Jolien87 schreef:Het is 29 april als ik een telefoontje krijg van mijn vader dat mijn oma die ochtend buiten kennis is aangetroffen. Direct staat er een medisch team bij mijn oma: ze krijgt een morfinepomp en ons wordt verteld dat deze ervoor dient om het haar zo comfortabel mogelijk te maken. Ze is stervende en we moeten er rekening mee houden dat ze binnen enkele dagen zal komen te overlijden. Op de ochtend zelf dat ze comateus is aangetroffen weet de huisarts nog maar nauwelijks met haar te communiceren: "Heeft u door dat het niet goed met u gaat?" Twee kneepjes in de hand volgen, 'ja', ze heeft het in de gaten. "Heeft u pijn?" Één kneepje, 'nee', ze heeft geen pijn.
Alle vragen die we hebben worden uitgebreid en duidelijk beantwoord, de morfine die ze toegediend krijgt is dusdanig weinig dat het er niet voor zorgt dat ze overlijdt maar dat ze geen pijn of ongemak voelt. Uiteindelijk zal haar lijf er zelf mee ophouden. Op momenten dat we merken dat het niet goed gaat dan mag mijn vader een extra 'shotje' toedienen aangezien hij zelf ook in de zorg werkt. Ook hebben we een soort wattenstaafje gekregen met een bakje water waarmee we oma's mond kunnen bevochtigen. Voor de rest krijgt ze, naast de morfine, geen infuus of iets dergelijks. We wachten tot het lijf er vanzelf mee ophoudt en het belangrijkste is dat oma hier zo weinig mogelijk last van heeft.
Met oma wordt respectvol omgegaan. Wanneer de arts of verpleegkundige haar aan wil raken voor een onderzoek dan wordt dit aan mijn oma verteld, dingen zoals: "Ik ga even uw pols vastpakken om uw hartslag te voelen, vindt u dat goed? Zo mevrouw Drost, ik leg nu uw hand weer terug". Het is ontroerend om te zien met hoeveel respect dit gebeurt.
Op de vierde dag wordt overlegd om de morfinedosis iets op te hogen en op dat moment begint mijn oma onregelmatig te ademhalen: het einde is daar van een mooi 93-jarig leven.
Hoe verdrietig het ook was om mijn oma te verliezen, mijn familie en ik kijken met een warm hart terug op deze periode waarin wij én oma geweldig en liefdevol zijn bijgestaan door het medisch team. Van mij dan ook geen onvertogen woord over de terminale zorg in Nederland.
Wat een ontroerend verhaal. En wat fijn dat er mensen zijn die liefdevol en respectvol voor iemand zorgen als het einde nabij is.