_Friemel schreef:Hier een COPD-er en medicatie maakt toch wel degelijk verschil, zo reageer ik totaal niet ventolin, maar
Met sabutomol ben ik zo weer de lucht in ondanks dat ze blijven vol houden dat het hetzelfde is. En zo heb ik dat niet alleen met loongmedicatie maar met alles, op papier is t dan t zelfde maar in praktijk reageer ik er ineens heel slecht op.
Praat hier eens over met de apotheker (v/m). Niet de assistente.
Fabrikant X heeft het spul ooit onder de lekker bekkende naam 'ventolin' op de markt gebracht.
Als het patent verlopen is en fabrieken X leuk verdiend heeft, brengen andere fabrikanten "hun variant op ventolin" op de markt, onder de zogeheten generieke (ipv commerciële) naam.
Het grote punt is: de andere fabrikanten moeten van a tot z zelf gokken en experimenteren hoe het spul na te maken, deze informatie wordt niet gedeeld. (Raar, eigenlijk; maar commercie weegt het zwaarste.)
Het college voor de beoordeling van de geneesmiddelen laat ""nagemaakte ventolin"" toe op de markt, zodra de sabutomol een werkingspercentage heeft tussen de 80 en 125%.
(Mijn man die chemicus is, vindt het een begrijpelijkeregel.)
...en chemisch heeft man vast gelijk.
Maar medisch is het compleet van de zotte hoe raar en schimmig hier over wordt gepraat.
Denkbaar levert jouw apotheker jou een sabutomol die richting 125% gaat "en dus werkt".
De assistente heeft in die zin gelijk: het is min of meer hetzelfde spul.
Maar de kracht (potentie) verschilt. Dat zou ze horen te weten, vind ik - ipv jou iets op de mouw te spelden.
En de werkingspercentages zijn gewoon openbare informatie.
Bespreek het daarna ook met je artsen: de arts hoort te weten wat hij/zij voorschrijft - en helaas: schrijft de arts (terecht, naar mijn mening) een generiek middel voor (dus sabutomol ipv ventolin) dan moet iedereen gokken wat jouw apotheek op het schap heeft liggen - en dat hoort niet.