Alles zien en horen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:17

Janneke2 schreef:
...die psychologe toch!

Mijn schoonzus heeft het syndroom van Rett - heftig autisme.
Reken maar dat zij de emoties van anderen goed kan waarnemen!
...snappen wat dat precies is, en wat ze er mee moet: daar wringt de schoen nogal heftig.

Precies dit. Waarnemen ja, aanvoelen (en dus begrijpen), nee. Dat is wat mijn psychologe bedoelde, en waar zij het voornaamste verschil tussen ASS en HSP legde.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 19:27

Wat een nuttige dingen staan er in jullie reacties.

Dat van het Mororeflex vind ik wel iets om achter te komen of dat komt.

HSP, zou best kunnen hoor.

Goof: ik geef les in het basisonderwijs, maar doe dit al erg lang.
Een oortje in gaat waarschijnlijk niet lukken. Gok dat ik dan harder mijn best ga doen toch alles te horen en te zien.

Ik zou zo graag alleen willen focussen op wat ik doe en niet constant de rest ook zien.
Het is niet altijd zo, maar vaak wel en ik merk dat er een soort intense moeheid in mijn lijf opduikt.

Als het weekend is, of avond en ik ben écht erg moe, dan wil ik even niks, geen prikkels of input meer, dan is het vol.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:34

Ik herken het wel, maar mijn gehoor is dan pok gewoon heel erg goed. Ik hoor dingen die andere mensen niet horen :(:) , pas als ik ze er op wijs.

Mijn vader heeft ook een bizar goed gehoor.

Met zwanger zijn is dit nu alleen maar erger

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:13

Catori schreef:
Goof: ik geef les in het basisonderwijs, maar doe dit al erg lang.

Ik weet niet welke groep je hebt, maar wat ik vaak deed (in het VO dus) was mijn eigen rustmomenten creeren in de lessen. De ene klas was veel drukker dan de andere klas en wat ik deed was als iedereen binnen was en ik wilde starten, even iedereen met de armen over elkaar laten zitten zodat ik in alle stilte even kon opstarten en kletsen met ze. Dan zitten ze niet ondertussen in etuis te rommelen, boeken te openen, schriften in tassen te zoeken, met fidget spinners te spelen, te tikken, met pennen te klikken, pennen te laten vallen etc. Dat deed ik soms voor of tijdens een nakijkmoment nog eens. Klinkt als een heel kleine handeling, maar het geeft zoveel rust, vooral ook aan de klas. Sommige klassen wisten het en dede het uit zichzelf. Als met zo'n simpele handeling al zoveel geluiden kan wegfilteren (al is het maar voor 2 minuten) kan je zelf heel even rustmomentjes pakken.

Janneke2

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:14

...wellicht kun je je leerlingen aan de whisperphone zetten?
Geeft vaak een hoop rust in de klas.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 20:19

Goof: Goede tip, thanks! Ik heb groep 4.
Van die kinderen kan ik het gewiebel en gerommel goed hebben, daar word ik niet erg onrustig van.
Na de kerstvakantie krijg ik er kinderen bij, wordt het een groep 4/5.
Beetje crisis op school. :( Dat helpt niet mee het allemaal te negeren.

Janneke2: Ik heb een redelijk makkelijke groep, kunnen goed stil werken.
Het ligt echt aan mij en mijn focus op de dingen die er omheen zijn.
Misschien moet ik op de momenten dat het gedoe is bij de klas aan de overkant (wat mijn pakkie aan niet is), aan de andere kant van de klas gaan staan...met mijn rug naar de gang toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:21

Kennelijk kan jij door je raam of deur de andere klas zien? Kun/ mag je op ooghoogte niet een leuke poster of verftekening maken?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 20:25

Klopt, ik kijk naar groep 7/8. Maar schuin zit groep 5/6.
Soms worden kinderen naar de gang gestuurd en dan is er dus helemaal veel te beleven.
Iets ophangen is een idee.

Het digibord heb ik al op stand donkerst staan, werd ik helemaal gek van.
Wil proberen me komende tijd iets bewuster te zijn van wat ik wel moet oppikken en wat niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:51

Eh - kun je wellicht een gordijn in een soort van neutrale kleur ophangen?

(Oma is stomverbaasd als ze tegenwoordig in de klas komt. Een bombardement... "Vroegah" gold: het bord in principe leeg (= 4 vierkante meter), een of twee schoolplaten aan de muur en soms wat kindertekeningen aan een lijn door de klas.)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:53

Ik heb het ook, en heb Asperger. (Ik wil niet direct allerlei diagnoses naar je hoofd gooien hoor ;) )
Bij mij is het uiteindelijk met medicatie opgelost en lijkt ook het enige werkzame. Je kan je zintuigen nou eenmaal niet zomaar uitzetten.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 21:03

Janneke2: ik ben ook wel een beetje van vroeger hoor, ik stam ook nog uit het krijtbordentijdperk :)
Probeer mijn klas zo rustig mogelijk te houden, maar dat valt niet altijd mee.
Ik heb het niet alleen op mijn werk trouwens... ook gewoon daarbuiten.
Soms erger, soms is het beter.
Voor die mororeflex, kan je daar oefeningen voor doen?

antje_vip: Zou handig zijn, zintuigen uit..... standje minder aan....

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:17

Het klinkt misschien gek.. en ik weet niet hoe het verder met je is. Maar pak 'm beet 2/3 jaar geleden kon ik niet goed met mijn gevoeligheid omgaan, dat werd steeds erger en ga je je ook vaker irriteren en er op letten waardoor het natuurlijk steeds erger wordt. Nu, ben ik als persoon zo onwijs gegroeid, ik hou veel van mezelf, ben gelukkig met mezelf en kan vooral goed 'aarden' .

Dit was mega mega belangrijk voor me en echt de key. Zoek een manier om te ontspannen, ben gelukkig met jezelf (ik weet, makkelijker gezegd dan gedaan maar zo mega belangrijk), maar dat was voor mij wat écht hielp. :)

Nu ik zelf veel relaxter ben en vooral meer in evenwicht, is de manier hoe ik met prikkels omga dat ook. Natuurlijk, je hebt soms van die momentjes dat je gek wordt van alles, maar dat kan je dan ook weer loslaten.

Ik heb geen 'trucje' wat je kunt toepassen. Maar als ik merk dat ik eventjes tijd voor mezelf nodig heb dan pak ik die ook en laat ik het niet meer opstapelen. Dan ga ik lekker even op bed liggen of ga ik relaxen en een filmpje kijken onder een dekentje. Zintuigen iets minder zou fijn zijn idd.. haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:31

Wel, je bent alvast niet alleen, dat is soms ook prettig om weten, gewoon een gevoel van (h)erkenning.

Het is knap vervelend en afschuwelijk vermoeiend maar .. het heeft óók positieve kanten. Je voelt dingen nu eenmaal beter aan, merkt dingen op waar anderen niet eens bij stil staan.

Ben ik lichamelijk niet oke, wordt het bij mij sneller een ergernis. Dan kan ik vreselijk geirriteerd raken door lawaai, licht en geur.

En wat mij kan helpen en hier ook al voorgesteld is, is eigenlijk een soort meditatie. In mindfulness is mij geleerd me te concentreren op mijn ademhaling. Die heb je overal bij! Ik heb daar oefeningen voor aangeleerd gekregen en op die manier kan ik me afsluiten, soort van gordijntje optrekken.

Probeer dit vooral te zien als iets wat jou verrijkt tov anderen die deze signalen niet opvangen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:47

Catori schreef:
Voor die mororeflex, kan je daar oefeningen voor doen?

Jazeker, oefeningen doen is DE manier om het Mororeflex weer te laten 'verdwijnen'.
Of dit aan de orde is en welke oefeningen je het beste kunt doen, daar heb je een INPP- er voor nodig.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 21:27

Laughterline: je hebt gelijk hoor! Voor de rest een beetje hard aan het werk met wat zaken. Idd het mezelf rust en dergelijke gunnen.
Merk dat mijn lijf ook wel duidelijke signalen geeft. Vind het moeilijk ze te herkennen als signaal.

Lukasje: dat herkennen is fijn.
Voel ik me iets minder raar/ vreemd/ alsof er iets mis is met me.
Soms is het idd veel erger. Dan word ik zelfs van kleine dingen overprikkeld.

Janneke2: thanks voor de tip!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:32

Meditatie/mindfulness is idd een goeie!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:03

Als je lijf al signalen aangeeft dan moet je dat zeker niet negeren idd. De gratis apps 'Headspace' of 'Breathe' vind ik heel fijn als je wil beginnen met mediteren trouwens :j Oortjes in, op bed liggen en luisteren :) Doe dit regelmatig als ik even te vol zit of niet kan slapen.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 06:42

Dank je wel voor de twee tips.
Ga er eens naar kijken.
Gaat deze week iets beter. ...
Maar moet mezelf er wél constant op wijzen.