Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:25

Ik geef niets meer aan goede doelen.. De directeuren verdienen teveel om maar te zwijgen over hun acties als ze in een testament genoemd worden.. Dat laatste lusten de honden geen brood van.. En bezorgd heel veel ellende!!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:28

Ik doneer zelden en als ik dat doe, dan alleen aan goede doelen waar ik echt iets mee heb. Ecomare op Texel bijvoorbeeld. Het buurmeisje dat met de kinderpostzegels en groteclubactie komt, sponsor ik ook, maar dat is vooral omdat het een heel erg leuk kind is.

En ik vind jullie plan nobel, maar vind de insteek wel heel erg gebaseerd op één ervaring. Ik heb in heel veel zorginstellingen (en ook in de pleegzorg) namelijk vooral heel veel goed zien gaan door de jaren heen. En stichtingen als MEE zijn er om te helpen bij pgb-issues en die helpen ook echt. Bovendien is pleegzorg hartstikke tof (heb zelf een pleegzus), maar bij zo'n pleegkind krijg je tot de 18e verjaardag ook een zak geld per maand. Dat is niet om van te leven, maar het is wel meer dan je per maand aan kosten maakt voor een pleegkindje in mijn ervaring. Als het kind zwaar gehandicapt is, werkt dat allicht anders.

Ik zou jouw goede doel niet steunen, omdat:
- ik vind dat de overheid de zorg goed moet regelen/financieren en dat zorginstellingen geen goede doelen moeten zijn
- er al stichtingen zijn die helpen met pgb's en zorgproblemen, zoals stichting MEE
- ik liever geld geef aan een goed doel waar meer mensen of dieren baat bij hebben dan de paar mensen die in één luxe zorginstelling kunnen wonen

Area51

Re: Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:41

Ik geef collectanten eigenlijk altijd wel iets, 1 of 2 euro, ligt een beetje aan hoeveel ik met het doel heb. Doe niet twee keer ‘hetzelfde’; dus 1x een goed doel voor kanker, 1x een doe een wens achtige en 1x iets voor dieren etc.
Ik heb, net als bijna iedereen, ook moeite met veelverdienende directeuren. Maar ondanks dat doen die doelen nog zo veel goed, dat ik het de donatie alsnog waard vind, het gaat tenslotte niet om enorme bedragen waar je zelf ‘rijk’ van zou worden :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:44

Ik geef nooit aan goede doelen en de collectant omdat ik zelf erg weinig kan missen. Als ik al aan een goed doel zal geven, is het een kleine organisatie waarvan ik weet dat het geld goed terecht komt. Dit zal een goed doel voor dieren zijn. De goede doelen voor mensen krijgen al zo veel. Een organisatie waar ik wel aan wil doneren is bijvoorbeeld Animal in Need van Peter Koekebakker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:49

Citaat:
Ik vroeg me af hoe jullie daar tegenaan kijken.
Geef je uberhaupt aan goede doelen? En waarom wel of niet?
Als je wel geeft, hoe en waarom heb je voor dat doel gekozen?
Daarnaast vroeg ik me af wat mensen nog missen bij de huidige goede doelen; als je bijvoorbeeld nu niet aan goede doelen geeft, wat zou je dan over de streep halen om het wel te doen?

Ik geef met regelmaat aan goede doelen.
Gewoon omdat ik het geld kan missen en er erg veel mis is in de wereld.

Het kiezen heb ik geen specifieke criteria voor. Dieren (dierenbescherming), gezondheid (aids fonds), kwetsbare mensen (diaconie, vluchtelingenwerk) natuur & milieu (die stichting, natuurmonumenten) en wat er half bij hoort: oikokredit.
(De 3e wereld, zoals dat dan genoemd wordt hoort er volledig bij. De beste manier om mensen in de 'tot 3e rangs gemaakte wereld' te helpen is hun eigen zinnige initiatieven ondersteunen. Punt is wel dat het geld dat ik naar oikokredit breng mijn eigendom blijft: een zinnig initiatief verdient zichzelf terug - en mijn geld gaat dan naar een volgend initiatief.)

Als schoonzus van iemand met zwaar autisme herken ik jouw verhaal erg.

Heel goed om zelf iets op te zetten!

...ik ben zelf geen grote fan van kleinschalige fondsen :o omdat ik nogal geloof in de noodzaak van overheadkosten. (Een vijfkoppige staf die elkaar vriendschappelijk tegenspreekt is geen ""strijkstok"", maar een harde voorwaarde voor een succesvol fonds.)

Wellicht heeft het zin om je licht op te steken bij bijvoorbeeld de Haella stichting...? (Een stichting die een x aantal fondsen beheert.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:53

Ik geef aan collectebussen van doelen die mij bekend zijn. Hier in de buurt komen ze tegewoordig alleen nog maar met van die briefjes om lid te worden, dat doe ik niet. Ik heb een hele nare ervaring gehad met colportage en sindsdien teken ik helemaal nergens meer voor aan de deur.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:03

Ik geef wel aan de collecte maar altijd maar een heel klein bedrag, Max 50 cent zegmaar.

Ik geef niet veel omdat ik niet weet waar het terecht komt.
De directeur steekt vaak een hoop in eigen zak en dat is jammer, ik doneer liever spullen waar ze wat aan hebben dan heb je meer kans dat het goed terecht komt.
Zo heb ik pas bijv. Een aantal zakken hondenvoer en wat botten aan een asiel gegeven, ook wat oude speeltjes waar mijn honden niet meer naar omkeken waren ze erg blij mee.
Dit wil ik zeker nog een keer doen, de mensen daar waren heel erg dankbaar en ik kreeg later ook nog een keer wat foto s doorgestuurd van honden die met het gedoneerde speelgoed aan het spelen waren en op een bot lagen te kluiven.
Een kennis van me zamelde pas spullen in voor honden in Roemenië, vooral handdoeken,dekens,kussens en dat soort dingen werden gevraagd, zulk soort acties doe ik ook altijd aan mee, heb altijd wel wat oude handdoeken oid liggen.

Oude kleding doe ik in van die inzamelbakken

Van de basisschool hier in de buurt komen ze af en toe ook wel is langs of je wilt sponsoren voor een sponsorloop oid dat doe ik vaak ook Wel, soms zamelen ze bijv ook lege flessen in voor een goed doel dat vind ik ook een leuke actie.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:19

Ik geef aan collectanten als ze aan de deur komen en aan het KWF. Ik collecteer zelf al heel wat jaren voor het KWF. Kleding doe ik vaak in bakken voor het leger des heils of de nierstichting. Ik heb ook een tijd Greenpeace ondersteund en de KNRM. Wat ik daar heel vervelend aan begon te vinden is dat je daarna bestookt wordt (ook via telefoon) met weer een folder met daarbij een acceptgiro. Ik krijg dan het gevoel van rupsje nooit genoeg maar ook denk ik dan dat ze dat geld dat ze daar aan besteden beter voor iets anders kunnen gebruiken

Als schoolkinderen aan de deur komen voor sponsorloop, de plaatselijke sportclub of kinderpostzegels etc doe ik daar meestal ook aan mee.

Via de manege hadden we laatst sponsorspringen voor Animal in Need en daar kon je ook spullen aan doneren, daar heb ik een stapel handdoeken aan gedoneerd.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:25

Ik alleen Animal Aid Unlimited. Je kunt daar ook doneren dmv het kopen van zelfgemaakte armbandjes. Top organisatie. Verder geef ik nergens aan en zeker niet aan “goede doelen” als het KWF.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:37

Ik geef ook niet aan goede doelen, maar wat ik wél doe is gaan helpen op evenementen die een vriendin van mij organiseert.
Zij is na haar studie vrijwilligerswerk in Ghana gaan doen en gaat sindsdien elk jaar terug. Met het geld dat zij ophaalt van evenementen en sponsors zorgt zij voor nieuwe leslokalen, een sanitair gebouw, een regenwaterput, een nieuwe (tweedehandse) schoolbus, slaapzalen,... voor het schooltje waar zij werkte.
Zij brengt het geld dus rechtstreeks naar daar en je kan perfect zien wat ermee gebeurt.
Als zij een spaghettidag op poten zet, gaat onze vriendengroep all in om te helpen tappen, serveren en in de keuken te werken.
En daar werk ik met plezier aan mee, maar aan andere goede doelen doe ik niet mee, om exact dezelfde reden als hier al meermaal is aangehaald.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:02

Altijd!
Ik heb het goed en realiseer mij dat dit niet voor iedereen zo is en ookk dat het voor mij morgen anders kan zijn.
Daarom vind ik het voor mijzelf verplicht dat ik kijk naar de mensen die het niet goed hebben en daar aan meehelp.
Ik ben daar het streng in voor mijzelf, als ik geld heb om paarden te houden, te reizen en een huis te betalen kan ik best die paar tientjes missen voor een ander.
Ik steun maandelijks standaard wat goede doelen en elke maand zoek ik een ander doel uit waar ik aan doneer.

Dat directeurenverhaal is voor zielige mensen die de massa napraten.
Sorry voor mijn harde mening.
Maar een onderzoekje van een half uurtje zou je al leren dat het bij veel organisaties echt niet zo werkt en het zeker bij de grote bekende stichtingen heel goed inzichtelijk is waar je geld heengaat, tot op de cent bijna.
En al krijgt die directeur 20 cent van mijn euro. Je kunt moeilijk van een uitkeringsgerechtigde verwachten dat die een soort bedrijf leidt naar wetenschappelijk onderzoek om hele ingewikkelde ziektes bijvoorbeeld te genezen. Daar heb je gewoon hel veel kennis voor nodig en nog méér tijd. Dus dat kun je niet vrijwillig op je vrijdagavond doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:18

OK geef niks meer aan goede doelen, geld gaat toch voornamelijk naar de de grote baas. En dat gebedel met die zielige reclames. Kom dan met een uitleg en waar het geld voor gebruikt gaat worden, dat het niet naar de overheid van het land gaat maar echt naar de mensen.

Tot die tijd pijns ik er niet over.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:24

Bij mij thuis geven we altijd een paar muntjes, niet super veel altijd. Gewoon voor het idee, maar aan accept-giro's doen we sowieso niet. Ik zal later als ik op mezelf woon ook gewoon geven, al is het tien cent, je geeft tenminste iets en het is altijd beter dan de mensen die niet eens de deur open doen en wel thuis zijn :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:01

alice0cullen schreef:
OK geef niks meer aan goede doelen, geld gaat toch voornamelijk naar de de grote baas. En dat gebedel met die zielige reclames. Kom dan met een uitleg en waar het geld voor gebruikt gaat worden, dat het niet naar de overheid van het land gaat maar echt naar de mensen.

Dit dus...wat een dommigheid.
Nu heeft de overheid het weer gedaan..volgend jaar de marsmannetjes?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:14

alice0cullen schreef:

Hm - ik houd niet van het beeld dat Afrikanen dom, lui en achterlijk zouden zijn. (En sommige "goede" doelen cultiveren dit waanidee.)

Het is het continent waar wij, Europeanen onze rijkdom vandaan hebben gestolen.
En tot op de huidige dag spelen de corrupte leiders ons erg veel geld toe.

En de meeste economische activiteiten van Afrikanen worden zorgvuldig buiten de EU gehouden, 'want het zou wel eens ten koste van onze industrie kunnen gaan' (foei toch, verbeeld je) - dus staan er giga tariefmuren.
Ja - zo blijft de boel wel arm daar en wij hier rijk - brrr.

En geef ik mijn geld aan oikokredit: wie een goed ondernemersplan heeft wordt geholpen met een kleine lening. Nul geld naar corrupte leiders (waar de EU geld aan verdient) maar wel een uitstekende opwaartse spiraal van mensen die op eigen kracht uit de armoede komen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:23

Ik doneer helemaal niks meer qua geld en spullen.

Voorheen ging mijn kleding naar dieren4u. Zij krijgen per kg geld ervoor en die kleding gaat dan naar arme landen. Niet wetende dat je daarmee de economie in dat land verpest, want de kledingmakers daar verkopen niks meer.

Geld doe ik ook niet meer. Geen cent.
Zit ik eerst maandelijks te storten naar een goed doel, gaan ze vervolgens steeds reclames uitzenden op tv.
Dat kost ongeveer 40.000 euro per reclame in het tussenblok van GTST. En dat elke dag, een maand lang.
Gooien ze even bijna 1,2 miljoen euro weg.

Dag donatie geld :wave: :wave: :wave:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:26

HorseTopShop schreef:
Voorheen ging mijn kleding naar dieren4u. Zij krijgen per kg geld ervoor en die kleding gaat dan naar arme landen. Niet wetende dat je daarmee de economie in dat land verpest, want de kledingmakers daar verkopen niks meer.

Ja - of ze 'denken' dat mensen in arme landen hulpeloos zijn.
Doorgaans neemt men ook niet de moeite om te vragen wat er zoal nodig is.
Of er zit een verborgen agenda achter.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:34

Ik geef altijd aan de gewone collectant die aan de deur komt en ik steun doelen die zich inzetten voor dieren: Stichting Dierenthuis, Brooke Hospital, WSPA (dat niet meer zo heet) en de dierenbescherming. Dat maakt het voor mij overzichtelijk: Niet voor dieren? Geen geld van mij. Zo’n doel als TS voor ogen heeft zou ik dus niet steunen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:52

Thuis gaven mijn ouders standaard 50 cent aan elke collecte. Ik woon nu net in een studentenhuis en ben nog geen collectes tegengekomen maar anders zou ik dat ook doen. Die 50 cent kan ik wel missen en ook al komt het niet helemaal goed terecht, de collectant wil ik ook niet teleur stellen. Verder deden ze altijd mee met de postcodeloterij en opzich hebben ze best vaak geluk. Laatst nog een eci.nl bon van 40 euro die ik mocht hebben, nou dat is leuk boeken bestellen :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:59

Ik steun niets maandelijks. Geef aan collectanten,en aan de voedselbank als ze in de supermarkt staan.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:59

Ja, ik steun goede doelen maandelijks.

Wspa
Stichting brooke hospital
En ik adopteer virtueel 2 hondjes bij Spaanse honden in nood.

Als er mensen langs de deur komen, ongeacht het doel, geef ik ook altijd wat.

Mijn moeder spaart het meeste kleingeld op, en geeft dat aan de dierenbescherming als zij langskomen met de collectebus. Meestal iets van 75 euro.
Daarnaast geeft ze vaak dekens/plaids/kussens aan het asiel dichtbij.

De reden dat ik geef, is dat ik oprecht hoop dat het bij de dieren komt. Ook al is het maar 75%. En dat ik op deze manier ze help.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 31-01-18 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:02

Als ze komen bedelen aan huis, geef ik niks. Heb sowieso nooit cash in huis en daarbij bepaal ik of en wanneer ik wil geven en dan stort ik wel.

Van de week was het helemaal mooi: komt er een meneertje met zo'n bus naar de balie aan mijn werk. Of ik even een rondje wilde lopen of iemand wat over had. Vond dat echt té gek, heb even op het punt gestaan om die stichting te bellen... Vond het echt belachelijk. En aan de reacties van mijn collega's te zien, was ik niet de enige :=.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:04

Ik geef liever lokale projecten geld dan dan ik iets doneer aan grote goede doelen.

Geef wel via een collecte bus in winkel s vaak wat muntgeld.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:54

Supervixen schreef:
assie schreef:
Als ik trouwens wel eens dmv een overschrijving geld doneer aan een doel , dan kijk ik of dat doel ANBI-geregistreerd is, zodat ik het iig kan opgeven bij mijn belastingaangifte. Scheelt toch weer ;)

Dan ben ik heel benieuwd hoeveel jij ongeveer geeft, want je mag het pas aftrekken als het tussen 1 en 10% van je verzamelinkomen zit.

Dat is alleen interessant om te weten als je ook weet wat ik verdien ;) .
Maar je hebt gelijk dat het alleen aftrekbaar is binnen de normbedragen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 17:06

Dankjewel voor alle reacties! Hier kan ik wel wat mee :j

Om even terug te komen op de reacties van Tink89 en SusanH;
Ik heb inderdaad slechts 1 voorbeeld gegeven, maar het is zeer zeker niet gebaseerd op dat ene voorbeeld. Mijn ouders hebben verscheidene pleegkinderen gehad en daarvan zijn er meer na hun 18e gewoon niet goed terecht gekomen, maar met al die verhalen werd het een boekwerk.. Daarnaast veel gesprekken gevoerd met de jeugdzorg en William schrikker medewerkers en het is echt een structureel probleem dat 18 jarigen na al hun hulp in een groot gat vallen. Er zijn veel te weinig plekken waar ze terecht kunnen en helemaal als je niet tijdig begint met zoeken en aanmelden voor wachtlijsten... De kinderen die bij mijn ouders zaten zijn vanaf hun 16e al ingeschreven bij diverse instellingen en op wachtlijsten geplaatst en dan nog was het op het randje. Eigenlijk moet het voor hun 18e geregeld zijn, omdat de pleegzorg en WS dan nog kunnen helpen en zij krijgen meer voor elkaar dan (pleeg-)ouders.
Daarnaast hebben we ook met veel bezorgde ouders van gehandicapte kinderen gesproken, zij hebben nu nog kinderen onder de 18 en die gaan ook dagdelen of langer naar instellingen en ze lopen keer op keer tegen dingen aan wat niet goed gaat voor kind. Ze houden nu hun hart al vast voor hoe het later moet, want al is hun kind nog maar net 10 jaar oud, ze kijken nu al naar vervolg trajecten maar kunnen gewoon niks vinden. Zij hebben dan nog ouders die hun hand in het vuur steken voor ze, maar dat is er voor pleegkinderen vaak niet en wie komt er dan voor hun belangen op? Minder mensen dan je denkt!

Daarnaast is het gewoon een gegeven dat er veel te veel geld misbruikt wordt en wij willen door alles zo open en bloot mogelijk te doen, laten zien hoe het dus ook kan en hoeveel geld er daadwerkelijk nodig is. Dat het een voorbeeld wordt waaraan andere zorginstellingen zouden kunnen worden getoetst. Grootse plannen inderdaad, maar wij zien de mogelijkheden en gaan ons er 200% voor in zetten. :j

Hopelijk kan ik over niet heel lange tijd met een compleet plaatje naar buiten komen :D Ik zelf vind het echt heel mooi hoe er een soort van domino effect plaatsvindt en dat er nog verschillende groepen mensen ook mee geholpen kunnen worden. <3