Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
goeroe schreef:veerledec schreef:[quote="goeroe"
Zonder beschikking geen toeslag, dus het blijft even gissen waarom je die beschikking niet eerder gezien hebt, maar het zou een kleine moeite zijn geweest om die beschikking alsnog te vinden. Het is niet dat de belastingdienst in een hermetisch afgesloten grot zit en dat ze maar één keer per jaar spreekuur houden. Persoonlijk vind ik het gek dat mensen 'zomaar' geld krijgen zonder te weten waar dat op gebaseerd is en dan denken 'oke, ik zie wel' en pas piepen als blijkt dat ze moeten terugbetalen.
Nee, de Belastingdienst heeft een hoger inkomen berekend, en meer toeslag. Dat lijkt niet logisch en dát was haar vraag. De bedragen wijzigen jaarlijks, maar ik weet niet of de wijziging dit jaar zo groot is dat dit wordt verklaard TS.
veerledec schreef:Dat snap ik, en dat kan inderdaad de reden zijn. Maar dan zou je, bij een gelijk gebleven inkomen, ook geen wijziging hoeven door te geven.
Kan zijn dat je net op de grens van wel/niet zit TS. Die was in 2016 circa 27.000 en in 2017 27.875.
Janine1990 schreef:Maar als dit de manier is waarop de belastingdienst dat berekent, dan verschaffen ze zichzelf toch onnodig veel werk? Ze hebben zoveel gegevens van ons, het lijkt me een flinke kostenbesparing om een vooraankondiging te sturen waarop de burger dan zelf actie kan ondernemen. Dat is natuurlijk een hele andere discussie, waar ik vast veel te eenvoudig over denk.
Silvia schreef:Pfff... werk je bij de belastingdienst of zo?
Silvia schreef:Ik ben het helemaal met Ibbel eens dat er bij de belastingdienst een signaal afgegeven dient te worden dat het inkomen te hoog is.
Dat de belastingdienst dat halverwege het jaar erop al weet is flauwekul want het u W V weet ook op de 1e dag van de maand wat ik de maand ervoor aan inkomen heb gehad.
En op je belastingformulier wordt ook vanalles al voor je ingevuld maar je bij toeslagen moet je dan weer zelf je inkomen doorgeven.
Allemaal leuk en aardig dat gedoe dat burgers hun eigen verantwoordelijkheid moeten hebben en nemen maar dan moet je als belastingdienst ook duidelijk communiceren wat ze wel en niet zelf aanpassen.
Janine1990 schreef:Nou Goeroe, ik denk dat er heel wat algoritmes te schrijven zijn, voor de gegevens die de belastingdienst nodig heeft.
goeroe schreef:Janine1990 schreef:Nou Goeroe, ik denk dat er heel wat algoritmes te schrijven zijn, voor de gegevens die de belastingdienst nodig heeft.
Godzijdank niet. Hoe zie je dat voor je? Het enige wat de belastingdienst weet is (achteraf!) wat jouw inkomen over een bepaald jaar is geweest. Voor de hoogte van de toeslagen kunnen veel meer gegevens van belang zijn. Hoe moet de belastingdienst nou gaan voorspellen of jij het komende jaar van baan verandert, de loterij wint, een erfenis krijgt, gaat samenwonen of juist scheiden, gaat verhuizen, een kind krijgt en ga zo maar door? Ik denk dat het een mooi begin zou zijn als de belastingdienst volledige toegang krijgt tot al je bank-, telefoon-, internet- en medische gegevens. Dat maar doen dan? Scheelt jou een hoop gedoe.In de praktijk kun je dit soort dingen zelf al niet eens altijd voorspellen. Maar je bent in elk geval altijd sneller en beter op de hoogte dan de belastingdienst. Kortom, als je wilt dat je het juiste bedrag ontvangt is het wel zo snel en handig als je zelf eventuele wijzigingen doorgeeft. Maar goed, ik kan dit wel blijven herhalen, maar de praktijk wijst uit dat veel mensen het gewoon niet doen. Afschaffen dus die toeslagen, dan ben je van al het gezeur af.
goeroe schreef:Dat lijkt op het eerste gezicht misschien een sympathiek voorstel, maar toch ben ik er niet voor omdat:
- het praktisch slecht uitvoerbaar is (veel mensen hebben een variabel maandloon);
- het een extra papierstroom geeft en dus niet duurzaam is;
- het een onnodige inbreuk op de privacy is (van iedereen, terwijl het slechts een minderheid 'helpt') met het risico dat er een glijdende schaal ontstaat;
- het alleen maar meer onduidelijkheid creëert over wiens verantwoordelijkheid het is om te zorgen voor correcte gegevens;
- het betuttelend is;
- het niet voorkomt dat mensen moeten terugbetalen en slechts in een klein deel van de gevallen de 'schade' beperkt.
Daarnaast vind ik niet dat je de belastingdienst moet opzadelen met een extra (en ook nog eens ingewikkelde) klus, terwijl het probleem feitelijk niet bij de belastingdienst ligt en je je sowieso al kunt afvragen of de belastingdienst zich zou moeten bezighouden met toeslagen. Kortom, als je het mij vraagt is het middel erger dan de kwaal. En als het dan nog een effectief middel was, maar het werkt ook nog eens nooit volledig en vaak zelfs helemaal niet.
Daarnaast geloof ik trouwens niet dat mensen daardoor een positiever beeld zouden krijgen van de belastingdienst. Overigens snap ik dat slechte imago voor wat betreft de toeslagen sowieso al niet. Ze strooien met geld en het enige wat je daarvoor hoeft te doen is je aan de spelregels houden en dus wijzigingen doorgeven. Of op de blaren zitten, wat betekent dat je twee jaar de tijd krijgt om geld waar je om te beginnen al geen recht op had terug te betalen. Een goedkopere 'lening' kun je niet krijgen. En als je dat allemaal teveel moeite vindt, dan vraag je die toeslag gewoon niet aan, niemand die je daartoe dwingt.
Eef_Bam schreef:Je inkomen voor dit jaar wordt geschat op je inkomen van 2 jaar terug. Als je dus in 2015 weinig verdiende, krijg je nu waarschijnlijk te veel toeslag. Je kan zelf heel simpel in "mijn toeslagen" je geschatte jaarinkomwn wijzigen om dit te voorkomen. Zoveel werk is dat toch niet?
Eef_Bam schreef:Je inkomen voor dit jaar wordt geschat op je inkomen van 2 jaar terug. Als je dus in 2015 weinig verdiende, krijg je nu waarschijnlijk te veel toeslag. Je kan zelf heel simpel in "mijn toeslagen" je geschatte jaarinkomwn wijzigen om dit te voorkomen. Zoveel werk is dat toch niet?
goeroe schreef:Voor zover ik weet wordt voor de voorschotbeschikking altijd de laatste schatting gebruikt die je zelf hebt doorgegeven (eventueel geïndexeerd). Het inkomen dat de belastingdienst zelf vaststelt wordt alleen gebruikt voor definitieve berekeningen. Als dit veranderd is dan mijn excuses daarvoor, maar ik kan nergens vinden dat dat het geval is. Zelf krijg ik al jaren geen toeslag meer, dus ik kan het niet controleren. Mijn laatste geschatte inkomen is het inkomen dat ik zelf heb doorgegeven.
purny schreef:Eef_Bam schreef:Je inkomen voor dit jaar wordt geschat op je inkomen van 2 jaar terug. Als je dus in 2015 weinig verdiende, krijg je nu waarschijnlijk te veel toeslag. Je kan zelf heel simpel in "mijn toeslagen" je geschatte jaarinkomwn wijzigen om dit te voorkomen. Zoveel werk is dat toch niet?
Maar het zou anders moeten. Heel veel mensen vergeten dit en zitten daarna met de gebakken peren
goeroe schreef:Het is onmogelijk om toeslag aan te vragen zonder een schatting van het inkomen door te geven. Aangezien ik helemaal nergens kan vinden dat de belastingdienst het inkomen op de voorschotbeschikking tegenwoordig zelf aanpast (op het indexeren na) en alle informatie die ik wel kan vinden erop wijst dat het nog steeds op dezelfde manier gaat denk ik eerlijk gezegd dat je je vergist.
goeroe schreef:Ik zal niet beweren dat je bewust liegt, maar tenminste een deel van wat je schrijft is pertinent onwaar.