.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Re: Emdr behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:37

Ik heb ook EMDR therapie gehad. Ik heb het gehad voor mijn enorme vogelfobie (veel minder erg natuurlijk). Voor mij heeft het echt totaal niks geholpen. Hoop dat het voor jou meer doet! Succes!!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:53

Ook hier emdr gehad, maar dan met tikjes op de oren. Daar werd ik overgevoelig op de tikjes, toen met de vinger heen en weer. Achteraf is er bij mij niet goed opgebouwd en zeker niet goed afgesloten.

Ik geloof zeker dat het kan werken, maar de voorwaarden er omheen moeten goed zijn. Bij mij werd een beerput opengetrokken die ik daarna zelf dicht heb moeten gooien.

Dit is niet om je in de put te praten overigens, maar om je te waarschuwen: emdr werkt, maar alleen als onderdeel van een complete therapie, niet als therapie op zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:13

_sharona_ schreef:
Ik heb ook EMDR therapie gehad. Ik heb het gehad voor mijn enorme vogelfobie (veel minder erg natuurlijk). Voor mij heeft het echt totaal niks geholpen. Hoop dat het voor jou meer doet! Succes!!

EMDR bij een fobie vind ik ook een hele rare therapievorm. Bij een fobie zou ik zelf eerder denken aan exposure (in vivo).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:28

Tja - iedereen mag emdr raar vinden, binnen bepaalde grenzen is het dat ook.
Een van de aspecten van emdr is confrontatie. In eerste instantie alleen 'denk er aan', maar het kan (...afhankelijk van...) uitgebreid worden.
Bij veteranen van Bosnië doen ze een combinatie van een loopband, foto's romdom (via de computer op een groot scherm) plus de koptelefoon met emdr - eventueel ook nog oorlogsgeluiden bij de beelden.
In andere situaties zou je geur kunnen toevoegen etc etc.

En KPet: wat een #^*₩£€%# van een therapeut!!!
Technisch gesproken: als er kansen zijn dat de angst ten grondslag ligt aan een beerput van ellende, hoort de peut jou eerst een serie handvatten, technieken, inzichten, kennis etc bij te brengen zodat je jezelf kunt troosten, kalmeren en bemoedigen.

Mijn 2e emdr mevrouw sprak in principe op maandag af als ze voor het eerst echt 'links rechts links' ging doen - met een principe afspraak op woensdag en vrijdag.
Komt er iets groots, dan ben je 1) voorbereid en 2) "draaien we het binnen een week de nek om".

En Sharona: jammer dat het niet hielp...!(Een vogelfobie lijkt me erg lastig.)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:39

Ik heb inderdaad daarna ook exposure gehad. Ze wilden eerst emdr proberen omdat de therapeut dacht dat het wellicht van een trauma vandaan kwam.. ze hoopte dat het dan al enigzins minder zou zijn voordat de exposure begon. Dat was dus niet zo. Exposure heeft inderdaad wel goed geholpen. Maargoed daar gaat het nu niet om. Hoop dat het voor ts werkt uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:31

Bij mij is het niet “
Accuut” maar chronisch en veel.
Dus lang wachten was niet ideaal, maar ook miet onoverkomelijk zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:55

Even voor alle duidelijkheid: emdr is niet alleen effectief bij trauma.

(Als je daar van uitgaat kan het raar zijn bij een fobie of bij nog weer iets anders.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:52

.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:54

Ik meld mij hier even. Ik heb dit gisteren gehad en nog een paar keer in het ziekenhuis bij de medische psychologie. Nu voor het eerst met een lichtbalk en trillende dingen in mn hand, was wel apart. Daarna emotionele ontlading..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:53

StillAngel schreef:
Ik meld mij hier even. Ik heb dit gisteren gehad en nog een paar keer in het ziekenhuis bij de medische psychologie. Nu voor het eerst met een lichtbalk en trillende dingen in mn hand, was wel apart. Daarna emotionele ontlading..

Mag ik vragen bij wie jij geweest bent? Ik ben doorverwezen naar iemand die EMDR doet en die vlakbij jouw woonplaats woont.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:55

Koper schreef:
StillAngel schreef:

Mag ik vragen bij wie jij geweest bent? Ik ben doorverwezen naar iemand die EMDR doet en die vlakbij jouw woonplaats woont.

Ik stuur je even een PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:52

.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:40

Ik zou hier ook nog mijn ervaring laten weten.
Vandaag had ik mijn eerste sessie en ik vond het echt bizar. Best heftig ook. Zeer emotionele beelden die ik jaren heb weggestopt omdat ze te heftig waren werden binnen no time ver en wazig. Ik begon te zweten en trillen. Achteraf voelde ik me echt raar en labiel, blij dat ik opgehaald werd.
Wat ik me wel afvraag is of het allemaal ook zo blijft als je brein is uitgerust. Zouden de associaties dan niet terug kunnen komen?
Dit was pas de eerste sessie, maar ik vond het heel bijzonder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:06

Ja - gek is dat, he!

Het tempo waarin de weggestopte ellende eerst tevoorschijn komt en vervolgens verdwijnt - heel maf!!

En als alles goed is, komen ze niet terug ook. Anyway niet op dezelfde manier, want er is van alles ge-proces-t, soms zit er nog een klein staartje of zijtakje: "als de bergen weg zijn, zie je de heuvels". (En die 'heuvels' draai je op dezelfde manier de nek om.)

Goed geslapen vannacht...?
(Emdr kan vermoeiend zijn!!)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:43

Echt heel bijzonder om mee te maken idd! Onvoorstelbaar dat zoiets zo snel kan werken. Het lijkt wel hypnose ofzo.
Ik heb vannacht juist niet zo lekker geslapen. Onrustig en raar. Vandaag overdag wel doodmoe (ook door het slechte slapen natuurlijk). Komt vannacht vast goed met slapen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:48

...gewoon vroeg je bed in...! :) ;)

En er zijn theorieën dat emdr verwant is aan rem-slaap: in je dromen proces je nog een beetje verder. 'Hoe meer rommel opgeruimd raakt, hoe beter!' +:)+

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:32

Het slechte slapen hoort er inderdaad een beetje bij..Is ook een onderdeel van de verwerking die op gang is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:11

Aan haar heb ik het ook gevraagd. Ze zei dat dat over het algemeen niet gebeurt. Ik was alleen benieuwd naar jullie ervaring ermee.
Vandaag was ik nog steeds zo bizar moe en kan weinig hebben, ook al heb ik vannacht wel beter geslapen. Niet echt handig met 2 kids thuis. Gelukkig kon ik net idd ff liggen en kon man smiddags thuiswerken, zodat ik zo al naar paard ga IPV dat ik vanavond nog moet.
Ik zie het idd maar als positief, er is zeker wat aan het loskomen in elk geval.
Ik moest deze week mijn reactie op de behandeling bijhouden zodat we die volgende keer ook kunnen bespreken.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:21

Ik heb een tijdje meegelezen maar heb gister mijn eerste EMDR gehad, om trauma's te verwerken.
Ik had niet het gevoel dat het iets hielp, al was ik wel heel moe er na.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:44

Ik heb ook EMDR gehad. Ben vroeger mentaal en fysiek mishandeld door mijn ex, en dese therapie heeft me geholpen eroverheen te komen!

Ben echt zo blij dat ik dat heb gehad.

Sessies zelf waren erg zwaar. Werd vooral halverwege heel moe, hoofd werd t*f*s zwaar en ik wilde weg. Maar daarna was mijn hoofd opeens een stuk lichter en werd ik zelf op stukken vrolijker. Dus ik keek daarna juist weer uit naar de volgende sessie :)

Vriendin van mij heeft ook emdr gevolgd om een trauma te verwerken (heeft een heel heftig verkeersongeluk van dichtbij meegemaakt). Ik weet dat zij er ook heel veel aan heeft gehad!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:42

Jammer dat jij er niets aan gehad hebt Nicolette. Het zal vast niet voor iedereen en voor elke situatie de oplossing zijn helaas. Ik heb het ook voor traumaverwerking en vond de eerste sessie dus al erg indrukwekkend. Resultaten op lange termijn zal ik nog moeten afwachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:33

Nico_lette schreef:
Ik heb een tijdje meegelezen maar heb gister mijn eerste EMDR gehad, om trauma's te verwerken.
Ik had niet het gevoel dat het iets hielp, al was ik wel heel moe er na.

Naar hoor!
Had je wel het gevoel dat je er aan toe was...?

(Ik hoorde ooit van een malloot van een peut: 'de eerste keer leg ik uit hoe het werkt en hoepla, op onze 2e afspraak neem jij meteen je ergste herinnering voor je geestesoog' - zo mag dat niet eens, en het hielp ook totaal niet. Scheen nog op een riagg te zijn ook.)