Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Janneke, dat is mij bekend, het is namelijk mijn werk...
Karl66 schreef:Voor de gezondheid van je ogen maakt dat niks uit, je gaat alleen wat minder scherp zien en zolang dat geen oncomfortabel of gevaarlijk slecht beeld geeft is er op zich niks aan de hand. Je ogen gaan daar echt niet "stuk" van of zo.
Nou was ik natuurlijk niet bij de meting, dus over het hoe en waarom van zijn advies kan ik niet zoveel zeggen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je de cilindrische sterke weglaat, dat je dat moet compenseren in de sferische sterkte. Mijn advies zou dan ook zijn om naar een andere opticien te gaan voor een second opinion. Geef gewoon aan dat jij torische lenzen storend vindt en als het goed is zal hij met je meedenken over een geschikte oplossing.
Karl66 schreef:En als mensen je vragen wat je sterkte is, dan kan je gewoon zeggen dat je een sterkte van +.25 hebt met een cilinder van -.75 op een as van 145.
sander_lotte schreef:(...)Ik heb altijd perfect gezien, ik kon de kleinste lettertjes haarscherp lezen vanop eender welke afstand. Pas 2 maanden geleden begon ik plots van de ene avond op de andere anders te zien, na wat testen (ogen 1 voor 1 sluiten) merkte ik dat ik anders zag omdat rechts plots alles wazig was. Ik kon nog steeds (bijna) alles lezen, maar met schaduwen/wazigheid.
(...)
De oogarts vond het belachelijk, maar het stoort me écht dat ik zo wazig zie met rechts. De oogarts vond dat flauwekul, hij zei “maar je moet ook met beide ogen kijken hé, niet enkel met rechts! Je linkeroog compenseert dat wel als je met beide ogen gelijk kijkt!”, hij wou me precies niet geloven dat ik niet meer goed zie, ook niet als ik met beide ogen tegelijk kijk.
@ Rawr: De oogarts heeft zowel gemeten met een machine (naar een luchtballonnetje kijken dat scherp en onscherp werd) als in de stoel met dat ding met al die verschillende glaasjes waarbij ik zelf zeg welk glaasje beter kijkt. Maar ook daar voelde ik aan de oogarts dat hij me buiten wou. Ik zei bij alles “met dit glaasje zie ik beter, maar nog steeds wazig”, ik heb bij geen enkel glaasje helemaal scherp gezien. Hij vond het precies voldoende dat ik alle lettertjes kon lezen, ookal gaf ik aan dat ik het niet scherp zag.