gek.
'S nachts pleister eraf gegaan maar bloede niet meer echt behalve na ergens tegen stoten weer even.
Alleen de kloppende pijn 's avonds was verschrikkelijk :')

'S anderendaags (zondags gelukkig) gewoon open gelaten en enkel maandags op werk nog pleister eromheen en handschoenen ivm hygiëne voor de klanten.

Wond was binnen 72u zo goed als dicht (lees bloedde bijna niet na een stootje ertegen) en na 2 weken niks.meer van te zien behalve stuk nagel weg die na 1 maand weer helemaal gaaf bijgegroeid is.

Dus nee voor dit type wondje zou ik gewoon de hand weken in lauwwarm water en verder aan de lucht laten drogen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 20:54

Je mag me best overbezorgd vinden. Het is een jongen en heeft idd vaak iets. Bel eigenlijk nooit de huisarts of het moet ernstig zijn.
Ik twijfelde nu om het wel of niet te verbinden, zo gek is dat niet vind ik. Naja, maakt ook niet uit.
Bedankt voor de reacties, ik heb betadine en een wondgaasje bij de buurvrouw gehaald, de boel ontsmet en er een gaasje opgedaan.
Zal wel loslopen verder.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:57

Als je het goed uitgespoeld en eventueel ontsmet hebt, lekker open laten luchten als hij thuis is.
Als hij morgen toch buiten wil spelen even afdekken met iets.

Voor volgende keer, handschoenen aan als hij gaat schaatsen. Niet alleen voor het vallen, maar ook voor per ongeluk overrijden van vingers...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:08

Mossel schreef:
Goof schreef:

Mijn gedachten, en dan klagen dat ze zo lang bij de HAP moeten wachten :') gewoon ff weken zodat het meeste vuil er uit is en lekker open houden

Dit, en anders even wat jodium of sterilon erop, is het ontsmet en schoon.

Zeker niet verbinden.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:12

Persoonlijk zou ik het ontsmetten, losse flapje eraf knippen en verder laten drogen aan de lucht... Zo behandelde ik dit soort wondjes vroeger altijd bij mijn kinderen. Vooral mijn dochter had regelmatig dit soort schaven en wondjes, ben dus 'ervaringsdeskundige' :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:17

Nee, hier zou ik niet voor bellen.

Uurtje weken in de soda of biotex, desnoods morgen nog een keertje herhalen. Verder niks aan doen.

Gewoon gezonde mensen kunnen dit prima oplossen en een beetje vuil ga je echt niet plotseling dood aan.

Wel even zorgen dat de tetanus up to date is als je echt iets wilt doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:23

Beter bezorgd dan ongeinteresseerd :)

Weken in soda en dat soort producten is al jaren achterhaald, maar het advies blijft hardnekkig aanwezig. Het vergroot juist de kans op infectie en het vertraagt de genezing.

Ik zou het er niets op doen en verder in de gaten gouden. Komt vast goed.

Beterschap voor je zoon!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:35

Ach jee......het lijkt er op dat je tegenwoordig voor elke scheet de HAP moet bellen. Vroeger was echt niet alles beter, maar de betutteling van tegenwoordig slaat behoorlijk door.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:38

Echt heel bijzonder. Ik denk dat ik keek of ik snot zag branden toen ik dit topic doorlas :')

Gewoon even schoonspoelen, als je het goed wil doen ontsmetten en klaar. Zo spannend is het allemaal niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:41

RaafSmits schreef:
Ach jee......het lijkt er op dat je tegenwoordig voor elke scheet de HAP moet bellen. Vroeger was echt niet alles beter, maar de betutteling van tegenwoordig slaat behoorlijk door.

Ja klopt := maar je wordt als moeder ook wel gek gemaakt door andere moeders hoor :roll: dus ik snap dat sommigen dan gaan twijfelen of toch overstag gaan om wel te bellen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:41

Ik ben laatst gestruikeld en had ik exact zon wond. Even goed onder de kraan afspoelen en toen betadine erop gedaan. En goed laten drogen. Niet elke keer na douchen etc direct pleister erop doen. Als ik naar buiten ging wel grote pleister erop

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:44

Nou ik heb vaak wonden gehad en die gingen soms ook ontsteken door de viezigheid. Dus ja, dan ben ik misschien wat voorzichtiger ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:48

Goof schreef:

Geen wonder dat de zorgkosten zo omhoog vliegen. :oo

Dit ging bij mij als kind gewoon onder de kraan, ff goed uitspoelen en daarna van die fijne prik jodium erop.
Vervolgens een pleister voor de tranen en daarna weer naar buiten.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:52

Majabeestje schreef:
Je mag me best overbezorgd vinden. Het is een jongen en heeft idd vaak iets. Bel eigenlijk nooit de huisarts of het moet ernstig zijn.
Ik twijfelde nu om het wel of niet te verbinden, zo gek is dat niet vind ik. Naja, maakt ook niet uit.
Bedankt voor de reacties, ik heb betadine en een wondgaasje bij de buurvrouw gehaald, de boel ontsmet en er een gaasje opgedaan.
Zal wel loslopen verder.

Naja beter zo dan dat het je allemaal niet interesseert Toch:)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:01

Jasmijn159 schreef:
Nee, hier zou ik niet voor bellen.

Uurtje weken in de soda of biotex, desnoods morgen nog een keertje herhalen. Verder niks aan doen.

Gewoon gezonde mensen kunnen dit prima oplossen en een beetje vuil ga je echt niet plotseling dood aan.

Wel even zorgen dat de tetanus up to date is als je echt iets wilt doen.

Een uur ...... oh dat is echt zo slecht voor je huid en wondgenezing. 5 minuten, 10 maximaal. Anders verweekt de gehele huid rondom de wond en kan het amper genezen... Sowieso wordt soda niet meer aangeraden omdat als het niet goed oplost, de korreltjes de wond juist kunnen irriteren. Dan liever iets van vloeibare badedas.

Je hebt genoeg gedaan voor schoonmaken, eventueel voor de nacht een losse pleister er op. Bij voorkeur zo’n ouderwetse bruine, die anderen verweken ook de huid. En verder gewoon aan de lucht laten drogen, dat stukje huid valt er ook vanzelf af. Komt goed :)