Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:20

Nog even een toevoeging over dromen. Mijn dromen zijn ook heel echt en ik had ook last van levensechte nachtmerries waardoor ik dan soms huilend of schreeuwend wakker werd en dat gevoel van paniek ook niet meteen kwijt was.

Ik heb heel veel geoefend met lucide dromen en hierdoor kan ik mijn dromen redelijk sturen. Nachtmerries heb ik dus haast niet meer, want stevent het op iets naars af, dan laat ik mezelf in mijn droom de andere kant uit lopen of focus ik me op iets anders of gebeurd het ook weleens POEF, dat ik ineens in een andere locatie ben en daar verder ga. Ik ben me niet 100% bewust altijd dat ik droom, soms wel, maar ik ben bewust genoeg nu dat ik het kan sturen. Dat heeft me erg goed geholpen met mijn nachtmerries.

Maaar, het aanleren van lucide dromen was niet heel makkelijk. Ik had vaak dat, als ik dan door had van hé, ik ben aan het dromen, dat ik 'te bewust' werd en dus te wakker, en dan schoot ik meteen wakker voordat ik ook maar iets kon doen in mijn droom. Dat heb ik af en toe nog weleens. Dan maak ik mezelf per ongeluk wakker omdat ik dan besef van, wacht eens even, dit is niet echt en weg is de illusie van de droomwereld en dan ontwaak ik gewoon.

Ik denk dat als je al zoveel gedoe hebt met slapen, lucide dromen iets is voor later, want het lijkt me helemaal niet prettig dat je jezelf, als je eindelijk eens slaapt, weer wakker maakt. Het is ook nog eens uitputtend om te leren vond ik, en dat is wel het laatste wat jij nu nodig hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:22

Heb je al eens aan hypnose gedacht?

Want het klopt wel,slapen is nu al zo'n moeilijk en zwaar ding geworden dat je nog een hele kluif hebt om dat te doorbeken.
Ga eens op zoek naar een goede hypnotherapeut in je buurt.
Soms word het deels vergoed.

Maar t is klote,slaap ben je wel nodig :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:24

Al met licht geprobeerd?
Mijn vader maakt/verkoopt brillen die helpen met het slaapritme. Voornamelijk gebruikt tegen jetlags (zoals nu met de sporters in PyeongChang) en voor mensen die in de nachtdienst werken. Misschien kan het jou ook wel helpen?

Voor info:
https://www.propeaq.com/

Of stuur even een pb'tje, dan vraag ik het rechtstreeks even na ;).

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:25

Jeetje, wat een ellende :\

Ik heb ook een slaapprobleen wat me een hoop ellende oplevert, maar niet (meer) zo erg als het bij jou is. Ik ben ook altijd een ‘slechte’ slaper geweest, als kind was het al een enorm probleem, en sliep ik vaak pas uren na middernacht, wat uiteraard niet zo handig is en waardoor ik constant met slaaptekort rond liep.
Na slaapstudies en alles bijhouden is uiteindelijk (járen later) de diagnose DSPD gesteld, oftewel delayed sleep phase disorder. Wat eigenlijk betekent dat mijn biologische klok nogal wat uurtjes achter liep op wat normaal is. Het is geprobeerd op te lossen met een methode waarbij ik iedere dag later moest gaan slapen (juist niet eerder!), tot ik op een normale tijd kwam. Dat houdt dus ook in dat je tijden lang midden op de dag gaat slapen.
Heeft toen iets geholpen, maar niet fantastisch....
Later werd vastgesteld wat ze non-24 noemen. Dat houdt in dat ik dus geen natuurlijk ritme heb van 24 uur, de mijne is langer overigens. Komt bij blinden blijkbaar vaak voor doordat die geen input van daglicht hebben, maar dus ook weleens bij zienden zoals ik.
Eigenlijk leef ik constant met een jetlag als ik me aan een normaal ritme houd. Vooral met een standaard 9-5 baan was dat een serieus probleem, ik viel (en val) vaak niet voor 3 of 4 uur ‘s nachts in slaap, en dan om 7 uur opstaan geeft nogal ellende. Bovendien gaat je lichaam en brein dan ook wennen aan die korte slaapjes, waardoor je dus idd niet meer door slaapt, en niet in een diepe slaap komt.
Dat letterlijk omvallen herken ik ook. Dat is waarschijnlijk microslaap, waarbij de schakelaar gewoon even op ‘uit’ gaat.

Ik heb nu een eigen zaak waarbij ik de meeste dagen zelf mijn tijd in kan delen, en maar 2 dagen ‘op tijd’ moet zijn (10 uur), en dat heeft mij enorm geholpen. Ik

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:40

Hier ook een slaapstoornis, ik heb delayed sleep phase syndrome en daardoor ernstig verschoven ritme. En dat is zeker niet altijd even praktisch. :=

Bij welk slaapcentrum ben je geweest? Ik ben erg tevreden over de Gelderse vallei :j

Hier ook echt veel verschillende dingen geprobeerd, oxazepam, temazepam, zolpidemtart, zopiclon. Op die laatste slaap ik 4 uur door, eventueel was optie erna nog dormicum maar gelukkig heb ik inmiddels een redelijk normaal ritme ontwikkeld. Ofnouja, normaal voor mij. Ik slaap tussen 2-3 en slaap dan tot n uur of 10 normaal. Ik heb het geluk dat ik dat kan doen. :j

Heeft echt even geduurd, hiervoor was er ook een periode dat ik maar n paar uur per nacht sliep, maar dat is gelukkig n stuk verbeterd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:41

Nee, geen koude voeten! Ik heb de slaapkamer ook liever flink fris als warm. Bij warmte slaap ik zelfs nog minder.
Geurtherapie is wel iets om te proberen inderdaad. Zijn het niet te sterke geuren? Manlief kan daar slecht tegen.

Babootje, de slaapproblemen van je dochter klinken erg bekend! Ik heb alleen geen ADHD.
Ik heb eveneens een ECCG gehad en ook die liet zien dat ik geen mentale rust heb, niet in de diepe slaap kom en dus ook niet voldoende kan uitrusten op de momenten dat ik wel slaap. Ik ben ook bij ieder geluid of beweging wakker. Daardoor kan ik soms wat kribbig reageren op manlief die dan beweegt of een geluid maakt. Daarna voel ik me echt schuldig, maar het is zo frustrerend om wakker te worden van iets wanneer je eindelijk slaapt :o

De behandeling ken ik verder niet! Kan ik dit met de neuroloog bespreken? Misschien is dit ook wel iets voor mij.

Berdien: Het alternatieve circuit heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet daar niet zoveel over, maar we zijn ook vooral bij eerste en tweedelijns hulp gebleven omdat het ook in opdracht was van de arbo-arts en de neuroloog. Nu ben ik wel op een punt gekomen dat ik alles wil aangrijpen wat mogelijk is.
Ik drink overigens niet. De neuroloog maakte ook al een grapje dat ik het misschien eens moet gaan overwegen :')

DeMolenhoek: Mijn libido is inmiddels beneden vriespunt :o Maar in de tijd dat het nog niet bevroren was hielp het eigenlijk ook niet.

Janneke: L-Carnitine ken ik niet. Ik ga het even opzoeken!

Shadow0: Volgens mij dokter was er een opnamestop, maar het lijkt mij idd dat ik inmiddels wel onder de complexe problematiek val. Dan is er nog wel het probleem dat mijn verzekering Kempenhaeghe niet vergoed en dan gaat het een kostbare rit worden. Mijn man is daar namelijk ook onder behandeling (voor epilepsie, niet voor slaapproblemen. Hij slaapt helaas/gelukkig als een roos :') ) en we hebben ook eens opgevraagd hoe duur een gemiddelde behandeling is voor slaapproblemen. Dan loop je bij een enkele afspraak al dik in de drie cijfers.

Eline: Jij ook bedankt voor je reactie en het meedenken!
Hypnose heb ik in het verleden al eens gedaan, maar ik kwam niet 'in de flow'. Mijn hersenen blijven te waakzaam en ik kon tijdens de behandeling niet ontspannen waardoor het geen zin had helaas.

Ilse_123: Dat klinkt interessant! Ik heb nog nooit iets over brillen voor slapen gelezen. Ik ga de site even lezen!

Supertje: Jij ook heel veel sterkte! Het klinkt stom, maar het lucht wel op om te lezen dat ik toch niet de enige ben met slaapproblemen! En idd is het heel moeilijk om te functioneren met zo weinig slaap. Ik heb het werken ook nog heel lang volgehouden op deze manier, maar op een gegeven moment had ik vakantie en ben ik tijdens die vakantie zo in paniek geraakt door het idee dat ik weer moest gaan werken met zo weinig slaap, dat ik in de ziektewet terecht ben gekomen. Eerst was de prognose dan ook een burnout, maar in combinatie met de slaapproblemen werd het alleen maar heftiger.

Midden op de dag slapen vind ik een moeilijk iets. De ene psycholoog of dokter zegt dat je absoluut niet overdag moet gaan slapen omdat je dan je slaap/dagritme gaat omdraaien, maar mijn neuroloog zei juist dat ik ieder half uurtje slaap moet pakken die ik pakken kan, of het nou overdag is of niet.

Murthul: Ik ga nu naar het Slaap en Waakcentrum in Den Bosch (bij het Jeroen Bosch ziekenhuis).
Mijn eerste keus was echt Kempenhaeghe, maar ivm opnamestop en verzekering niet haalbaar. Ik had eventueel ook nog naar Breda of Tilburg gekund, maar ik ben eerder in Den Bosch geweest en daarom leek het me handig om daar verder te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:46

Heb je al eens heel vreselijk maar wie weet alleen op een kamer slapen geprobeert al?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:48

Ik heb overigens ook al opnieuw EMDR en reversed EMDR geprobeerd, maar dat was zonder slaap echt te heftig. In het verleden heb ik ook al eens EMDR gehad en dat hielp echt super, maar toen sliep ik nog goed. Ik ben er inmiddels achter dat je dit zonder slaap absoluut niet moet proberen. Dat was ook al het advies van de psycholoog, maar ik was te koppig en wilde het graag proberen in de hoop dat het de nachtmerries zou laten verdwijnen.

Karuna: Ja, mijn man is nog weleens weg van zijn werk en dan lig ik ook alleen. Of ik ga op het logeerbed of de bank liggen.
Heeft helaas ook geen enkel effect :n
Op een andere locatie is ook een drama. Vorig jaar dachten we een paar dagen er tussenuit te gaan, maar na twee nachten waren we al terug.
Ik sliep daar namelijk helemaal niet meer, zelfs geen uurtje. Na twee nachten liep ik echt op m'n tandvlees.
Ik voelde me zo schuldig naar mijn man toe, want die had het ook echt even nodig. Gelukkig is hij heel begripvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:52

Ik ga naar Slaapcentrum Antonius :j ben erg benieuwd. Krijg alle apparatuur om mee te slapen mee naar huis omdat je dan een getrouwer beeld krijgt.

Wat een hoop mensen met slaapproblemen zijn er toch he, de arts zei het ook al, een groot deel van Nederland heeft problemen met de slaap.

Caye, die van Yankee zijn niet te sterk :j Village Candle is vergelijkbaar qua sterkte en ook fijn.

Ook super dat je man zo begripvol is! Dat is zo’n steun in de rug, ervaar ik hier ook keer op keer. Zo fijn!

Ik sliep voor alle ellende begon elders wel beter maar tegenwoordig ook niet meer.. ;(

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:57

Wat een heftig verhaal zeg! Gelukkig heb ik het niet zo erg (sorry)

Ik heb last van slaapverlammingen, hele heftige nachtmerries en ik slaap heel licht. Ik word wakker van ieder geluidje en beweginkje. Toen ik nog een relatie had heeft het 3 maand geduurd voordat ik normaal kon slapen met hem naast me.
Ik kan tegenwoordig ook niet echt meer uitslapen oid.
Gelukkig heb ik dit niet iedere nacht en wisselt het heel vaak van een paar dagen goed en dan weer een of twee nachten slecht.

Ik merk wel dat als ik weer een slechte periode heb ik veel meer last heb van mijn hyperventilatie en angst. Ik heb een fobie voor kleine ruimtes, is het gevoel hebben dat je niet weg kan uit een ruimte (zonder dat dit raar is voor anderen bijv.)
Dit heb ik best wel redelijk onder controle maar als ik heel erg moe ben is dit echter wat meer aanwezig, omdat ik dan eerder geprikkeld ben.

Helaas weet ik geen oplossingen, bij mij gaat het redelijk als ik met oordopjes slaap, mijn avond ritueel aanhoudt en voldoende beweeg. Maar dat voorkomt het niet echt, houdt t alleen iets beter onder controle dan wanneer ik het ander doe.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:57

Mijn slaapneuroloog adviseerde ook om de onderzoeken vooral thuis te doen ivm dat je op een andere locatie vaak nog slechter slaapt. Thuis krijg je dan het beste beeld.
De vorige keer kreeg ik van die plakkertjes op mijn hoofd waardoor ze de hersenactiviteit, oogactiviteit en spieractiviteit etc live konden aflezen. Dat was wel een gedoe zeg :') Na 24 uur kwam er dus uit dat ik heel erg lang nodig heb om in slaap te komen, gemiddeld max 3 uur slaap en geen diepe slaap bereik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:59

Bizar joh. Ik had laatst al vol verbazing dat programma op rtl (?) gezien over slaapproblemen. Verschrikkelijk.

Heb geen tips voor je maar ik ben benieuwd of er iets is wat je gaat helpen. Succes!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:00

Het ergste vind ik eigenlijk nog dat ik mijn toekomst zo zie veranderen en niets wat ik probeer helpt om dat tegen te gaan.
Ik heb zo hard gevochten voor een vast contract onbepaalde tijd, maar omdat ik nu inmiddels sinds mei 2016 al thuis zit, komt mijn baan in het geding. Dat brengt nog meer stress met zich mee en dat helpt ook niet voor het slapen :') Zo blijf ik in een spiraal rond gaan. Ik word er af en toe echt moedeloos van.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:06

Als ik jou was zou ik (voor zover mogelijk) eens proberen om altijd toe te geven aan je slaap om te kijken of je daar een ritme in kunt ontdekken. Voor hetzelfde geld slaap je smiddags prima en dat extreme slaapgebrek breekt je écht op.

Ik heb dus echt goede ervaringen met ede, ze hebben bij mij dsps opgepikt terwijl er vaak overheen gekeken word en heb begrepen dat zij ook vrij goed aangeschreven staan op slaapgebied. Den bosch ect ken ik eigenlijk niet :n

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:07

Heb je wel eens een verzwaringsdeken geprobeerd?
Heb ik zelf geen ervaring mee maar wel twee vriendinnen, een die zelf een insomniac was en nu slaapt. De andere heeft een zoon met adhd die door prikkels niet in slaap kon komen/door kon slapen. Het heeft het probleem niet helemaal opgelost, maar slaapt nu in ieder geval beter in, en 4-5 nachten ook echt door.

https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulpm ... verzwaard/

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:12

Murthul, wat is DSPS?
Mijn verzekering deed nogal moeilijk bij een aantal grote slaapklinieken. Den Bosch werd wel vergoed en is voor ons ook het dichtste bij.

Een verzwaringsdeken heb ik nog niet eerder van gehoord. Dat is zeker iets wat ik wel wil proberen. Ik ga eens kijken hoeveel zoiets kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:14

DSPS is een ander slaappatroon: slapen op een ander moment dan gebruikelijk. Meen ik :j

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:14

Cayenne schreef:
Murthul, wat is DSPS?
Mijn verzekering deed nogal moeilijk bij een aantal grote slaapklinieken. Den Bosch werd wel vergoed en is voor ons ook het dichtste bij.

Een verzwaringsdeken heb ik nog niet eerder van gehoord. Dat is zeker iets wat ik wel wil proberen. Ik ga eens kijken hoeveel zoiets kost.

Laatste keer dat ik keek best prijzig, 180/200 euro ofzo. Maar blijkbaar kun je ze als je handig bent vrij makkelijk zelf maken, een van de twee vriendinnen heeft hem zelf gemaakt, met instructie van youtube :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:16

Als het zou helpen zou ik dat er zo voor over hebben, maar dan moet je wel eerst zeker weten dat het ook echt wat voor je doet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:19

Wat erg Cayenne, ik slaap ook heel slecht maar het is niet zo als bij jou.
Ik ben nu onder behandeling van een psycholoog en ik probeer een daglichtlamp uit. Daar moet ik tegen de schemering een half uur in kijken.
Ik slaap wel in maar word altijd om half 4 wakker en daarna ben ik dus wakker, en dat al jaren lang. -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:21

Janneke2 schreef:
Envoorbij bepaalde stresslevels worden ssri's gewoon omgezet in stresshormonen...

Dit wist ik trouwens niet. Dus in principe gaat de slaapmedicatie dan juist tegen je werken?
Dan heeft het ook geen enkele zin om het in te nemen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:23

@Cayenne; Je hebt er vast al aan gedacht, maar hoe sta je tegenover mindfulness/meditatie? Ik weet dat het Radboud ziekenhuis in Nijmegen goede resultaten haalt met mindfulnesstrainigen bij oa mensen met depressies. Zie oa; https://www.radboudcentrumvoormindfulne ... rainingen/

Zijn echt hele vriendelijke mensen en gebruiken alleen wetenschappelijk onderbouwde technieken, ze doen zelf ook volop onderzoek. Als je het bekijkt als een stressprobleem zou dit een richting kunnen zijn om eens verder in te zoeken.

edit; En uiteraard wens ik je veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-18 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:24

Concrete tips heb ik niet echt voor je,wil je alleen veel sterkte wensen. Mijn man heeft ook een slaapstoornis,die valt overal in slaap. Hij is in slaapcentrum Kempenhaege geweest en heeft daar veel info gekregen.

Er is ook een TVprogramma,Bizarre slapers. Misschien kun je daar programma's van terug kijken en hopelijk nuttige tips uit halen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:24

Cayenne schreef:
Als het zou helpen zou ik dat er zo voor over hebben, maar dan moet je wel eerst zeker weten dat het ook echt wat voor je doet.

Ja precies, voor een keertje proberen is het veel geld.

Zag dat ze door sommige leverandiers wel te huur zijn. https://www.denaaitafel.nl/verzwaringsdeken/ bijvoorbeeld, als het dan bevalt kun je de deken overnemen. Even als voorbeeldje, er zullen er vast mer zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:27

Blijheid, Mindfulness is eigenlijk de eerstvolgende therapie waarvoor ik op de lijst sta. De intake staat ook al gepland, maar het gaat om groepstherapie van 09:00 uur tot 16:00 uur en dat is momenteel echt een te zware belasting. Daarom hoop ik dat ik het buiten mijn psychologe om kan doen met bijvoorbeeld privésessies van een uur. Dan is het makkelijker vol te houden.

Faruba: dank je wel! Ik had ook graag naar Kempenhaeghe gewild. Mijn man komt daar ivm epilepsie en is ook heel tevreden. Helaas vergoed onze verzekering Kempenhaeghe niet waardoor het een fortuin zou gaan kosten. Een dagbehandeling loopt al bijna in de vier cijfers.