Askja schreef:Ik begin met de stelling: het vertrouwen in de werking van alternatieve geneeswijzen berust uitsluitend op geloof.
Ik ben het met deze stelling ten dele eens en ten dele oneens.
Om te beginnen: het woord "alternatief" is mij veel en veel te breed.
Het zegt alleen maar wat niet (niet meer) tot de gebruikelijke artsenij behoort.
(Zo heeft men een paar jaar terug het gebruik van maden her ge introduceerd. Hoorde tot de 19e eeuws tot het gebruikelijke artsenijmateriaal. Met recht en rede, naar we nu weten.)
Ad 1: Wat botte westerlingen met een latijns woord 'naaldenprikkerij' noemen (acupunctuur) is een goed onderbouwde (serie) geneeswijzen (inclusief voedingsleer, kruidenkunde en massage).
De onderbouwing is in het chinees, dus niet toegankelijk en inductief ipv deductief.
Ad 2 En dan hebben we degelijk opgeleide artsen en therapeuten die "regulier alternatief"

Zij bedrijven zaken als chiropractie, osteopatie, orthomoleculaire geneeskunde etc.
Ad 3: deels mee eens: er zijn zaken zoals Bach bloesems. Ik vind het geen volksverlakkerij. De arts Edward Bach was een zeer intuïtieve meneer en als hij een probleem had, was er "een blomme die hem een tale sprak" voor wie het citaat herkent.
Veel meer eens zielskwestie - en al helemaal geen zaken die op de westers wetenschappelijke manier hard gemaakt kunnen worden "Men neme 100 mensen met zichtbaar klacht X en die krijgen allemaal OF 1 enkele Bach OF een placebo".
(Ik denk: 100 mensen met dezelfde zielepijn hebben waarschijnlijk wel een hoog slagingspercentage, maar daarna komen de moeilijkheden: hoe meet je dat...?)
Ad 4: en er zijn lui die ik graag van het toneel zou zien verdwijnen: lui met 3 weekendjes cursus, mooie kreten en idd: die moeten het van geloof hebben.