Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:00

Zwitsal zit vol troep en is imo helemaal niet geschikt voor de gevoelige babyhuidjes. Ik kan er zelf ook niet tegen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:09

Ik heb 2x kraamzorg gehad. Beide kinderen zijn via een keizersnede geboren dus ik was steeds pas na een paar dagen thuis. De eerste keizersnede was behoorlijk traumatisch waardoor we allebei een moeilijke start hadden. De eerste kraamzorg kwam heel luid en druk binnen, dat kon ik maar slecht hebben. Ik was nog zo moe en had veel pijn. Maar, ze was wel geweldig goed voor mij en vooral ook voor mijn man en dochter. Een hele ervaren, praktisch ingestelde vrouw. De borstvoeding ging heel moeizaam, doordat mijn dochter al flink was bijgevoed met kv toen ik nog lag wakker te worden van de narcose. Dat was een beetje vicieuze cirkel, ze moest voldoende voeding binnenkrijgen vanwege haar bloedsuiker, maar doordat ze steeds vol zat wilde ze niet bij mij drinken. Ik kolfde ook, maar de productie kwam maar moeizaam op gang. Eenmaal thuis heeft ze het 2 dagen aangekeken en me gesteund waar ze kon, toen ging ze het gesprek met me aan. Ze zag dat ik er aan onderdoor ging, ik was de hele dag bezig met voeden en kolven, en trok het maar slecht. Ze bood aan, als ik die stap wilde nemen, om een pak kv te gaan halen en me te helpen met de overstap. Ze liet de keus aan mij, maar hield me wel een spiegel voor. Op het moment was dat gewoon wat ik nodig had, en dat heeft ze super aangevoeld. Daardoor was ik uiteindelijk toch heel blij met haar.

De 2e keer heb ik verzocht om iemand die iets rustiger was, en die heb ik gevonden. Misschien een beetje te rustig, enigszins passief zelfs. Ze deed alleen het hoognodige, gaf wel een hoop info trouwens. Ook deed ze maar weinig met onze dochter van toen 1,5. Ze stimuleerde de borstvoeding enorm, die nu na een geplande keizersnede een stuk beter op gang kwam. Ze bleef maar zeggen hoe geweldig ze het vond dat het zo goed ging, dat ze zo trots op ons was. En vooral ook hoe naar ze het vond dat het háár niet gelukt was, omdat haar kindje prematuur was. Dat herhaalde ze zo vaak, dat ik niet durfde te zeggen hoe slecht het eigenlijk met mij ging. Want bij iedere keer aanleggen kreeg ik een stoot hormonen waarvan ik zó boos en verdrietig werd, dat ik de bv helemaal niet meer zag zitten. Zo erg zelfs, dat ik 's nachts steeds boos werd op mn zoon (hoe verschrikkelijk schuldig voel je je dan ;( ), die heel onrustig was met aanhappen en daardoor mijn tepels kapot trok. In plaats van me daarmee te helpen of evt een lactatiekundige in te schakelen, bleef ze maar benadrukken dat het hartstikke goed ging en dat dit er nou eenmaal bij hoorde, hop ff schouders eronder. Gelukkig zagen 2 lieve vriendinnen én mn man wel dat het zo niet ging. Mn man durfde het alleen niet goed aan te kaarten omdat ik zo vastbesloten was de bv deze keer wel te laten slagen. Mn vriendinnen gelukkig wel... zij hebben me echt behoed voor erger, ik bungelde op het randje van een depressie, en ik zou zo over de rand gekukelt zijn. Uiteindelijk hebben we de kraamhulp een dag te vroeg de deur uit gebonjourd en een pak kunstvoeding gehaald. Wat een opluchting was dat zeg... het ging nog steeds niet geweldig met me, maar zo kon mijn man eens een flesje geven en ik iets meer slapen, en waren mn hormonen een stuk stabieler.

Pas achteraf kwam ik erachter dat er een "aandoening" is die deze hormoonschommeling geven, waardoor je van de vrijgekomen oxytocine bij het toeschietreflex (was t geloof ik?) niet blij wordt maar juist depressief. Wat een opluchtig was dat, om te lezen dat ik niet gek was.

Moraal van het (lange) verhaal :+ : het is als kraamverzorgende heel belangrijk om goed oog te hebben voor de kraamvrouw (en natuurlijk de baby). Dat heb ik de 2e keer echt gemist.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 15:26

Geen kraamweek zonder zwitsal. Heerlijk , tegen dat geurtje kan niks op :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:02

Hier was de kraam erg blij dat ik een hekel heb aan zwitsal. Sowieso blij dat wij bijna geen verzorgingsproducten gebruikten. Wat we gebruiken is op basis van geitenmelk, sheepish grins. Heerlijk natuurlijk en in 60 verschillende geurtjes te krijgen.

Was erg blij met de laatste die van de protocollen af durfde te wijken :)
Twee keer gebruik gemaakt van De Kraamvogel

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 18:19

De kraamvogel zit heel dichtbij mij ! Of werken ze ook buiten hun stad?

Ik denk zelf dat iedere kraamverzorgster wel afen toe van het protocol afwijkt of niet?
Leuk om alle verhalen en ervaringen te lezen!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:32

Wij hadden een hele lieve betrokken kraamhulp. Na de geboorte hebben we samen nog 8 dagen in het ziekenhuis gelegen. En toen we thuis kwamen nog 4 dagen kraamhulp thuis gehad. Echt een hele lieve betrokken oudere dame.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:40

amado7 schreef:
De kraamvogel zit heel dichtbij mij ! Of werken ze ook buiten hun stad?

Ik denk zelf dat iedere kraamverzorgster wel afen toe van het protocol afwijkt of niet?
Leuk om alle verhalen en ervaringen te lezen!

Die zitten door half Nederland geloof ik :)

De eerste was heel erg van de protocollen en regels. Heeft hoop extra stress gegeven.
De tweede,begin dit jaar, ging heel fijn mee met onze gang van zaken ;)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:46

Toevallig net mijn kraamzorg geregeld voor de tweede.

Ik zag de vraag over stagaires voorbij komen, ik heb aangegeven dat ik dit niet wil bij deze bevalling. Lijkt mij alleen een zorg extra en mijn zwangerschap is tot nu toe best pittig dus liever niet :).

Mijn eerste kraamhulp was heel fanatiek met hulp in de huishouding (ik was ook ziek na de bevalling) en lief met de baby.
Echter wel demotiverend op borstvoedinggebied.

Ik had een prematuur die dus niet makkelijk aanhapte, en bijvoeding kreeg al vanuit het ziekenhuis wegens het hele prematuur verhaal.

Ik zag na een paar dagen wel verbetering erin maar de kraamhulp zag dit absoluut niet en was nogal pessimistisch :\ . Ook met de eerste paar keer kolven was het; 10 cc, oeioeioei, dat schiet niet op.

Maakte me heel onzeker maar uiteindelijk is het goed gekomen! Daar mijn eigen doorzettingsvermogen, dat wel dan ;).

Nu heb ik voor een grotere organisatie gekozen en ben vooral heel benieuwd hoe het gaat nu ik al een peuter van 3 heb rondlopen.. gelukkig weet je nog goed wat je met een baby doet dus heb je daarin minder ondersteuning nodig :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:48

Jolandeel schreef:
Kan me voorstellen dat ze willen dat je naar hun 'luistert', maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ouders dan. Ik vind zelf eigenlijk dat ze overdag gewoon 'moeten' doen hoe ik het wil. Daar overleg je natuurlijk in, maar ik als kraamverzorgende ben ook verantwoordelijk en ik hoor gewoon naar de protocollen te werken. Als kraamvrouwen graag de baby 's nachts in bed willen, prima maar dan wel inderdaad op eigen verantwoording en dat schrijf ik dan soms ook op in het zorgplan, dan is het zwart op wit. Misschien kinderachtig maar er is genoeg gezeur geweest met dat er toch wat gebeurt en dan sta je als kraamverzorgende niet sterk als je het niet zwart op wit hebt. Na de kraamweek kan je ook weer je eigen dingen kiezen dus ik heb zoiets, ik ga het niet allemaal tegenhouden, het is jullie baby :)

Ik heb even geknipt, want het werd wel een heel lange post, maar jij vindt dus dat ouders overdag alles volgens jouw regels en protocollen moeten doen?

Wat doe je dan als ouders een weloverwogen keuze maken om iets anders te doen, zoals samen slapen? Ga je dan weg? Maak je melding? Blijf je 'drammen' tot ze het op jouw manier doen?

Voor mij zou dat een reden zijn om een kraamzorg organisatie te kiezen die in ieder geval open staat voor een andere manier dan de standaard. Want als ik de hele dag moet horen dat de manier die ik na het lezen van al het beschikbare wetenschappelijk onderzoek dat ik maar kan vinden weloverwogen gekozen heb, niet oke is, zou ik daar als jonge en onzekere moeder echt heel ongelukkig van worden...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:53

Geloof dat ik je na 1 dag dan al de deur had gewezen ;)
Onze baby en dus onze keus. Uiteraard mag je het opschrijven en de 1e keer aangeven wat het protocol is. Maar dan heb je het aangegeven en dan is het wat mij betreft klaar.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:01

In sommige dingen wel ja. Dingen zoals kruiken etc zou ik uitleggen en samen slapen zou ik de risico s uitleggen en de ouders op eigen verantwoording laten doen. Maar zoals flesvoeding maak ik klaar volgens protocol, willen de ouders dat anders, dan vind ik dat ze dat na de kraamtijd of s nachts op hun eigen manier mogen doen. Zo bedoel ik het meer.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:02

quera schreef:
Onze baby en dus onze keus. Uiteraard mag je het opschrijven en de 1e keer aangeven wat het protocol is. Maar dan heb je het aangegeven en dan is het wat mij betreft klaar.

Daar ben ik het zeker mee eens.!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:06

amado7 schreef:
In sommige dingen wel ja. Dingen zoals kruiken etc zou ik uitleggen en samen slapen zou ik de risico s uitleggen en de ouders op eigen verantwoording laten doen. Maar zoals flesvoeding maak ik klaar volgens protocol, willen de ouders dat anders, dan vind ik dat ze dat na de kraamtijd of s nachts op hun eigen manier mogen doen. Zo bedoel ik het meer.

Als jij bij wijze van 70 Cc in een fles wil doen en wij willen kleinere flesjes van 50 cc( en dus uiteindelijk meerdere flesjes gedurende de dag) dan heb je dat te accepteren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:08

Ja dat wel. Maar over de hoeveelheid maken (per voeding of voor 24 uur) heb je wel het recht om nee te zeggen als ouders willen dat je voor 24 uur maakt. Niet dat ik dat niet zou willen doen maar om even een voorbeeld te geven.

En dannog een vraag :D Verwachten jullie altijd van een kraamverzorgster dat alles even recht ligt in de kast zoals normaal (zo opgevouwen hoe jij doet bv), of denk je, als het maar gebeurt en volgende week doe ik het zelf weer?
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 03-02-18 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:10

Wat staat er bijvoorbeeld zoal in het protocol?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:11

Corelli schreef:

Dat flesvoeding per voeding klaargemaakt moet worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:12

Als ouders dat iid willen kunnen ze dat zelf maken.
Nu sta ik al heel anders in de regels enz.
Veel ‘alternatiever’ .
En ben dan ook blij dat Mn tante kan kramen. Geeft ook een hoop meer rust

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:14

amado7 schreef:
Ja dat wel. Maar over de hoeveelheid maken (per voeding of voor 24 uur) heb je wel het recht om nee te zeggen als ouders willen dat je voor 24 uur maakt. Niet dat ik dat niet zou willen doen maar om even een voorbeeld te geven.

En dannog een vraag :D Verwachten jullie altijd van een kraamverzorgster dat alles even recht ligt in de kast zoals normaal (zo opgevouwen hoe jij doet bv), of denk je, als het maar gebeurt en volgende week doe ik het zelf weer?

Ik heb afgesproken dat Mn tante de was aanzet en in de droger doet en eventueel opvouwd( anders doet mijn man dit) ze mag het prima in de kast leggen. Maak me daar niet zo druk over.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:15

amado7 schreef:
Corelli schreef:

Dat flesvoeding per voeding klaargemaakt moet worden.

En nog meer? Ik ben wel benieuwd wat de richtlijnen zijn en wat me te wachten staat als het voor mij zover is
Is het protocol ergens te vinden online? Of wil je er wat meer over vertellen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:17

Ik ga ze even voor je opzoeken vanavond en je pben! Er kunnen wel wat kleine verschillen in zitten, dat ligt eraan of je de protocollen van een eigen organisatie hebt of van het kckz.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:20

Bedankt! Ben benieuwd :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:22

Het maakt me op zich niet uit hoe iets precies in de kast ligt, maar ik verwacht wel dat dat min of meer netjes is. De laatste kraamhulp vouwde alles heel slordig op, en legde het niet neer waar ik aangaf dat het moest liggen, daar stoorde ik me wel aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:24

quera schreef:

Ja hier hetzelfde. Het gebeurt dag en nacht zoals wij het willen. 1 keer aangeven dat het volgens protocol niet mag is prima,daarna is het ook wel klaar.
Met zo'n instelling pas je niet in ons huishouden :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:26

onze kraamhulp was fantastisch. En ik had dit echt niet verwacht, want ik kan heel slecht tegen mensen in mijn huis.

Ik had gevraagd om een zeer ervaren, niet overheersende hulp. En dat was ze zeker. Ze vroeg op de eerste dag of ik nog wensen had qua familie/vrienden buiten de deur houden of werken :P . Vond ik erg fijn. Ze was wel erg streng met rusten en bemoederde erg. Maar dat mocht op haar leeftijd.

Ik vond het ook heel fijn dat ze open stond voor dingen buiten het protocol, zoals zijligging baby en dat ze ontzettend haar best heeft gedaan om de borstvoeding te laten slagen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:27

Denk dat ik het ook met quera en Keet eens ben. Het is wel het kind van mij en mijn partner dus wij bepalen ten alle tijde! Al ik weet wel dat ik naar mijn bevalling zo slap als een vaatdoek was en gewoon geen puf had om uberhoudt ergens tegen in te gaan, maar goed dan heb ik nog een partner die dat wel kan doen mocht dat nodig zijn.