Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:16

Ik heb er nog maar 2,5, de rest is nog niet door :D Maar in de tienerjaren lang bij een orthodontist gelopen die ervoor gezorgd heeft dat er nu netjes ruimte is voor de verstandskiezen. Nergens last van dus :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:18

Ik heb ze vorig jaar alle 4 laten trekken. Eentje begon te ontsteken, dus die moest getrokken worden. Toen dacht ik, haal ze er dan allemaal maar uit :') Eerst links boven en onder, en een maandje later rechts boven en onder.
Ik ben ook bij de kaakchirurg geweest, en dat was zo'n ontzettend fijne man! Zou het zo weer laten doen.

Ben wel benieuwd bij welke chirurg jij geweest TS, ik woon namelijk in dezelfde regio als jij :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:19

Hier ook geen verstand meer

Moest er een aantal jaar 1 laten trekken, en de andere tzt ook dus heb ze er toen meteen alle 4 uit laten trekken

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:23

Ik ben al mijn verstand kwijt :+
De twee onderste kwamen door, maar dit deed erg zeer. Bij de kaakchirurg een afspraak gemaakt om deze te verwijderen. Daar kreeg ik de optie om ook dan gelijk de bovenste eruit te laten snijden, omdat ze toch al bezig waren. Dus eerste de ene kant verwijderd en daarna de andere kant gedaan. De eerste keer ging alles vlekkeloos. De tweede keer werkte de verdoving niet zo goed, maar nadat ze bij hadden gespoten ging deze kant ook goed. Het was niet zo fijn, maar ben zo blij dat ze eruit zijn :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:25

Ik heb alle 4, en er is 1 rechts onder operatief verwijderd. Nu zegt de tandarts dat ik linksonder ook moet laten weghalen, maar ik durf niet meer -O- Bij die rechter hebben ze het namelijk zo hardhandig gedaan (geduw en getrek aan mijn kaak) dat ik sindsdien iedere keer als ik moet gapen mijn kaak hoor kraken..

Op zich vond ik de operatie zelf nog wel erg meevallen, je krijgt een goede verdoving dus je voelt niks, maar de geluiden zelf zijn wel naar :brr:
Spoiler:
snijden, zagen, boren...

De weken na de operatie vond ik wel vervelend, elke dag brinta, soep en geprakt voedsel eten en ik kon niet meer lachen (vanwege de zwelling/vervoving) dus ik werd er echt een beetje naar van :') Al was na 2 weken het ergste wel verdwenen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:27

Geen verstand hier.... ik ben namelijk geboren zonder verstandskiezen :D Wel zo handig haha.

Vriend heeft ze laten trekken door de kaakchirurg. Hij heeft geen dag vloeibaar gegeten maar gewoon wat de pot schaft. Door koelen op de dag van het trekken was er ook nauwelijks zwelling.
Laatst bijgewerkt door Selka op 03-11-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:27

Mijne zijn nooit doorgekomen. Ik ben inmiddels 29 en volgens de röntgenfoto’s liggen ze alle vier nog diep in het kaakbeen.
Mijn tandarts vertelt me dus ook dat ik ze eigenlijk niet meer hoef te verwachten en dat vind ik een prima zaak :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:28

Alle vier zijn eruit. Eerst twee links, toen twee rechts. En het waren absoluut geen feestjes -O-
De operatie's zelf vielen heel goed mee. Goede verdoving erin, beetje prullen en trekken, en voila. Maar daarna.. Zowel links, als rechts, een wortelkanaalontsteking op de kies ervoor gekregen. Uiteraard in het weekend.. Ik ging kapot van de pijn. Een kies is nu nog altijd aan het zeuren, ondanks behandeling bij de endodontoloog (volledige zenuw uitboren van die kies via een microscoop, duurde 2,5 uur :$ ). Ook bleef er zeker een jaar een stukje hechtdraad zitten, wat ik er zelf uit heb gepeuterd..
En dan te bedenken dat ik er absoluut geen last van had, ze zaten nieteens in de weg |o Klote tandarts van toen was er heilig van overtuigd dat het moest. Mooi niet bij hem laten doen, maar bij de kaakchirurg. maar die man heeft sowieso mijn gebit verpest, in elke kies liggen boren "omdat er zo veel gaatjes zaten!". Maar bij m'n vorige tandarts was alles in orde (die ik overigens veel meer vertrouwde, dat was echt een goede tandarts).
Afin, ik zit dus nogsteeds met de miserie, omdat 1 domme vent vond dat er wat moest gebeuren aan mijn goede gebit :$

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:29

Selka schreef:
Geen verstand hier.... ik ben namelijk geboren zonder verstandskiezen :D Wel zo handig haha.

Vriend heeft ze laten trekken door de kaakchirurg. Hij heeft geen dag vloeibaar gegeten maar gewoon wat de pot schaft. Door koelen op de dag van het trekken was er ook nauwelijks zwelling.

Had hij dan geen last van de hechting? Ik kon namelijk mijn mond niet wijd open doen (omdat anders de hechting kapot zou trekken) en ik kon na de operatie echt geen grote/harde dingen eten (zoals een stokbrood oid..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:30

Ik heb er nog 1 over :+ 1 bij de kaakchirurg eruit gehaald onder narcose, de rest gewoon bij de tandarts.

IsaCalixa schreef:
Had hij dan geen last van de hechting? Ik kon namelijk mijn mond niet wijd open doen (omdat anders de hechting kapot zou trekken) en ik kon na de operatie echt geen grote/harde dingen eten (zoals een stokbrood oid..)

Hechting is niet altijd nodig, ik heb zelf maar 1 keer hechtingen gekregen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:31

Heel verstandig hier :D
Nog alle verstandskiezen aanwezig... gaan ze bij deze ouwe sok ook niet meer verwijderen denk ik :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:34

IsaCalixa, nee daar had hij geen last van. Wel at hij dingen zoals stokbrood aan de andere kant van zijn mond. Hij heeft eerst links en 2 weken later rechts laten doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:37

Ondertussen ben ik 20 en ben ze alle 4 kwijt. Onderste zijn bij de kaakoperatie door de chirurg verwijderd. De bovenste zijn onder verdoving bij de tandarts verwijderd. Helemaal geen last van gehad, dus ik mag zeker van geluk spreken :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:39

Ik heb alle vier mijn verstandskiezen nog, ze zijn al jaren helemaal door allemaal. Was vroeg verstandig :') :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:48

Ik heb ze ook nog allemaal, nooit iets van gemerkt
ik ben 23

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:48

Ik heb er nog 2 maar deze gaan er wel uit.

Ik heb ze door mijn tandarts laten verwijderen.
Mijn ta gaf aan dat ze vermoedde dat ik met mijn hoge pijngrens weinig last zou ondervinden (alsof ze mij een klap had verkocht :+ ).
Eerste ging de wond 2 dagen na extractie ontsteken.
Ik piep niet snel, maar toen heb ik haar wel even een appje gedaan :+
(Omdat mijn ta in een andere provincie zit hebben wij elkaars prive nummer).
Na hier en daar wat tips was dit snel onder controle.

Maand later boven.
Echt helemaal geen napijn gehad.
Echter na 1.5 week zat ik met een stuk hard "witig" iets in mijn handen :=
Afbeelding
Althans ik dacht dat het een behoorlijk stuk kies/wortel was.
Nadat ik een foto had gestuurd met " de helft vergeten? Krijg ik nu ook een halve rekening :+ ) kreeg ik te horen dat het een stuk kaakbot is welke afgebroken was tijdens de extractie :wow: :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:26

Ik heb ze allemaal nog, of eigenlijk alle 3 want ik heb er maar 3. Die andere is er gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:41

Ik heb ze allemaal nog en tot op heden ook in goede gezondheid! :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:46

Hmm... ben 3 jaar geleden naar de tandarts gegaan en sindsdien durf ik niet meer terug, omdat ik te horen kreeg dat er 3 verstandskiezen uit zouden moeten.... Zo'n operatie is echt mijn grootste nachtmerrie geloof ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:47

Ik heb ze alle 4 nog haha!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:48

;) Heerlijke vraag, zalig antwoord: "ik ben errug onverstandig"!

Bovenkaak: tandarts heeft ze er zelf uitgewrikt in plm 5 minuten.
Onderkaak: die lagen allebei plat tegen de buren aan. (Plaatselijk jargon: linksonder heet kaaktak 3, rechtsonder 4; verstandskies 8 - ik had contact tussen 37 en 38 en tussen 47 en 48.)
Beiden door de kaakchirurg verwijderd. Efkes een ingreep, maar het herstelde voorspoedig.

Ik heb van mijn vader een wat klëine kaak geerfd, ook zonder die "achten" is er weinig ruimte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 13:50

Overigens heb ik gisteren ook geen hechting gehad maar een stuk verband/lint in het gat en dat moet ik over een week laten verwijderen. Vorige keer ging dat ook zo.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:55

Voor de mensen die onder narcose zijn geweest: bij welke chirurg kan dat? Dat wil ik ook!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:59

Ik heb ze niet, ook nooit gehad. Mazzel...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:59

Bij mij zijn ze er allemaal uit. Toen ik voor de 2e keer een beugel moest omdat ortho nr 1 geen kiezen had laten trekken hebben ze in 2 keer totaal 8 kiezen getrokken. Mijn verstandskiezen en nog 4 andere kiezen. Eerst alles aan de ene kant en een week of wat later alles aan de andere kant. Is allemaal heel vlot gegaan, geen complicaties. Alleen de verdovingsspuit vond ik vreselijk. Geen napijn en geen zwelling gehad. En nu een mooi recht gebit dus het is het uiteindelijk wel waard geweest. Maar het idee dat er dus gereedschap bestaat waarmee ze even zo "floep" een kies eruit trekken is wel even een rare gedachte.