Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polly schreef:Ook overdag mag je 112 bellen, die zijn er echt veel sneller dan je huisarts en kunnen veel uitgebreider op locatie vitale functies checken en evt doorverwijzen als het nodig is naar de huisarts of vervoeren naar ziekenhuis.
wyoming schreef:Hier helaas ook ervaringen met koortsstuipen, mijn zoontje heeft er 5 gehad (hij was 1 jaar en 5 maanden bij de eerste en 1 jaar en 9 maanden bij de laatste 2) maar die duurde een stuk korter dan van jou dochtertje en hij kwam er ook elke keer zelf uit. De laatste keer kreeg hij er ook 2 op een dag. Daarna zijn we ook bij een kinderarts geweest en is er een EEG gemaakt. Daar is toen niks uit gekomen en gelukkig heeft hij ze ook niet meer gekregen.
Die schokken herken ik trouwens ook, soms als mijn kleine mannetje nu nog hoge koorts heeft heb ik het gevoel dat hij tegen een stuip aanzit maar dat het niet doorzet, hij gaat er alleen niet bij huilen.
De kinderarts zei bij ons ook als je paracetamol geeft dan inderdaad met een spiegel of geen paracetamol om te voorkomen dat er een piek ontstaat.
Het verkrampen/ anders bewegen waar je het over hebt, heb ik dan weer geen ervaring mee. Maar kan mij wel ergens voorstellen dat die spieren er wat moeite mee hebben na 3 heftige stuipen achter elkaar. Op dat moment is ze natuurlijk compleet verkrampt geweest dus misschien dat het daar vandaan komt, maar altijd handig om ook dat even na te laten kijken want het kan natuurlijk net zo goed ergens anders vandaan komen.
En als laatste wil ik je even sterkte wensen, het is niet niks om je kleine meisje zo te zien en hulpeloos te moeten toe kijken.
Equipro schreef:Hoi, beterschap voor je dochtertje!
Mijn dochter heeft het ook 3 keer gehad, steeds was een oorontsteking of urineweg infectie de onderliggende oorzaak.
De derde keer kwam ze er niet zelf uit, en is de kinderarts van ons lokale ziekenhuis, met mij en haar in de ambulance meegereden naar het Sofia kinderziekenhuis. Alle toeters en bellen er op en eraan. Een paar uur later kwam ze er toch uit, en de volgende dag mocht ze terug naar ons ziekenhuis. Daar hebben ze na een week of 2 nog een hersenscan gemaakt om te zien of de koortsstuipen schade hadden veroorzaakt. Hier bleek gelukkig uit dat alles naar behoren functioneerde. Hier kan je altijd om vragen, zeker gezien de dingen die je merkt bij je kindje!
Eleionomae schreef:Ik heb als kind veel koortsstuipen gehad. Inclusief dat schokken wat jij ook noemt. Ik ben daarna ook uitgebreid getest op epilepsie maar daar kwam gelukkig niets uit. Zou dat dus zeker wel even navragen bij de arts
janouk schreef:Mijn zoon was tien maanden toen hij hoge koorts kreeg met een paar koortsstuipen. Na een paar dagen ontstond een zwelling in de lieslymfeklier. Bij de echo bleek hij ontstekingshaarden te hebben op de lever De oorzaak bleek bij hem een atypische reactie te zijn op kattenkrabziekte. Het heeft 3 maanden geduurd tot de koorts weg was.
Heel veel sterkte, het is zo'n machteloos gevoel als je kind zo ziek is. Dikke knuffel
lieveli schreef:oliebol Nancy wat naar! Veel sterkte!
Janneke2 schreef:Minder coördinatie is redelijk normaal na koortsstuipen.
Je dochter is bezig om haar primitieve babyreflexen te laten 'verdwijnen'.
Die reflexen zijn nuttig tidens de geboorte, bij het zogen, leren kruipen en lopen - daarna hebben ze hun werk gedaan en zijn ze niet meer nodig.
Krijg je als mens 'een stevige optater', dan kan het gebeuren dat een of meer van deze babyreflexen 'terug' komen en dat bemoeilijkt de coördinatie en motoriek.
Meestal gaat dit 'vanzelf' weer over. Kleine kinderen bewegen veel en van een boel bewegingen is duidelijk dat ze hier een rol in spelen, dus je dochter doet dit waarschijnlijk spelenderwijs zelf.
Zou dit net niet compleet lukken dan kun je met een kind van 4 of 5 hier speciale 'spelletjes' (bewegen op muziek etc) voor doen.
Arethe schreef:Mag ik vragen wat je medische achtergrond is Janneke2. Ik zie je vaker reageren op medische topics en het is duidelijk dat je hier meer over weet dan de gemiddelde bokker. De artsen die ik tot nu toe heb gesproken en gezien zijn er verder niet bekend mee en hebben dit niet benoemd als logisch gevolg van. Dus ik ben benieuwd waarom jij denkt/weet dat dit wel zo is.
Polly schreef:Ik schrik er vooral van dat je bij een koortsstuip geen 112 belt maar volgens mij was ze toen het zolang duurde al in het ziekenhuis
Polly schreef:Ik schrik er vooral van dat je bij een koortsstuip geen 112 belt maar volgens mij was ze toen het zolang duurde al in het ziekenhuis
DeMolenhoek schreef:Ik verschiet ervan dat een kind met 41 graden geen spoed is. Hier is het advies om bij alles boven de 40 graden naar de spoed te gaan zodat ze vocht kunnen beginnen toe dienen. Nu weet ik ook wel dat koorts snel kan gaan, maar 3 uur lang 41 graden is te veel voor het lijfje.
_Gerdien_ schreef:Ik lees al even mee en heb me best zorgen gemaakt. Met een kleintje van bijna twee hier is dit toch ook wel echt een angst voor mij
Goed om te horen dat ze lijkt op te knappen! Ik wens jullie nog beterschap! en hoop dat er verder ook niks achterweg komt
DeMolenhoek schreef:Fijn dat het beter gaat TS! Stiekem ben ik dus blij dat er hier geen ander beleid is. Maar jeetje, pas bij 42 mogen komen. Willen ze gegrilde hersenen ofzo? Sorry maar hier valt mijn mond van open. Kun jij natuurlijk niets aan doen TS. Maar ik verschiet er oprecht van. Maar nogmaals: Fijn dat het al beter gaat!