“Bang” om in het donker auto te rijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:33

Tilmar schreef:
Een oog dicht helpt bij mij ook! En ik zet de navigatie aan, ook al ken ik de weg. Dan zie ik goed hoe de weg loopt.

Dit is ook wat ik altijd doe.
Soms rijd ik op plekken waar veel tegenliggers zijn waar eigenlijk groot licht geen optie is.
En als ik dan de weg niet ken rijd ik altijd netjes wat er op de borden aangegeven wordt. Dus niet met 80 door een bocht waar ze 60 als adviessnelheid geven.
Liever iets te rustig dan roekeloos, dat voelt ook veiliger.

Er komen trouwens veel vaker mensen bij een rijschool die gewoon een paar lesjes willen om op te helderen. Ook wel eens oudere mensen die het niet meer vertrouwen. Paar lesjes om het weer te bevestigen en dan gaan ze weel met plezier met de auto weg :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:35

Zelfde hier! Gelukkig geen angst.
Maar ik heb ook last van verblinding. Rijd in een kleine auto. Zo irritant. En als het regent is het helemaal drama.

Heb al vaker nagedacht over zo'n bril. Misschien toch maar eens doen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:44

Ts hoe ervaar je het nu precies? Echt als angst of meer als onzeker? In het eerste geval zou ik eens met een psycholoog gaan praten. Enkel en alleen om te voorkomen dat het erger wordt. En omdat het naruurlijk super lastig is. In het tweede geval is de tip die al eerder werd gegeven een goeie. Een paar lessen in het donker bij een fijne instructeur nemen.

Mossel

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 09:51

Psycholoog ga ik niet naar toe :) ik heb er in mijn leven al genoeg gezien zonder goede ervaring of resultaat :)

En nogmaals die paar rijlessen á 40 euro kan ik niet betalen ;) dan kan ik beter de auto laten staan

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:19

Ik heb wel een paar handige tips voor je denk ik ,

Weet de breedte van je auto en leer om op gevoel op het randje te rijden van een landweg soms is het zicht gewoon beperkt en als jij dan op gevoel het randje weet zodat je geen gekke uitwijk acties hoeft te doen voelt dat een stuk vertrouwder.

Kijk Ver vooruit heel ver .
Probeer je focus voorbij de naderende auto te leggen , je stuurt altijd naar waar je naartoe kijkt verderop .
Vergelijk het met paardrijden je kijkt waar je naartoe gaat .

Accepteer dat je soms wat minder ziet .
Acceptatie zorgt ervoor dat je niet in paniek raakt het is een paar seconden de tegenligger is zo weer voorbij.

Koop zon nachtbril die werken echt.

Ga vooral niet minder rijden dan word je nog banger en je ogen zullen zich steeds minder snel aanpassen .

En stop anders gewoon even op het landweggetje, heeft niemand last van en jij bouwt niet verder angst op.

Hoop dat je er iets mee kan

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 10:27

Bedankt voor je tips :)
Ik rij indd al op het randje / in de berm ( verharde berm)

Ver vooruit kijken gaat sowieso niet dan zie ik helemaal niks meer :')

Nachtbril ga ik indd naar informeren ( bedenk me net dat ik er ooit 1 van de action had maar nooit opgedaan omdat hij voor geen meter zat)

Wellicht dat ze angst/ onzekerheid indd naar boven komt omdat ik minimaal een half jaar geen auto meer heb gereden.

Minder landweggetjes gaat helaas niet lukken aangezien dat de wegen zijn naar mijn paarden/ouders

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:36

Ik herken het heel erg TS. Nou heb ik een aandoening aan m'n linker oog waardoor m'n pupil niet meer vernauwd of verwijd. Ik zie dus met links slechter in het donker, maar word tegelijkertijd ook erg verblind door tegenliggers omdat m'n pupil niet kan reageren.
Bij mij is de spanning de laatste tijd ook erger geworden, volgens mij vooral omdat ik de hele zomer vrijwel niet in het donker heb gereden en het nu in het najaar wel weer moet. Ik heb ook soms het idee dat ik minder ben gaan zien in het donker ofzo.

Ik knijp ook vaak m'n linker oog dicht bij tegenliggers, dat helpt wel wat. En ik probeer inderdaad echt niet naar het tegemoetkomend verkeer te kijken maar m'n ogen op m'n eigen baan te houden. Dat helpt wel iets, maar zeker als het regent vind ik in het donker autorijden echt niet grappig meer. Ik blijf het overigens wel gewoon doen. Ik zet lekker de radio aan en rijd rustig. Anders wordt het denk ik alleen maar erger.

Ik denk dat ik zo'n nachtbril ga proberen, veel mensen hier zeggen dat het helpt. En baat het niet dan schaadt het niet!

Ik volg even voor nog meer tips :) Maar je bent dus echt niet de enige met dit probleem, probeer je er niet stom over te voelen!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:55

Gelukkig heb ik hier zelf geen last van maar ik ken verschillende mensen die hier ook moeite mee hebben. Een nachtbril heeft hun ontzettend geholpen. Als je ´bang´ bent door het onoverzichtelijke door de lichten van de tegenliggers is dit natuurlijk een optie, maar ben je bang voor het in het donker rijden zelf... dan wordt het wat lastiger. Als je bang bent om in het donker te rijden is het handig om je eens af te vragen waar je dan zo bang voor bent; voor overstekende dieren, dronken medeweggebruikers etc.
Als je hier achter bent is het verstandig om een aantal rijlessen te nemen in het donker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:02

Komen zinvolle tips langs, maar ik zou je toch ook willen adviseren om je ogen te testen op nachtblindheid. Nachtblindheid is vervelend en vrij weinig aan te doen, maar als dat de oorzaak is, moet je andere oplossingen gebruiken dan wanneer het "tussen de oren" zit.

Weten wat de precieze oorzaak is, is de eerste stap naar een oplossing; de rest zijn lapmiddelen. Blijf dat onderscheid goed voor ogen houden (soms zijn lapmiddelen namelijk best zinvol).

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 11:16

Nee ik ben niet bang voor overstekende dieren of dronken medeweggebruikers... het enige wat ik me tot nu toe kan bedenken is grotere auto en al een jaar niet meer in het donker gereden en minimaal een half jaar helemaal niet.

Mijn ogen laat ik zeker testen! Daar had ik het ook al met mijn moeder over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:17

Rare gedachte misschien... maar geen medicatie oid gekregen onlangs?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:20

Ik lees ook dat je een half jaar ongeveer niet gereden hebt. Dan heb je tijd nodig om je basis rijvaardigheid weer te gaan vertrouwen. Die basis rijvaardigheid heb je natuurlijk nog maar moet je weer gaan aanspreken. Dat ging blijkbaar prima zo lang het "gewoon" licht was, maar nu het 's avonds donker is, is dat blijkbaar net dat beetje extra dat het voor jou spannend maakt. Niet een te groot ding van maken, maar rustig ook hierin het vertrouwen in je basis rijvaardigheid weer gaan vergroten. Alle tips die hier gegeven zijn om je vertrouwen te vergroten zijn prima en kunnen je stapjes verder helpen.
Gewoon weer ervaring op doen, wellicht in een iets lager tempo dan je zou willen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 11:21

Anoniem schreef:
Rare gedachte misschien... maar geen medicatie oid gekregen onlangs?

Nee helemaal medicatie vrij

Haha ja ik rij voor mijn gevoel al als een oude vrouw :') Nja het zij dan zo.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:26

Heb niet alles gelezen maar kan het geen nachtblindheid zijn? Of gewoon slecht zicht?
Ik kan niet in het donker autorijden zonder mijn bril. Van zodra het nog maar begint te schemeren is het voor mij onverantwoord om zonder bril in de auto te stappen, met bril gaat het prima.
Dit begon bij mij van de ene dag op de andere, toen ik 130km naar huis moest over de snelweg en het begon keihard te regenen, ik heb echt met moeite de minimale snelheid durven rijden maar ik zag echt niks meer. Ik kon de lijnen op de weg niet meer zien, ik wist niet waar mijn rijstrook ophield en alle lichten die me tegenkwamen verblindden me.
Zodra ik kon ben ik aan de kant gaan staan tot de regen geminderd was.

Heb mijn ogen laten meten en het verschil bleek minimaal, ik heb aan beide kanten nu -0,5. Maar die bril maakt echt een wereld van verschil.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 11:32

Geen idee, ik heb mijn ogen echt nog nooit laten testen, vandaar dat ik dat ook echt ga doen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:32

Ik kan mij hier ook volledig in vinden. Enkele maanden geleden een aanrijding gehad in het donker waar de meeste angst vandaan komt. Zie hier zeker goede tips voorbij komen +:)+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:34

Succes in ieder geval! Ik heb die bril maanden lang gehaat als de pest maar kan hem toch echt niet missen, we hebben een haat-liefde verhouding nu :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:35

Dan rij je maar als een oud vrouwtje met een bril. Als je het maar veilig houdt, voor jezelf en voor je mede-weggebruikers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:38

Nou ik heb er normaal niet zoveel moeite mee maar laatst regende het en was het pikdonker. Ik reed door een stad met veel rotondes waar fietsers voorrang hadden. Dat was echt heel erg naar. Je zag echt bijna niets. Donker, koplampen van auto's die je verblinden, fietsers die overal vandaan komen, regen en ruitenwissers die heen en weer gaan. Toen heb ik wel even gezweet hoor, was blij dat ik weer op de snelweg was.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:43

@ TS,hoe oud ben je?

het enige wat hier meestal bij helpt is gewoon veel in het donker rijden.
door vaak te rijden,wordt je terug zelfzekerder.
desnoods in het begin altijd met iemand naast je?of haalt dat niet veel uit?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 11:47

Maflinger_S schreef:
Dan rij je maar als een oud vrouwtje met een bril. Als je het maar veilig houdt, voor jezelf en voor je mede-weggebruikers.

Uiteraard veiligheid voor alles!

Ik ben 28 :) en ik denk niet dat het iets uit gaat halen met iemand naast me, heb ook niemand in de buurt daarvoor.. mijn moeder hoef ik niet te vragen want die kan nogal hysterisch reageren als zij denkt dat het niet goed gaat :') en mijn vader heeft altijd overal commentaar op dus dat gaat ook niet werken om vertrouwen te krijgen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:50

Ik herken dit ook maar alleen wanneer ik een tijdje niet in het donker heb gereden. Als ik dit weer een paar keer weer doe gaat het steeds beter totdat ik in het donker net zo goed rijd als bij licht.
Zou dit bij jou niet kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:51

Ik had er ook erg veel last van, maar bij mij kwam het door een cilinderafwijking in mn oog. Sinds ik mn nieuwe bril heb, heb ik er veel minder last van. Gele bril helpt bij mij ook nog wel extra.
Mocht ik er wel last van hebben, kijk ik idd naar de witte lijn rechts op de weg.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 11:52

Wellicht een idee inderdaad om ‘s avonds maar rondjes in de buurt te gaan rijden

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:01

Ik ben in juni geopereerd aan mijn ogen en sindsdien ook moeite met autorijden in het donker. Zo'n nachtbril werkt dus echt? Ga ik er ook 1 aanschaffen!
Ik merk ook dat ik in de hyundai tucson er minder last van heb, waarschijnlijk omdat ik dan hoger zit als de gemiddelde auto. In de polo is het een ramp. Dus met donker probeer is zoveel mogelijk de tucson mee te nemen. En gewoon blijven doen, 2 weken terug moest ik 2 uur terug rijden vanuit het zuiden en zag er best tegenop, voelde wel als een overwinning toen ik thuis aan kwam!