Direct gestopt met paroxetine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:47

Citaat:
Silly1972 schreef:
och jee, is niet handig, dit zijn pillen die je af moet bouwen.
Ik ben van 2 per dag, naar 1 op een dag en toen om de dag en toen om de 2 dagen, zo heb ik het langzaam af gebouwd.
Door cold Turkey te stoppen heb je kans dat je klachten in all hevigheid terugkomen en soms zelfs erger

Ok dus bijvoorbeeld een week een halve pil, een week een kwart pil, dan om de dag een kwart zoiets bedoel je

Dit is echt veel te snel qua afbouwen. Mijn moeder slikt het en ik zie wat het met haar doet als ze het al op een ander tijdstip in neemt.
Bouw het af iom de huisarts, ga je dit niet doen. Dan heeeeel langzaam afbouwen, en niet iedere week een lagere dosis nemen, eerder iedere 1/2 maanden. Zoiets moet je echt niet met een korrel zout nemen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:49

Hoe dan ook zou ik toch even contact opnemen met je huisarts. Je gezondheid is belangrijker dan het perse zelf te willen doen.
Sowieso ben ik benieuwd of je nieuwe medicijnen wel in samenspraak met de huisarts zijn gegaan ? En hoe reageerde hij op t feit dat je die andere al had.

Ik zou dus met klem aanraden om nu de huisartsen praktijk te bellen en te vragen wat je het beste kan doen voordat je dingen naar de knoppen helpt en je verder van huis bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:51

Mondy schreef:
Hoe dan ook zou ik toch even contact opnemen met je huisarts. Je gezondheid is belangrijker dan het perse zelf te willen doen.
Sowieso ben ik benieuwd of je nieuwe medicijnen wel in samenspraak met de huisarts zijn gegaan ? En hoe reageerde hij op t feit dat je die andere al had.

Ik zou dus met klem aanraden om nu de huisartsen praktijk te bellen en te vragen wat je het beste kan doen voordat je dingen naar de knoppen helpt en je verder van huis bent

Nee slik ze nog niet, mijn idee was eerst hier vanaf en dan naar de huisarts voor diclofenac. Volgens mij is diclofenac niet vrij verkrijgbaar. Het was meer een voorbereiding tot de stap naar de huisarts. Onder het mom eerst het een dan het ander.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-18 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:52

Citaat:
komt goed, ik neem de adviezen aan en zal uiteindelijk laten weten hoe het gegaan is met het ervan af komen.

Maar mensen van bokt zijn ook geen arts. Ik snap ook echt niet waarom hier afbouw adviezen worden gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:54

Citaat:
Joolien schreef:
Oi, vooral paroxetine is een klootzak als het gaat om afbouwen, dus op deze manier stoppen is wel linke soep. Ik ben vorig jaar gestopt, en dat was echt onwijs afzien. Ik heb er toen ook wel een topic over gemaakt. [MWS] Afbouwen antidepressiva

Houd er rekening mee dat je kunt terug vallen en dat je daar problemen mee krijgt. Dan kan het alleen maar langer duren voordat je zonder kunt.

Joolien heb je topic gelezen wat een hel moet dat geweest zijn voor je

Jup, en ik ben ook nog eens een keer plots gestopt met een AD. Dat was ook heftig. Vooral omdat ik in mijn opleiding leer wat het in je lijf doet. Of eigenlijk in je hoofd. Daar wil je niet mee rotzooien.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:55

Macs schreef:
Maar dit is gewoon een beetje dom... eerlijk gezegd. Als je naar de huisarts was geweest had hij je iets voor kunnen schrijven wat wel met paroxetine kan.
Diclofenac etc mag je toch niet lang gebruiken.
Ga aub naar de huisarts en niet zelf voor arts spelen met dit soort medicatie. Heb cold turkey stoppen vaker ernstig zien aflopen.

Dit,
Ga naar een arts en laat pijn medicatie voorschrijven die wel samen gaat met je medicatie. Er is vast wel een goede combi te vinden, je slikt het natuurlijk niet voor de lol.

Anoniem

Re: Direct gestopt met paroxetine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:55

Er is niks mis mee om na een tijd te willen afbouwen met medicatie die je al zo lang slikt, maar ik vind het echt niet verantwoord om dat zonder begeleiding te doen, laat staan cold turkey.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:02

Dank jullie wel voor jullie meedenken en adviezen. Ik zal overleg plegen met de arts.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:04

PS! even een andere richting, ts ik weet niet of je ook nog de weg op moet, met de auto fiets of wat dan ook. Maar hou in je achterhoofd dat paroxetine sowieso medicatie is met een gele sticker, en als je gaat afbouwen dan schommelt het nog erger in je lichaam als wanneer je het 'gewoon' al langere tijd gebruikt. Ik zou voor de veiligheid daarom voorlopig even niet autorijden. Misschien was je dat ook niet van plan hoor, maar voor het complete plaatje wou ik het toch gezegd hebben :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:10

_KellyAV schreef:
Dit is echt veel te snel qua afbouwen. Mijn moeder slikt het en ik zie wat het met haar doet als ze het al op een ander tijdstip in neemt.
Bouw het af iom de huisarts, ga je dit niet doen. Dan heeeeel langzaam afbouwen, en niet iedere week een lagere dosis nemen, eerder iedere 1/2 maanden. Zoiets moet je echt niet met een korrel zout nemen.

Dan verschilt dat per persoon en ook hoeveel mg je nu neemt.
Ik heb op deze manier in een maand of 1.5 afgebouwd.
Zij neemt al geen hele zware hoeveelheden.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:44

Ik zou vooral de paroxetine blijven gebruiken, en eerst contact opnemen met je huisarts. Misschien kan hij je een andere pijnstiller voorschrijven?
Diclofenac is in lage dosering wel vrij verkrijgbaar btw.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:58

Ik ben vorige zomer uit eigen initiatief plots gestopt met paroxetine en een half jaar later zat ik nog veel dieper dan dat ik ooit gezeten had. Vervolgens terug opgestart en beloofd aan de huisarts om nooit meer op eigen houtje wijzigingen in deze medicatie aan te brengen. Fijn dat je dus toch een arts gaat raadplegen :)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:07

Overleg even met je apotheek over de combi Diclofenac en Paroxetine. Zij kunnen meedenken met een oplossing, eventueel in overleg met je arts. Soms (niet altijd, afhankelijk van je medicatie) kan het dat medicatie onder bepaalde voorwaarden wel samen kan, bijvoorbeeld door een maagbeschermer erbij te gebruiken of medicatie op andere tijden in te nemen. Dit kan de apotheker voor je nakijken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:16

Je bent in feite dus op eigen houtje aan het dokteren?

Diclofenac en andere NSAID's zijn in Nederland vrij verkrijgbaar maar ook erg slecht voor de maag en helemaal niet zo slim om zelf mee aan het dokteren te slaan voor langere tijd.

Er zijn via de huisarts wel andere medicijnen verkrijgbaar voor pijn bij ontstekingen en die gaan misschien ook nog wel samen met de Paroxetine. Maar dat weet de huisarts je vast wel te vertellen.

Blijkbaar heb je ook nog een kind in basisschoolleeftijd, hoop dat papa dan ook in de buurt is als je nu cold turkey gaat afkicken want dat lijkt me niet zo handig met een kind in de buurt als er geen backup standby is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:18

Percy schreef:
Je bent in feite dus op eigen houtje aan het dokteren?

Diclofenac en andere NSAID's zijn in Nederland vrij verkrijgbaar maar ook erg slecht voor de maag en helemaal niet zo slim om zelf mee aan het dokteren te slaan voor langere tijd.

Er zijn via de huisarts wel andere medicijnen verkrijgbaar voor pijn bij ontstekingen en die gaan misschien ook nog wel samen met de Paroxetine. Maar dat weet de huisarts je vast wel te vertellen.

Blijkbaar heb je ook nog een kind in basisschoolleeftijd, hoop dat papa dan ook in de buurt is als je nu cold turkey gaat afkicken want dat lijkt me niet zo handig met een kind in de buurt als er geen backup standby is.

Help ik heb oudere pubers er zijn hier ook oudere Bokkers. Ik ben de vijftig ruim gepasseerd :9 en ja gelukkig heb ik mijn man in de buurt.
Maar zoals ik al zei zal het met arts gaan overleggen. En nogmaals ik wilde de diclofenac na het afkicken bij de huisarts gaan vragen.
Ik waardeer jullie input echt waar. Maar ik begrijp nu wel dat het een dom idee was.
Dank jullie wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-18 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:21

Je geeft zelf aan dat je het middel 12 jaar slikt en dat je een keer eerder bent gestopt omdat je in verwachting wilde raken en toen ook zwanger was.

Simpele rekensom gemaakt. Kind zou in dat geval in de basisschoolleeftijd moeten zijn. Anders klopt er iets niet in je omschrijving.

Ga ook niet bij iedereen de leeftijd op zoeken en toen mijn moeder in de 50 was, was ik nog een jonge puber :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:28

Percy schreef:
Je geeft zelf aan dat je het middel 12 jaar slikt en dat je een keer eerder bent gestopt omdat je in verwachting wilde raken en toen ook zwanger was.

Simpele rekensom gemaakt. Kind zou in dat geval in de basisschoolleeftijd moeten zijn. Anders klopt er iets niet in je omschrijving.

Ga ook niet bij iedereen de leeftijd op zoeken en toen mijn moeder in de 50 was, was ik nog een jonge puber :)

Was geen aanval op jou hoor. Enige uitleg : Ik ben een oude moeder, door omstandigheden laat moeder geworden. Twee jaar na de geboorte van de tweede ben ik weer aan de pillen begonnen.
De eerste keer ben ik ook cold turkey ( met huisarts ) afgekickt. Ik herinner me daar alleen van dat ik gek werd van de geluiden om me heen. En het licht wat zo fel was. Maar het is wel goed gegaan. Juist in een periode dat ik in een van mijn diepste dalen zat. Maar wel gelukt. Zelfs tegelijkertijd gestopt met roken. Zo graag wilde ik een kindje.
Het vreemde was dat ik tijdens mijn zwangerschap nergens last van had. Na de geboorte van de eerste weer wel, maar weigerde pillen omdat ik graag een tweede kindje wenste. Ook weer perfect gevoeld tijdens de bevalling. Ik zeg wel eens voor de grap ik moet constant zwanger zijn dan mankeer ik niets ;)
Na de tweede bevalling weer angst en paniek. Na twee jaar struggelen toch weer aan de pillen gegaan. Misschien zo duidelijker ook dat ik niet onbekend ben met cold turkey.
Hetgeen wat mij nu opviel is dat ik zo licht in mijn hoofd ben. Een vervelend iets waarvan ik dacht dat het daar mee te maken zou kunnen hebben. Mijn eerste cold turkey is 17 jaar geleden en ik herinner me daar niet alles van.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:56

Ik heb cold turkey moeten stoppen met een AD om medische redenen (onder begeleiding van de psychiater) en ben daarna echt nog veel dieper gegaan dan ooit (dit begon niet meteen, pas na een tijdje). Ik vind dit dus ook ronduit dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:59

Tiggs schreef:
Ik heb cold turkey moeten stoppen met een AD om medische redenen (onder begeleiding van de psychiater) en ben daarna echt nog veel dieper gegaan dan ooit (dit begon niet meteen, pas na een tijdje). Ik vind dit dus ook ronduit dom.

En daarom ga ik naar huisarts.
Nogmaals bedankt voor alle adviezen.
Ik heb antwoord en het komt goed.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:02

Heel veel succes en sterkte er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:07

Veraaaaah schreef:
Heel veel succes en sterkte er mee!

Thnx

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:13

Duizeliheid kan goed hierdoor komen idd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:22

Ik zou idd wel even de huisarts consulteren. Voor de zekerheid. Maar met 10 mg zie ik niet zoveel bezwaar. Hoe moet je afbouwen dan? De dosis is al zo ongeveer de laagste die je kan slikken. Daar begin je mee.
Ik ben zelf vrijwel cold turkey afgebouwd van 40 mg en daar ook vrij weinig van gemerkt. Wilde gewoon zo snel mogelijk van die troep af.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:11

Citaat:
Tiggs schreef:

En daarom ga ik naar huisarts.
Nogmaals bedankt voor alle adviezen.
Ik heb antwoord en het komt goed.

Laat je ons weten wat de huisarts zegt? Ben wel benieuwd nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:17

De huisarts zei dat we het inderdaad doen zoals de vorige keer. Even doorbijten en dan hopen dat ik ze nooit meer nodig heb. De dingen die ik voel zijn idd bijwerkingen van het afkicken. Moet wel goed opletten of ik geen overmatige paniekaanvallen krijg. Het kan tot een jaar duren voordat mijn hersenen weer helemaal reageren zoals ze horen te reageren. Tot nu toe gaat het goed, maar echt kan het pas gezegd worden na 5 dagen. Dan is de paroxetine pas echt uit mijn lijf.