Operatiewond open..Wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:48

Booooo schreef:
Ik zal eens kijken! Voor nu wacht ik in ieder geval wel tot de wond dicht is :D
Nu is mijn buurvrouw ook niet heel professioneel dusja :+

Je kunt beter laseren als de wond nog open is. Dan gaat hij veel mooier en sneller dicht.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 07:55

Die laser foto's zien er goed uit! Voor nu ga ik daar nog niet aan beginnen, maar wie weet.

Time2tri: ik ben 3 oktober geopereerd. Maar de wond is eigenlijk pas sinds vorige week dinsdag open gegaan. Ik deed eigenlijk gewoon alles weer, al best snel na de operatie. Kon na een paar dagen zelf mijn haren alweer föhnen etc. Misschien moet ik dat toch mijn man even laten doen : +

Net het gaasje van gisteren eraf gehaald, weer bloeden. Vanmiddag eindelijk die vet gaasjes ophalen! Ben alleen wat minder blij met de antibiotica Maargoed.. Beter voorkomen.

Voor de geïnteresseerde in de spoiler een foto van de wond. Nu hopen dat een spoiler me lukt :+

Spoiler:
Afbeelding

Liselot

Re: Operatiewond open..Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 08:15

Heeft jouw chirurg dan niet gezegd dat je na een dergeljke operatie 6 weken niet met je handen boven schouderboogte mag komen? Je mag ook niet tillen en niet autorijden

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 08:29

Dat heeft hij wel gezegd.. Staat ook in alle papieren. Niet mogen schouderhoogte en 6 weken niet zwaar tillen etc. Eerlijk gezegd had ik geen pijn met bijv. mijn haren droog blazen, dus dat deed ik ook gewoon. Maar ga er nu wel op letten. Zwaar tillen doe ik sowieso niet.

Auto rijden mag wel, mocht 2 weken na de operatie.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 08:36

Wat zouden jullie doen met een kantoorbaan?
Op kantoor voel ik het echt hele dagen trekken. Zit dan ook 8 uur per dag in een houding achter de pc.
2 weken na de operatie ben ik weer fulltime gaan werken. Maar ik wil natuurlijk wel dat deze wond zo snel mogelijk en goed geneest..

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:12

Booooo schreef:
Time2tri: ik ben 3 oktober geopereerd. Maar de wond is eigenlijk pas sinds vorige week dinsdag open gegaan. Ik deed eigenlijk gewoon alles weer, al best snel na de operatie. Kon na een paar dagen zelf mijn haren alweer föhnen etc. Misschien moet ik dat toch mijn man even laten doen : +

Ik ken het idd ook zo als Liselot schrijft , 6 weken niet (zwaar) tillen , en geen rekken
en strekken van de armen .
Maar herken het wel ..je hebt geen pijn , voelt je goed ...je wond zit optisch dicht .
En dat is het probleem ...de buitenkant lijkt dicht , maar al de lagen weefsel
onderhuids hebben gewoon veel langer nodig .
Voor je kantoorbaan ...je schrijft het al zelf ...het trekt de hele dag :n
Kun je niet minder /halve dagen gaan werken ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:17

Ik zou persoonlijk geen risico nemen en de ziektewet in gaan. Ze sturen je dan vanzelf naar de arbo

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:22

Dat is natuurlijk ook een optie .

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 09:50

Time2Tri: Hoelang heb jij na de operatie geen auto gereden?

De Arbo ben ik niet zo bang voor, alleen de reactie van mijn werkgever.. Er werd voor de operatie al best op aangedrongen wanneer ik weer terug zou zijn (ook ivm drukke periode). Heb ook het gevoel dat hun het als klein ingreepje zien.
Het liefst zou ik ze foto's van heel de ankerwond laten zien, maar ja je borsten laten zien aan je mannelijke werkgever gaat me iets te ver :+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:58

Booooo schreef:
Time2Tri: Hoelang heb jij na de operatie geen auto gereden?

De Arbo ben ik niet zo bang voor, alleen de reactie van mijn werkgever.. Er werd voor de operatie al best op aangedrongen wanneer ik weer terug zou zijn (ook ivm drukke periode). Heb ook het gevoel dat hun het als klein ingreepje zien.
Het liefst zou ik ze foto's van heel de ankerwond laten zien, maar ja je borsten laten zien aan je mannelijke werkgever gaat me iets te ver :+

Volgens mij ben ik na drie weken weer gaan werken /autorijden ...maar had toen
een leidinggevende functie .Minimale werkzaamheden achter de pc ..verder meer
een rondlopen en alles in de gaten houden / instructies geven .
Werkgevers zijn met dit soort dingen meestal niet blij nee , vooral als het om
kleinere bedrijven gaat .
Maar aan de andere kant gaat het wel om je herstel periode ...je wilt tenslotte
dat alles mooi heelt .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:05

Operaties worden sowieso enorm onderschat. Er staat als herstelperiode niet voor niets 6 weken.
Als jij nog herstellende bent en eigenlijk niet in staat om te werken (dat merk je nu wel, want je wond heelt niet) hoor je gewoon in de ziektewet.

Je zou evt uit coulance naar je werkgever kunnen kijken of halve dagen werken wel lukt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 10:49

Ja vind het alleen wel moeilijk om dat te gaan zeggen en ook hoe begin je zo'n gesprek.. Maar als je ook even de foto's vergelijkt

Deze was vorige week donderdag
Spoiler:
Afbeelding

En dit vanochtend, het wordt alleen maar erger/groter
Spoiler:
Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:01

:(:) Het is en blijft een rot plek .
Nu moet je er voor zorgen dat er zo min mogelijk , liefst geen spanning op komt te staan .

Kun je anders niet schriftelijk het probleem door je chirurg laten bevestigen ?
Een gesprek aan gaan blijft lastig , maar dit moet je voor je eigen bestwil toch doen.
Je kunt toch zeggen dat je op controle bent geweest en idd de wind open is .
En douchen met Badedas .... op een wattepad en lichtjes over de wond ... goed spoelen .
https://www.google.de/search?q=badedas& ... UueAkgjT9M:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:01

Ben net aan buikwand geopereerd en ook daar op 3 landenpunt open gegaan en bij de navel operatie was 28 sept
Goed uitspoelen onder de douche en verbinden en nu is navel over en 3 landenpunt nog maar een inimini wondje
Gewoon rustig aan hoe moeilijk ook en vooral eiwitten eten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:08

Heb je een fleur de lis gehad Echwel ?
En tevreden met de operatie?

Ben ook nog steeds heel erg blij met mijn buikwand correctie :j

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:22

In principe hoef je geen gesprek aan te gaan. Ziek is ziek...

Het is afhankelijk van je relatie met de werkgever, maar ik zou overwegen om de foto's te laten zien.

De foto's zeggen m.i. alles: neem geen risico!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:31

Ja time2 die heb ik inderdaad gehad en ben erg blij met resultaat zeker aangezien ik litteken breuken had van vorige operaties
Ze hebben 2750gram er afgehaald aan los vel

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:34

Booooo schreef:
Wat zouden jullie doen met een kantoorbaan?
Op kantoor voel ik het echt hele dagen trekken. Zit dan ook 8 uur per dag in een houding achter de pc.
2 weken na de operatie ben ik weer fulltime gaan werken. Maar ik wil natuurlijk wel dat deze wond zo snel mogelijk en goed geneest..

Luister vooral naar je lichaam. Ik ben na mijn operatie een aantal weken thuis geweest en ben toen heel rustig aan begonnen. Paar uurtjes per dag en dat elke week uitbouwen. Opbouw was in overleg met de coördinator die mij eerder afremde dan sneller liet gaan.

Verder echt opletten met wat je doet! Want dat föhnen is absoluut niet slim geweest. Eerste weken mag je beslist niet je armen te hoog heffen. Ik mocht van de arts pas na 3 maanden b.v. weer gaan sporten. En dan met de duidelijke waarschuwing rustig op te gaan bouwen en niet meteen als vanouds aan de slag te gaan.

Al met al ben je best een flinke tijd onder narcose geweest tijdens de operatie en als je uitrekent/schat hoeveel cm operatiewond/litteken je hebt dan schrik je. Herstel daarvan kost echt wel flink wat energie. Ik heb de eerste maand na de operatie ook steeds 's middags geslapen om uit te rusten.

Wat mij ook is opgevallen is dat het wegtrekken van de littekens nog best wat tijd kost. Na een jaar waren die bij mij nog redelijk roze en nog een jaar later was dat al een stuk minder.
Heb in het begin gesmeerd met bio-oil toen de wonden dicht waren, verder weinig hoeven doen. Wonden waren bij mij wel vrij snel dicht.

Sterkte met het verdere herstel. Hoop dat de wond niet te lang meer open blijft en je met de werkgever en evt. bedrijfsarts een fijn reïntegratieplan kan opstellen zonder dat je snel hoeft.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 13:52

Bio oil heb ik bij een vorige operatie gebruikt en had niet echt veel geholpen helaas..

Gesprek gehad. Hij heeft het niet letterlijk gezegd maar kwam er op neer dat het geen verschil maakt of ik nou thuis zit of op het werk. Want ja hier zit je achter de pc en thuis op de bank. Ik heb hem expres de foto's laten zien, maar ook na de foto's veranderen zijn mening niet echt. Aangegeven dat ik voor halve dagen wil proberen, maarja..
Vandaag andere gaasjes halen en dan even aankijken of het minder trekt.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:15

Booooo schreef:
Gesprek gehad. Hij heeft het niet letterlijk gezegd maar kwam er op neer dat het geen verschil maakt of ik nou thuis zit of op het werk. Want ja hier zit je achter de pc en thuis op de bank. .

Dat is echt een antwoord van iemand die in z,n eigen( bedrijfs) belang denkt . 8)7
En die bepaald dus nu jou herstel ...
Achter de pc / bureau zit je dus lange tijd met je armen voor je lijf -O-
Logisch dat dat trekt .
Thuis op de bank kun je jezelf ontzien .
Un mijn werk situatie zou ik minimaal 1 week thuis blijven en daarna uurtjes gewijs opbouwen .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:25

Booooo schreef:
Bio oil heb ik bij een vorige operatie gebruikt en had niet echt veel geholpen helaas..

Gesprek gehad. Hij heeft het niet letterlijk gezegd maar kwam er op neer dat het geen verschil maakt of ik nou thuis zit of op het werk. Want ja hier zit je achter de pc en thuis op de bank. Ik heb hem expres de foto's laten zien, maar ook na de foto's veranderen zijn mening niet echt. Aangegeven dat ik voor halve dagen wil proberen, maarja..
Vandaag andere gaasjes halen en dan even aankijken of het minder trekt.

Dan dus gewoon ziekmelden en laat je baas de arbo maar inschakelen. Is ie nu helemaal betoeterd zeg

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:27

Maar ik denk oprecht dat het niet nodig is voor deze wond om thuis te blijven. Wel zou ik betere wondzorg doen en je kan je litteken ondersteunen door micropore horizontaal op te plakken + stevige sportbh natuurlijk niet vergeten.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:47

Voor de wond zelf misschien niet nee .
Maar ze gaf zelf aan de hele dag achter de pc een trekkerig gevoel te hebben .
Afhankelijk van de werkzaamheden kun je al best snel na een BVK operatie weer werken .
Maar een continu trekkerig gevoel bij werkzaamheden past niet bij een goed herstel .
Ook onderhuids zitten hechtingen , waar te veel spanning op komt te staan .
In de 6 weken die ook de chirurg geadviseerd moet je echt bepaalde handelingen niet doen .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:53

Echwel schreef:
Ja time2 die heb ik inderdaad gehad en ben erg blij met resultaat zeker aangezien ik litteken breuken had van vorige operaties
Ze hebben 2750gram er afgehaald aan los vel

Zo zeg ... dat is nogal wat :*
Bij mij is “ maar “ een reep van 45 x 10 cm weggehaald .
En de navel is verplaatst .

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:56

Ik zou me ziek melden maar nu wel tot op de laatste letter de richtlijnen van de dokter opvolgen. Er zal wel niet voor niets gezegt zijn om 6 weken je armen niet omhoog te tillen.