Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:28

Heb je wel ervaring met yoga en vooral meditatie?
Dat laatste kan ik nl. ook heel onprettig vinden als ik niet happy ben. Misschien goed om te onderzoeken voor je in India zit of het wel bij jou past.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:31

Vooral om die laatste zin zeg ik: Niet gaan. India gaat je niet helpen. Kei hard maar zorg dat je hier goede begeleiding krijgt en vlucht niet. Deze strijd met jezelf is waarschijnlijk het grootste gevecht wat je ooit gaat voeren maar ga die niet uit de weg.
Zal na India alles op gelost zijn? Heb je je zelf dan gevonden? Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar ook als je terug komt na die vakantie zal je met jezelf geconfronteerd worden en zijn je problemen niet verdwenen?
Is er hier in NL geen mogelijkheid om jezelf te laten opnemen en de juiste begeleiding te krijgen?

Bedenk ook dat India ontzettend vuil is, als jij aan zelfbeschadiging doet kan dat grote gevolgen hebben.
Dichter bij huis maar misschien om te proberen: https://www.yogaterschelling.nl/agenda

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:37

En was als 10 dagen India niet jouw het inzicht geeft wat je er van verwachtte?

Je hebt veel hoop gevestigd op iets wat niet bij jouw hulpverleners vandaan komt maar bij jouw ouders. Er is geen plan opgesteld om er naar toe te werken, geen plan om jouw op te vangen als je weer naar Nederland komt in dezelfde situatia als dat je al zat.

Ik denk dat je dan beter een zonvakantie kan boeken voor 2 weken zonder verwachtingen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:39

Als dit voor jou goed voelt en het haalbaar is, waarom zou je het dan niet doen?
In het ergste geval heb je er een mooie ervaring bij en moet je hier alsnog verder aan jezelf werken.
Ik zou zeggen vestig niet al je hoop erop, maar geniet ervan ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:41

Anniek22 schreef:
Als ik daar aan mezelf kan werken en het gaat goed, ik weer wáár ik voor wil leven; ik weet wáárom ik hier wil blijven en ik weet wat ik wil, dan kan ik dat voortzetten in NL en daar op surfen en varen (figuurlijk).
Het is geen escape, geen vluchten, het is een mogelijke tussenweg om stukjes van mezelf te begrijpen en te weten.

En jij verwacht dat je dit met een week of 2/3 helder hebt in India?
En dat je die balans dan vervolgens zelfstandig vast kan houden als je weer in een koud, nat NL terugkomt?
Meiske, ik bedoel het niet vervelend maar je hebt een schop onder je hol nodig.

Aan jezelf werken kun je overal en helaas werkt het, het beste om dit te doen in de situatie waarin je, je nu niet prettig voelt.
Zoek een goede therapeut, investeer geld/tijd/energie in dit traject en heb een beetje geduld.
Tel daarbij je zegeningen en probeer het leven niet alleen maar vanuit de ''Ik-modus'' te bekijken; je bent bijna volwassen; dan is het ook goed om op een volwassen manier met dit soort zaken om te gaan.
Veel succes!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:44

Azmay schreef:
Als dit voor jou goed voelt en het haalbaar is, waarom zou je het dan niet doen?
In het ergste geval heb je er een mooie ervaring bij en moet je hier alsnog verder aan jezelf werken.
Ik zou zeggen vestig niet al je hoop erop, maar geniet ervan ;)

Hier ga ik helemaal in mee :j

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:14

Mijn ervaring met yoga is, dat het helpt om je in bepaalde situaties je ademhaling onder controle te houden. Ook dat jezelf rustig kan houden, als je pijn ervaart of je in een nare situatie bevind.
Meditatie helpt om rust de te brengen in mij hoofd.

Ik las dat het voor 10 dagen zou zijn? Op zich lijkt mij dat wel kort om yoga en meditatie onder de knie te krijgen, zodanig dat je er ook echt wat aan hebt.
Bij mijzelf heeft het wel even geduurd voordat ik de meditatie onder knie kreeg, vooral om echt je hoofd leeg te maken en je over te geven. En daadwerkelijk de rust kunnen vinden.

Maar misschien is India een mooi begin om opnieuw op te starten en nieuwe energie te krijgen, alleen is het wel belangrijk dat je hier thuis ook weer opgevangen wordt, zodat je niet weer in een dal komt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:58

Waarom zou je naar India moeten om te vinden wat je hier kan drijven?
Je zit er zo ver van de realiteit hier toch?
Ik geloof er niet in.
Hier zul je moeten zoeken en vinden wat je wil en waarom je wil,want nu zoek je enkel uitvluchten waarom je het wel moet doen,maar die zijn niet realistisch.

Tuurlijk is een vechtscheiding niet leuk,vrienden met problemen evenmin en iemand zien sterven ook niet,maar zonder meer heeft menig 17-jarige het zwaar. Stuk voor stuk met andere problemen,maar toch kan iedereen er bovenop raken als je de juiste begeleiding vindt en je problemen aan gaat pakken.

Op 10 dagen ga je echt het licht niet vinden om hier volledig het roer om te gooien,zo werkt dat niet,jammergenoeg.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:26

Anniek22 schreef:
Met school, psycholoog en huisarts moet het wel lukken ivm doorverwijzingen.
Het is ook geen vakantie, meer een reis om mezelf te vinden

Jezelf vinden doe je niet in India en niet met yoga.
Hoe mooi en 'nuttig' meditatie kan zijn: het gaat niet over jezelf vinden of leren kennen. In tegendeel zelfs. Het gaat over jezelf los kunnen laten.
Geen goed idee in een crisissituatie in een ver land.

En yoga gaat ook niet over het verwerken van je nare ervaringen. (Al heb je bij dit verwerken wel veel baat bij technieken om jezelf te kalmeren.)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:41

Jezelf heel bijzonder vinden, in de zin van dat je totaal anders zou zijn dan je leeftijdgenoten, is juist heel erg kenmerkend voor een 17-jarige.

Verder sluit ik me aan bij Janneke hierboven: jezelf vinden doe je niet in India en niet met yoga.
Jezelf vinden duurt een leven lang.
Voor je problemen met 'vast zitten' en je neiging tot automutilatie kun je beter professionele hulp zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:56

Afgezien dat het ook gewoon een mooie kans is; kun je niet op een later tijdstip samen met je vriend 10 dagen ergens heen?
In ijsland ging het immers mis omdat je vriend er niet was. Wat als je nu weer zo‘n heimwee naar hem krijgt?

Je hebt als hulp lees ik, hoe staat je psycholoog er tegenover? Die kan dat vast beter beoordelen dan bokt.

Hoe dan ook kan het een goede onderbreking zijn mits je daarna ook drastisch iets veranderd in je leven. Tot het inzien van het nut van het leven gaat het sowieso niet voeren aangezien niemand dat weet (behalve Joep van het Hek). Wellicht is er ook geen doel maar dat is geen reden om niet gelukkig te kunnen zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:51

Ik ben bang dat je teveel verwacht van de reis, dan kan het wel echt een zware domper worden als het tegen valt.

Yoga is iets heel fijns en moois, net als bijvoorbeeld mindfulness. Het zijn hulpmiddeltjes op momenten dat het even niet helemaal goed gaat. En daar zit wat mij betreft nou net de nuance... 'niet helemaal goed' is iets anders als 'helemaal niet goed'. Uit je verhaal begrijp ik dat het laatste bij jou nu van toepassing is. Dan ben ik bang dat yoga je niet gaat geven wat je zoekt. Ik zie dat je al hulp hebt, super! Als je daar niet genoeg aan hebt, zoek dan misschien ook eens naar alternatieven of misschien een andere behandelaar als je het gevoel hebt dat deze je bijvoorbeeld niet past. Je gezondheid, ook mentale, is ontzettend belangrijk. Jij verdient het om dit allemaal niet te voelen! Helaas zul je daar zelf ook veel aan bij moeten dragen en moeten uitzoeken.

Desalniettemin zou ik als ik jou was gewoon gaan! Stel je verwachtingen bij, probeer van dag tot dag te leven en geniet. Dommer zul je er sowieso niet van worden.

Succes en veel wijsheid gewenst TS.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 19:33

Hee lieve mensen..

Wou even delen dat ik tussen 14 en 27 feb toch naar India ben gegaan.. weliswaar met mijn moeder maar dat is redelijk goed verlopen.

Heb er waanzinnige ervaringen opgedaan en heb er fantastische nieuwe mensen ontmoet waar ik zowat dagelijks contact mee heb.
Ik heb geleerd mijn hoofd veel meer met rust te laten en mijn angsten zijn zoveel minder.
Ik heb geleerd van dingen die ik daar gedaan heb, en de suicidaliteit en automutilatie is ook ‘over’ oftewel sterk verminderd.

Ik heb ontdekt dat ik het leven wil leiden met gevoel en wat er écht in je spreekt.
Dat social media en andermans advies en mening niet zo zwaar hoeft mee te tellen.
Dat als anderen jou niet accepteren maar jij jezelf wel, dat dat zo’n verschil kan maken..
Mocht ik iemand hier hebben die ook overweegt om zo’n reis te maken dan raad ik je dat echt zo aan.. elke persoon en ervaring is anders maar dit heeft mij persoonlijk ontzettend geholpen .. :)

Er is niks mis met het leven, enkel en alleen met wat jíj erin stopt..

Xx Anniek22

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:39

Wauw Aniek! Wat geweldig om te lezen. Heel veel geluk verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:39

Wat fijn dat het je zo goed heeft gedaan. Keep up the good spirit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:41

Dat zijn nog eens leuke updates :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:43

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:26

Wat goed om te horen, fijn dat het je zoveel heeft gebracht!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:26

Wauw TS wat goed! Wat fijn dat het je zoveel goed heeft gedaan! :D
Keep up the good work +:)+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:23

Super dat India je zoveel gebracht heeft!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:46

Wat fijn! Blijf je yoga doen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 09:59

Sem_ schreef:
Wat fijn! Blijf je yoga doen?

Ja, en meditatie ook :)
Ben op zoek naar materialen nu en dan rustig aan de slag zelfstandig :)