Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 05:55

Wat een enorm bijzondere adviezen worden er hier gegeven.

Wie is hier allenmaal fysiotherapeut oefentherapeut of dergelijke die hun adviezen hier neerzetten?

Wat ik zo uit je verhaal lees klinkt je nek en rug hyper mobiel. Jou spieren moetwn heel hard werken om de wervels "boven op elkaar" te houden. Dat verklaart waarschijnlijk het knakken wat je soms voelt en de schietende pijn bij bepaalde bewegingen.

De grote spieren (trapezius, levator scapulea) spannen zich dan op wat veel pijnklachten kan geven.

Massage op die grote spiergroepen weer wat te doen ontspannen helpt daar bij, maar alleen massage en wat mobiliserende oefeningen zijn geen lage termijn oplossingen.

Zorg er voor dat jou fysio ook stabiliserende oefeningen van de nek en schouderregio gaat doen om de kleine spiertjes tussen de wervels in sterker te maken zodat de grote spiergroepen minder de neiging hebben om aan te spannen. Ook houding onderhouden is hierin belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 17-03-18 06:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Re: Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:07

Ik heb er al jaren last van.
Dan weer fysio / manuele therapie ben ik er weer een tijdje vanaf.
Laatste keer uitstraling naar mijn duim dus voorzichtig aan begonnen met therapie en er zat een zenuw klem.
Nu na 6 behandelingen bijna geen last meer.

Ik kom ook iedere 3-4 maanden bij een osteopaat
Goed onderhoud van je lijf is heel belangrijk.

Neem de adviezen van je fysio ter harte en doe je oefenen dan zal in de loop van de tijd je klachten verminderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:41

Klinkt als een heel bekend probleem, maar ben in mijne hele lichaam hypermobiel. Maar heb ook lichte slijtage in een van mijn nekwervels die ook nog voor extra problemen zorgen. Als het nodig is ga ik naar de fysio om weer wervels recht te laten zetten en als het als extra ondersteuning nodig is Mensendieck therapie (houding gericht).

Blijven bewegen binnen de mate van je lichaam blijf heel belangrijk en dan ook dat je heel goed moet luisteren naar je lichaam.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:07

Peelie schreef:

Wie is hier allenmaal fysiotherapeut oefentherapeut of dergelijke die hun adviezen hier neerzetten?

k.

Off-topic, soms kan een ervaringsdeskundige wel de goede tip geven....
En je proeft het al, ik spreek uit ervaring....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:14

unbelievable schreef:
Peelie schreef:

k.

En je proeft het al, ik spreek uit ervaring....

Ik ben benieuwd wat voor dieper liggende oorzaak jij bedoeld en waar je dat op baseert?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:48

Ik vind het juist bijzonder dat therapeuten advies gaan geven zonder de persoon te zien.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:54

[/quote]

En je proeft het al, ik spreek uit ervaring....[/quote]
Ik ben benieuwd wat voor dieper liggende oorzaak jij bedoeld en waar je dat op baseert?[/quote]
Hokjes denken, niet verder kijken. Heb het zelf 2x mee gemaakt. Een voorbeeld ik zou dystrofie hebben aan een arm en hand. En maar oefenen, duwen trekken en draaien. Al die tijd riep ik zit niet goed. Nee hersens moesten resetten en er werd keurig het boekje dystrofie gevolgd. Gevolg mijn onderarm was gedraaid vast gegroeid. Ik had dus gelijk! En door al die fysio was alles kapot, blijvend gehandicapt!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:48

@ Peelie, dat is dus ook precies wat de fysio dacht.

Allemaal bedankt voor de goed bedoelde adviesen en tips. Mocht het niet lukken, of dat de fysio qua kennis hierin te kort schiet, zal ik zeker naar jullie suggesties kijken. Mensendieck was ook iets wat de huisarts aanraadde. Het was dat of fysio. En tuurlijk kies je voor iets waar je het meest bekend mee bent ;) Ik zie haar woensdag weer, dus daar ga ik mijn misselijkheid en verergerde klachten bespreken.

@unbelieveable, heel vervelend dat het jou gebeurt is. Blijkt maar weer dat je altijd kritisch moet zijn ook naar professionals blijkbaar en goed moet luisteren naar je lijf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:09

En misschien ook even bloed prikken op de mineralen en vitamines die van invloed zijn op spieren en zenuwen, vooral de spieren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:27

bigone schreef:
En misschien ook even bloed prikken op de mineralen en vitamines die van invloed zijn op spieren en zenuwen, vooral de spieren.

En nog even een andere tip, koop bij Holland en barret(voorheen de tuinen) eens een zak magnesiumvlokken en neem drie keer in de week een bad of wanneer je geen bad hebt dan kun je ook de oliespray kopen en dit op je pijnlijke spieren spuiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:55

Bralindy schreef:
Even een kleine update voor als mensen geïnteresseerd zijn.

Ik ben naar de HA geweest en die schrok eigenlijk hoe vast alles zit. Doorverwezen naar de fysio waar ik meteen de volgende dag terecht kon. Die constateerde dat mijn klachten gerelateerd zijn in mijn lenigheid (zeer soepel in mijn gewrichten en tussen mijn wervels) waardoor mijn spieren erg hard moeten werken om alles in balans te houden. Ik heb intussen ook rug klachten ontwikkeld en een vreemd gevoel van instabiliteit bij de middelste wervels.

45 minuten ben ik gemasseerd (lees: gemarteld :+) en was alles al een stuk beter maar nog niet weg. Mijn kaakklachten zijn gerelateerd aan mijn nek. Oefeningen meegekregen en woensdag weer volgende afspraak (iedere week). Ik heb alleen nog de hele tijd hoofdpijn en word misselijk door bepaalde oefeningen voor mijn nek. Dat is alleen echt niet chill, maar het is in iedergeval een spieren kwestie en niet een wervel die verkeerd zit oid.

Mij ontgaan een aantal zaken.

Er is geconstateerd dat je zeer soepel in je gewrichten bent.
...hoe precies is dit vastgesteld?

"Daardoor moeten je spieren hard werken" - dat kan het verhaal achter de spierpijn zijn, dat snap ik wel.
Regelmatig is het zo dat hypermobiele mensen hun overbelaste spieren niet correct gebruiken, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.

Drie kwartier stevig masseren - ?
Ik zie idd ook meer in 'methode cesar bij hypermobiliteit': leren om je spieren correct te gebruiken.
...liefst in combinatie met een vriendelijke massage, je hebt al pijn genoeg gehad.

Hoofdpijn en misselijkheid zeer zeker bespreken...!!!
Een beetje misselijk een half uurtje 'mag', maar meer ook niet.

Verder: correct gebruik van je spieren of niet:
een lichaam is niet dom.
Verstrakte spieren kunnen pijn doen - maar die verstrakking kan zin hebben: je nekwervels op hun plek houden.

En die rugklachten en dat gevoel van instabiliteit - is dat van ba de massage...?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:46

Ik heb er een hard hoofd in dat de fysio jou gaat kunnen helpen. Je gaat nu oefeningen doen om zogenaamd de omliggende spieren sterker te maken. Nou succes, heb het zeven maNden geprobeerd onder begeleiding van fysio en toen ik alsnog keihard door mn knie ging, kapte ik ermee.
Zelf ben ik ergotherapeut en denk dat een collega ergo je goed zou kunnen adviseren over je houding en eventueel tips en trics voor op je werk en thuis.
Hiernaast kun je natuurlijk gaan trainen. Maar je zult goedkoper uit zijn met een personal trainer om je spieren te trainen.

Zwemmen kan trouwens ook verlichting geven evenals yoga.

Overigens, oefentherapeuten zijn een overlap van ergotherapeuten en fysiotherapeuten maar hebben niet de diepgang of de onderbouwing zoals fysio of ergo dit kan of heeft. Oefentherapie is ook geen beschermde titel en de andere twee wel. Zelfde als dietist (beschermd en hbo opleiding van 4 jaar) en voedingsconsulent (niet beschermd en kun je worden met je basischool diploma).

Ik zeg niet dat oefentherapie niet effectief zal zijn, maar ergo en fysiotherapie kan je hetzelfde bieden en je bent soieso verzekerd (iig voor ergotherapie, 10 uur in de basisverzekering).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 02:09

Ik volg even, herkenbaar. Ik ben ook hypermobiel en heb heel vaak klachten aan mijn trapezius spier. Ook knopen etc. Fysio heeft bij mij totaal niet geholpen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 08:02

@janneke ik heb buig oefeningen moeten doen en toen plakte zij dat labeltje op mij. Ik vond het wel een logisch verhaal?

Rugklachten waren al voor de massage.

Ik ga zeker het een en ander met haar bespreken want ik heb nu ook de hele week hoofdpijn en de boel is ook flink geïrriteerd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:18

Ik snap ook niet zo goed waarom je 3 kwartier uitgekneed bent? Maar thats just me.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:28

Hier ook een ervaringsdeskundige, en ja logisch verhaal, fysio kan dit wel degelijk aanvoelen.
Eerst een waarschuwing, laat je nooit kraken! Dit kan in jou geval desastreus uitvallen!
En verder zal je eerst weer alles los moeten (laten ) maken voor je weer op de juiste manier op kunt bouwen (en ja, dan hoort drie kwartier kneden ook bij). Daarna moet je de juiste spieren opbouwen onder begeleiding. Houdings/ergo therapie is zeker een aanrader om te zorgen dat je je spieren op de juiste manier gaat belasten. En dan vooral zelf oefeningen blijven doen om het te onderhouden.
Tja, en regelmatig een onderhoudsbehandeling om te voorkomen dat het weer te erg wordt.
Overigens kunnen je klachten nu eerst verergeren, is bij mij altijd het geval als ik weer te vast heb gezeten en los gemaakt word, peesontstekingen in mijn schouders en tennisarmen aan beide kanten voor dat ik weer kan gaan opbouwen.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:39

Bralindy schreef:
@janneke ik heb buig oefeningen moeten doen en toen plakte zij dat labeltje op mij. Ik vond het wel een logisch verhaal?

Jazeker.
Citaat:
Rugklachten waren al voor de massage.
"Goed" om te horen.
Bij zaken rond hypermobiliteit zijn stevige, sterke spieren belangrijk die je correct gebruikt.
(Ik was bang voor een knoeier die jouw stevige spieren giga los had gemaakt - zonder jou iets er voor in de plaats te geven en dat dat nieuwe klachten had veroorzaakt.)

"Kraken" is een misleidende aanduiding, maar het kan zin hebben. Wel is het zaak dat de behandelaar en jij goed op 1 lijn zitten.
Ik ben zelf niet officieel hypermobiel, maar het bindweefsel/ bandenapparaat rond onder andere mijn wervelkolom is elastischer dan ideaal.
Manuele therapie rekt die soepele banden nog eens een beetje op - niet te vaak doen dus. (Mijn instructeur liet zich elke 2 weken rechtzetten - ik begin daar niet aan: na een val plus ernstige klachten en daarna jaren niet.)

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:54

Even doorgaan over het “kraken”. Goed bedoeld advies maar laat het niet door een fysio doen!
Het kan zeker een stap voorwaarts voor je zijn, maar kijk uit bij wie of wat je het laat doen

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:28

Ook hier bekend met nekklachten, hoofdpijn en rugpijn.
Wat mij erg geholpen heeft is de podoloog.
Er zitten zones in je voeten die invloed hebben op het hele lichaam.
Nu heb ik zooltjes in mijn schoenen en die worden regelmatig aangepast/vervangen. Iedere keer wordt er ook naar mijn lichaamshouding gekeken.
Nu al veeel minder klachten

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:54

Ik heb niet alles gelezen, excuses dus als ik iets mis of herhaal.
Ik heb zelf ook al jaren last van nek en schouder klachten, Soms tot aan duizeligheid toe.
Verschillende therapieën gevolgd, houding, kraken, dry needling, oefeningen, kracht training ect.
Niets hielp tot ik bij deze masseur kwam, die met verschillende technieken werkt zoals de trigger point en emmett techniek. Nu blijkt ook dat naast mijn nek en schouder spieren dus ook de borst en hoofd spieren vastzitten. Ik word behandeld en het is zo veel minder geworden.

Mijn tip is, kijk niet alleen naar je nek en schouder spieren, alles is één geheel dus als het ene vast zit gaat dat aan het andere trekken waardoor dat ook vast gaat zitten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:56

RoyceMack schreef:
Ik heb er een hard hoofd in dat de fysio jou gaat kunnen helpen. Je gaat nu oefeningen doen om zogenaamd de omliggende spieren sterker te maken. Nou succes, heb het zeven maNden geprobeerd onder begeleiding van fysio en toen ik alsnog keihard door mn knie ging, kapte ik ermee.

Overigens, oefentherapeuten zijn een overlap van ergotherapeuten en fysiotherapeuten maar hebben niet de diepgang of de onderbouwing zoals fysio of ergo dit kan of heeft. Oefentherapie is ook geen beschermde titel en de andere twee wel. Zelfde als dietist (beschermd en hbo opleiding van 4 jaar) en voedingsconsulent (niet beschermd en kun je worden met je basischool diploma).

Ik zeg niet dat oefentherapie niet effectief zal zijn, maar ergo en fysiotherapie kan je hetzelfde bieden en je bent soieso verzekerd (iig voor ergotherapie, 10 uur in de basisverzekering).

Mensendieck en cesar zijn erkende bacheler HBO-opleidingen oefentherapie, gelijkwaardig aan bijv. Ergotherapie.
Vaak genoeg hebben professionals daarnaast aanvullende scholingen gedaan, zoals bijvoorbeeld Feldenkreis. Dus het een sluit het ander niet uit.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:02

unbelievable schreef:
Even doorgaan over het “kraken”. Goed bedoeld advies maar laat het niet door een fysio doen!
Het kan zeker een stap voorwaarts voor je zijn, maar kijk uit bij wie of wat je het laat doen

Als je banden "te lang" zijn is er veel ruimte en kunnen door kraken je wervels "doorschieten".
Zowel de fysio, revalidatie arts en de neuroloog hebben mij met nadruk gezegd nooit te kraken omdat in mijn geval de kans op een dwarslaesie van de nek heel groot is..........

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:15

Ibbel schreef:
Klinkt herkenbaar. Bij mij was het een nekhernia.

Zelfde hier.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:47

Ik loop al een aantal jaar met nekpijn en sindskort heb ik minder kracht in mijn armen en dan vooral in mijn handen. Misschien herkent iemand dit?

Ik heb mij al verschillende keer laten behandelen door een kinesist maar dit helpt mij niet. Daarom heeft de HA mij aangeraden om een MRI scan te laten maken. Gisteren is dit gebeurd. Ik heb zelf de foto's bekeken en denk iets te zien, maar ik ben niet genoeg geschoold om tot een echte conclusie te komen. Donderdag ga ik naar de HA. We zullen dan de foto's bespreken en ik laat dan ook nog even bloed prikken.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:21

RoyceMack schreef:

Hmm.. ben nu toch wel lichtelijk beledigd. Oefentherapie Mensendieck en Cesar is wel degelijk een beschermd beroep! Hoe kun je nou zeggen dat de fysio hetzelfde te bieden heeft?? Dan weet jij gewoon niet wat oefentherapie Mensendieck en Cesar is. Ik werk met fysiotherapeuten in een multidisciplinaire praktijk en we vullen elkaar op veel vlakken goed aan, ik doe niet wat zij doen en zijn ook niet wat ik doe.

Sorry, er is zoveel onbegrip voor mijn beroep en zo'n opmerking valt dan al snel verkeerd. Wij oefentherapeuten zijn óók goed en kunnen veel voor mensen betekenen.