Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:15

Ik kan me nog een treinreis naar Parijs herinneren met heel veel collega's (zelf toen nog net in opleiding) die ook onderweg waren naar het Europees IC-congres...Oproep voor een arts, omdat er iemand onwel geworden was. Het grootste deel van de mensen bleef echt rustig zitten :+
Ook wel fijn, want anders was het daar wel heel erg druk geworden :=

Ik heb geen EHBO of BHV-diploma meer, wel een geldige ALS training. Naast de traumaopvang (ATLS), toxicologie (AHLS) en medische opvang (SBMS). Recent ook Eusim-instructeurs opleiding van 3 dagen gedaan voor de scenariotrainingen (acute opvang, reanimatie en crew resource management) die ik samen met een collega in het ziekenhuis geef. Vandaag hele dag training gegeven toevallig.

Reanimatie op straat zal ik altijd kijken of ik wat kan doen, al is het maar de rust bewaren en wat vertrouwen geven aan de mensen die al opgestart hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:16

Ik heb mijn reanimatie certificaat waarbij ik ook bevoegd ben een AED te gebruiken. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:17

EHBO en reanimatie hier, werk in een ziekenhuis, dus moet wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:20

Present.

Jaren terug een 8 jarig meisje moeten reanimeren, helaas niet overleefd.

De dag nadat ik mn reanimatie diploma had gehaald trouwens..

Je kunt weinig fout doen, dus doe op zn minst iets is altijd mijn insteek!
Als je niets doet, is iemand dood.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:24

Jolliegirl schreef:
Present.

Jaren terug een 8 jarig meisje moeten reanimeren, helaas niet overleefd.

De dag nadat ik mn reanimatie diploma had gehaald trouwens..

Je kunt weinig fout doen, dus doe op zn minst iets is altijd mijn insteek!
Als je niets doet, is iemand dood.

Heftig.

Ik moet toevallig morgen voor mijn BHV herhaling, met reanimatie maar ook hoe deuren te openen bij brand bijv.

Zou zoiets niet gewoon standaard in de examenklassen moeten komen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:24

BHVer. Dus ik kan reanimeren een AED gebruiken. Ik zou altijd een mens in nood helpen. Laatst met die sneeuw ook een oude man van de weg geraapt met zn gezicht vol bloed en natte kleding. En het ergste. Er fietsten heel wat mensen voorbij, voor ik bij meneer was...

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:26

Hier iemand :)

Jaren actief lid geweest van het Rode Kruis, en en op de politie academie gekregen. (En regelmatig toegepast in het werkveld)

Overigens is het ook een natuurlijke reactie om te bevriezen als het iets gebeurt, dus je diploma wel of niet hebben wilt niks zeggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:32

BlackShadowZ schreef:

Jaren actief lid geweest van het Rode Kruis, en en op de politie academie gekregen. (En regelmatig toegepast in het werkveld)

Overigens is het ook een natuurlijke reactie om te bevriezen als het iets gebeurt, dus je diploma wel of niet hebben wilt niks zeggen.

Is dat zo?
Ik word in een paniek situatie juist erg kalm.
Toevallig vorige week nog gehad.
Dakdekkers hier aan huis.
Komen er twee naar binnen. Verband we hebben verband nodig.
Had hij zich met de cirkelzaag in de pols gezaagd.
Grote gapende wond. Bloede maar geen slagader. Verband er om gedaan en die man mee naar de spoed genomen. Wat hij eerst niet wilde.

Wel fijne reactie om te hebben en dat heb ik al vaker zo ervaren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:38

Ik, ben student verpleegkunde dus heb het ook wel in de opleiding gezien. :) Ik kan reanimeren (zowel volwassene als kind/baby), ik ken mijn MDH(medisch dringende hulpverlening)/EHBO. AED zou normaal ook moeten lukken, hoewel ik daarvan zelf nog geen opleiding/cursus gekregen heb, maar normaal zijn die dingen toch heel gebruiksvriendelijk en zeggen ze wat je moet doen.

Op school is er wel een cursus AED geweest, maar helaas niet heen kunnen gaan omdat ik net geopereerd was aan mijn knie.

In de praktijk heb ik nog geen dringende hulpverlening moeten toepassen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:40

bruintje123 schreef:
BlackShadowZ schreef:

Is dat zo?
Ik word in een paniek situatie juist erg kalm.
Toevallig vorige week nog gehad.
Dakdekkers hier aan huis.
Komen er twee naar binnen. Verband we hebben verband nodig.
Had hij zich met de cirkelzaag in de pols gezaagd.
Grote gapende wond. Bloede maar geen slagader. Verband er om gedaan en die man mee naar de spoed genomen. Wat hij eerst niet wilde.

Wel fijne reactie om te hebben en dat heb ik al vaker zo ervaren.

Verkeerde woordkeuze, sorry. Ik bedoelde dat het één van de natuurlijke reacties kan zijn. Sommige mensen vluchten, sommige kalmeren en handelen, sommige raken in een soort shock en bevriezen. Verscheelt gewoon per persoon :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:41

Ja daar heb je helemaal gelijk in. :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:44

Ik heb m'n EHBO inmiddels 3 jaar. Ben er heel blij mee. Tijdje getwijfeld om de herhalingscursus niet te doen, maar nu heel blij dat ik hem heb gedaan. Laatst zelf bijna flauwgevallen en dan is het alleen daarom al fijn om te weten wat er met jezelf aan de hand is. Ik heb intussen ook 3x EHBO verleend, eerste keer was vrij heftig. Was een aanrijding waarbij meisje ook bewusteloos is geraakt. Tweede keer was een vrouw heftig in paniek nadat ze van de fiets af was gevallen. Viel achteraf wel mee, alleen vond ik een hele nare ervaring door allerlei omstanders die zich ermee gingen bemoeien. Laatste keer was met een gebroken pols even een mitella aangelegd. Ik zou het zeker aan iedereen aanbevelen om te doen, al is het maar zodat je niet in paniek raakt bij een noodsituatie.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:46

xJitskee schreef:
maximuss schreef:
Wat wel heel goed werkt voor leken die een cursus gevolgd hebben maar geen praktijkervaring hebben: steek een kaartje met een reanimatie- schema in je portefeuille: dan heb je een houvast als je het moet gaan doen, een soort spiekbriefje zeg maar ;-)... Dat geeft vertrouwen en je durft meer doen. De schema's zijn gewoon op internet te vinden.

Hier op inspelend: je hebt ook de app van hartslagNU, daar zit een functie in die je aan kunt zetten bij reanimatie, de app vertelt je dan precies wat te doen (of je moet beademen, hoe vaak, hoe lang, etc.) Hij begeleidt je helemaal. In onze reanimatiecursus hebben we deze gebruikt, het lijkt mij wel een fijne als je in een echte noodsituatie moet reanimeren, dan heb je nog eens soort van houvast.

En hierbij nog een tip :o

Bel gewoon gelijk 112, wij zeggen je precies hoe snel je moet en wat je moet doen en bijkomend voordeel: de juiste hulp gaat ook gelijk onderweg :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:56

Wij hebben op het werk (onderwijs) ieder jaar een reanimatie cursus met AED en stabiele zijligging. Vorig jaar voor het eerst gedaan en zelf op de middelbare ook de cursus gehad. Ga dit jaar weer voor de opfriscursus.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:05

Ik heb in groep 8 mn jeugd EHBO gehad en daarna nog n hele poos herhalingslessen gedaan en mm EHBO A diploma gehaald..
Toen n hele tijd niets meer mee gedaan, maar vorig jaar mn kinder EHBO nog gehaald, inclusief reanimatie en aed (bij kinderen)...
En afgelopen maand heb ik BHV gedaan aangezien ik nu ook BHV-er ben op t werk.. ook met brand, ontruiming, reanimatie en AED erbij

Eigenlijk zou iedereen in het middelbaar onderwijs gewoon EHBO moeten krijgen.. dan nog denk ik dat een groot gedeelte van de mensen niet zou ingrijpen.. maar het is gewoon goed als je weet wat je moet doen..

Hier ook al n paar keer EHBO moeten verlenen.. en eigenlijk is dat ook niets voor mij.. ik kan echt heel slecht tegen die adrenaline, ga dan oa klappertanden.. maar goed, niets doen is sowieso geen optie voor mij..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:06

In Duitsland is het verplicht levensreddende handelingen te kunnen als je je rijbewijs gaat halen. Dus die heb ik braaf gedaan. Jammer is dat het niet verplicht is om een opfriscursus te doen, maar ik hou het wel netjes bij. Niks zo handig als te weten wat je moet doen in een noodsituatie. Echt heftige dingen heb ik nog niet gehad, wel 2x dat er iemand flauw viel waarvan 1x de ambulance moest komen. Die keer had ik ook net m'n telefoon niet op zak en was op een achterplaatsje waar niemand was. Eerst keurig alles gecontroleerd en stabiele zijligging toegepast en toen gaan roepen. Niet dat iemand het kon horen, maar ach, uiteindelijk kwam er iemand. Die heeft toen de ambulance gebeld, omdat de persoon niet wakker wilde worden. Kwam nog politie bij ook, moest een complete verklaring afleggen van wat er was gebeurd :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:03

Ik heb BHV-EHBO. Al meerdere keren in het vliegtuig meegemaakt dan er iemand onwel werd. Ik heb me alle tijden gemeld bij langslopend personeel en gezegd: als er niemand reageert kom dan maar weer bij mij terug, maar dat is gelukkig nooit gebeurd: altijd genoeg artsen aanwezig die reageren.

De laatste keer werd iemand vlak voordat we gingen vliegen onwel (te weinig gegeten bleek later, maar hij trok enorm grijs weg en zweette als een otter) en wij hadden toevallig een verpleegkundige mee die voor haar werk op de eerste hulp staat, dus die ging kijken. Ze hielp de man, ging weer zitten, zei dat ze niet lekker werd en viel zo flauw. Dat heeft me geleerd dat goed weten wat je in een situatie moet doen niet betekent dat je geen enorme adrenalinestoot kan hebben en in onverwachte situaties toch op een manier kan reageren die je niet zou verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:18

Ik heb ook EHBO en kan dus ook reanimeren. Ik heb helaas al 2 situaties meegemaakt waarin dit nodig was. Maar ik kon het niet, nu weet ik echt wat het is om aan de grond genageld te staan. Wat een rotgevoel. Voel me om 1 nog steeds schuldig. Bij hem deden ze de helm af wat niet nodig was. Die jongen is nog steeds verlamd. Ik heb toen nog geschreeuwd dat ze dat niet mochten doen, maar de mensen er om heen luisterden niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:35

Ik moest toevallig afgelopen weekend EHBO verlenen toen mijn vriendin onwel werd in de winkel.. maar het viel mij eigenlijk juist op dat ik meteen allerlei hulp had.. een verpleegkundige die me hielp en later nog een man die ook duidelijk wist wat hij deed.. en er stonden ook mensen van de winkel bij waarvan 1 bhv-er.. uiteindelijk was de ambulance er ook al snel gelukkig en liep t met een sisser af.. maar er was echt hulp genoeg gelukkig

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:10

Ik denk dat het probleem in NL niet is dat mensen geen EHBO willen volgen. Maar dat je zoveel herhalingslessen moet volgen. Toen ik actief bij het Rode Kruis was, was ik verplicht om ongeveer 10 tot 15 herhalingslessen per jaar te volgen. Dat is voor mij de reden geweest dat ik ben gestopt. En ook nu ken ik enorm veel mensen die het diploma op school gehaald hebben, en echt niet van plan zijn dat later op te frissen.
Iedereen zou gewoon gratis een korte basiscursus moeten kunnen volgen, zonder dat daar meteen allerlei verplichtingen en/of kosten aan vast zitten.

Tuurlijk houd je je kennis dan niet up to date. Maar toch denk ik dat we daar meer aan hebben dan hoe het momenteel geregeld is...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:17

Ik heb ook BHV.
Ben leidinggevende is op mijn werk verplicht om te hebben.

Ik blijf net zoals Bruintje heel erg kalm.
Aantal jaar terug een man in de winkel gehad die een enorme wond aan zn been had waar het bloed uit stroomde.
Waar mijn collega's aan het janken en schreeuwen waren, bleef ik dus rustig.
Man op een bankje gezet. Wond afgebonden en 112 gebeld.
Ook de klanten die op dat moment aanwezig waren stonden maar een beetje dom te kijken >;)
Verder nog nooit hoeven reanimeren of de aed gebruikt maar ik weet wel hoe het moet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:21

Ik heb in 2014 een reanimatiecursus en aed gedaan. Is al een tijdje geleden en heb het gelukkig nog nooit bij de hand gehad maar ken het wel. Er is toen ook gezehd dat ook al ken je het, het wil niet zeggen dat als er iets is je het ook daadwerkrlijk doet. Sommigen wel maar sommigen bevriezen in dat soort gevallen. Dua of ik het ook daadwerkelijk zou toepassen durf ik niet te zeggen. Dat weet ik pas als het nodig is en of ik dan niet bevries

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:41

Hier ook BHV incl brand blus en aed gebruik en reanimatie ook laatste x hadden ze een kinderpop en babypop mee voor reanimatie verder nog dieren ehbo ( vroeger voor school gehaald) en ehbo gericht op kinder/ baby avond bijgewoond en veel dingen besproken heb de bhv op werk ook wel eens nodig gehad aed er toen wel naast maar niet gebruikt

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:16

Toevallig heb ik maandagavond de jaarlijkse herhaling van reanimatie met en zonder AED weer gehad. Aangezien de enige reden dat mijn vader nog leeft en goed functioneert na zijn hartstiland is dat hij direct werd gereanimeerd door een omstander vond ik het belangrijk deze reanimatiecursus zelf ook te volgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 17:24

BlackShadowZ schreef:
Ik denk dat het probleem in NL niet is dat mensen geen EHBO willen volgen. Maar dat je zoveel herhalingslessen moet volgen. Toen ik actief bij het Rode Kruis was, was ik verplicht om ongeveer 10 tot 15 herhalingslessen per jaar te volgen. Dat is voor mij de reden geweest dat ik ben gestopt. En ook nu ken ik enorm veel mensen die het diploma op school gehaald hebben, en echt niet van plan zijn dat later op te frissen.
Iedereen zou gewoon gratis een korte basiscursus moeten kunnen volgen, zonder dat daar meteen allerlei verplichtingen en/of kosten aan vast zitten.

Tuurlijk houd je je kennis dan niet up to date. Maar toch denk ik dat we daar meer aan hebben dan hoe het momenteel geregeld is...

De lessen zijn bij mij de reden om geen volledige ehbo te doen. Ik ben bereid het examen te doen en thuisstudie, maar de cursus heb ik niet nodig. Reanimatie/aed doe ik met een bekende instr.