Ervaringen koortsstuipen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Ervaringen koortsstuipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:09

Ik lees even mee.
Mijn zoontje van 2 heeft er gister ook 1 gehad toen ik onderweg van werk naar KDV was. Ergens ben ik blij dat ik er niet bij was. Ik zou helemaal in paniek raken denk ik.

Wat zul je blij geweest zijn dat je al in het zkh was toen ze de volgende aanval kreeg.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 14:50

Polly schreef:
Ook overdag mag je 112 bellen, die zijn er echt veel sneller dan je huisarts en kunnen veel uitgebreider op locatie vitale functies checken en evt doorverwijzen als het nodig is naar de huisarts of vervoeren naar ziekenhuis.

Top, ga ik dat de volgende keer doen.

wyoming schreef:
Hier helaas ook ervaringen met koortsstuipen, mijn zoontje heeft er 5 gehad (hij was 1 jaar en 5 maanden bij de eerste en 1 jaar en 9 maanden bij de laatste 2) maar die duurde een stuk korter dan van jou dochtertje en hij kwam er ook elke keer zelf uit. De laatste keer kreeg hij er ook 2 op een dag. Daarna zijn we ook bij een kinderarts geweest en is er een EEG gemaakt. Daar is toen niks uit gekomen en gelukkig heeft hij ze ook niet meer gekregen.

Die schokken herken ik trouwens ook, soms als mijn kleine mannetje nu nog hoge koorts heeft heb ik het gevoel dat hij tegen een stuip aanzit maar dat het niet doorzet, hij gaat er alleen niet bij huilen.

De kinderarts zei bij ons ook als je paracetamol geeft dan inderdaad met een spiegel of geen paracetamol om te voorkomen dat er een piek ontstaat.

Het verkrampen/ anders bewegen waar je het over hebt, heb ik dan weer geen ervaring mee. Maar kan mij wel ergens voorstellen dat die spieren er wat moeite mee hebben na 3 heftige stuipen achter elkaar. Op dat moment is ze natuurlijk compleet verkrampt geweest dus misschien dat het daar vandaan komt, maar altijd handig om ook dat even na te laten kijken want het kan natuurlijk net zo goed ergens anders vandaan komen.

En als laatste wil ik je even sterkte wensen, het is niet niks om je kleine meisje zo te zien en hulpeloos te moeten toe kijken.

Ik had dus zelf ook het gevoel alsof ze tegen een stuip aanzat tijdens de schokken.
Bedankt voor je berichtje, heeft jouw zoontje ze al langere tijd niet meer gehad?

Equipro schreef:
Hoi, beterschap voor je dochtertje!

Mijn dochter heeft het ook 3 keer gehad, steeds was een oorontsteking of urineweg infectie de onderliggende oorzaak.
De derde keer kwam ze er niet zelf uit, en is de kinderarts van ons lokale ziekenhuis, met mij en haar in de ambulance meegereden naar het Sofia kinderziekenhuis. Alle toeters en bellen er op en eraan. Een paar uur later kwam ze er toch uit, en de volgende dag mocht ze terug naar ons ziekenhuis. Daar hebben ze na een week of 2 nog een hersenscan gemaakt om te zien of de koortsstuipen schade hadden veroorzaakt. Hier bleek gelukkig uit dat alles naar behoren functioneerde. Hier kan je altijd om vragen, zeker gezien de dingen die je merkt bij je kindje!

Jeetje dat is ook even heftig met alles erbij. Wat fijn dat alles nog goed functioneerde, maar wat een schrik dat ze er zolang in zat zeg!

Eleionomae schreef:
Ik heb als kind veel koortsstuipen gehad. Inclusief dat schokken wat jij ook noemt. Ik ben daarna ook uitgebreid getest op epilepsie maar daar kwam gelukkig niets uit. Zou dat dus zeker wel even navragen bij de arts :j

Ik vind het wat gerustellend te lezen dat er meerdere zijn die de schokken hebben gehad. Voor jullie niet fijn maar goed te weten dat het niet abnormaal is.

janouk schreef:
Mijn zoon was tien maanden toen hij hoge koorts kreeg met een paar koortsstuipen. Na een paar dagen ontstond een zwelling in de lieslymfeklier. Bij de echo bleek hij ontstekingshaarden te hebben op de lever De oorzaak bleek bij hem een atypische reactie te zijn op kattenkrabziekte. Het heeft 3 maanden geduurd tot de koorts weg was.

Heel veel sterkte, het is zo'n machteloos gevoel als je kind zo ziek is. Dikke knuffel

Bedankt voor je berichtje. Wat heftig voor je zoontje, wat heeft dat lang geduurd zeg. Pfoe ben al blij dat ze nu mt de paracetamol oké lijkt qua koorts. We zijn ook echt aangedaan, heb er nachtmerries van gehad. Hoop dat dit niet meer zal gebeuren en vrees voor de komende keren dat ze koorts heeft.

lieveli schreef:
oliebol Nancy wat naar! Veel sterkte!

Dank je Li!!

Voor de rest hebben we nu medicatie die we rectaal kunnen toedienen en neus spray welke ook gegeven mag worden op zo’n moment.
Gisteren avond piekte ze weer even met de koorts, 40 C pfftt meteen weer de angst voor herhaling. Zal nog wel even duren voor dit een plekje heeft.

Ik heb telefonisch overleg met de huisarts gehad en zij snapt mijn zorgen en vragen. De brief vanuit het ziekenhuis was nog niet binnen bij hen waarin het verslag van de arts staat. Zodra deze binnen is zal ze deze doornemen, contact opnemen met de kinderarts en onze twijfels bespreken. Mochten hier niet genoeg duidelijke antwoorden uit komen dat zal zij ons doorsturen voor een second opion bij een andere arts of ziekenhuis. Ben erg blij met hoe ze mee denkt en probeert te helpen!

Janneke2 schreef:
Minder coördinatie is redelijk normaal na koortsstuipen.
Je dochter is bezig om haar primitieve babyreflexen te laten 'verdwijnen'.
Die reflexen zijn nuttig tidens de geboorte, bij het zogen, leren kruipen en lopen - daarna hebben ze hun werk gedaan en zijn ze niet meer nodig.
Krijg je als mens 'een stevige optater', dan kan het gebeuren dat een of meer van deze babyreflexen 'terug' komen en dat bemoeilijkt de coördinatie en motoriek.
Meestal gaat dit 'vanzelf' weer over. Kleine kinderen bewegen veel en van een boel bewegingen is duidelijk dat ze hier een rol in spelen, dus je dochter doet dit waarschijnlijk spelenderwijs zelf.

Zou dit net niet compleet lukken dan kun je met een kind van 4 of 5 hier speciale 'spelletjes' (bewegen op muziek etc) voor doen.

Mag ik vragen wat je medische achtergrond is Janneke2. Ik zie je vaker reageren op medische topics en het is duidelijk dat je hier meer over weet dan de gemiddelde bokker. De artsen die ik tot nu toe heb gesproken en gezien zijn er verder niet bekend mee en hebben dit niet benoemd als logisch gevolg van. Dus ik ben benieuwd waarom jij denkt/weet dat dit wel zo is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:51

Arethe schreef:
Mag ik vragen wat je medische achtergrond is Janneke2. Ik zie je vaker reageren op medische topics en het is duidelijk dat je hier meer over weet dan de gemiddelde bokker. De artsen die ik tot nu toe heb gesproken en gezien zijn er verder niet bekend mee en hebben dit niet benoemd als logisch gevolg van. Dus ik ben benieuwd waarom jij denkt/weet dat dit wel zo is.

Tuurlijk mag dat...! Ik ben medisch bioloog- en dus geen arts.
Het grootste deel van mijn kennis van primitieve babyreflexen dateert van na mijn studietijd. (Nu ja - ik moest/ mocht van mijn toenmalige baas onderzoekswerk doen.)

Een en ander gaat terug op het werk van dr. Peter Blythe van de universiteit van Chester.
Dwz: (kinder)artsen hadden al lang weet van deze babyreflexen, maar er was een tijd dat de meesten dachten in de richting van 'ze komen gewoon niet voor boven de drie -en -een -half, of wel en dan zijn er grote, nare neurologische problemen'.
Dit blijkt iets genuanceerder te liggen.
Een kindje van 13 maanden is bezig om deze reflexen te laten 'verdwijnen' (ze hebben hun functie gehad en "trekken zich terug" in de hersenstam) en dat proces kan met 'gezigzag' verlopen.
Geeft niets.

Bij ieder mens op elke leeftijd geldt: bij een lichamelijke of geestelijke schok kunnen er 1 of meer primitieve babyreflexen de kop op steken. Dat hoeft zeer beslist niet te betekenen dat er ernstige neurologische klachten zijn, maar het is wel handig om te weten (dat het nu tijdelijk zo is en hoe je het andermaal kunt laten "verdwijnen).

Verdwijnen ze niet spontaan, door de spelletjes en 'oefeningen' die jonge kinderen spontaan doen, dan geldt dit doorgaans als een 'soft neurological sign'.

Waar de kinderarts nu waarschijnlijk het hardste alert op is, zijn de 'harde' signalen van eventuele schade. Waarvan ik begrepen heb dat tot op heden weinig blijkt.
Dus dat de artsen er niet over praten snap ik wel.
(Dat de artsen er niet mee bekend zijn lijkt mij sterk.)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:43

Jeetje Ts wat zul jij geschrokken zijn!
Mijn zoon heeft het gehad toen hij anderhalf was, hij had ook hoge koorts en viel weg en begon toen te schokken. Mijn eerste reactie was hem onder de kraan houden om hem te koelen.
Dat bleek ook een goede reactie te zijn volgens de huisartsenpost die ik toen gebeld had.
Mijn zoon is inmiddels 16 en heeft het gelukkig nooit meer gehad.

Heel veel beterschap voor je dochtertje en ik ga voor je duimen dat zij het ook nooit meer krijgt.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 17:37

Bedankt voor de reacties weer. Ik reageer even via mijn telefoon dus excuses voor een slechtere opmaak of spelfouten.

Gisteren heb ik driemaal met de huisarts aan de telefoon gezeten. Zij begreep onze angst en twijfels heel erg goed en wilde met de kinderarts overleggen.

Nadat ze dit had gedaan belde ze terug dat we naar het ziekenhuis moesten voor verder onderzoek. Schoot wel even in de stress hiervan maar was helder genoeg om meteen voor haar en mezelf een tas in te pakken mochten we daar moeten blijven.
Man opgebelt, die was bijna thuis en meteen door naar het ziekenhuis. Daar is ze door meerdere artsen nagekeken en hebben ze verschillende tests gedaan. Ook hebben we uitgebreid gesproken met de kinderarts, ze nam echt de tijd voor onze vragen en angsten, super fijn.

Hun verklaring voor de schokken is dat zij nooit geheel uit de eerste stuip is gekomen maar deze is blijven sluimeren. Tijdens die schokken stak het dan weer de kop op. Dit vond ik wel erg heftig om te horen want dan heeft ze tussen de 3-4u in de eerste gezeten. :(:)

Haar handje, beentje en verminderd kracht in haar lijfje schrijven ze toe aan twee dingen. Ze heeft natuurlijk een fikse dubbelde oorontsteking, dit kan je evenwicht ook beïnvloeden. Daarnaast heeft ze zoveel te verduren gehad die dag, dat haar lijfje echt een opdonder heeft gekregen hiervan. Ze slaapt bijvoorbeeld ook super veel op het moment, moet echt bijkomen.

Dit verhaal klinkt mij logisch en geloof dit wel. Over 1,5 week controle maar ze verwachten dat ze na het weekend met genoeg rust etc weer de oude zal zijn. Vandaag was ze al weer super vrolijk en regelmatig erg ondeugend, iets wat wij super vinden om te zien!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:49

Fijn...!

Duimen dat het herstel gewoon doorzet!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:05

Wat goed om te horen en super dat de huisarts het zo serieus heeft genomen en de kinderarts haar nogmaals heeft na gekeken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:42

Wat fijn dat je je gehoord voelt!!! En fijn dat je over 1,5 week terug moet op controle. Toch weer een moment om eventuele vragen die je je nu nog bedenkt te kunnen stellen. Beterschap voor je meisje!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:43

*\o/* fijn nieuws.

Afbeelding

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:27

Wat super fijn dat alle partijen jullie zo serieus hebben genomen zeg!
Heftig voor de kleine kruimel, ze is echt héél ziek geweest

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:35

Wat fijn dat jullie zo goed zijn geholpen in het ziekenhuis!
Nu uitrusten en weer herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:48

Ik verschiet ervan dat een kind met 41 graden geen spoed is. Hier is het advies om bij alles boven de 40 graden naar de spoed te gaan zodat ze vocht kunnen beginnen toe dienen. Nu weet ik ook wel dat koorts snel kan gaan, maar 3 uur lang 41 graden is te veel voor het lijfje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:27

Ik schrik er vooral van dat je bij een koortsstuip geen 112 belt maar volgens mij was ze toen het zolang duurde al in het ziekenhuis

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:32

Polly schreef:
Ik schrik er vooral van dat je bij een koortsstuip geen 112 belt maar volgens mij was ze toen het zolang duurde al in het ziekenhuis

Polly, ik heb dat ook nooit geweten hoor, dat je voor een koortsstuip 112 kon bellen. Mijn zoontje had er afgelopen dinsdag 1 op het kdv. Als het 2 minuten langer had geduurd hadden zij ook 112 gebeld. Ik schrok me dood toen ik dat hoorde. -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:55

112 is ook heel lang neergezet als een nummer dat je echt alleen belt als iemand bijna op sterven ligt. Ook qua politie bijvoorbeeld, ik was stomverbaasd toen politie me na een mislukte straatroof zei dat ik 112 had moeten bellen.
Tegewoordig bel ik dus laagdrempeliger, het blijft een beetje aftasten daarin.

Ts, gelukkig lijkt het met een sisser af te lopen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:39

Polly schreef:

Bij elke informatie site, folder etc ( bijv Thuisarts, welke onze huisarts altijd aanraadt om te raadplegen) staat dat je de huisarts moet bellen.
Huisarts zelf zag er ook geen hele grote ernst van in en heeft nooit over 112 gesproken. Ook niet toen wij later informeerden hoe we moesten handelen bij een volgende stuip. Pas op kinderafdeling werd erover gesproken dat ouders hier ook 112 over bellen.

DeMolenhoek schreef:
Ik verschiet ervan dat een kind met 41 graden geen spoed is. Hier is het advies om bij alles boven de 40 graden naar de spoed te gaan zodat ze vocht kunnen beginnen toe dienen. Nu weet ik ook wel dat koorts snel kan gaan, maar 3 uur lang 41 graden is te veel voor het lijfje.

Ik vind het zelf persoonlijk ook erg hoog en lang. Maar telkens weer (in het ziekenhuis, Spoedpost en bij de huisarts) werd ons verteld dat het beleid rondom koorts anders is tegenwoordig. Heb wel vaker gebeld met vragen hierom. Dat het niet meer om de hoogte gaat maar om de duur van de koorts. De kleine kindjes snel richting de 40 of hoger gaan en pas bij 42 is het echt spoed. En nu doordat ze een lagere dosis had gekregen de koorts echt wel weg moest gaan met alleen een hogere dosis.

Vandaag is ze nog steeds snel moe, wat huilerig en hangerig. Eet en drinkt wel weer super! Is alle dagen gelukkig koorts vrij gebleven en de antibiotica drinkt ze netjes op. Nu hopen dat ze snel weer een beetje op krachten komt.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:50

Ik lees al even mee en heb me best zorgen gemaakt. Met een kleintje van bijna twee hier is dit toch ook wel echt een angst voor mij
Goed om te horen dat ze lijkt op te knappen! Ik wens jullie nog beterschap! en hoop dat er verder ook niks achterweg komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:53

Fijn dat het beter gaat TS! Stiekem ben ik dus blij dat er hier geen ander beleid is. Maar jeetje, pas bij 42 mogen komen. Willen ze gegrilde hersenen ofzo? Sorry maar hier valt mijn mond van open. Kun jij natuurlijk niets aan doen TS. Maar ik verschiet er oprecht van. Maar nogmaals: Fijn dat het al beter gaat!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 18:43

_Gerdien_ schreef:
Ik lees al even mee en heb me best zorgen gemaakt. Met een kleintje van bijna twee hier is dit toch ook wel echt een angst voor mij
Goed om te horen dat ze lijkt op te knappen! Ik wens jullie nog beterschap! en hoop dat er verder ook niks achterweg komt

Dank je wel. Het is ook echt super eng, kan niets anders zeggen. Dit wens je echt niemand toe..
Mijn grootste angst is nu of er een volgende komt en wanneer.. Nu waren m’n man en ik bij haar maar wat als ze het op de opvang krijgt of bij oma en je op je werk gebeld word dat ze dit heeft.. :(

DeMolenhoek schreef:
Fijn dat het beter gaat TS! Stiekem ben ik dus blij dat er hier geen ander beleid is. Maar jeetje, pas bij 42 mogen komen. Willen ze gegrilde hersenen ofzo? Sorry maar hier valt mijn mond van open. Kun jij natuurlijk niets aan doen TS. Maar ik verschiet er oprecht van. Maar nogmaals: Fijn dat het al beter gaat!

Ik snap je helemaal, vind het zelf ook niets. Zoals ik begreep is 40-41 een dag geen spoed, maar meerdere dagen wel. Alhoewel zij al 2 dagen rond en tegen de 40 schommelde en dit dus geen probleem was volgens hen :x

Ik vraag me af hoelang ze er zo moe van mag zijn. Begrijp dat ze best een klap heeft gehad en dit even zal duren. Maar merk dat ik eigenlijk wil dat ze de oude weer is en weet niet wat op dit moment reëel is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:44

Er is ook nogal iets gebeurt met dat kleine lijfje, de koorts, de stuipen, bewustzijnverlies en de zware pijnstillingen. Geen wonder dat ze even volledig er door heen zit. Maar blijf nu wel op je gevoel afgaan, vertrouw je het niet zoals haar situatie gaat mbt het lopen enz dan gewoon aan de bel trekken en niet stoppen voor je gehoor krijgt.