Bang voor bedorven eten - tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bang voor bedorven eten - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:48

Zelf ga ik eigenlijk nooit uit van houdbaarheidsdatum, maar van geur en hoe iets eruit ziet. Dat hou ik aan en werkt een stuk beter voor mij. En als handregel hou ik aan 'voedsel denkt niet bij de houdbaarheidsdatum iets als Hee ik ben bedorven :D '

Geur en hoe het eruit ziet zijn goede graadmeters :j heb 1malig voedselvergiftiging gehad, was niet leuk, maar was met een dagje ook weer over zegmaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 21:15

Maar... Wanneer beoordeel je het als goed en wanneer als slecht? Een salade die een beetje zurig ruikt bijvoorbeeld. Of bonen uit blik met een sausje dat je nog niet kent. Soms is het duidelijk en denk je van: ieuwww. Maar soms is het ook niet zo duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:25

Dan proef ik een heel klein beetje, smaakt het raar spuug ik het uit :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:26

Sheran schreef:
Maar... Wanneer beoordeel je het als goed en wanneer als slecht? Een salade die een beetje zurig ruikt bijvoorbeeld. Of bonen uit blik met een sausje dat je nog niet kent. Soms is het duidelijk en denk je van: ieuwww. Maar soms is het ook niet zo duidelijk.

Bij een zak sla die zurig ruikt kun je doorgaans de schuld geven aan de verpakking. Als de sla zelf er fris uitziet en knapperig is, is hij gewoon goed! Even wassen, uit laten lekken en het is weg.
Bij een kant en klare salade met dressing komt de zurige geur van azijn in de dressing. Ook niets mis mee.

Een appel met een bruin plekje kun je eten. Snij gewoon het bruine plekje weg. Verdwijnen je vingers in de appel als je hem oppakt: rot en dus weg ermee.

Onbewerkte vleeswaar krijgt relatief vlot een rottingsluchtje. Spoel het af onder koud stromend water en dep het droog. Luchtje weg? Dan is het nog goed. Anders niet.
Voor verse vis geldt hetzelfde!

Schaaldieren: geloof me, je ruikt het! Ik heb ooit mosselen gekocht, diezelfde avond tevoorschijn getrokken, en ik rook het hoor! Ik heb de dader (noem het een persoonlijk onderzoek) er ook nog uit weten te vissen. Wél de zak weg gedaan omdat het door middel van het vocht elkaar kan besmetten.

Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken. :)

Ander voorbeeld: jaren geleden in NL een pak vruchtenkwark gekocht. Die had nog een week THT. 's Middags wat gegeten en de volgende ochtend stonk hij mijn koelkast uit. Ook THT is geen garantie, productiefouten bestaan. :)

Gebruik je gezonde verstand, doorgaans gebeurd er dan weinig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:14

Ik heb een beetje een raar ding met Mn bed.... mag ik alleen gedouched in. Dus nooit met kleren op het bed ofzo. Mijn vrouw heeft zich hier gelukkig aan aangepast. Verder heb ik totaal geen smetvrees... alleen raar met Mn bed.

Mijn punt is... iedereen heeft rare trekjes ik ondervind van de mijne geen last, het voelt voor mij niet als een dwangmatig iets. En dat moet je voor jezelf beoordelen. En wel uitkijken dag het zich niet steeds verder uitbreid. Bij mij zou bet wel gekkigheid worden als ik bijv ook elke dag een schone pyama of elke dag schoon beddengoed zou willen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:08

Palmera: ik ben vegetarier dus heb sowieso al geen last van veel van jouw voorbeelden :D
Met vers fruit en verse groente doe ik niet moeilijk. Met schimmel op kaas ook niet: dat snijd ik gewoon weg. Brood ook geen probleem zolang je het niet kunt aaien.

Maar bijvoorbeeld in Marokko vorig jaar was ik heel voorzichtig met water en durfde dus ook de verse salades niet te eten, terwijl niemand daar een probleem mee had. Dan voel je toch wel dat je een beetje moeilijk doet. Ik ben overigens wel de enige geweest die de hele periode zonder diarree is doorgekomen, maar dat lag waarschijnlijk aan een luguber restaurant waar ik weigerde te eten en de rest niet :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:15

Sheran ik heb precies hetzelfde als jij, voorzichtig met eten uit angst voor overgeven. Maar ook ik gooide te veel goed eten en drinken weg. Momenteel doe ik, standaard (ook als het nog niet over datum is) sowieso ruiken, kijken hoe het eruit ziet en een klein hapje/slokje proeven. Als het nog normaal smaakt kan het er gewoon in ;) Bij twijfel gooi ik het altijd weg.

Zal ik het nog even erger maken; soms is iets wat nog niet over datum is, wel al bedorven :=

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:17

Heel herkenbaar probleem ts. Zelf heb ik geen reukvermogen, dus dan is testen of melk nog goed is heel lastig. Ikzelf schrijf op alles wanneer de verpakking is geopend en na 3 dagen laat ik het beoordelen door mjjn eigen hond. Die gaat netjes zitten als het nog goed is, als het verdacht ruikt dan draait ze haar kop weg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:21

antje_vip: daar ben ik dus ook steeds bang voor, dat het officieel nog goed is maar toch al bedorven :=

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:25

Weet je eigenlijk waardoor/waar je de voedselvergiftigingen toen hebt opgelopen?

Verder zijn er volgens mij al wel goede tips gegeven :).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:35

Spekjes (17 jaar geleden) en ijsblokjes (2 jaar geleden). En verder is mijn angst 11 jaar geleden weer enorm getriggerd door een operatie, waarna ik enorm misselijk was maar nergens heen kon en mijn zaalgenoten soms aan het overgeven waren.
Maar ik heb al last van de angst sinds ik 6 ben. De reden zet ik niet op internet maar het was geen voedselvergiftiging :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:45

Voorzichtig zijn is goed, voorzichtiger zijn dan een ander is kan geen kwaad. Als het je gaat belemmeren in je leven, gaat er iets een beetje mis.
Check je verpakkingen en pak welke jij wil, doe dat op je eigen manier. Vertrouw er bij anderen (je ouders en bekenden waar je gaat eten)maar op dat zij jou en zichzelf ook niet ziek willen hebben.
Iedereen heeft dit soort dingetjes wel met iets, dat mag gewoon, binnen de grenzen van dat het je niet beperkt is het allemaal normaal.

Overigens vind ik geen salade eten in het buitenland een erg goed idee hoor. Het wordt gewassen met dat water waar onze verwende magen niet zo best op reageren en vaak overgoten met een sloot olie waar die maagjes ook al niet blij van worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:09

Maar eigenlijk klopt de titel van je topic dus niet. Je bent niet bang voor bedorven eten, je bent bang om over te geven. En volgens mij is dat waar je aan moet werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:11

Maar wat me in de weg zit is dat ik op het moment vooral bang ben voor eten dat bedorven is. Dat is in elk geval het deel dat me nu in de weg zit. Ik heb voor de emetofobie al wel therapie gehad en ben er echt grotendeels overheen (niet dankzij de therapie, maar linksom of rechtsom is het fijn). Ik vroeg me gewoon af in hoeverre ik overdrijf of in hoeverre dat soort dingen niet zo abnormaal zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:13

Tja, ik vind het overdreven :D Als je zodra je voedsel ziet bang bent dat het bedorven is, vind ik niet normaal )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:19

ziek van ijsblokjes?

Op zich is het verstandig dat je zo omgaat met eten. Dat andere mensen niet zo secuur omgaan met eten is hun probleem. Ik heb ook bepaalde vrienden waar ik wél ga eten en ook waar ik absoluut niet ga eten. Zeker bbq-en heb ik maar twee mensen die ik vertrouw met het eten.

Dingen waar geen dierlijke eiwitten in zitten kun je zeker na de THT nog eten. Yoghurt kun je ook nog tot vijf dagen na de THT eten. Thee of koffie (droge) na de THT kan nog heel erg lang.

De kans dat je ziek wordt van supermarkt voedsel dat nog binnen de THT valt is heel heel heel erg klein.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:19

Ik denk dat je wel degelijk een 'probleem' hebt waar je iets aan moet doen, want dit gedrag wordt alleen maar erger. Ik heb ook emetofobie en begin binnenkort aan emdr (ik heb elders al enkele sessies gehad) en dat helpt echt. Je ontwikkelt straks angst voor de angst en dan gaat het je leven beheersen. Dat je nu al liever niet meer bij anderen een of je schone pannen nogmaals wast betekend dat je wel degelijk jezelf beperkingen op gaat leggen dankzij je angst.
Dit soort angsten worden alleen maar erger als je er niets aan doet en gaan je leven beheersen en dan duurt het steeds langer om te behandelen. Dus ik geef je advies om nogmaals in therapie te gaan en emdr te volgen.
:) zoals jij het beschrijft is het niet normaal controleren of voedsel nog goed is maar meer een obsessie. Net als mensen die zeggen dat ze overgeven vies vinden, die hebben nog geen emetofobie.
Als je meer ervaringen wilt uitwisselen stuur je me maar een pb! Succes en sterkte, het is een rottig iets maar zodra je geholpen wordt en je verbetering merkt, dan pas denk je.. ooohh.. er is wat aan te doen!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:21

Op zich niks mis met opletten. Gezond verstand volstaat idd prima, beter dan houdbaarheidsdatum in veel gevallen. Let wel op dat het niet doorslaat naar dwangmatige handelingen en houd het redelijk. (Gecontroleerd = goed dus nu niet meer over piekeren). Dwanggedachten en handelingen sluipen erin, dus wees daar voor op je hoede. Ik spreek uit ervaring :+ .

Als je niet duidelijk ziet dat t bedorven is, kan het óf geen kwaad, óf je kunt het toch niet weten, dus dan heeft t geen zin om erover te piekeren. Soms heb je pech, dan kun je ook niet altijd voorkomen.

En bij andere mensen durven eten... denk dat dat t beste iets is waar je overheen moet. Wordt t niet minder als je niet bij de bereiding bent en t gewoon goed gaat?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:40

Het is pas iets van de laatste weken, ik had het heel vroeger ook en ben er gewoon overheen gekomen. Alleen nu gaat het geestelijk gewoon wat minder en dat heeft dan meteen invloed :j

Wat ik nu doe is van alles wat ik eng vind gewoon een paar happen eten. Gaat het dan goed, dan durf ik het de volgende keer ook weer :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:54

Wat ook goed is om te beseffen, stel al is iets heel erg over de datum, dan ben je niet meteen doodziek na een hapje. Ik heb wel eens een half bakje beschimmeld fruit weg gegeten omdat ik niet aan het opletten was. Vond het niet te vreten en het prikte, maar ik had honger :+ Beetje last van mijn maag gehad maar verder niets aan de hand.

Dus zelfs al blijkt het wel over de datum, dan proef je het echt wel, en dan is er nog niks aan de hand, want dan ben je er echt wel op tijd bij!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:06

Herkenbaar. Heb al heel wat discussies thuis gehad met mijn vriend hierover. Paar keer flink beroerd geweest van over de datum producten en sindsdien icm bang om over te geven heb ik het. Ik durf bv bij mijn schoonouders niks meer te drinken behalve water, avond eten durf ik er wel want weet dat ze om de dag boodschappen doen maar bv een snoepje/koekje neem ik daar weer niet omdat ik weet dat het 9 van de 10x over de datum is.

Ook thuis heb ik het. Hou er al niet van om op de tht datum het zelfs nog te gebruiken maar doe dat inmiddels wel. Als er drinken open staat en im twijfel wanneer het open is gegaan gooi ik het liever weg dan dat ik een slokje proef. Met het drinken is gekomen door over mn nek te zijn gegaan op verjaardag door bedorven cola. Sindsdien heb ik het ook met drinken. Gelukkig is mijn vriend wel wat gewend dus meestal drinkt of eet hij het dan wel op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:14

Als iets echt bedorven is dan ruik je het echt wel.
Ik eet bijvoorbeeld niet iets waar ik al een tijdje geleden ziek van ben geweest.
Maar je kunt gerust nog iets eten wat een dagje over tijd is.
We worden gewoon ziek gemaakt met al het gene waar er ineens een datum op moet komen. Vroeger deed men ook niet moeilijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:21

De pest is, hoe 'schoner' je probeert te eten, hoe sneller je ziek wordt van eten waar nét even iets mis mee is maar wat je nog niet kunt zien of proeven.
In de tropen/Azië kunnen de bewoners dingen eten waar Westerse toeristen een week van aan de diarree zouden raken. Waarom? Omdat wij Westerlingen met z'n allen veel te hygiënisch te werk gaan.
Moraal van het verhaal: een beetje vies is goed voor je afweer, dan kan je eigen lichaam een eventuele bacterie veel beter te lijf dan wanneer je lichaam echt nooit eens een keer in de verdediging moet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:56

Om eerlijk te zijn vind ik dit best schokkend. Ik zou echt nooit iets wegggooien omdat iemand anders er een datum op heeft gedrukt. Met name omdat ik evht tegen voedsel verspilling ben. Dat is ontzettend schadelijk voor het milieu. Dus mensen die zeggen dat er niets mis is met voedsel weggooien (al dan niet op de datum) zouden zich daar naar mijn idee eens in moeten verdiepen. Bedenk je wat er allemaal nodig is geweest om dat eten bij jou te krijgen.

Tht (tenminste houdbaar tot) zegt ook niets over de uiterste houdbaarheid. Daar hebben we tgt (te gebruiken tot) voor. Fabrikanten zijn verplicht een tht te plaatsen op hun producten. Ook als dat nergens op slaat zoals bij ingeblikte en droge producten.

Ts, ik vind het heel erg vervend voor jou dat je hier last van hebt en heel goed dat je herkent dat het niet normaal is. Ik wens je succes in het oplossen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:54

Sheran schreef:
Spekjes (17 jaar geleden) en ijsblokjes (2 jaar geleden). En verder is mijn angst 11 jaar geleden weer enorm getriggerd door een operatie, waarna ik enorm misselijk was maar nergens heen kon en mijn zaalgenoten soms aan het overgeven waren.
Maar ik heb al last van de angst sinds ik 6 ben. De reden zet ik niet op internet maar het was geen voedselvergiftiging :).

Een voedselvergiftiging van ijsblokjes :?

smit_ilse schreef:
Herkenbaar. Heb al heel wat discussies thuis gehad met mijn vriend hierover. Paar keer flink beroerd geweest van over de datum producten en sindsdien icm bang om over te geven heb ik het. Ik durf bv bij mijn schoonouders niks meer te drinken behalve water, avond eten durf ik er wel want weet dat ze om de dag boodschappen doen maar bv een snoepje/koekje neem ik daar weer niet omdat ik weet dat het 9 van de 10x over de datum is.

Ook thuis heb ik het. Hou er al niet van om op de tht datum het zelfs nog te gebruiken maar doe dat inmiddels wel. Als er drinken open staat en im twijfel wanneer het open is gegaan gooi ik het liever weg dan dat ik een slokje proef. Met het drinken is gekomen door over mn nek te zijn gegaan op verjaardag door bedorven cola. Sindsdien heb ik het ook met drinken. Gelukkig is mijn vriend wel wat gewend dus meestal drinkt of eet hij het dan wel op.

Hoe denk je ziek te worden van koek/snoep wat ‘over datum’ is? Dat kan niet over de datum.... hoogstens zijn de koekjes wat slof maar het bederft niet :n

Idem dito met groenten uit blik/pot. Zolang er geen lucht bij komt gebeurt er niks mee.

Ik snap het panische niet goed. Dan kun je beter niet hier thuis komen want bijna alles is over datum. :+