Hoe maak jij je bril schoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:09

nynke55 schreef:
Als je een metalen montuur hebt, met aparte neuspads, kun je ook vragen om flexibele neuspads in plaats van die harde kunststof, deze glijden niet zo snel.

Heb geen losse neuspads.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:10

Janine1990 schreef:
Marjoow schreef:
Ik heb een microvezeldoekje. Hadden ze bij ons bij de Appie, heb er 3 ingeslagen :P Maar ze werken ideaal!

Speciaal voor brillen? Want hier in het topic wordt microvezel toch juist weer afgeraden? Althans, iemand zei dat ook dit verwoestend werkt op brillenglazen?

Nee niet speciaal voor brillen, voor telefoons en tablets. Maar ik zie er niets van op mn bril :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:12

Marjoow schreef:
Janine1990 schreef:

Speciaal voor brillen? Want hier in het topic wordt microvezel toch juist weer afgeraden? Althans, iemand zei dat ook dit verwoestend werkt op brillenglazen?

Nee niet speciaal voor brillen, voor telefoons en tablets. Maar ik zie er niets van op mn bril :)

Als het gewoon van die zachte doekjes zijn kan het niet veel kwaad inderdaad :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:12

Meeste is al gezegd. Beste is speciale brilspray die je bij de opticien haalt, die spray ontvet. En dan met droge schone microvezel of katoenendoek/hydrofiel oppoetsen. Als er stof of zand op zit eerst afspoelen onder lauwe kraan.
Warme kraan is funest voor je coating, net als afwasmiddel, natte brildoekjes en keukenpapier etc.

En over de prijs van de glazen die komen bij dezelfde leveranciers vandaan als een pearle of eye wish alleen daar betaal je er meer voor. HA is de grootste optiekketen van NL en kan hierdoor groot inkopen en voordeliger aanbieden.
Dat is net als met de monturen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:19

Kan wel, alleen als je glazen een beetje statisch zijn zullen ze meer stofjes aantrekken dan wegvegen.
Alles waar houtvezels in zitten kan niet.

Overigens is het niet zo dat alle glazen accuut vol strepen zitten na schoonmaken met keukenrol ect.
Maar als de glazen wel beschadigd raken is het onze schuld/schuld van glazen; terwijl je het heel goed grotendeels kunt voorkomen.
"ja mevrouw, ik heb glazen maar het lijkt net of er allemaal krasjes op zitten"
*pakt bril af, ziet dat bril wel wat vies is en maakt hem nog 'gauw' even schoon aan blouse*
:+

Tip tegen wijd worden van montuur; afpakken met 2 handen in plaats van 1 (met een trek je hem scheef; 1 veer gaat scheef staan = wordt wijd = gaat afzakken).

Zamora; en de ketens kunnen dezelfde glazen aanbieden als een particulier. En dan zullen ze kwa prijs hetzelfde zijn.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:20

Als ik dit allemaal lees verwaarloos ik mijn bril :D ik maak hem schoon met het shirt wat ik op dat moment aan heb :') geen gedoe met sopjes of speciale doekjes. Ik heb hem al minstens 3 jaar en de glazen zijn krasvrij!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:20

Ik maak mijn bril geloof ik schoon met alles wat voor handen is :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:21

Ik denk dat ik mijn bril wel afzet met twee handen... Mijn haar is alleen het probleem... Ik ga nogal eens met mijn hand door mijn haar, wat dan net onder de pootjes zit en trek de bril dan scheef.

Maar hij is niet echt wijd, het zit 'm meer in de pootjes bij het oor.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:21

Hoe bedoel je dat precies met die prijzen love rosie?

Glazen met je kleding schoonmaken geeft ook krassen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:24

Door dit topic besef ik pas hoe veel krassen ik op m’n glas heb. Maar alleen het rechter glas. Toch maar anders gaan schoonmaken :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:26

roekes schreef:
Als ik dit allemaal lees verwaarloos ik mijn bril :D ik maak hem schoon met het shirt wat ik op dat moment aan heb :') geen gedoe met sopjes of speciale doekjes. Ik heb hem al minstens 3 jaar en de glazen zijn krasvrij!

Een katoenen shirt is zover ik weet ook het beste?
Op de brillendoekjes van de opticien na misschien :o

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:32

Love_Rosie schreef:
Kan wel, alleen als je glazen een beetje statisch zijn zullen ze meer stofjes aantrekken dan wegvegen.
Alles waar houtvezels in zitten kan niet.

Overigens is het niet zo dat alle glazen accuut vol strepen zitten na schoonmaken met keukenrol ect.
Maar als de glazen wel beschadigd raken is het onze schuld/schuld van glazen; terwijl je het heel goed grotendeels kunt voorkomen.
"ja mevrouw, ik heb glazen maar het lijkt net of er allemaal krasjes op zitten"
*pakt bril af, ziet dat bril wel wat vies is en maakt hem nog 'gauw' even schoon aan blouse*
:+

Tip tegen wijd worden van montuur; afpakken met 2 handen in plaats van 1 (met een trek je hem scheef; 1 veer gaat scheef staan = wordt wijd = gaat afzakken).

Zamora; en de ketens kunnen dezelfde glazen aanbieden als een particulier. En dan zullen ze kwa prijs hetzelfde zijn.

En als je dan zegt dat het waarschijnlijk ''poets''krasjes zijn, doen ze het opeens altijd heel braaf met alleen een brildoekje hoor!
Uhu, sure, en ik ben de koningin :D

xPearl

Re: Hoe maak jij je bril schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:56

Als ik dit zo lees, doe ik t ook verkeerd :').

Ik gebruik 9vd10x van die vochtige brillendoekjes van de action.. En soms onder de koude kraan en dan met een theedoek droogmaken. Of mn moeder doet het met d'r shirt :').

Oopsie. Toch maar even dit topic goed doorlezen hahah

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:59

Ik maak mijn bril ook schoon met n soppie of handzeepje & droog af met een hydrofielhanddoek, gaat helemaal top!!

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:07

Hier schoonmaak met de doekjes die erbij zaten ^^ bij enorme smerigheid neem ik hem mee onder de douche met een zachte zeep en dan natijd met schone doek droogmaken en dan met de speciale doekjes na poetsen.

Dit was volgens een erg goede opticien hier in de buurt dikke prima en kon geen kwaad ^^

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:12

xPearl schreef:
Als ik dit zo lees, doe ik t ook verkeerd :').

Ik gebruik 9vd10x van die vochtige brillendoekjes van de action..
[...]

Ik ook _O- Ideaal die doekjes, maar blijkbaar toch niet zo goed voor je bril.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:13

Ik maak mijn bril altijd schoon met gewoon water (soms warm soms koud) en dan afdrogen met handdoek of tissue. Maar lees nu dus dat dat niet goed is :o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:13

Ik adem eens op beide kanten van de glazen en wrijf dan met mijn katoenen bloes of t-shirt de glazen schoon. Wel even opletten met de knopen ...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:15

Over de microvezeldoekjes, ik dacht dat dat ook van die lichtschurende doeken zijn, of heb ik dat verkeerd? Alles wat schuurt, zoals bv ook keukenpapier vanwege de houtvezels, is niet goed, krijg je krasjes van.

Wat nog wel heel goed werkt, gebruikten wij bij de opticien: een verstuiver, vullen met water en een klein beetje spiritus. Daar worden ze gegarandeerd vetvrij van en het tast de glazen niet aan.

En dan dus droogmaken met theedoek of hydrofiele doek.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:17

Als antwoord op je titel: Met het shirt wat ik aanheb, in 99% van de gevallen. Als er toevallig een microvezeldoekje in de buurt is (zo'n grijze van de action voor beelschermen enzo) dan gebruik ik dat, werkt wel beter haha.

Had ooit een brillenschoonmaakwondermiddelverkoper op de Huishoudbeurs die zou mijn bril wel even oppoetsen. Hij wreef wat en zei boos: Jij maakt hem zéker schoon met afwasmiddel. Nou uh nee dus, nog niet misschien. En nadat meneer klaar was zag ik geen moer meer door mijn bril van de 'watervlekken'. Ik heb het middel dus duidelijk niet gekocht, heb daarna flink moeten poetsen om mijn bril weer bruikbaar te maken en toch later op een andere beurs er nog 1 keer ingetrapt door te laten poetsen met vochtige doekjes van sweeps. Jajaaa die gaven nóg meer watervlekken. Dat doen we dus nooit meer hahaha.

Verder mishandel ik mijn bril ook, ik trek hem vaak genoeg aan 1 pootje van mijn gezicht af etc. Qua stellen moet ik zeggen dat ik steekveren heb, want ik wil geen pootjes achter mijn oren maar mijn bril blijft prima zitten, wél heb ik losse neussteuntjes want zonder zit echt niks bij mij.

Overigens heb ik geen krassen (niet die me opvallen in ieder geval) en komt mijn bril bij een zelfstandig opticien vandaan. (Van den Bosch in Nieuwleusen, mocht iemand uit de buurt komen, geweldige zaak!!)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:18

Ik gebruik altijd glassekks met een tissue. Werkt super!

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:19

Azmay schreef:
Druppeltje dreft, met duim en wijsvinger over de glazen smeren.
Dan afspoelen en met katoen (theedoek) droogvegen. Papier krijg je mini krassen van.

Prachtig schoon :j

Nooit afwasmiddel en andere dingen in die trant gebruiken. In deze middelen zit vaak citroenzuur of limoenzuur en dit zuur bijt in de coating van de bril(dus je ontspiegeling etc).

Wat ik op school geleerd heb (student optometrie :Y) ), lauw water en een schone zachte doek zoals bijvoorbeeld een theedoek.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:31

Barroco schreef:
Over de microvezeldoekjes, ik dacht dat dat ook van die lichtschurende doeken zijn, of heb ik dat verkeerd? Alles wat schuurt, zoals bv ook keukenpapier vanwege de houtvezels, is niet goed, krijg je krasjes van.

Wat nog wel heel goed werkt, gebruikten wij bij de opticien: een verstuiver, vullen met water en een klein beetje spiritus. Daar worden ze gegarandeerd vetvrij van en het tast de glazen niet aan.

En dan dus droogmaken met theedoek of hydrofiele doek.

Let met spiritus wel goed op je montuur! Een kunststof montuur kan namelijk best wel aangetast worden door spiritus...

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:21

Ik gebruik een hydrofiele luier, deze maken heel goed schoon, en krassen niet.

Mocht het te erg zijn, doe ik mijn bril onder de kraan met dreft. En dan drogen met de luier.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:18

Babyshampoo, water en een geel afwasdoekje.

Ik was mijn bril onderhand wel 2 a 3 keer op een dag. Soms alleen met water, maar bovenstaande doet verder de truuc wel.

Heb me bij HA van die dure super coating glazen laten aansmeren omdat dat zo fijn was tegen vuil en stof. Nou die krengen lijken het vuil wel aan te trekken. Dat doen we dus nooit meer.