Astma: verschil in benauwdheid in medicatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Astma: verschil in benauwdheid in medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:47

Heb Symbicort daar reageerde ik vorig jaar nog het best op en voor ernaast extra Ventolin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:52

Toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
Als ik iets minder verkouden ( en dus benauwd) ben wil ik een afspraak maken en eea eens goed bespreken.
Tenzij ik nu door de verkoudheid nog benauwder wordt natuurlijk. Lastig zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:00

_Friemel schreef:
Hier een COPD-er en medicatie maakt toch wel degelijk verschil, zo reageer ik totaal niet ventolin, maar
Met sabutomol ben ik zo weer de lucht in ondanks dat ze blijven vol houden dat het hetzelfde is. En zo heb ik dat niet alleen met loongmedicatie maar met alles, op papier is t dan t zelfde maar in praktijk reageer ik er ineens heel slecht op.

Praat hier eens over met de apotheker (v/m). Niet de assistente.

Fabrikant X heeft het spul ooit onder de lekker bekkende naam 'ventolin' op de markt gebracht.

Als het patent verlopen is en fabrieken X leuk verdiend heeft, brengen andere fabrikanten "hun variant op ventolin" op de markt, onder de zogeheten generieke (ipv commerciële) naam.

Het grote punt is: de andere fabrikanten moeten van a tot z zelf gokken en experimenteren hoe het spul na te maken, deze informatie wordt niet gedeeld. (Raar, eigenlijk; maar commercie weegt het zwaarste.)

Het college voor de beoordeling van de geneesmiddelen laat ""nagemaakte ventolin"" toe op de markt, zodra de sabutomol een werkingspercentage heeft tussen de 80 en 125%.
(Mijn man die chemicus is, vindt het een begrijpelijkeregel.)

...en chemisch heeft man vast gelijk.
Maar medisch is het compleet van de zotte hoe raar en schimmig hier over wordt gepraat.

Denkbaar levert jouw apotheker jou een sabutomol die richting 125% gaat "en dus werkt".
De assistente heeft in die zin gelijk: het is min of meer hetzelfde spul.
Maar de kracht (potentie) verschilt. Dat zou ze horen te weten, vind ik - ipv jou iets op de mouw te spelden.

En de werkingspercentages zijn gewoon openbare informatie.

Bespreek het daarna ook met je artsen: de arts hoort te weten wat hij/zij voorschrijft - en helaas: schrijft de arts (terecht, naar mijn mening) een generiek middel voor (dus sabutomol ipv ventolin) dan moet iedereen gokken wat jouw apotheek op het schap heeft liggen - en dat hoort niet.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:30

Ik zou dit gewoon jouw longarts bespreken. Toevallig ben ik gisteren ook zelf weer geweest voor controle. Daar werd mij verteld dat per medicatie natuurlijk ook nog verschil in de fijnheid van de poeder die uit zo’n pufje komt. Hoe fijner hoe beter natuurlijk omdat het dan dieper in de longen kan komen. Misschien is het andere medicijn juist minder fijn waardoor de werking niet optimaal is en er te veel in de luchtpijp blijft.

Zelf ben ik ook longpatient. Inmiddels al een revalidatietraject gehad en voor nu ben ik stabiel maar wel afhankelijk van drie verschillende pufjes en nog drie verschillende tabletten waaronder een onderhoudsdosis prednison. Daarnaast sport ik veel om in conditie te blijven. Er is bij mij geen verklaring voor de astma. Ik ben nergens allergisch voor maar toch zijn er constant kleine ontstekingen in mijn longen. Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik misschien in aanmerking kan komen voor een nieuw medicijn waardoor de andere medicatie misschien in de toekomst verminderd kan worden. Betekent wel dat ik 1keer per maand naar het zh moet omdat het via een infuus toegediend moet worden. Ik hoop het echt!

Kortom vraag gewoon eens aan jouw arts en wie weet zijn er andere mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:37

Heb morgen iig een bel afspraak met de poh.
Longarts heb ik niet maar mocht t weer nodig zijn zal ik wel weer naar t ziekenhuis..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:57

Astma kan sowieso grillig zijn. Heb jaren geen medicatie gebruikt maar zit nu alweer een hele tijd op hoge dosis qvar icm met montelukast en zn atrovent. En dan nog zorgen dat ik geen virusje oppik want dan wordt het pred. En ik ben nooit begonnen/gestopt met roken. ;)

Voor mij is sporten ook een erg goed medicijn. Zo'n 2-3x per week hardlopen helpt mij op stabiel te blijven en is bewezen goed voor je afweer.

Medicijnen zijn persoonlijk en soms echt een puzzel. Heb van alles geprobeerd, maar sommige dingen werken niet goed of krijg ik veel bijwerkingen van. Ik hoop dat jij snel weer alle puzzelstukjes op de juiste plaats hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:27

Hardlopen deed ik maar ik hield t tempo van de groep niet vol helaas.
Wie weet begin ik er ooit weer mee.
Wandel wel veel en graag

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:28

Marcella schreef:
Heb Symbicort daar reageerde ik vorig jaar nog het best op en voor ernaast extra Ventolin.

Die heb ik ook! Ventolin/Salbutamol werkt ook prima maar Symbicort is meer een onderhoudsmiddel. En aangezien ik hem toch elke avond nodig heb (zodra ik ga liggen gaat het fout -O- ), werd mij geadviseerd met Ventolin te stoppen en 1 x per dag die Symbicort te gebruiken.

Daarvoor verschillende geprobeerd zoals Flixotide, een bruine puffer?? en Seretide. Daar kreeg ik me toch extreem veel spierkrampen van (in je kuit enzo). Mochten mensen in dit topic daar ook last van hebben, weet je nu waar het door (kan) komt (komen).

Mijn vader zweert bij 'Foster', die zou je ook nog aan kunnen kaarten bij de huisarts.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:53

Symbicort moet ik standaard minimaal 2x per dag gebruik en laatste keer longfunctie was niet goed en moest nu 's ochtends tegelijk met de symbicort ook 1x ventolin gebruiken (voor de rest alleen nood). Heb diverse geprobeerd en tot nu toe was de symbicort die verbetering gaf in het begin.

Melk drink ik al een paar jaar niet meer. Enige wat ik nog wel eet is pap met muesli 's ochtends.

Heb het extra probleem dat ik mijn eigen infectie bron draag (chronische bijholte ontsteking). En hierbij de pech dat de rotzooi uit mijn bijholtes in mijn luchtwegen terecht komen.

Hardlopen mag ik niet slijtage in mijn nek waardoor ik pijn in mijn nek krijg met hardlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:25

Ik heb nu seretide ( merkloos natuurlijk weer) gekregen met voorzetkamer. Ochtend en avond 2 pufjes.
En zo nodig ventolin.

Even zien of dat iets brengt.
De huisarts zelf heeft m'n longen beluisterd die zijn schoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:37

Merkloze medicijnen zijn uitstekend.

En erg vriendelijk voor de portemonnee (= via de zorgverzekering betaal jij/ betalen wij ze).

Alleen: het heeft zin als je de potentie weet. Vraag het gewoon bij de apotheek: is het een middel in de buurt van de 80% of juist in de richting van 125%...?
En eventueel en in overleg met de voorschrijver de dosis wat bijstellen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-11-17 20:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:38

Eerst maar even proberen hoe het werkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:39

Als het voor jou werkt, dan werkt het :) merkloos of niet. Het is heel persoonlijk.
Dus gewoon even een tijdje proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:15

Na 1 dag al verschil.
Dat ia dus duidelijk.
Jammer dat ik er echt om moest smeken bij haar Maargoed, nu vol lucht t weekend in

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:02

Fijn dat het werkt...!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:05

Ja daar ben ik zeker blij mee