Kijkoperatie buik/baarmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:42

candalisa schreef:
Elenamm77 dankjewel dit stelt me wel wat gerust ... heb je daarna nog de pijn aanvallen gehad? Vaak schrijven ze er hormonen voor maar ja aangezien we graag een kindje willen is dit geen optie...

uhmmm helaas moet ik daar ja op antwoorden..

ze hebben alles heen en weer geschoven, getild, gepord en gepoerd.. Maar mijn buikholte kan zo t boekje in hoe een schone cleane buikholte er hoort uit te zien..

ik heb dus alle kenmerken van Endometriosis, maar heb t niet..
hier geen verlichting.. de operatie was uiteindelijk voor niets.. ze hebben alles nagezocht, maar geen vlekje te bekenen

Men schuift t op de hormoonhuishouding, mogelijk een verstoring in de hypofyse.

Na de kijkoperatie ben ik een jaar op lucrin gezet.. Dat is een middel dat op de hypofyse de hele cyclus stillegt.. Vaak wordt dit kortdurend voorgeschreven bij Endometriosis om het baarmoederslijmvlies zo rustig mogelijk te krijgen. Bij kankerpatienten om tumoren te vertragen voor een operatie en bij IVF om de cyclus nauwkeurig te reboosten..

om puur menstruatie tegen te houden is echt zeldzaam, kunstmatige overgang feitelijk.. En na een jaar moet je er eigenlijk ook echt af, vanwege alle bijeffecten die blijvend kunnen worden..

Maar hemels jaar gehad :D.. nu op een minipil die de hormonen afvangt op de eierstokken.. maar helaas breek ik daar licht doorheen.. heb nu ongeveer de 'klachten' van iemand die een gemiddelde tot matige ongesteldheid heeft.. maar he, ik mag daar blij mee zijn :D.. wel voor de zekerheid altijd een beetje tramadol in huis.. omdat ik letterlijk als de dood voor mijn eigen cyclus ben geworden.. Puur omdat er geen fysieke afwijkingen zijn gevonden, niet hormonaal, niet fysiek en er dus geen oplossing is. Kan dus zomaar zijn dat een volgende doorbraak een full blown is..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:44

Ik ben in 2016 geopereerd vanwege een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (verrekte pijnlijk!), daarbij is m'n eileider + vruchtje verwijderd. Vond het wel even een dingetje hoor... ik was panisch voor de narcose, maar dat is weer een ander verhaal.
Het doorspuiten van de, in mijn geval nog 1, eileider gebeurde zonder roesje oid en vond ik echt onwijs meevallen (ondanks alle wildwest verhalen op internet).

Die angst is niet zomaar bij je weg te nemen, ik hoop voor je dat je achteraf denkt 'oh joh, was dit alles?'. Veel succes & sterkte in ieder geval!

elenaMM77

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:45

als je endomitriose hebt, dan maken ze t schoon, je pijnklachten nemen dan significant af, totdat het weer terugkeert..

als je kinderen wilt, dan zou ik vanuit 'egoistisch oogpunt' zeggen.. doe het zo kort mogelijk na t schoonmaken.. Dan ben je t langste van t gesodemieter af ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:47

Ik kom je ook even moed inspreken :(:)

Heb twee kijkoperaties gehad en was bij de eerste ook ZO verschrikkelijk bang, net als jij...
Vreesde dat ik niet onder narcose zou komen, dat ik iets voelen en niks zou kunnen doen -O-

Maar niks van dat al!
Heerlijk geslapen en werd zelfs zonder veel pijn wakker.

Tweede keer ging ik nog net niet fluitend de operatiekamer binnen en ook die keer viel reuzemee!

En geloof me, ben best kleinzerig :o

Heel veel sterkte, komt goed :*

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:50

Hoe laat moet je je in het ziekenhuis melden?

Probeer tot die tijd je gedachten te verzetten. Voor jou is het een heel groot iets, maar de artsen en verpleegkundigen die je vandaag gaat zien zijn ervaren en doen dit iedere dag. Wees eerlijk over hoe je je voelt, stel vragen en geef het aan als er iets is.
Ik denkt aan je! :(:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:51

Je kunt trouwens wel last hebben van het ingespoten gas, maar dat is niet ondraaglijk.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 14:16

Superlotje ik ben onderweg moet me om 2 uur melden ... zal me ook niet groot kunnen houden ook al zou ik dat willen zit nu al trillend en huilend in de auto |(

Pfff Thanks voor de opbeurende berichten ik hoop dat ik het gewoon over me heen kan laten komen en dat er idd geen slecht nieuws uitkomt :(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:26

Vraag dadelijk meteen of je iets kunt krijgen dat je wat rustiger wordt. Ik snap het heel goed, de eerste keer was ik ook echt enorm zenuwachtig. En zelfs na 14 operaties in 1,5 jaar blijf ik het ook nog spannend vinden, soms kan je beter een spoed operatie hebben. Dan heb je niet de tijd je druk te maken...

In het ziekenhuis goed aangeven, dan kunnen ze er rekening mee houden en dat doen ze ook echt! De anesthesist is vaak ook ontzettend vriendelijk en weet precies hoe en wat en gaat je helemaal begeleiden, maar dan wel duidelijk aangeven. Als je bijvoorbeeld bang bent om misselijk uit de narcose te komen, zal hij/zij je extra medicatie geven tegen misselijkheid als hij/zij je bij laat komen uit de narcose. Ze denken echt heel fijn mee om het zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Het valt echt reuze mee en zolang je alles duidelijk aangeeft kunnen ze je ook optimaal helpen en begeleiden! Ook na de narcose.

Veel sterkte en succes, komt allemaal goed! :(:)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:20

Hey TS, wat naar dat je zo bang was ;( Ik hoop dat je alles inmiddels door staan hebt en nu rustig aan het wakker worden/uitslapen bent en het allemaal reuze mee viel!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:33

Ik ben ook benieuwd hoe het verlopen is, hopelojk is het goed meegevallen!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 16:34

Nou het was me een dagje wel ... uiteindelijk pas om 4 uur aan de beurt ik was al bijna 24 uur lang nuchter toen ik eenmaal opgehaald werd sloeg de paniek in ... mijn bloed druk werd ook te hoog ik zag het echt niet meer zitten maar gelukkig waren de verplegers en dokteren heel lief en zorgzaam en heb ik van de operatie zelf niks meegekregen ... ze hebben toch endometriose vast gesteld een aantal verklevingen en een verdikking bij de baarmoedermond volgens hun was het niks om zorgen over te maken ... wat de endometriose voor uitwerking heeft hoor ik over een week bij de afspraak van de gyn. Ik heb hem zelf na de operatie niet meer gesproken.
Nu valt het me echt zwaar tegen ik kan ook echt niks binnen houden geen eten of drinken ik heb nu ijsblokjes om maar beetje water binnen te krijgen lopen en zitten gaat niet alleen plat liggen. Ik ben heel mijn stem kwijt door de beademingsbuisje maar dat komt wel. Ook de gas idd niet zozeer mijn schouders maar mijn middenrif kan ook dat dat samenhangt met het overgeven. Het is zelfs zo erg dat de hond onder de tafel kruipt als ik het bakje pak. Ik moest m’n koorts in de gaten houden en anders meteen bellen ik hoop wel dat de pijn snel wegtrekt want ik durf nu amper om te draaien.
Het zijn uiteindelijk 4 snedes geworden 1 onder m’n navel ong 10 cm eronder en aan de zijkanten vooral rechts trekt en steekt ontzettend. Zoals ik me nu voel zeg ik nooit meer enige wat me meeviel waren de mensen daar heb ik alleen super veel lof voor!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:42

Wat balen dat je je nu zo rot voelt. Neem je pijnstilling in op vaste tijden?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:48

Oh jeetje wat vreselijk dat je je zo voelt ):
Misschien meer/sterkere pijnstillers vragen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:00

Morgen voel je je weer een stuk beter. Kop op, het is achter de rug. Welke pijnstilling krijg je?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:52

Ik heb oxycodon en paracetamol de oxycodon zijn heel klein dus die slik ik zo door dan hou ik ze iig binnen de paracetamol komt er weer uit dus moet ik over op zetpillen ... 1 van de wondjes bloed ook nog dus moet ook even straks vragen of iemand even pleisters haalt ...
Mijn huisarts is heel slecht bereikbaar dus heb ziekenhuis nog gesproken die zei ook hele kleine slokjes proberen te drinken en als het niet beter werd gewoon bellen ... heb ook barstende hoofdpijn maar dat zal wel door het drukmaken komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:03

candalisa schreef:
Ik heb oxycodon en paracetamol de oxycodon zijn heel klein dus die slik ik zo door dan hou ik ze iig binnen de paracetamol komt er weer uit dus moet ik over op zetpillen ... 1 van de wondjes bloed ook nog dus moet ook even straks vragen of iemand even pleisters haalt ...
Mijn huisarts is heel slecht bereikbaar dus heb ziekenhuis nog gesproken die zei ook hele kleine slokjes proberen te drinken en als het niet beter werd gewoon bellen ... heb ook barstende hoofdpijn maar dat zal wel door het drukmaken komen.

hoofdpijn zal van t drukmaken komen + wat naweeen van de narcose waarschijnlijk.
neem je wel netjes de maximale hoeveelheid aan pijnstilling? want zo'n eerste en tweede dag is niet het moment van stoer doen.. gewoon de spiegel goed in stand houden.

ik had er zelf ook vier overigens.. waarbij met name degene die zo'n 10cm onder de navel zat erg trok en deed.. die is er later ook vervroegd uitgehaald, omdat die echt begon in te snijden na een dag of 4..

gaasje met een stukje leukoplast is prettiger dan een pleister vind ik zelf.. die plakkertjes van de pleister irriteerde al snel.

nadeel is, dat de misselijkheid het snelste verdwijnt als je juist blijft drinken.. kleine slokjes maar echt iedere paar minuten een slokje.. je spoelt dan namelijk de narcose uit je lichaam. ook, zodra t enigzins kan bewegen en wat frisse lucht..

paracetamol kun je oplossen, wellicht houd je dat dan ook makkelijker binnen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:31

Ik vond die pijn bij de schouders ook echt heel naar, bij mij zat het als het ware achter de sleutelbeentjes, maar wel echt aan de voorkant. Ik had gelukkig maar twee snedes (sterilisatie) maar die bij mijn navel bleef lang nabloeden. Ik vond gaasjes ook fijner. Die kun je ook lekker ruim plakken zodat het plakspul niet vlakbij de wond zit te trekken als je het spul eraf haalt. Verder, probeer idd toch te drinken. Misschien een beetje ranja maken dat het zoeter smaakt. Of later iets van een cup a soupje ofzo, vocht, zout, en licht verteerbaar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:14

candalisa schreef:

De combinatie paracetamol/oxycodon is heel goed, die eerste versterkt de werking van de tweede. Ik hoop dat je je snel wat beter voelt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:23

Hier uiteindelijk ook 4 gaatjes. Maar meid. Je weet nu wat er aan de hand is. Klopt dat het voor de 1 heel ernstig is, maar bij de ander valt het mee. Ik mag in mijn handjes knijpen wat endometriose betreft. Zeker als ik mijn oud-klasgenootje hoor hoeveel last zij heeft van deze ziekte. Verder, probeer toch echt te ontspannen. Stress doet je alleen maar meer zeer en is onnodig.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:32

Hoe is het nu?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 22:20

Pfff best belabberd nog ... vanochtend z’n ontzettende hoofdpijn alsof er een olifant op m’n hoofd zat. Huisarts gebeld krijg ik te horen ja zal vast wel aan de narcose liggen maar wij hebben er geen verstand van dus bel het ziekenhuis maar... ik dus gebeld en werd later terug gebeld door de anethesist dat het eigenlijk na 3 dagen niet zo heftig hoorde te zijn dus dat hij het raar vond dat de huisarts me zo makkelijk afscheepte en ik toch even erna moest laten kijken... helaas kreeg ik ze vandaag niet te pakken en heb ik maar een extra migraine tablet gepakt om het wat in te dimmen...
Ik ben vandaag al iets mobieler maar vooral bij m’n navel trekt het. Ik heb er maar nog een gaasje opgeplakt aangezien ik vooral bang was dat de hechting ergens achter blijft hangen verder lijkt het wel ok en niet ontstoken.
Van het gas heb ik gelukkig geen last en kan ik vandaag weer zonder heesheid praten ... maar ik ben voorlopig niet van plan om dit nog eens te doen (hoop ik)
Ik hoop dat de uitkomst donderdag bij de gyn wel goed is en dat het allemaal meevalt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:23

candalisa schreef:
maar ik ben voorlopig niet van plan om dit nog eens te doen (hoop ik)
Ik hoop dat de uitkomst donderdag bij de gyn wel goed is en dat het allemaal meevalt.

als dit pas de eerste keer was dat je echt last had, dan kan ik mij voorstellen dat je zegt, voorlopig niet van plan dit nog eens te doen..

vele mensen hebben echt al jaren met ernstige klachten rondgelopen, tot endometriosis een beetje meer in the picture kwam (en sommige huisartsen moet je het nu nog steeds als optie voeren).. ik hoop voor je dat het grotendeels wegblijft, maar als t een gewoonte van terugkeren wordt.. dan ben je maar wat blij dat t af en toe weer even goed schoongemaakt wordt.. Want iedere maand zo beperkt zijn rond je eisprong en menstruatie is ook niets..

ik ben echt letterlijk bang voor mijn eigen cyclus geworden in de loop van de afgelopen 3 jaar. Als het endo was en de klachten zouden handelbaar worden na een operatie.. dan zou ik met liefde periodiek een paar dagen beroerd zijn, om de maanden erna enigzins normaal door mijn periodes te kunnen komen.. Maar goed, hormonale migraine hoort ook nog eens bij mijn menstruatie, dus wat dat betreft zou dan alleen t trekken van de wondes overblijven, vs door t huis kruipen van de pijn.

ben benieuwd wat de gyno zegt, al valt t helaas niet te voorspellen hoe t verdere verloop zal zijn.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 00:25

Inmiddels al weer lekker in m’n bed gekropen daar log ik nu het liefst ondanks dat ik zelfs als ik zware griep heb toch beneden op de bank lig en als het enigszins kan lekker naar buiten. Wil toch eigenlijk morgen proberen naar m’n paardjes te gaan om iig een warmer deken op te doen... hoe is dat bij jullie gegaan in het ziekenhuis zeiden ze echt een week helemaal niks en daarna rustig aan doen. Als ik het boekje lees staat ee eerste 6 weken geen ramen zemen stofzuigen en zwaar werk ... ik werk met honden van zo rond de 40-60 kilo dus lijk mij wel zwaar werk maar zou dat echt 6 weken zijn?
Ik denk nu wel na bij andere dingen zoals de flysotrap naar beneden trekken enzo lijkt me niet echt bevordelijk ondanks dat vriendlief vond dat ik gister het hele huishouden al weer gedaan had kunnen hebben want hij had ooit een kijk operatie in z’n knie gehad en toen kom hij ook meteen z’n moeder aanwijzen waar die kon stofzuigen %)
Ik ben echt een bezig bijtje maar ga echt mezelf Nie langer in de nesten werken omdat hij vind dat ik alles maar weer meteen oppak dan regel ik wel wat hulp de komende tijd tor alles weer de oude is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:13

6 weken na een kijk operatie? Nee joh, max drie dagen en ik deed alles op stal alweer zelf, mesten, voeren, etc. In huis dag erna al.

En dat was eigenlijk geen echte kijkoperatie meer, omdat ze de buik verder open gemaakt hebben.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:07

Ik heb toch wel een weekje ofzo nodig gehad hoor, maar de eerste dagen waren het ergst. Daarna ging het vrij rap beter. 6 weken lijkt me idd niet, maar die navel duurde bij mij wel lang om te helen en daar moet je wel voorzichtig mee zijn.