Wat als je heel vaak ziek bent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:15

Susie_Anneke schreef:
Ik herken dit, ik heb over een periode van een aantal jaar hetzelfde gehad. Zodra er ergens een griepvirus opdook leek het alsof ik steeds de pineut was. Ook bij mij was bloed goed, op meerdere ziektebeelden gestest maar t was het allemaal niet. Totdat ik bleek dat ik een lichamelijke burn-out had, door een hormoon te kort was dit gaan triggeren evenals constante griep. Sinds een aantal jaar slik ik hier medicijnen voor en gaat het heel erg goed.
Daardoor ook wat banen verloren, maar nu heb ik wat aan mijn rug waardoor ik weer m'n baan kwijt ben. Ik word deze week geoperereed en voor het eerst van mijn leven heeft mijn gezondheid prioriteit 1! Een baan vind ik wel weer, mijn gezondheid gaat nu voor.

Probeer niet bij de pakken neer te gaan zitten, probeer eens of een osteopaat een oplossing kan bieden. Praat nog een keer met je huisarts, zeg dat je gewoon niks kunt.
Ik wens je veel sterkte! Denk aan je zelf!

Ik sluit me hierbij aan!
Ook burn-out gehad en ik weet door mijn opleiding de gevolgen hiervan. Ook als je niet zo diep zit, maar die kant uit gaat. Je lichaam verbruikt je energie op een andere manier en je immuunsysteem wordt echt lager. Vitamine D kan hier zeker ook aan meehelpen.. Ik lees net dat je hier al medicijnen voor neemt. Al eens gedacht aan lichttherapie?

Weet je welke stoffen er worden getest in het bloed? Ook bijnier en schildklier gehaltes? Dit kan ook zeer veel invloed hebben op je immuunsysteem. Je schildklier is je thermostaat van je lichaam en betrokken bij je afweer. Een osteopaat kan je hier ook veel over vertellen. Mocht je een goede zoeken, stuur me even een PB..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 18:17

Schildklier en bijnier zijn ook getest, lijkt allemaal in orde.

Baas heeft niet met zoveel woorden gezegd dat ik ontslagen word als ik nog een keer ziekmeld, maar hij heeft het wel gehad over mijn werkattitude.

Janneke2

Re: Wat als je heel vaak ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:36

...baas kan jou niet ontslaan wegens ziekmelding, dat is simpel.

Dingen laten doorschemeren over 'geen goede attitude' vind ik ook meer intimidatie dan open communiceren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:38

Ik ga van de week de huisarts is bellen om mijn vitamine d te laten testen, want als dat te laag is is er dus wel degelijk wat aan te doen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:40

Janneke
Ts heeft geen vast contract dan kan baas op het einde doen en laten wat hij wil.

Ik ben ook vaak ziek.
Toch meldt ik me zelden af. Juist omdat ik zo vaak ziek ben.
Gezond voor mijn lijf? Nee totaal niet. Is er een keuze? Nee ook niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:44

Maanlicht schreef:
Ik werk 40 uur en de keren dat ik ziek heb gemeld ben ik 1/2 dagen thuis gebleven.
Ik ben ook erg moe, lig elke avond voor 10 uur in bed en ga er dan om kwart over 7/half 8 uit.

Dat is niet heel erg moe, dat betekent dat je iets vroeger naar bed gaat dan normaal.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:49

Heb je in huis toevallig last van schimmel(s)/dit gecheckt?

Hier heb ik veel last van gehad, pakte ook elk griepje en verkoudheid op. En op werk nog meer last i.v.m. klimaatbeheersing daar.

Schimmelprobleem ondertussen opgelost en voor het eerst sinds lange tijd niet meer ziek tijdens griep epidemie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:54

Als TS zomaar alle dingen uit dit topic moet gaan doen/innemen zonder dit met een arts te bespreken, zal ze mogelijk nog meer moe eindigen.

TS, als er onderliggend wat meer aan de hand is, gaan wat vitaminen dat niet op lange termijn oplossen. Dat je D tekort hebt, kan al veel verklaren. Voor de rest zou ik het met de arts opnemen, dat is de enige die jou kent en de kennis heeft om een diagnose te stellen. Bepaalde vitaminen kunnen in te hoge dosis zelfs schadelijk zijn, dus lukraak dingen gaan innemen zonder diagnose, lijkt me niet de beste raad.

Verder, je werkattitude... Zijn er misschien nog andere dingen loos?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:58

Ik sta ervan te kijken hoeveel mensen er bij TS op aandringen dat ze toch maar gewoon gaat werken ondanks dat ze aangeeft zich echt fysiek niet goed voelt. Dit is de mentaliteit die we tegenwoordig hebben waardoor veel mensen zichzelf veel te hard voorbij rennen met alle gevolgen van dien. Het houdt wel in TS dat JIJ actie moet ondernemen en dit probleem niet laat voortsudderen. Dus zo snel mogelijk terug naar de huisarts en eens goed laten onderzoeken waarom je je zo moe voelt en je zo vaak ziek bent. Voornamelijk omdat het dus gevolgen heeft voor je werk. Het ziek zijn heeft zodanig effect, lees je baas is niet blij met je, op je leven dat je er last van hebt. Dus het moet opgelost gaan worden. Ook al wordt het deze baan dan niet meer, bij een volgende werkgever heb je er geheid weer problemen mee.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:00

Zit je psychisch wel lekker in je vel? Als je al een andere baan wilt, zit je nu ook niet op je plek?

Dat kan ook zeker invloed hebben op je fysieke toestand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:08

Je hebt het over koorts...

Ben zelf ben ik vanaf mijn 19e zeer regelmatig ziek geweest. Gelukkig ging ik vaak nog naar school of begon het tijdens mijn vrije dagen/weekend. Werd het wel erg flauw toen het ineens 3 keer in 2 maanden voorkwam. En dan telde ik plotselinge koortsaanvallen niet mee, want daar had ik eigenlijk niet zoveel last van, behalve dat ik doorhad dat het aanwezig was.
Verder veel last van keel en oren, heftige ontstekingen. De ernst verschilde voor mij. Van een dag niet fit en moeilijk praten, tot een hele dag in een slaapzak op de bank slapend.

Huisarts kon er niets mee... Tot ik een keer bij de PA kwam en hij me graag doorverwijs naar de KNO arts (ook al waren mijn amandelen al geknipt toen ik 4 was). Eerste onderzoek leverde niets op. Allergietest kwam ook niets uit... Ik moest me maar melden als het weer zover was.
Natuurlijk werd ik toen een tijd niet ziek :') In januari 2016 was het weer zover, ik naar de KNO arts. Hij testen op mijn amandelen (de verwachte witte plekken in de keel bleven uit, dus er viel niets te kweken). Ik ging bijna door het plafond. Een maandje later ben ik geopereerd; een ingekapseld stukje amandel was de boosdoener. Sindsdien ben ik nooit meer ziek geweest.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar veel ziek zijn is waardeloos. Ik kan me je baas echter wel voorstellen, je bent op dit moment gewoon geen goede investering. En dat is puur zakelijk, zo te lezen begrijp je het zelf ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:19

Amandavd schreef:
Ik sta ervan te kijken hoeveel mensen er bij TS op aandringen dat ze toch maar gewoon gaat werken ondanks dat ze aangeeft zich echt fysiek niet goed voelt. Dit is de mentaliteit die we tegenwoordig hebben waardoor veel mensen zichzelf veel te hard voorbij rennen met alle gevolgen van dien. Het houdt wel in TS dat JIJ actie moet ondernemen en dit probleem niet laat voortsudderen. Dus zo snel mogelijk terug naar de huisarts en eens goed laten onderzoeken waarom je je zo moe voelt en je zo vaak ziek bent. Voornamelijk omdat het dus gevolgen heeft voor je werk. Het ziek zijn heeft zodanig effect, lees je baas is niet blij met je, op je leven dat je er last van hebt. Dus het moet opgelost gaan worden. Ook al wordt het deze baan dan niet meer, bij een volgende werkgever heb je er geheid weer problemen mee.

Ik ben zelf planner, ik begrijp deze reacties best wel.
Al zal ik niet diegene zijn die ze geeft... Maar iedereen heeft wel zo'n collega die het liefst de kantjes er vanaf loopt, zich ziekmelden omdat ze last van hun hand hebben. Waar dan weer iemand tegenover staat die op krukken naar zijn/haar werk komt, omdat ziekmelden niet in het systeem zit. Zeker als het dan gaat om nietszeggend ziek zijn. [voorgenoemde voorbeelden zijn bij mij dus letterlijk gebeurd!]
Ik ben blij dat er maar anderhalve dag nieuws is geweest over de zogeheten griepepidemie die nu heerst... Anders had ik veel te veel ziekmeldingen gehad.

De mensen die altijd doorzetten, zit het mentaal echt niet verkeerd hoor... :n Maar het is zeer begrijpelijk dat ze afgeven op mensen die gemakkelijk ziek melden, het is gewoon onwijs frustrerend om een andere work ethic te hebben dan je collega's. Zeker als je er geen hoogte van kan krijgen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:28

Janine1990 schreef:
De mensen die altijd doorzetten, zit het mentaal echt niet verkeerd hoor... :n Maar het is zeer begrijpelijk dat ze afgeven op mensen die gemakkelijk ziek melden, het is gewoon onwijs frustrerend om een andere work ethic te hebben dan je collega's. Zeker als je er geen hoogte van kan krijgen.

Maar er is wel een verschil tussen de kantjes ervan aflopen of echt ziek zijn.

En of je echt ziek bent, weet je zelf het beste. En een snipverkouden collega vind ik persoonlijk ook niet fijn in verband met besmettingsgevaar. Werk dan ff een dag (of 2) thuis als dat kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:34

Westernfreak schreef:
Janine1990 schreef:

Maar er is wel een verschil tussen de kantjes ervan aflopen of echt ziek zijn.

En of je echt ziek bent, weet je zelf het beste. En een snipverkouden collega vind ik persoonlijk ook niet fijn in verband met besmettingsgevaar. Werk dan ff een dag (of 2) thuis als dat kan.

Ik zeg ook niet dat er geen verschil is tussen de kantjes er vanaf lopen en echt ziek zijn. Het wordt alleen wel verdomde begrijpelijk dat mensen gaan afgeven op iemand die vanwege een zeer handje zich ziek meldt (die de hele dag op z'n gat kan zitten), terwijl een ander met een kop vol koorts en medicijnen vanwege gebitsproblemen zijn werk gaat doen in een fabriek... (gaat om twee verschillende functies binnen de fabriek) Waarbij nummer 1 ook nog eens elke nachtdienst vrij probeert te krijgen, terwijl een ander gerust een extra nachtdienst draait. Dan loop je er wat mij betreft flink de kantjes vanaf.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:52

Koorts is ook geen graadmeter om wel of niet ziek te zijn.
Ik heb zelden of nooit koorts, ook bij ontstekingen niet, met als gevolg dat ik er letterlijk en figuurlijk aan onderdoor ga als het mis is.
Een nierbekken ontsteking of een lymfebaan ontsteking???
Joh, wat vertel je me nou??
IK??

En toch is heel vaak de eerste reactie van een doctorsassistente; Heeft u koorts???
Net als of mensen die geen koorts hebben niet ziek kunnen zijn. :o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:09

Je kan ook eigenlijk niet bepalen voor een ander wat nu wel of niet ziek is. De een voelt zich sneller ziek dan de ander maar jij voelt niet wat die persoon voelt dus jij kan niet beoordelen of iemand wel of niet ziek genoeg is want die definitie is per persoon verschillend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:15

Amandavd schreef:
Je kan ook eigenlijk niet bepalen voor een ander wat nu wel of niet ziek is. De een voelt zich sneller ziek dan de ander maar jij voelt niet wat die persoon voelt dus jij kan niet beoordelen of iemand wel of niet ziek genoeg is want die definitie is per persoon verschillend.

Als iedereen daar eerlijk genoeg over nadenkt, weet iedereen dat het zo is. Maar dat verandert niets aan de frustratie.

Alleen is deze discussie eigenlijk niet iets waar TS iets aan heeft natuurlijk. TS erkent haar probleem en begrijpt kennelijk haar collega's, anders zou ze er niet heel rap iets aan willen doen. Het is alleen lastig om een startpunt te vinden, als je geen idee hebt waar je moet beginnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:25

Citaat:
En of je echt ziek bent, weet je zelf het beste.

...helaas, niet mee eens.
Ik hoor tot de oeroude rascalvinisten die zich letterlijk een slag in de rondte werken - en in mijn geval: tot ik er letterlijk bij neerviel - burn out.

De eerdere ziekteverschijnselen had ik van a tot z niet opgemerkt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:26

En omgekeerd kan ook, denken dat er van alles mankeert, terwijl alles prima is.
Al is dat dan ook weer een ziekte op zich.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:06

Het eerste wat ook bij mij opkomt, voel je je psychisch wel helemaal in orde? Als je b.v depressief bent, kan je je ook vaker ziek voelen,,,of idd een burn out

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:04

Wat is de vitamine D waarde nu?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:12

RaafSmits schreef:
Koorts is ook geen graadmeter om wel of niet ziek te zijn.
Ik heb zelden of nooit koorts, ook bij ontstekingen niet, met als gevolg dat ik er letterlijk en figuurlijk aan onderdoor ga als het mis is.
Een nierbekken ontsteking of een lymfebaan ontsteking???
Joh, wat vertel je me nou??
IK??

En toch is heel vaak de eerste reactie van een doctorsassistente; Heeft u koorts???
Net als of mensen die geen koorts hebben niet ziek kunnen zijn. :o

Inderdaad. Had vorig jaar een week lang heel erg last van een keelontsteking (kon er niet door slapen, hele dag beroerd en sloom), maar heb maar 1 dag van de 9 dagen dat ik ziek was koorts gehad. Enige verschil qua gevoel met de andere dagen was dat ik toen van die hele koude rillingen had en het vervolgens heel warm. Maar verder voelde ik me qua fitheid hetzelfde als de andere dagen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:29

Hier iemand die ook nooit koorts heeft. Paar maanden aan het hoesten geweest in meer en soms in mindere mate. Nooit koorts gehad alleen wat snotterig soms.
Uiteindelijk naar huisarts geweest omdat ik steeds begon over te geven van t hoesten. Bleek een dubbele longontsteking te hebben, bijholte-, keel en voorhoofdholte ontsteking.
Voelde me niet beroerder als andere dagen, dus wel gewoon aan het werk geweest.

Mijn ex kwam meer dan eens met periodes koortsig van bed, nooit een oorzaak voor gevonden, voelde zich tot een uur na het opstaan wat beroerd en knapte daarna weer op en hele dag gewoon fit. 6 jaar samen geweest, 6 jaar zo geweest... Hij heeft er verder geen last van.

Bedoel meer te zeggen: koorts is een slechte graadmeter...

TS: wat betreft qua vermoeidheid... Hoe is je basisconditie? Het klinkt heel tegenstrrijdig als je moe bent, maar ga ondanks je vermoeidheid kleine stukjes hardlopen. Als je voedingspatroon in orde is en je basisconditie wordt beter, kun je ook al een heel eind opknappen. En van een goede basisconditie wordt je weerstand ook beter.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 13:15

Volgende keer dat ik me weer niet fit voel ga ik naar de huisarts.
Ik rijd zelf 2/3 keer in de week paard, verder wandel ik veel. Hardlopen zit er bij mij helaas niet meer in door een blessure die niet meer over gaat.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:20

Hardlopen was een voorbeeld... Cardiotraining kan ook op andere manieren of in de sportschool.

Paardrijden bouwt een andere conditie op. Niet de basisconditie die je waarschijnlijk mist en waarom je zo moe bent. Ik reed altijd 10 tot 12 paarden per dag maar na 2 kilometer hardlopen stond ik te hijgen als een oud paard. Sinds ik dagelijks een rondje hardloop ben ik van mijn vermoeidheid af. Loop ergens tussen de 1 en 5 km (niet verder, ivm oude blessures)

Hoop dat je er achter komt wat het is, zou zonde zijn als je hierdoor steeds maar korte contracten krijgt.