Help, ik versta mijn eigen soort niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:28

Ook ik heb in je profiel gespiekt en zie absoluut geen monster, maar gewoon een hele leuke vrouw die er zijn mag. Wat ontzettend naar wat je allemaal meegemaakt hebt en je zo'n laag zelfbeeld hieraan over gehouden hebt.

Ik kan je helaas niet helpen of tips geven of wat dan ook, maar wil je wel een hele dikke knuffel geven vanaf hier :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:46

Ayasha schreef:
Hoe kan je het probleem wegnemen als het gaat om gebeurtenissen in het verleden. Die dingen zijn gebeurt, dat kan je niet wegnemen. Ik ken ook geen psychologen die daar van uit gaan eerlijk gezegd. Men leert je een betere "coping" aan. Geen psycholoog zal je zeggen dat ze het weg nemen.

Ik denk dat dit een hele wijze opmerking is. Zelfs als je bijvoorbeeld met EMDR de angel uit bepaalde nare gebeurtenissen haalt zit je namelijk nog steeds met alle verkeerde denkpatronen/boodschappen die je jezelf hebt aangeleerd over wie je bent. Zoals iemand al als voorbeeld gaf, zodra ze denkt 'dit vak is moeilijk' maakt ze er zelf meteen van 'ik ben dom'. Het maakt niet uit welk trauma daar aan vooraf ging en vanuit welke hoek dit kwam, dit denkpatroon is van jouzelf. Een ander zou vanuit hetzelfde trauma bij een moeilijk vak de denkfout kunnen maken 'dit vak is moeilijk dus dit vak is stom, ik ga iets anders doen'. Het trauma komt misschien door de ander, maar de denkfouten maak je zelf. Dat is waar therapeuten mee aan de slag gaan; ze kunnen het trauma niet weghalen, maar je wel helpen met de verkeerde denkpatronen die je jezelf aangeleerd hebt.

Als ik het goed begrijp dan beschrijf je dat therapie niet werkt omdat het alleen helpt als je de therapie volgt en je als je het vervolgens weer alleen doet je weer in alle oude foute denkpatronen schiet, maar wat ik niet snap is waarom je steeds maar kortdurende therapie volgt?
Genoeg mensen die hun hele leven lang wekelijks of tweewekelijks bij een psycholoog/coach/psychiater/psychotherapeut komen. Waarom kan dat niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Friesfanaat

Re: Help, ik versta mijn eigen soort niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:49

Ik wil je aanraden om ook te kijken of hypnotherapie iets voor je is. Heeft mij enorm geholpen bepaalde patronen te doorbreken en mijn verleden te laten voor wat het is.

Evt verdere info mag je via pb vragen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:23

xyzutu2 schreef:
Ayasha schreef:
Hoe kan je het probleem wegnemen als het gaat om gebeurtenissen in het verleden. Die dingen zijn gebeurt, dat kan je niet wegnemen. Ik ken ook geen psychologen die daar van uit gaan eerlijk gezegd. Men leert je een betere "coping" aan. Geen psycholoog zal je zeggen dat ze het weg nemen.

Ik denk dat dit een hele wijze opmerking is. Zelfs als je bijvoorbeeld met EMDR de angel uit bepaalde nare gebeurtenissen haalt zit je namelijk nog steeds met alle verkeerde denkpatronen/boodschappen die je jezelf hebt aangeleerd over wie je bent. Zoals iemand al als voorbeeld gaf, zodra ze denkt 'dit vak is moeilijk' maakt ze er zelf meteen van 'ik ben dom'. Het maakt niet uit welk trauma daar aan vooraf ging en vanuit welke hoek dit kwam, dit denkpatroon is van jouzelf. Een ander zou vanuit hetzelfde trauma bij een moeilijk vak de denkfout kunnen maken 'dit vak is moeilijk dus dit vak is stom, ik ga iets anders doen'. Het trauma komt misschien door de ander, maar de denkfouten maak je zelf. Dat is waar therapeuten mee aan de slag gaan; ze kunnen het trauma niet weghalen, maar je wel helpen met de verkeerde denkpatronen die je jezelf aangeleerd hebt.

Als ik het goed begrijp dan beschrijf je dat therapie niet werkt omdat het alleen helpt als je de therapie volgt en je als je het vervolgens weer alleen doet je weer in alle oude foute denkpatronen schiet, maar wat ik niet snap is waarom je steeds maar kortdurende therapie volgt?
Genoeg mensen die hun hele leven lang wekelijks of tweewekelijks bij een psycholoog/coach/psychiater/psychotherapeut komen. Waarom kan dat niet?

Op 1 keer na was het de telkens de therapeut die me zei: je weet wat je problemen zijn, je weet hoe ze op te lossen, ik kan niets meer voor je doen.
1 keer ben ik bij iemand geweest die aan trauma verwerking doet. Heb daar heel mijn verhaal verteld, nog meer details als hier en het enige wat ze deed, was mijn huidige relatie onder de loep nemen en me wijzen op de dingen die mijn vriend volgens haar fout deed. Ontspannen is voor ons samen in de zetel zitten en een film kijken. Zij vond dat niet kunnen, we moesten meer praten. Nu praten we zeker als het me hoog zit, doen we nu ook. Maar mijn vriend moet ook kunnen ontspannen en ook hij kan de dingen niet voor me oplossen, dat moet ikzelf doen. Ben 2 uur bij die therapeut geweest, heb heel de tijd geprobeerd om terug te gaan naar de basis, daar waar mijn manier van denken ontstaan is en telkens weer was zij negatief over mijn partner. Tuurlijk heb ik dat nadien thuis verteld, was voor mijn vriend ook heel naar om te horen en op dat moment hadden we beiden genoeg van therapeuten.

Alternatieve zaken zoals acupunctuur heb ik ook achter de rug, ook die persoon heeft me wandelen gestuurd. Vandaar dat ik nog wel iets wil proberen, maar moest het lukken zonder therapeuten, graag. Heb daaromtrent alvast een aantal lieve pb's gehad.

Mij gaat het erom dat ik eindelijk mijn rust kan vinden. Ik heb nl een stel fantastische mensen om me heen, maar ik durf mezelf gewoon niet te geven. Hebben ze een slechte dag, dan merk ik dat direct en klap ik zelf toe. Vooral de persoon die mij het beste verstaat en waar ik het meest open bij ben, is degene die ik het hardst probeer weg te duwen. En eerlijk, ik word daar zelf zo moe van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:24

Ayasha schreef:

Nee want dat kunnen psychologen ook inderdaad niet. En je vertellen dat er mensen zijn die het wel kunnen is niet goed voor de bedrijfstak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:39

Dan zou ik het toch echt zoeken bij een psychotherapeut, want die zijn gewend om veel langlopigere (jarenlange) behandelrelaties op te bouwen met hun patienten.
Als je bijvoorbeeld naar een cognitieve gedragstherapie-therapeut/schematherapeut of iets dergelijks gaat dan is het inderdaad logisch dat die je na X aantal sessies wegsturen, want dan ken je de methode en dan hebben zij niets meer aan je te leren. Als je zelf al zegt dat het tijdens therapie wel lukt en zonder therapie niet, dan zou ik echt op zoek gaan naar een (psycho)therapeut die langdurige behandeltrajecten geeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:43

Tja. Wat nou als je na letterlijk tientallen jaren psychotherapie erachter bent gekomen dat de psychotherapeuten zelf het probleem zijn geworden. Dan kun je m.i. beter naar iemand toe gaan die je ergens in krap een uur van af helpt.

TS zoekt geen therapeuten, en ik vraag me af wat ze dan wel wil doen. Je wilskracht is op een gegeven moment ook wel een beetje uitgeputter dan uitgeput natuurlijk. Ik hoop dat TS iets vindt wat voor haar werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:52

xyzutu2 schreef:
Dan zou ik het toch echt zoeken bij een psychotherapeut, want die zijn gewend om veel langlopigere (jarenlange) behandelrelaties op te bouwen met hun patienten.
Als je bijvoorbeeld naar een cognitieve gedragstherapie-therapeut/schematherapeut of iets dergelijks gaat dan is het inderdaad logisch dat die je na X aantal sessies wegsturen, want dan ken je de methode en dan hebben zij niets meer aan je te leren. Als je zelf al zegt dat het tijdens therapie wel lukt en zonder therapie niet, dan zou ik echt op zoek gaan naar een (psycho)therapeut die langdurige behandeltrajecten geeft.

Een kennis van me is als kind sexueel misbruikt. Als volwassen vrouw is zij hiervoor in behandeling gegaan bij een gerenommeerde therapeut. Wekelijks reed ze bijna 50 km enkel om bij hem een sessie te volgen. Ze was al 5 jaar bij hem in behandeling, toen ze kort na mekaar 2 suïcide pogingen ondernam. Uiteindelijk heeft niet de psycholoog, maar de hereniging met haar vader en zijn familie ervoor gezorgd dat ze er bovenop gekomen is.

Ik weet dat de Nederlandse psychische gezondheidszorg veel verder staat als de Belgische. Hier moet je het geluk hebben dat je een goede therapeut treft en het is vaak jaren zoeken.

Ik ben al te veel tijd verloren, heb al te veel mensen weggejaagd en heb geen zin om nog eens veel tijd te verliezen aan het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Hypnosetherapie en hypotherapie zijn al een paar keer voorgesteld, net zoals nog andere alternatieven. En die piste voelt voor mij veel beter aan als de gewone behandelingen. Ik weet niet of we hier veel centra's hebben die zoiets aanbieden, maar in die dingen wil ik me wel verder verdiepen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:19

Kijk ook in je eigen omgeving welke krachten je hebt. Je hebt een duurzame relatie (ook als het moeilijk gaat blijft je vriend bij je). Laat je vriend je ook een beetje helpen en steunen. Een van je collega's laat zien dat ook zij je wil helpen/ondersteunen. Je hebt ook een mooie baan (verpleegkunde). Je hebt dieren. Er gaan blijkbaar ook heel veel dingen gewoon heel goed.

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Ook hele kleine stapjes zetten is heel mooi. Een therapeut die je langdurig kan begeleiden en ondersteunen kan een goede optie zijn.

Dikke :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:29

SVRL schreef:
Een kennis van me is als kind sexueel misbruikt. Als volwassen vrouw is zij hiervoor in behandeling gegaan bij een gerenommeerde therapeut. Wekelijks reed ze bijna 50 km enkel om bij hem een sessie te volgen. Ze was al 5 jaar bij hem in behandeling, toen ze kort na mekaar 2 suïcide pogingen ondernam. Uiteindelijk heeft niet de psycholoog, maar de hereniging met haar vader en zijn familie ervoor gezorgd dat ze er bovenop gekomen is.

Ik weet niet hoe de situatie in Belgie zit, maar ook in Nederland geldt dat als je je wilt focussen op alle negatieve verhalen over psychologen/psychiaters & co je er bakken vol van kunt vinden. Alleen zijn die als je er goed naar kijkt vaak nogal gekleurd doordat de patient bijvoorbeeld te hoge verwachtingen had of doordat de patient bijvoorbeeld door zijn depressie of angststoornis sowieso niet positief over dingen kan denken. Als je angststoornis met de helft verminderd is dan zal een deel van de patienten alsnog beweren dat de therapie niets geholpen heeft, 'want ze zijn niet beter'.

Ter vergelijking met jouw verhaal hierboven een verhaal uit mijn omgeving; daar had een vrouw al verschillende keren zelfmoordpogingen gedaan, belandde voor de zoveelste keer op de Eerste Hulp en werd van daaruit doorgeplaatst naar een psychiatrische kliniek. Daar zat ze lange tijd maar omdat ze daar weer een bijna dodelijke poging deed belandde ze in de isoleer met 24/7 een verpleegkundige naast zich. Dat was de enige manier om ervoor te zorgen dat ze zichzelf niets aandeed, maar zij vond ze het schandalig dat ze 24/7 bewaakt werd en geen enkele privacy had, mensonterend. Vervolgens was er een foutje in het bewakingsschema waardoor ze vijf minuten alleen was. Ze is naar het dak gerend, eraf gesprongen en belandde weer op de Eerste Hulp. Haar reactie? Schandalig dat ze niet 24/7 bewaakt was geweest, want nu had ze toch weer een poging kunnen doen...
Toen ze na weken/maanden proberen uiteindelijk medicatie vonden die bij haar werkte verdween haar suicidaliteit en kon ze beter omgaan met de sexuele trauma's uit haar kindertijd , en mocht ze met ontslag uit de kliniek.
Wat was haar oordeel? De psychiatrische kliniek had haar helemaal in niets geholpen.

Dat gevoel mag ze natuurlijk gewoon hebben als dat is wat zij op dat moment nodig heeft als mens, maar het gekke was: die opname in de kliniek en alle bloed, zweet en tranen die de behandelaren in haar hadden gestoken was de enige reden waarom ze überhaupt nog leefde.
Dus om te zeggen dat ze helemaal niets geholpen hadden is nogal een ding...

Natuurlijk zijn er ontzettend nare verhalen te vinden van niet functionerende therapeuten, tot seksueel misbruik aan toe, maar genoeg negatieve verhalen gaan eigenlijk helemaal niet over de behandeling, maar over waar die patient op dat moment in zijn leven staat. En soms is dat op het standpunt 'ik wil dood, laat mij gaan, schandalig dat jullie dat niet toestaan' en vijf minuten later is dat 'ik ging bijna dood doordat jullie mij per ongeluk lieten gaan, schandalig!'. En dat kan allemaal in het hoofd van die patient naast elkaar bestaan, maar dat zegt niets over de behandeling die hij/zij heeft gekregen.
Zat mensen die concluderen 'de therapie heeft helemaal niets geholpen want ik ben nog steeds depressief' en compleet vergeten dat ze nu niet meer suicidaal zijn. Dan heeft de therapie wel degelijk geholpen, maar zoals anderen hierboven ook al schreven, dat betekent niet dat alles meteen weggenomen is. Maar dat is voor veel mensen die bijvoorbeeld nog steeds depressief zijn heel lastig om te zien, alleen al omdat depressies je gewoon niet zo positief en optimistisch maken over de wereld om je heen. ;)

Daarom snap ik ook niet helemaal wat je met het voorbeeld bedoelt van de vriendin die 5 jaar therapie heeft gehad, toen zelfmoordpogingen deed en zich vervolgens verzoende met haar familie. Bedoel je daarmee te zeggen dat ze zelfmoordpogingen deed omdat ze 5 jaar therapie had gehad? Dat als de therapie gewerkt had ze 5 jaar lang een soort anti-suicidegarantie had moeten krijgen? Want dat is niet hoe hulpverlening werkt (helaas). Dat het verzoenen met de familie helpt staat als een paal boven water, maar dat betekent niet dat die 5 jaar therapie in tussentijd niets heeft gedaan?

Wat ik maar wil zeggen is dat ik hoop dat je je niet blind staart op negatieve verhalen over de psychiatrie. Ik ken de situatie in Belgie niet, maar in Nederland is het zo dat de mensen die zich slecht geholpen voelen hun kritiek overal ventileren (zoals de vrouw in mijn voorbeeld hierboven ook overal deed), terwijl tevreden mensen die hun leven weer op de rit krijgen met wat hulp van anderen veel minder de behoefte voelen om hierover te praten, stomweg omdat ze zich nu weer focussen op de positieve dingen in hun leven.
Maar goed, het vinden van een goede therapeut je je langdurig kan behandelen kan soms lastig zijn. In Nederland kun je naar de huisarts gaan en die vragen of ze iemand weten die jou op die manier kan helpen/begeleiden en dan krijg je een verwijzing, is dat in Belgie anders?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:39

xyzutu2 schreef:
Wat was haar oordeel? De psychiatrische kliniek had haar helemaal in niets geholpen.

Dat klopt ook. Ze is nog steeds belast met iets wat niet bij haar hoort.

Iemand bewaken en medicijnen geven valt voor mij niet onder helpen. Dat is pure symptoombestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:25

xyzutu2 schreef:
SVRL schreef:

Ik weet niet hoe de situatie in Belgie zit, maar ook in Nederland geldt dat als je je wilt focussen op alle negatieve verhalen over psychologen/psychiaters & co je er bakken vol van kunt vinden. Alleen zijn die als je er goed naar kijkt vaak nogal gekleurd doordat de patient bijvoorbeeld te hoge verwachtingen had of doordat de patient bijvoorbeeld door zijn depressie of angststoornis sowieso niet positief over dingen kan denken. Als je angststoornis met de helft verminderd is dan zal een deel van de patienten alsnog beweren dat de therapie niets geholpen heeft, 'want ze zijn niet beter'.

Ter vergelijking met jouw verhaal hierboven een verhaal uit mijn omgeving; daar had een vrouw al verschillende keren zelfmoordpogingen gedaan, belandde voor de zoveelste keer op de Eerste Hulp en werd van daaruit doorgeplaatst naar een psychiatrische kliniek. Daar zat ze lange tijd maar omdat ze daar weer een bijna dodelijke poging deed belandde ze in de isoleer met 24/7 een verpleegkundige naast zich. Dat was de enige manier om ervoor te zorgen dat ze zichzelf niets aandeed, maar zij vond ze het schandalig dat ze 24/7 bewaakt werd en geen enkele privacy had, mensonterend. Vervolgens was er een foutje in het bewakingsschema waardoor ze vijf minuten alleen was. Ze is naar het dak gerend, eraf gesprongen en belandde weer op de Eerste Hulp. Haar reactie? Schandalig dat ze niet 24/7 bewaakt was geweest, want nu had ze toch weer een poging kunnen doen...
Toen ze na weken/maanden proberen uiteindelijk medicatie vonden die bij haar werkte verdween haar suicidaliteit en kon ze beter omgaan met de sexuele trauma's uit haar kindertijd , en mocht ze met ontslag uit de kliniek.

Dat gevoel mag ze natuurlijk gewoon hebben als dat is wat zij op dat moment nodig heeft als mens, maar het gekke was: die opname in de kliniek en alle bloed, zweet en tranen die de behandelaren in haar hadden gestoken was de enige reden waarom ze überhaupt nog leefde.
Dus om te zeggen dat ze helemaal niets geholpen hadden is nogal een ding...

Natuurlijk zijn er ontzettend nare verhalen te vinden van niet functionerende therapeuten, tot seksueel misbruik aan toe, maar genoeg negatieve verhalen gaan eigenlijk helemaal niet over de behandeling, maar over waar die patient op dat moment in zijn leven staat. En soms is dat op het standpunt 'ik wil dood, laat mij gaan, schandalig dat jullie dat niet toestaan' en vijf minuten later is dat 'ik ging bijna dood doordat jullie mij per ongeluk lieten gaan, schandalig!'. En dat kan allemaal in het hoofd van die patient naast elkaar bestaan, maar dat zegt niets over de behandeling die hij/zij heeft gekregen.
Zat mensen die concluderen 'de therapie heeft helemaal niets geholpen want ik ben nog steeds depressief' en compleet vergeten dat ze nu niet meer suicidaal zijn. Dan heeft de therapie wel degelijk geholpen, maar zoals anderen hierboven ook al schreven, dat betekent niet dat alles meteen weggenomen is. Maar dat is voor veel mensen die bijvoorbeeld nog steeds depressief zijn heel lastig om te zien, alleen al omdat depressies je gewoon niet zo positief en optimistisch maken over de wereld om je heen. ;)

Daarom snap ik ook niet helemaal wat je met het voorbeeld bedoelt van de vriendin die 5 jaar therapie heeft gehad, toen zelfmoordpogingen deed en zich vervolgens verzoende met haar familie. Bedoel je daarmee te zeggen dat ze zelfmoordpogingen deed omdat ze 5 jaar therapie had gehad? Dat als de therapie gewerkt had ze 5 jaar lang een soort anti-suicidegarantie had moeten krijgen? Want dat is niet hoe hulpverlening werkt (helaas). Dat het verzoenen met de familie helpt staat als een paal boven water, maar dat betekent niet dat die 5 jaar therapie in tussentijd niets heeft gedaan?

Wat ik maar wil zeggen is dat ik hoop dat je je niet blind staart op negatieve verhalen over de psychiatrie. Ik ken de situatie in Belgie niet, maar in Nederland is het zo dat de mensen die zich slecht geholpen voelen hun kritiek overal ventileren (zoals de vrouw in mijn voorbeeld hierboven ook overal deed), terwijl tevreden mensen die hun leven weer op de rit krijgen met wat hulp van anderen veel minder de behoefte voelen om hierover te praten, stomweg omdat ze zich nu weer focussen op de positieve dingen in hun leven.
Maar goed, het vinden van een goede therapeut je je langdurig kan behandelen kan soms lastig zijn. In Nederland kun je naar de huisarts gaan en die vragen of ze iemand weten die jou op die manier kan helpen/begeleiden en dan krijg je een verwijzing, is dat in Belgie anders?

Als ik nachtdienst doe, is de persoon die me helpt een verpleegkundige die op de psychiatrische afdeling werkt. Deze mensen geven zelf toe dat de geestelijke gezondheidszorg zeer vaak te kort schiet. Het zijn zij die aangeven dat de zorg in Nederland beter georganiseerd wordt. Ook onze overheid geeft trouwens toe dat er nog veel mensen uit de boot vallen. Het aantal zelfmoord(pogingen), depressies en burnouts gaat hier schrikbarend de hoogte in en we krijgen de cijfers niet omlaag. Veel alternatieven zijn hier niet te vinden. Je moet echt serieus zoeken. Het gewezen diensthoofd van de psychiatrie (ze is nu naar Nederland gaan werken) heb ik aangesproken over mijn problemen. Ze ging voor mij op zoek naar mensen in mijn regio die me misschien konden helpen, zelfs zij kon me uiteindelijk niemand aanbevelen. En daar sta je dan.

Wat mijn kennis betreft, kort na haar 2de poging is het contact verwaterd. De hereniging met haar familie heb ik enkel mee gekregen via fb foto's en toen even terug contact gehad. Geen idee dus waarom zij dat zelf haar redding heeft genoemd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:14

SVRL schreef:
Ik zeg jammer genoeg, omdat ik er liever niet meer had geweest. Ik ben opgegroeid in een liefdeloze thuis, met een vader die dronk en agressief was en een moeder die zo veel mogelijk van huis weg was.

:(:)
Rot voor je!
Als incestvrouw gesproken: dit is de eerste EIS aan een therapeut: verstand hebben van 'disfunctionele gezinnen', en welke schade dit per definitie achterlaat.
Bijvoorbeeld een hulpverlener niet voetstoots vertrouwen.
Dwz: ik vind het erg begrijpelijk en bovendien verstandig als/dat je dit niet doet!
...maar de coach, psycholoog etc moet het wel snappen. En moet er tegen kunnen.
(Dat kan niet iedereen.)
Citaat:
Een moeder die me ook continu verweet dat ik helemaal mijn vader ben en die vond (en vind) dat ik haar dankbaar moest zijn dat ze niet voor abortus gekozen had (ze was zwanger toen ze 17 was en volgens haar mocht ze van mijn grootouders voor een abortus kiezen), want door die keuze zit zij gekluisterd aan een man zoals mijn vader.
:(:)
Dysfunctionele familie!
...verderop gebruik je het woord pesten: maar dit is ook pesten.
Jou een verwijt maken voor iets waar jij niets aan kan doen.
2e eis: een psycholoog die niet gaat zwammen 'over dat je weerbaar moet worden'. Pesten is een groepsproces. Jij wordt niet gepest 'omdat er iets mis is met je', maar omdat een stel losers dat 'leuk' vindt.
Uiteraard is er niets mis met weerbaarheid, hoor.
En je uiterlijk en familie helpen natuurlijk ook niet direct, maar dus graag eerst het beestje bij de naam noemen!

Citaat:
En zoals zovele mensen die gepest worden, ben ik ook voor de verkeerde mannen gevallen.

;) net zoals je moeder...!
3e eis aan de psycholoog : benul van vrouwenhulpverlening en benul van manipulatie.

En een tip: lees je in mbt 'de reddingsdriehoek', komt uit TA en heet daar de dramadriehoek.
Let wel op voor het woord slachtoffer: jij bent geen zielpiet die iedereen manipuleert met hoe zielig jij bent - jij zit gewoon in de hoek waar de klappen vallen. In termen van de reddingsdriehoek zijn dit vaak de redders...!!!
Maar Transactionele analyse is nuttig spul, geschikt voor zelfhulp na enige oefening en het ont-mythologiseert de hulpverlening. Dat helpt ook!
Citaat:
Vrienden heb ik nooit gehad. De mensen waarvan ik ooit dacht dat ik ze kon vertrouwen, hebben me uiteindelijk het hards gekwetst. Gevolg is dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in mijn medemens. Hoe liever iemand tegen me is, hoe harder ik die persoon wil afblokken en weg jagen.

Dat heet overlevingsmechanisme.
Eerste fase van traumatherapie: dit soort dingen inventariseren.
En voor alle duidelijkheid: je moet het niet willen veranderen.
Aan de orde is: goede traumatherapie - na fase twee of drie verdwijnen overlevingsmechanismen vanzelf.
1ste fase: veiligheid (inclusief deze mechanismen) bespreken, technieken leren om jezelf te troosten en kalmeren en bemoedigen, informatie over angst en andere emoties, over manipulatie en wat sl niet.
2e fase: het rotverhaal delen en met bijvoorbeeld emdr "neutralisren".
3e fase: alles wat je in een fijn gezin geleerd zou hebben alsnog leren.

Citaat:
Ik ben het in ieder geval zat om mensen weg te jagen, maar hoe krijg je je intuïtie terug als therapie en coaching telkens maar een tijdelijk effect hebben. Moet ik me erbij neerleggen dat ik sociaal gehandicapt ben en zal blijven, of is dit iets waar je ook uit eigen kracht aan kunt werken?

...in principe is dit het belangrijkste, maar wat betere begeleiding "kan geen kwaad"!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:33

Als regelmatige volger en poster in je topic over Quickstep is me nog nooit opgevallen dat je "je eigen soort niet verstaat". Je komt op mij over als een leuk mens dat ik beter zou willen leren kennen.

Ik stuur je een pb.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:49

P.b.tje gestuurd TS, sterkte!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:58

Ik denk gewoon dat je de pech hebt gehad dat je de verkeerde mensen hebt ontmoet!

Reken het jezelf niet aan, dat een ander mens zo gemeen is! Nog even en het is jouw schuld.. Dat zou toch belachelijk zijn!

Er is helemaal niks mis met je! Probeer voor jezelf te zien wat je grenzen zijn en probeer die ook echt vast te houden. Ieder mens heeft grenzen, dus jij ook :) ! Bovendien zijn de mensen die jou pijn doen ook nog eens verschrikkelijke mensen.

Ik vind dat je het beste verdiend!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:17

Jeetje, wat een heftig verhaal. Ook ik heb er een brok in mijn keel van. Mijn ervaring is dat mensen die keer op keer gekwetst/gepest/bedrogen zijn, dat dat de liefste, trouwste en waardevolste vrienden zijn. Ze weten hoe ontzettend waardevol het is om écht gewaardeerd te worden. Alleen voelen dat de ander ook lief/trouw/eerlijk is, als het al zo vaak mis gaat, wordt op een gegeven moment wel heel moeilijk. Dat kan ik goed begrijpen. Het is zo kwetsbaar.

SVRL schreef:
Ik snap het, ik wil het wel toepassen en zeg dat ik het kan, tot het moment dat ik voor een situatie kom te staan waarin ik aan mezelf twijfel en hop, alle goede intenties verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Het klinkt of therapie steeds afgesloten wordt, terwijl je eigenlijk het meeste lijkt te hebben aan iemand waar je regelmatig tegenaan kan banketstaaf. Het is leuk als je ergens een paar maanden loopt en vervolgens met de handvaten weer op pad wordt gestuurd, maar dat je de kennis hebt, maar gewoon ook de hulp bij het oefenen nodig hebt.

Hoe waardevol is het dan om iemand te hebben waar je dat soort situaties dan mee kan bespreken. Doe jou helpt om door de dingen die je geleerd hebt heen te praten, zodat je ook op dat moment tot de goede conclusies komt. De na-bespreking als het ware.

Wat dat betreft is het inderdaad meer coaching dan therapie. Maar ik zou niet weten waarom dat niet een psycholoog zou kunnen zijn. Ik zie mijn psycholoog ook nog maar 1 keer in de maand, dan bespreken we de dingen waar ik tegenaan liep. Als er iets heftigs gebeurd is, bel ik op en plannen we een extra afspraak in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:33

@ Janneke, wat jij daar schrijft komt sterk overeen met wat iemand me via pb stuurde en ik herken het zo. Ik heb op dit moment, naast mijn relatie, 4 mensen waar ik bij terecht kan. Allen collega's, 2 met dezelfde achtergrond. De enige man in dat groepje, weet ongelooflijk goed hoe hij me moet aanpakken. Alleen, ik weet niet of ze echt zijn, of ik ze wel durf te vertrouwen, wat ze ook zeggen. En ligt dat niet aan hen, maar aan iets anders.

Trigger van nu: in kader van mijn opleiding werkte ik 200 uur op onze spoed. Men was er alleen maar lovend over mij en op mijn dagevaluaties vind je niets slechts terug over mijn functioneren binnen het team. Kom ik op mijn eindevalutie en daar krijg ik prompt te horen dat ik top ben in mijn job, maar dat ze me als mens niet vertrouwen en niet met me willen samenwerken. En ja, dan klap ik toe, zelfs bij de collega's die me steunen.

Gelukkig hebben ze al wel te kennen gegeven ze me niet laten vallen, maar ik vind het zo gemeen van mezelf. Zij verdienen beter als dit.

Er is een tijd geweest dat ik gedichten schreef en zo mijn emoties kwijt kon. Eens op papier, was ik de oude en kon ik verder. Soms duurde het dagen voor ik iets op papier kreeg, maar vroeg of laat kwam het er uit en kon ik weer verder. Geen idee waarom het nu gewoon niet meer kan, maar het is me gewoon ontglipt.

Denk dat dit zowat het meest duistere is wat ik ooit geschreven heb, maar het was zo'n opluchting en verlossing toen dit op papier stond:

Dood, daal zachtjes op me neer
Maak mijn ziel weer vrij en blij
Laat me rusten in je armen
Wees teder en mild voor mij.

Neem me weg uit dit leven
Verlos me van al mijn pijn
Laat mijn zorgen hier maar achter
Ik wil zo licht als een vlinder zijn.

Geef me de rust waar ik naar snak
Haal me weg uit dit bestaan
Heb medelijden met mij
Laat me zo niet verder gaan.

Laat me voortgaan naar iets beter
Hier heb ik niets meer te doen
Toe, daal neer op mij
Dood, geef me zacht een zoen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:10

Wat heb je akelige herinneringen, Bah! Daar kun je je goed verdrietig en wanhopig door voelen.
Hulpverleners bedoelen het zo goed, leren allerlei methodes, denken na over wie ze zelf zijn en waar ze zelf op reageren of waar ze zich onmachtig bij voelen. Hulp bieden is wat anders dan sleutelen aan een auto, daarvan weet je hoe het in elkaar zit of wat een foute bedrading is. mensen zijn ietsje ingewikkelder!
Er is geen methode die bij iedereen werkt, er is geen persoon van hulpverlening die bij iedereen past. Misschien is het ook wel een illusie dat therapie helpt! Het is een zoektocht naar wat goed voelt, met wie je wat kunt enzovoort. Iedereen is maar mens en heeft te leven met wat je meekrijgt. In jouw geval is dat een flinke kruiwagen en die zal blijven, maar misschien wel lichter gaan rijden door tijd of acceptatie.
Dit is wat er is, leer ik dagelijks van mijn paarden en doorleven gaat via de ene stap naar de volgende en zo leer je lopen op je eigen levenspad. Mensen niet vertrouwen, wel vertrpouwen is zo zwart wit. Niemand is in alle omstandigeheden te vertrouwen en tegelijk is er ook niemand helemaal slecht. Jezelf aan een ander toe vertrouwen is wat je graag wil, maar niet reeel is want je bent volwassen en je kunt voor jezelf zorgen. Juist in relaties of vriendschappen leer je omgaan met pijn of afwijzing en teleurstelling. Zo leren andere mensen ook. Ook mensen zonder al jouw extra bagage en ja, ook die maken je tot wie je bent. het leven is niet eerlijk en er is geen keuze. Juist daarom is het leven veel waard, alles wat je meemaakt vandaag doet er toe, maakt dat je je verder kunt ontwikkelen en bevordert je intuitie. Dus: leef! zou ik je zo graag willen zeggen en er kan nog zoveel moois komen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:13

SVRL schreef:
@ Janneke, wat jij daar schrijft komt sterk overeen met wat iemand me via pb stuurde en ik herken het zo. Ik heb op dit moment, naast mijn relatie, 4 mensen waar ik bij terecht kan. Allen collega's, 2 met dezelfde achtergrond. De enige man in dat groepje, weet ongelooflijk goed hoe hij me moet aanpakken. Alleen, ik weet niet of ze echt zijn, of ik ze wel durf te vertrouwen, wat ze ook zeggen. En ligt dat niet aan hen, maar aan iets anders.

Ja, "gewoon" - al die mensen die jou hebben laten barsten.
Citaat:
Trigger van nu: in kader van mijn opleiding werkte ik 200 uur op onze spoed. Men was er alleen maar lovend over mij en op mijn dagevaluaties vind je niets slechts terug over mijn functioneren binnen het team. Kom ik op mijn eindevalutie en daar krijg ik prompt te horen dat ik top ben in mijn job, maar dat ze me als mens niet vertrouwen en niet met me willen samenwerken. En ja, dan klap ik toe, zelfs bij de collega's die me steunen.

...wat een snertstreek!
"Natuurlijk", achteraf bedenken dat je dan zaken kunt zeggen als dat ZIJ dan maar eens in therapie moeten - of op zijn minst een assertiviteitstraining doen... Maar het blijft een snertstreek.

"Het zal je maar gezegd worden", in wezen is 'ik vertrouw je niet' nogal een afwijzing.
En let wel: jij doet dit uit een beschadiging.
Zij zijn gewoon, jawel, oneerlijk.
Citaat:
Gelukkig hebben ze al wel te kennen gegeven ze me niet laten vallen, maar ik vind het zo gemeen van mezelf. Zij verdienen beter als dit.

...eh?
Ik vind hen gemeen.
Jij verdient beter!!
Als iedereen non stop zegt hoe goed jij het doet - en dat blijkt een soort smoes ofzo geweest te zijn - brrr.

En ik sluit me aan bij het idee psychotherapie. Idd: heel kort en bot en grof 'leert gedragstherapie je "hoe je moet denken", weet je het trucje is het klaar.
In termen van traumatherapie heb je dan net een deel van fase 1 gedaan en is het eigenlijke werk nog niet begonnen.
En als gezegd: met een weekendje cursus Transactionele analyse gaat heel veel 'versluiering' van therapie weg.
En met hypnotherapie of emdr ga je dieper dan 'oh, nu moet ik niet zus maar zo denken'.

Fijn dat gedichten schrijven helpt!
Ik vind het idd een donker gedicht - maar ik lees het deels ook als een soort van verzet: "Zo wil ik dus niet nog tig jaar voortmodderen!"

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:23

@ Janneke: Transactionele analyse is zeker verhelderend, maar geen wondermiddel.
Ik denk dat je de contextuele benadering er naast moet leggen om inzicht te krijgen in het gedrag van jezelf in de context met het gedrag wat je ervaart in je omgeving. Ik lees in jouw post dat de omgeving ‘niet eerlijk’ is. Ik zie dat anders, gedrag roept gedrag op. Mensen zijn groepsdieren. Als iemand gedrag vertoont dat opvalt, omdat het op een bepaalde manier ‘niet past’, dan gaat dat ten koste van het vertrouwen. Dat dit gedrag veroorzaakt is door onveilig opgroeien, is voor mensen zonder een dergelijk rugzakje vaak lastig te begrijpen. En dus gaan ze oordelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:04

Lante schreef:
@ Janneke: Transactionele analyse is zeker verhelderend, maar geen wondermiddel.

Het is een methode die openlijk spreekt over macht - dat is "(h)eerlijk".
Verder wordt binnen TA redelijk helder gedaan: de cliënt stelt een doel op, dat leidt tot het contract = de afspraak met de therapeut. Dat zij dus 2 zaken en beiden, client en peut overleggen met elkaar hier over.
En 'de spelletjes'. 'Wat draag je op je Tshirt...?'
Het is geen wondermiddel - maar zo kan therapie ook zijn, ipv je doet iets en daarna sta je weer buiten en vraag je je af wat je er toch mee moet...
Citaat:
Ik denk dat je de contextuele benadering
... context in de zin van: gezin/ familie/ buurt/ collega's....?
Citaat:
er naast moet leggen om inzicht te krijgen in het gedrag van jezelf in de context met het gedrag wat je ervaart in je omgeving. Ik lees in jouw post dat de omgeving ‘niet eerlijk’ is. Ik zie dat anders, gedrag roept gedrag op.

Ja, :o jouw gedrag irriteert mij, dat klopt.

Tuurlijk roept gedrag gedrag op.
En na jaren je neus stoten nog meer 'inzicht'? Nog meer nadenken over 'hoe werkt dit systeem?'
Wat heb je daar precies aan? - Mijn ervaring is dat als er minder angst is, een boel inzichten 'vanzelf' komen, maar je slaapt ook beter, je hemeur verbetert en je kunt makkelijker assertief zijn.
Citaat:
Mensen zijn groepsdieren. Als iemand gedrag vertoont dat opvalt, omdat het op een bepaalde manier ‘niet past’, dan gaat dat ten koste van het vertrouwen. Dat dit gedrag veroorzaakt is door onveilig opgroeien, is voor mensen zonder een dergelijk rugzakje vaak lastig te begrijpen. En dus gaan ze oordelen.

Ik zou verwachten ;) dat mensen zonder rugzakje niet zo snel hun vertrouwen laten afhangen van 'doen wat verwacht wordt'. (Maar die types heb je idd helaas, die toch oordelen 'niet eentje van ons', ipv 'anders dan ik, leuk!'.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:30

Problemen in disfunctionele gezinnen gaat vaak generaties terug. Het was voor mij makkelijker te doorbreken toen ik mezelf bewust werd van legaten en delegaten, roulerende rekeningen etc. binnen de context waarin ik ben geboren.
De TA is absoluut behulpzaam, de scriptcircels zijn ook bijzonder effectief om veranderingen tot stand te brengen. Maar ik mistte zelf het volledig begrijpen en kunnen accepteren met alleen de TA.
Laatst bijgewerkt door Lante op 21-12-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:38

Ook ik kon het niet laten even op je profiel te kijken. Ik had iets heel anders verwacht. Maar ik zie helemaal geen 'monster' of eng mens. Ik zie een normale, spontane vrouw! Ik snap echt niet hoe mensen het in hun hoofd halen anderen zo af te kraken.. :(

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:42

Ook van hier een dikke knuffel!
Ik herinner me dat we een tijd geleden wat pb’s over en weer gestuurd hebben door het Vrienden voor iedereen-topic. Alleen heb ik de slechte gewoonte mn pb’s later te beantwoorden omdat ik geen tijd heb. En dan vergeet ik het weer... je mag me wel altijd pb’en voor mn nummer of facebook! Kunnen we makkelijker praten. Als je dat wil natuurlijk.