Zoveel mensen die HET krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 13:10

benangelique schreef:
Zo'n hekel aan allerlei bijnamen voor kanker. Kanker is kanker, geen 'het' of 'Die verschrikkelijke ziekte '. Zo blijft het in de taboesfeer, terwijl zoveel mensen er mee te maken krijgen

ben ik het mee eens! maar heb het maar zo geformuleerd omdat niet ieder een er zo mee geconfronteerd wil worden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:12

Een paar soorten zijn helaas erfelijk, dus als je de pech hebt dit in je familie te hebben zul je er meer mee geconfronteerd worden.

Verder erger ik mij aan je titel. Dit is voor mij altijd de reden geweest om te zeggen dat ze ' operatie materiaal' hebben verwijderd ipv een goedaardige tumor. Het is gewoon kanker. Niets meer, niets minder. Het hoort bij het leven en de dood. Het allemaal bijnamen gaan geven maakt het niet minder erg, alleen maar verwarrend en een taboe.

SecretLIN

Re: Zoveel mensen die HET krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 13:14

van mij mag hij aangepast worden hoor ik noem het ook gewoon kanker maar dacht voor sommige misschien wel kwetsend (je lijkt het ook nooit goed te kunnen doen op een forum excuses hoor!)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:41

Kanker was voor mij echt een ver van mijn bed show. Ik hoorde het via via dat iemand die ik veraf kende inderdaad de diagnose had gekregen. Vreselijk, maar verweg. Was niet mijn probleem heel bot gezegd.

Totdat mijn vriend op een dag naar de dokter ging, hij direct werd doorgestuurd naar het ziekenhuis, bij de eerste echo al foute boel bleek en hij naar huis kwam om een tas op te halen met spullen voor overnachting in het ziekenhuis. Diezelfde dag nog geopereerd. Goh, die dag verliep iets anders dan gepland. 9 uur na diagnose was hij geopereerd en dag daarna nog een ct scan om te kijken naar uitzaaiingen. Gelukkig daarvan geen sprake maar toen kwam kanker ineens IN mijn bed ipv ver van mijn bed. Moet eerlijk zeggrn dat mijn kijk op de ziekte wel wat veranderd. Je kunt l*ullen wat je wilt, maar het kan iedereen, elk moment overkomen dat je de diagnose krijgt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:48

volgens mij is het gewoon een combi van dingen.

vroeger(bv 50 jaar geleden),konden ze sowieso veel minder.
meer kindersterfte,door bv onbekende redenen(wat nu bv als kanker gediagnostiseerd zou worden),mensen stierven veel vlugger aan allerlei andere dingen,werden al minder oud.

de reden dat bij oudere mensen er minder kanker 'gevonden' wordt,is ook dat de meeste kankers,bij oudere mensen,enorm traag manifesteren.
dus als je bv op je 75ste kanker krijgt,kan je daar 15 jaar mee lopen zonder dat je ook maar van iets last hebt,terwijl als je dezelfde kanker op je 30ste zou krijgen,je na een jaar al symptomen zou hebben.

veel oudere mensen zouden dus ergens wel iets van 'kankercellen' zitten hebben,maar worden nooit gevonden,delen veel trager en sterven aan iets anders voor er echt het woord 'kanker' op gekleefd kan worden.
(mijn opa is bv in de 80,die heeft al 20 jaar kanker,maar dat ding blijft +/- hetzelfde,puur door zijn leeftijd.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:50

Ken je deze docu? Erg interessant sowieso om eens een andere kijk op de zaak te horen en er komen ook wat mensen aan het woord die opgegeven waren maar toch "een wonder" meegemaakt hebben dus het is wel een beetje hoopgevend.

En dat is ook wel eens lekker verfrissend als het over kanker gaat... :)

The Truth about Cancer: A Global Quest

https://www.youtube.com/watch?v=KqJAzQe7_0g

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:58

Vroeger zij men ,,K,, ik begreep als kind nooit wat er bedoel werd als gefluisterd werd dat iemand ,,K,, had! Was toen echt nog een taboe inderdaad.
Ben mijn vader 3 jaar terug verloren aan die klote ziekte, hij had slokdarm kanker en was in 3 maanden tijd ernstig ziek en overleden. sinds ik het van zo dichtbij heb mee gemaakt schrik ik ook echt als ik hoor er weer iemand getroffen is door deze ziekte. Heb het er dan erg mee te doen. Dus ja bij mij is de kijk op deze ziekte ook veranderd door dat het zo dichtbij is geweest

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:04

Of het veel meer word dan "vroeger" weet ik eigenlijk niet.
Het valt me zelf ook op dat je het steeds meer hoort.
Maar dacht misschien komt het doordat ik ouder word.

5 jaar geleden is mijn vader overleden aan kanker, daarna nog wel een hoop om mij heen, maar niet heel dicht bij.

Nu afgelopen oktober mijn vriend de diagnose heeft gehad, daarbij had ik alles verwacht, behalve kanker.
Dat maakt wel een hele hoop los, vooral ook de mensen om ons heen.
Naar iemand die echt nooit, maar dan ook echt nooit wat heeft.
Naar binnen een paar weken ongeneeslijk ziek verklaard.

Het valt me wel altijd op hoe vol de wachtkamers altijd zijn.
En daar zitten echt niet alleen maar oude mensen..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:21

Vergeet niet dat kanker een verzamelnaam is. Niet van 1 ziekte is maar van misschien wel 50 0f meer verschillende ziektes, die ook allemaal een andere behandeling nodig hebben.
Alleen van borstkanker bijvoorbeeld bestaan er meerdere soorten met ook verschillende behandelingen.
Er zal dus nooit een universeel middel gevonden worden.
(en laten we nu eens alsjeblieft al die complottheorieen laten voor wat ze zijn.)

Dat er vroeger minder kanker was (per leeftijdsgroep gezien) is waarschijnlijk ook niet waar.
Er waren heel veel minder manieren om te diagnostiseren. Geen echo, geen CT, geen MRI, markers in het bloed niet opspoorbaar en ga maar door.
Veel mensen gingen dood zonder dat de artsen ook maar een idee hadden wat er aan de hand was.

Feit is dat kanker al zo oud als de mensheid is.

Waar ik me bij deze topics vaak aan erger is inderdaad het omfloerste.
Die ziekte, K noem maar op.
Noem het beestje alsjeblieft bij zijn naam. Maak het bespreekbaar.

Verder, het is echt niet zo, dat iemand die kanker krijgt daar ook per definitie aan dood gaat.
Heel veel mensen genezen en worden gewoon oud en gaan dan "gewoon" dood.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:03

Er zijn in mijn beleving wel enorm veel mensen die het krijgen, dan allerlei nare behandelingen ondergaan, schoon verklaard worden maar binnen 5 jaar alsnog een houten jas aan krijgen omdat het weer teruggekomen is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:22

Je krijgt in Nederland niet de beste behandeling, maar de behandeling waar het meeste aan verdiend wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:25

Germie: Ik denk dat ze veelal ook niet beter weten omdat dure behandelingen waar de pharma reuzen zo lekker aan verdienen, zo gepusht worden als zijnde "het beste". Denk dat de gemiddelde dokter oprecht denkt dat chemo's e.d. de beste optie zijn....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:26

germie schreef:
Je krijgt in Nederland niet de beste behandeling, maar de behandeling waar het meeste aan verdiend wordt.

{:)-:(

Net zoals jij zegt dat je bij een botbreuk geen gips moet (accepteren).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:31

Quir schreef:
Het eerste deel van mijn post was zelfs het enige wetenschappelijk onderbouwde deel. :+

Maar je idee dat 80+ minder de diagnose kanker krijgen of zelfs al hebben is echt enorm fout. In die leeftijd wordt er echter bijna nooit meer iets mee of aan gedaan, zeker in Nederland niet. Hier in Zweden gaan ze nog een stuk verder en langer door (iets met geld). Hier kom je ook nog gigantisch veel scans (CT/MRI) tegen van 90+ dat is in Nederland ook gewoon echt niet zo, maken ze niet eens meer een scan op die leeftijd.

dat klopt wel heb meerdere familie leden boven de 80 die niet behandeld willen worden of niet eens de scan willen.

het is wat men zelf wil.

vroeger had je andere ziektes. als men kanker goed kan behandelen komt er wel weer een andere ziekte.
er zijn zoveel soorten kanker dat dat vaak wel een doodsoorzaak blijft vermoed ik hellaas.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 14-01-18 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:32

Ik vraag me wel af of er niet een verband is met o.a. luchtvervuiling en bijvoorbeeld bewerkt voedsel. Dit zijn zaken die de afgelopen decennia enorm toegenomen zijn... Geen idee of het zo is maar het zou me niet verbazen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:33

germie schreef:

Ik denk oprecht germie dat je bijdrages in medische topics soms niet alleen van weinig kennis getuigen, maar in anderen topics soms ronduit gevaarlijk zijn.
Het staat je vrij met je lichaam te doen wat je wilt, maar je verkondigd onwaarheden als waarheid en dat is niet netjes.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:59

Toen ik nog ‘jong’ was hoorde je er bijna niemand over, terwijl je het nu eigenlijk overalom je heen hoort. Het lijkt nu meer omdat we nu veel meer medische apparatuur hebben of die verbetert zijn. Vroeger ging men dood van ‘ouderdom’ of men stierf aan een longontsteking. Ik denk dat die mensen vroeger ook wel kanker hebben gehad en daaraan zijn gestorven.

Wat ik wel ‘vreemd’ vind is dat je regelmatig hoort dat jongeren het hebben (11 jaar, 17 jaar). Dat is echt bizar jong vind in...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:08

Ik denk niet dat kanker meer voorkomt dan 'vroeger'. Ik denk dat doordat de medische kunde steeds verder vooruit gaat, het diagnosticeren sneller en effectiever gaat waardoor kanker eerder opgespoord en gediagnosticeerd is.

Ook denk ik dat de reden dat je t nu zo veel hoort, is dat het bespreken van kanker uit de taboesfeer komt, dat meldingen van iemand die kanker heeft enorm snel verspreiden door o.a. social media (zo hoor je t niet alleen van Mien op de hoek, maar ook van Truus aan de andere kant van het land) en dat er enorm veel geld en moeite is gestoken in landelijke campagnes om kanker in de aandacht te brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:14

In onze directe familie is tot nu toe afgezien van een zware roker nog nooit iemand aan kanker heengegaan gelukkig.
In de aangetrouwde kant wel waarvan 1 succesvol genezen is en de ander reguliere zorg geweigerd heeft (overleden).

Ik heb laatst wel 2 collega‘s verloren eraan. Heel heftig.

Voor ouders van een leukemie patientje kan ik me niet eens voorstellen wat een wanhoop die waarschijnlijk voelen.
Afschuwelijk als je kleuter volgepompt zit met chemo ;(

Een klasgenoot van mij had botkanker op jonge leeftijd, deze is echter succesvol behandeld. Idem voor een leeftijdsgenoot met Hodgkin.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:37

Anna79 schreef:
Ik vraag me wel af of er niet een verband is met o.a. luchtvervuiling en bijvoorbeeld bewerkt voedsel. Dit zijn zaken die de afgelopen decennia enorm toegenomen zijn... Geen idee of het zo is maar het zou me niet verbazen.

Van beiden is in elk geval luid en duidelijk bekend dat het niet gezond is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:42

Bewerkt vlees is aangetoond kanker bevorderend.
Luchtvervuiling is meer een probleem voor de luchtwegen, al kan dat natuurlijk ook kanker stimuleren als je daar aanleg voor hebt.
In Rotterdam leeft men gemiddeld 7 jaar korter dan elders las ik een jaar of 10 geleden (ErasmusMC onderzoek).

Langdurige stress is ook een factor die tot trigger kan voeren (verzwakt immuunsysteem).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:49

En weer mag ik beledigd worden? Maar goed, als je denkt dat je mij niet serieus moet nemen, prima, maar ik heb het recht om mijn mening ook te laten horen en zal dat doen, want ik heb net zo veel gelijk als ieder ander :D Dus ik zal mijn correcte mening even verduidelijken :D Maar wat ik bedoel met je krijgt niet de beste behandeling, maar waar het meest aan verdiend wordt is deze:
Maar denk eens aan de machthebbers in de wereld (Bilderberg), sommigen zijn hier al genoemd. Monsanto, Bayer, hennep/dupont, genetisch gemanipuleerd eten, gifstoffen in kleding en produkten die je gebruikt, enz.

https://www.stichtingmediwiet.nl/info/g ... et-verbod/

Als iets te duur is moet er eerst toestemming van de verzekering komen. Dat heeft een collega gehad (heeft die toestemming gekregen). Een ander voorbeeld (ok, geen kanker) is van die man die wel euthanasie mag laten plegen voor 3800 euro, maar geen bacteriofagenbehandeling mag ondergaan. Ok, ook aan bacteriofagen kleven nadelen, maar je hebt dan wel een kans, met euthanasie niet. Ik ben overigens wel een groot voorstander van euthanasie.

Ik ken helaas geen mensen die succesvol behandeld zijn aan kanker. Ja, wel 'genezen', maar allemaal restklachten en dat is voor mij reden genoeg om over behandeling na te denken als er chemo aan te pas zou moeten komen. En zo denken ook artsen er soms over. Fijn dat er ook succesverhalen zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen, helaas.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-01-18 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

SecretLIN schreef:
maar zou het dan zo zijn dat de overheid ervoor zorgt dat het niet te genezen is of is dit weer een fabel.

Please relax - dit is een fabel.

(...ik zou niet weten hoe de overheid dit zou moeten doen: de wetenschap tegenhouden.)

De belangen van de farmaceutische industrie versus 'simpele zaken die gewoon bekend zijn' - dat is wel een punt.

Niet roken, bewegen, frisse lucht (..i am sorry for my Rotterdamse vrienden...) goede volwaardige voeding, correcte pH van de lichaamsweefsels (je lichaam werkt hard aan het constant houden van de pH van het bloed, maar kan overtollig zuur net niet altijd even makkelijk uitplassen...) goede mond-
en darmflora etc etc zetten beslist zoden aan de dijk.
(Nee, ik beloof geen panacee, maar het kost relatief weinig en doet een hoop.)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

Helaas is de mens zo "doorgefokt" dat eigenlijk bijna iedereen deze ziekte in de genen heeft...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:51

Veraaah
Toen ik jong was 40 jaar terug stierf de een na de ander aan kanker.
Het is dus maar net of je daar wat geluk mee hebt of niet.
Mijn halve familie is er voor de 50 al aan gestorven.
Waar dus ook mensen van 25 en nog geen 40.