Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 07:52

marije1109 schreef:
Ik doe mee....wil graag 15-20 kg kwijt.
Heb eerder geprobeerd kha te eten maar kreeg enorme obstipatie :o heb ook geen galblaas weer niet of dat uitmaakt.
Hoe vangen jullie dit op?

Vezelsupplementen slikken. Ik heb ook geen galblaas meer. Ik pak wel capsules want dat oplosbare spul vind ik echt vies. Feit is ook gewoon dat je weinig vezels binnen krijgt met kha.

Anoniem

Re: Afvallen middels koolhydraatbeperkt/arm, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:32

Mijn vader die ook zwaar diabeet is heeft heel veel baat gehad, bij de recepten van Dokter Frank.

Dit werd hem ook geadviseerd in het ziekenhuis/door zijn arts. Misschien staan daar nog lekkere dingen voor jullie in?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:48

Meld me ook... was al begonnen met KHA maar had even een maand pauze ingelast en heel slecht gegeten :o
Nu weer vol goede moed verder!

Heb nu plakjes ham en Salami mee naar mn werk om te snacken, drink thee water en ijsthee, en als avondeten gegrilde kip met geroosterde groentes gehad. Als lunch straks paar eitjes denk ik

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 09:17

marije1109 schreef:
Ik doe mee....wil graag 15-20 kg kwijt.
Heb eerder geprobeerd kha te eten maar kreeg enorme obstipatie :o heb ook geen galblaas weer niet of dat uitmaakt.
Hoe vangen jullie dit op?

Welkom :D
Veel water drinken en letten op genoeg vezels en vet.
Ik ging voorheen 3x per dag en nu nog 1x per 24 a 36 uur, gelukkig geen obstipatie, maar wel een wereld van verschil :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 09:20

[***] schreef:
Mijn vader die ook zwaar diabeet is heeft heel veel baat gehad, bij de recepten van Dokter Frank.

Dit werd hem ook geadviseerd in het ziekenhuis/door zijn arts. Misschien staan daar nog lekkere dingen voor jullie in?

Mijn vader heeft net als ik type 2, die doet wel zijn best om op zn voeding te letten, maar heeft een thaise vrouw (eet bij elke maaltijd rijst) en houd te veel van wijn of een biertje bij het eten.. zonde maar zijn eigen keuze.
Mijn doel is om ooit van de medicatie af te kunnen en kha helpt daar enorm bij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:38

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:54

Ik eet ook koolhydraat arm.
Zo begin ik de dag met een groot bord groente/ fruit/ noten.

'smiddags wat noten, humus en salade.

'savonds iets met peulvruchten en groente.

Ik doe niet aan tussendoortjes, ik eet wel allerlei lekkernijen tijdens de maaltijden. (Aan te raden bij diabetes! Voor zover het kan: zo weinig mogelijk 'eetmomenten' per dag. 6 als het moet/ in het begin, 2 als het kan. Ik doe dus 3.)

En ik zie er op toe dat mijn lichaam goed is in vetten verbranden. Daar heb je carnitine voor nodig, magnesium, zink, ijzer en vitamine B. Ijzer heb ik doorgaans in overvloed - magnesium zink moet ik echt bijslikken.
..als ok merk dat 'drie eetmomenten' lastig wordt, zoek ik het in het beyer maken/ helpen van mijn vetverbranding.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:06

Ik moet het echt weer terug oppakken. Voor/in de zomer ben ik er 5 kg mee afgevallen en dat is nu een beetje stagneert maar ik zet dan ook niet echt meer door.
Wellicht krijg ik door dit topic weer motivatie! :o
In het begin probeerde ik echt 0 kh te eten (bijwijze van spreke) en dan met van die gerechten die je dan echt elke keer moest gaan maken enz enz, daar ben ik wel een beetje mee opgehouden en eet, als een broodje of cracker me goed uitkomt, spelt of desem zeg maar.
Verder wil ik het wel weer gaan oppakken!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 11:19

Benthhh schreef:
Ik moet het echt weer terug oppakken. Voor/in de zomer ben ik er 5 kg mee afgevallen en dat is nu een beetje stagneert maar ik zet dan ook niet echt meer door.
Wellicht krijg ik door dit topic weer motivatie! :o
In het begin probeerde ik echt 0 kh te eten (bijwijze van spreke) en dan met van die gerechten die je dan echt elke keer moest gaan maken enz enz, daar ben ik wel een beetje mee opgehouden en eet, als een broodje of cracker me goed uitkomt, spelt of desem zeg maar.
Verder wil ik het wel weer gaan oppakken!

0 kh kan (gelukkig) niet :-), en voor een goede hersenactiviteit moet je wel minimaal 20 tot 22 kh per dag binnen krijgen, maar dit haal je al vrij makkelijk als je voldoende groenten eet.
Spelt of desem hoeven niet specifiek armer te zijn in kh dan regulier volkoren brood. Ik vind persoonlijk het brood van de jumbo het lekkerste, maar dat is omdat het meeste kha brood allemaal aan elkaar geplakte zaadjes zijn in mijn beleving en dat vind ik echt niets. Wasa vezelrijk crackers zijn ook laag in kh en ik vind ze heerlijk inmiddels.
Mijn vriend is leidinggevende in een bakkerij dus ik had voorheen dagelijks heerlijk vers brood. Hij is super solidair en eet nu alleen nog brood op zn werk zodat ik niet geconfronteerd wordt met vers gebakken tijger wit bijv. :9

Wel zoek ik zelf nog een alternatief voor zoetigheid.. merk dat ik na ontbijt enorm behoefte heb aan iets zoets zoals een kop thee met chocolade. Ben erg blij vanaf januari weer deels te gaan werken want dan blijf ik bezig.. maar nu met vrije dagen en heb ik er meer moeite mee. Iemand een suggestie? Ik vind de "chemische" smaak van de meeste zoetstoffen zoals stevia écht niet lekker en mag de meeste noten niet (gezien dit veel in baksels zit).

@Janneke2 ik ben erg benieuwd waarom je zegt dat maar 2 eet momenten op een dag goed is, en dan vooral bij diabetici? Gezien dietiste altijd aangeeft zo veel mogelijk op een dag? Leer graag bij..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:27

gedroogd fruit, of was dat ook een probleem.

Hoe zit het met ahornsiroop als zoetmiddel?
Nu effe geen tijd om google erbij te pakken, maar er is toch zoets met L en D- suikers, proeven beide zoet, maar slechts 1 vd 2 wordt afgebroken en opgeslagen in het lichaam...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 11:36

petitparis schreef:
gedroogd fruit, of was dat ook een probleem.

Hoe zit het met ahornsiroop als zoetmiddel?
Nu effe geen tijd om google erbij te pakken, maar er is toch zoets met L en D- suikers, proeven beide zoet, maar slechts 1 vd 2 wordt afgebroken en opgeslagen in het lichaam...

Ja dat kan ik ook niet hebben helaas.. plus sommige zijn hoog in kh.
Heb van de diabetesverpleegkundige geleerd dat welke suiker dan ook, en natuurlijke producten als honing en natuurlijke siropen allemaal gezien worden als suikers waar je lichaam op reageerd. In mijn geval als diabeet dus een no go.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:40

Ik zit nu aan de maaltijdvervangers omdat ik met gewoon minder eten niet afval.ik at daarbij ong.1000kcal. Nu 4 a 5x per week tussen de 800 en 900kcal en 2 a 3x per week rond de 1200kcal.
Ik zoek een goed dieet om hierna mee verder te gaan.
Ik ben vegetarisch en wil graag khdarm eten. Vind de lunch wel een lastig dingetje.geen zin om salades etc te maken om mee te nemen naar het werk.

Ik lees mee.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:40

Ik zit nu aan de maaltijdvervangers omdat ik met gewoon minder eten niet afval.ik at daarbij ong.1000kcal. Nu 4 a 5x per week tussen de 800 en 900kcal en 2 a 3x per week rond de 1200kcal.
Ik zoek een goed dieet om hierna mee verder te gaan.
Ik ben vegetarisch en wil graag khdarm eten. Vind de lunch wel een lastig dingetje.geen zin om salades etc te maken om mee te nemen naar het werk.

Ik lees mee.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:07

Mag ik ook meepraten/lezen? Ik ben een ontzettend moeilijke eter, lust praktisch geen rauwe groenten of rauwkost, zoals komkommer, tomaat, salades etc. Heb een tijdje dit geprobeerd bij te houden, veel eiwit, weinig koolhydraten maar zonder brood kwam ik mijn dag niet door, had continue trek. En dan kon ik eieren en gezonde dingen eten wat ik wilde ik bleef trek houden. Dus toen de crackers als lunch weer vervangen door brood en toen ging het weer beter maar ergens heb ik het weer losgelaten geloof ik... dus wil graag opnieuw beginnen. Dus ik kom gezellig hier meedoen

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 12:22

theadora99 schreef:
Mag ik ook meepraten/lezen? Ik ben een ontzettend moeilijke eter, lust praktisch geen rauwe groenten of rauwkost, zoals komkommer, tomaat, salades etc. Heb een tijdje dit geprobeerd bij te houden, veel eiwit, weinig koolhydraten maar zonder brood kwam ik mijn dag niet door, had continue trek. En dan kon ik eieren en gezonde dingen eten wat ik wilde ik bleef trek houden. Dus toen de crackers als lunch weer vervangen door brood en toen ging het weer beter maar ergens heb ik het weer losgelaten geloof ik... dus wil graag opnieuw beginnen. Dus ik kom gezellig hier meedoen

Ik ben ook niet zo'n groenten eter maar soep bied voor mij de uitkomst. Ik maak dus vaak een lekkere gevulde soep,voor tussen de middag en dat helpt erg om meer groenten binnen te krijgen plus en verzadigd gevoel. Kippensoep, courgette met prei, broccoli, portugese boerenkool soep en soato soep zijn hier favoriet. Ik maak een grote pan voor een paar dagen of meerdere in het weekend en vries dan in.
Vooral de boerenkool en courgettesoep (en de smaak is echt lekker en smaakt niet zo zeer naar de groente zelf) zijn heel snel te maken.

Is zuivel als kwark/yoghurt/skyr iets voor je? Misschien met noten/zaden en soms wat fruit? Dat helpt mij ook.

Brood kan je inderdaad vervangen door crackers of koolhydraatarm (jumbo is erg lekker). Ook een flink ommelet met groenten die je wel lekker vind en veel kaas is ook vaak een goede vuller.
Laatst bijgewerkt door Rchell op 07-12-17 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:25

Op werkdagen blijf ik ook honger houden en ik zorg dan dat ik tussen de middag echt wel goed eet. Vaak couscous of rijst oid zodat ik de rest van de werkdag goed doorkom.
Eet gewoon waar jij je goed bijvoelt en als dat betekent dat je 1x per dag wel koolhydraten pakt; so be it. De rest van de dag kun je koolhydraatarm eten toch.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:40

Rchell schreef:
Hi Bokkers,

Ik heb afgelopen zomer de diagnose Diabetes gehad en dat was reden voor mij om het roer om te gooien. Ik ben al jaren veel te zwaar, wel mede door een stofwisselingsprobleem, maar ook deels door "een bourgondische levensstijl". Na tig verschillende dieet pogingen ben ik nu, dankzij mijn diagnose, bij koolhydraatarm/beperkt terecht gekomen en wat een wereld van verschil! Ik ben op 1/8/2017 begonnen en inmiddels 18 kilo kwijt. Zelf ben ik chronisch ziek waardoor sporten er voor mij niet in zit en ik het afvallen dus voornamelijk door verandering van voeding moet doen.

Ik zoek "lotgenoten"/ andere bokkers die ook deze levensstijl (want dat moet het worden) hebben aangenomen of bezig zijn met afvallen via hetzelfde principe. Ik zou het leuk vinden om hier regelmatig te kletsen / recepten uit te wisselen / elkaar te steunen op de moeilijke momenten.

Groetjes!

Dit topic komt voor mij precies op tijd, ik wil me gaan verdiepen in afvallen op deze manier.

Knap hoeveel je nu al bent afgevallen! Dat geeft de burger de broodnodige moed +:)+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:41

Crackers redde ik het niet op, nam op een gegeven moment 15 crackers per dag mee naar school om de dag door te komen haha. KHA brood van de super hier is niet lekker maar kan dat van de jumbo wel eens proberen. Ik lees en praat lekker mee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:46

veneri schreef:

:wow:
Eet jij dan niet te weinig om te kunnen afvallen? Ik zou scheel zien van de honger met zo weinig calorieën.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:51

Ik meld me ook, ben sinds februari 10 kilo aangekomen en daardoor zit ik niet lekker in me vel -O-

Koolhydraat arm dieet heb ik nog nooit geprobeerd wil het wel proberen en doorzetten :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:10

Zo, het topic even doorgelezen.
Dat leverde al beren op de weg op. En dan ben ik nog maar net begonnen met me verdiepen :D

Zuivel is voor mij geen enkel probleem. Het drinken kan ik ook wel zonder veel problemen aanpassen.
Wat ik erg lastig vind om te veranderen is het gebruik van brood, aardappels, rijst en pasta.
Want daar leef ik op en dat vind ik lekker. Verder ben ik gek op vlees. En ik groenten omdat het moet, niet omdat ik het heerlijk vind. Dat alles maakt het voor mij erg lastig, ik heb heel wat te veranderen en dat zal niet makkelijk zijn, als ik besluit voor deze manier te gaan.

De suggestie van soep tijdens de lunch vind ik een hele fijne. Ik ben gek op verse en gezonde soep.
Beer 1, die van de lunch, van de weg :)

Het avondeten vind ik ook lastig. Vooral ook omdat ik ook een kleuter heb, die haar behoeften heeft en geen makkelijke eter is. Een berg groente en vlees veroberen gaat 'm hier niet worden, dat is niet realistisch. Maar ik zie op pinterest koolhydraatarme gerechten langskomen. Is het mogelijk om gewoon lekkere gerechten te blijven koken en af te vallen volgens de methode? En moet ik apart koken voor mijn kleuter?

Ik sta pas aan het begin. Ik weet nog niks, daar eerst maar verandering in brengen. Ik wil heel graag afvallen door mijn leefstijl blijvend aan te passen. Het gaat niet om afvallen alleen. Maar ik moet er wel van overtuigd zijn dat ik gezond bezig ben.

Ik wil zo graag de knop omzetten! Dat ben ik aan mezelf en mijn kind verplicht.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:17

@ Boras: ik had laatst een tabouleh van bloemkool gemaakt ipv couscous. Maar ik zou denken dat je dit eventueel met een deel couscous kan doen om toch net een iets gevulder gevoel te hebben. Of je rijst pimpen met fijne roerbakgroenten en een ei, om zo je hoeveelheid rijst te reduceren en groenten te verhogen... of dat is wat ik wil gaan proberen, ook omdat mijn partner niet moet meedoen en die normaal bergen rijst en aardappelen verorberd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:30

Rchell schreef:
@Janneke2 ik ben erg benieuwd waarom je zegt dat maar 2 eet momenten op een dag goed is, en dan vooral bij diabetici? Gezien dietiste altijd aangeeft zo veel mogelijk op een dag? Leer graag bij..

Ehm - ik ben vergeten :o op te schrijven diabeter type II.
Als je vanwege een auto immuunprobleem diabetes I hebt, is het een ander verhaal.

Diabetes type II (vroeger: ouderdomsdiabetes) ontstaat doorgaans na een periode van insulineresistentie: dwz dat er een overdaad aan suikers in het bloed zit en dat de (spier, hersen etc) cellen te veel suikers binnen dreigen te krijgen. Dat lossen deze cellen op door hun insulinereceptoren 'in te slikken', de cel krijgt minder suiker (= geen overdaad) binnen.
En de makke is, dat dit systeem niet vloeiend werkt, maar met horten en stoten.
In de horten en stoten van het systeem kun je vreselijk honger hebben en is de verleiding groot om koolhydraten te 'snaaien'.
Het advies 'beperk je tot 6x eten, 3 maaltijden en tussendoortjes' is in eerste instantie een beperking.
Lukt het om terug te gaan naar 6x, "heeft het zin" om terug te gaan naar minder. Want: vaak is het zo dat er voldoende glycogeen ('voorloper' van glucose) in je spieren zit, maar je lichaam is ontwend geraakt om dit te gebruiken.
Het kunnen omzetten van glycogeen (plus een correct werkende vetvertering) geeft een erg stabiele bloedsuikerspiegel. (En dat heeft gezondheids- voordelen, maar helpt ook enorm bij afvallen.)
Hier hoort ook de kreet bij 'nuchter bewegen'. Al is het maat 1 minuut, doe even iets actiefs voor de maaltijd, dat helpt je lichaam om haaar glycogeen om te zetten.

En nog even een heel andere tip ivm afvallen: doe een kuur voor je mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.)
Biologen zijn gepokt en gemazeld in 'symbiose' in haar vele vormen.
Er blijken mondbacteriën te zijn, die hun gastheer (= ons) aanzetten tot suiker eten.
"Dat soort lui wil je niet in je mond".
En de effectiefste manier is er voor zorgen dat je andere, goede bacteriën in je mond krijgt.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 13:35

Boras schreef:
Zo, het topic even doorgelezen.
Dat leverde al beren op de weg op. En dan ben ik nog maar net begonnen met me verdiepen :D

Zuivel is voor mij geen enkel probleem. Het drinken kan ik ook wel zonder veel problemen aanpassen.
Wat ik erg lastig vind om te veranderen is het gebruik van brood, aardappels, rijst en pasta.
Want daar leef ik op en dat vind ik lekker. Verder ben ik gek op vlees. En ik groenten omdat het moet, niet omdat ik het heerlijk vind. Dat alles maakt het voor mij erg lastig, ik heb heel wat te veranderen en dat zal niet makkelijk zijn, als ik besluit voor deze manier te gaan.

De suggestie van soep tijdens de lunch vind ik een hele fijne. Ik ben gek op verse en gezonde soep.
Beer 1, die van de lunch, van de weg :)

Het avondeten vind ik ook lastig. Vooral ook omdat ik ook een kleuter heb, die haar behoeften heeft en geen makkelijke eter is. Een berg groente en vlees veroberen gaat 'm hier niet worden, dat is niet realistisch. Maar ik zie op pinterest koolhydraatarme gerechten langskomen. Is het mogelijk om gewoon lekkere gerechten te blijven koken en af te vallen volgens de methode? En moet ik apart koken voor mijn kleuter?

Ik sta pas aan het begin. Ik weet nog niks, daar eerst maar verandering in brengen. Ik wil heel graag afvallen door mijn leefstijl blijvend aan te passen. Het gaat niet om afvallen alleen. Maar ik moet er wel van overtuigd zijn dat ik gezond bezig ben.

Ik wil zo graag de knop omzetten! Dat ben ik aan mezelf en mijn kind verplicht.

Het is prima om met kleine aanpassingen te beginnen. Ik dronk veel vruchtensapjes en at voorheen vaak pasta en brood. Dat waren vooral mijn valkuilen.

Drinken aanpassen naar water en thee met af en toe crystal clear of zero frisdranken was voor mij al stap 1, en vooral voldoende drinken.

Brood kan je een kh arme variant of crackers door
Aardappels kan je kiezen voor bijv carisma aardappels (verkrijgbaar bij AH) zitten minder kh in of door bijv bloemkool of knolselderij in stampot.
Pasta en rijst zijn verkrijgbaar bij de action in zero variant met heel laag kh. Minder lekker maar met flink kruiden en specerijen lekker te maken. Ook wordt er rijst van bijv bloemkool of broccoli gemaakt (ook AH).

Verder zijn vetten en eiwitten dus belangrijk om voldoende binnen te krijgen. Veel vlees, vis, noten, avocado, rauwkost, kaas, kwark ed.

Even heel jip en janneke en kort door de bocht; je lijf heeft brandstof nodig, gewoon om te kunnen functioneren buiten fysieke en mentale inspanning om.
Suiker/koolhydraten zijn het makkelijkste voor je lijf om te verbranden. Vet is een veel moeilijker brandstof. Dus als je koolhydraten en vet eet (en dan te veel), blijft het vet achter en je komt aan.
Door minder koolhydraten te eten en juist wel vet gaat je lijf over op vetverbranding en val je af.
(Nogmaals heel kort door de bocht).

Het is dus belangrijk om te kijken naar vette producten omdat deze doorgaans minder koolhydraten bevatten (kijk maar naar bijv magere vs volle kwark en kaas ed). En dat laatste was voor mij een omschakeling omdat ik vooral in mager en light.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:41

Ik eet sinds een week of ook koolhydraatbeperkt, afgelopen weekend ging het even de mist in omdat we het hele weekend familie over de vloer hadden maar over het algemeen gaat het wel goed. Ik mis ook brood het meeste, ik bak crackers nu van lijnzaad en amandelmeel etc.

Janneke2 schreef:
En nog even een heel andere tip ivm afvallen: doe een kuur voor je mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.)
Biologen zijn gepokt en gemazeld in 'symbiose' in haar vele vormen.
Er blijken mondbacteriën te zijn, die hun gastheer (= ons) aanzetten tot suiker eten.
"Dat soort lui wil je niet in je mond".
En de effectiefste manier is er voor zorgen dat je andere, goede bacteriën in je mond krijgt.

Interessant!