Hallux valgus, iets mee doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Hallux valgus, iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:57

Toch worden smalle schoenen of hakken vaak genoemd als boosdoener voor een halux valgus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:38

Ja, ik snap het wel.
Maar niet iedereen die hallus valgus heeft, liep op verkeerde schoenen - maar verkeerde schoenen kunnen nadrukkelijk een rol spelen bij niet correct afwikkelen van de voet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:55

Ik loop mijn hele leven al op ruime schoenen, alleen in de periode van het stijldansen liep ik veel op hakken en toen is de ellende ook begonnen.
Op den duur deed alles gewoon zo zeer.
Eigenlijk pas toen een nichtje op bezoek kwam en ik vertelde over mijn klachten , kwam ik er achter dat er meer aan de hand was en ben ik naar een podoloog gegaan .
Dat had ik jaren eerder moeten doen.

Ik heb nu zo'n 6 jaar zooltjes en mijn voeten wijken nauwelijks meer af en blijven ongeveer hetzelfde.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:01

Hier nog iemand met hallux valgus voeten, heb nu aangepaste zolen zodat mijn enkels het niet zo zwaar meer hebben als voorheen. Ook heb ik iets van een tenenspreider voor beide voeten laten maken op maat bij een podoloog. Gelukkig heb ik er op het moment weinig tot geen last meer van! Hopen dat het zo blijft, en anders zien we wel weer verder... Ik heb een keer iemand gesproken, die net een hallux valgus operatie achter de rug had: 'doe het zodra het kan, dus rond je ?18e? Denk omdat je dan nog jong bent, maar de groei er wel uit is.... Ben wel blij dat er op Bokt dus ook redelijk wat mensen dit hebben :D Nou ja, in hoeverre je er blij mee kan zijn :P :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:17

Kan me ook melden. Heb dat ding al zolang ik me kan herinneren dus komt echt niet door verkeerd schoeisel bij mij.
Heb al drie keer op de nominatie gestaan voor een operatie maar elke keer door omstandigheden moeten afzeggen. Daarna er maar jaar in jaar uit mee geleefd met wisselende pijnklachten.

Nu moet ik voor de derde keer onder het mes voor mijn enkel, daar moet een schroef uit gehaald worden, en leek het wel een goed plan om dan maar meteen de hallux valgus aan te pakken. Een gewone hallux valgus operatie is alleen helaas niet meer mogelijk omdat mijn grote teen al volkomen verstijfd is. De vorige twee operaties konden niet gecombineerd worden omdat dat te grote operaties waren.

De orthopeed gaat wel het uitstekende stuk bot wegsnijden en mijn voet wat rechter zetten (al mijn tenen liggen zo ongeveer op een hoop met eksterogen en andere ellende als gevolg).

Ben heel benieuwd of ik er deugd aan ga hebben. Mag straks twee maanden niet op de voet steunen maar ja, ik had toch al een operatie in het verschiet. Daarna moet ik met een bot (steunlaars) gaan stappen. Dat ding heb ik nog liggen van mijn eerste operatie dus dat scheelt weer.

Zie er wel tegenop. Heb een jaar geleefd van bed naar rolstoel en nu kan ik straks weer twee maanden niets meer maar goed, die schroef moet er toch uit.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:31

Verkeerd schoeisel vind ik lastig.
Komt het niet omdat wij allemaal schoenen dragen?
Bijna alle schoenen zijn smaller bij de tenen terwijl het voor de afwikkeling van je voet juist goed is als je je tenen kunt spreiden.

Dus misschien hebben sommigen gewoon geluk dat ze het niet hebben?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:34

Volgens mij is het ook deels erfelijk. Ik heb al een hallux valgus sinds mijn peutertijd en toen droeg ik nog echt geen schoenen die smal toeliepen. Ik heb die nooit kunnen dragen omwille van die knobbel.

Mijn moeder had er ook een maar die heeft altijd bij hoog en bij laag volgehouden dat die was ontstaan door een gebroken voet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:53

Percy en dan nooit zooltjes aan laten meten?

Triest dat je dan al zolang klachten hebt en er eigenlijk nooit iets aan gedaan is, zooltjes hadden zoveel kunnen helpen in je kindertijd.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:27

Mijn moeder en zus hadden het ook. Beiden aan geopereerd.
Ik heb altijd steunzolen gedragen maar het is pas echt fout gegaan toen ik verplicht van het werk van die zware veiligheidsschoenen moest dragen. Ondanks de steunzolen (diverse soorten) werd de pijn steeds erger tot ik uiteindelijk geopereerd werd.

Helaas werd ik niet pijnvrij door de operatie en ben ik van baan moeten veranderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:42

Ik heb altijd zooltjes gehad van de podoloog en misschien dat het de operatie uitgesteld heeft maar voorkomen heeft het dat toch ook niet.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:49

Verleden jaar precies om deze tijd laten opereren.Na podoloog, zooltjes, andere schoenen, hielspoor aan de andere kant eindelijk laten opereren.

Ik heb foto s gezien en hier ook weer de extreem kromme gevallen, bij mij zag je t amper maar jezus wat een pijn. Zo erg dat ik s avonds mn dekbed niet eens meer kon verdragen.

Operatie is ok verder, alleen de narcose is bij mij persoonlijk afschuwelijk geweest.
Geen gips, alleen dik in het verband en na 2 weken mocht t eraf.
Gewoon een pleister erop.
Uiteraard de eerste 2 weken weinig tot niet lopen daarna op geleide van pijn weer gaan belasten.

Nu af en toe nog steeds wat botpijn en een branderig gevoel, waarschijnlijk gevolg van mijn te snel gaan belasten na de operatie.

Verder stikblij dat ik eraan geholpen ben.

In mijn hele leven (ik ben nu 53) nog nooit hakken gedragen of andere smalle schoenen! Geen idee hoe ik er aan kom omdat het in mijn familie ook niet echt bekend is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

Ja klopt dekbed was al te veel, grappig dat je dat nu zegt want dat was ik gewoon alweer vergeten.
Met je voet zo liggen op je andere been dat de teen in het luchtledige hangt.
Hielspoor aan de andere kant heb ik ook gehad. En ik begon pijn in de heupen te krijgen door scheef lopen.

2 weken is wel snel zeg.
Welke methode hebben ze bij jou toegepast?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:59

uhm tja geen idee wat de naam is maar een snede aan de zijkant en mn bot afgezaagd.

Haha klinkt gruwelijk maar meer was t niet.Ik heb verder geen teencorrectie nodig gehad of schroeven erin of iets dergelijks. Ik ging ook lopend met zo n raar zwart ding t ziekenuis uit. s Ochtends geopereerd....

De eerste 2 dagen alleen naar wc om te lopen daarna alweer gaan gebruiken...lees ff naar de keuken, rondje om het huis etc en dit zo uitgebreid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:00

Iedereen heel erg bedankt voor de overvloed aan reacties en ervaringen haha. Ik ga toch eens langs de huisarts als ik tijd heb, zoals gezegd is het niet zo ernstig momenteel maar de snelheid waarin het verergerd vind ik wel een behoorlijk aandachtspunt. Dan liever nu ingrijpen om erger te voorkomen.

@Dais_: Dat is heel lief, maar helaas ben ik verhuisd naar het noorden haha :D Dus ik woon niet meer in dezelfde omgeving.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:37

spatter schreef:

Triest dat je dan al zolang klachten hebt en er eigenlijk nooit iets aan gedaan is, zooltjes hadden zoveel kunnen helpen in je kindertijd.

Dat valt wel goed mee Spatter. Ik heb wel degelijk steunzolen gehad als kind maar die dingen en die knobbel en daarbij de keus voor schoenen voor een schoolgaand kind, beetje lastig in mijn geval in elk geval. Heb ze wel braaf gedragen maar merkte geen verschil/verbetering.

Had ook niet echt pijn in die tijd, In de twintig zag een chirurg wat ik had en die vond dat ik me moest laten opereren. Dat was een privé moment maar ik nam het ter harte en heb een afspraak gemaakt.

Weet niet meer waarom, maar moest de operatiedatum afzeggen.

Weer jaren mijn kop in het zand gestoken en weer een nieuwe afspraak gemaakt. Werd ik opgeroepen, lag mijn vader op sterven dus weer afgezegd.

Derde keer, drie keer is scheepsrecht. Afspraak geregeld via mijn toenmalige man die arts was maar ja, met een peutertje en met een man die constant van huis was weken niet op de benen kunnen, geen optie.

Daarna nog meerdere keren steunzolen gehad en nu, nu moet ik toch weer geopereerd worden. De eerste twee waren te groot om de hallux valgus mee te pakken maar nu moet het maar eens gebeuren.

Ik ben de grote uitsteller c.q. afsteller geweest. Dat valt geen ander te verwijten maar heb ik mezelf "aangedaan".

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:55

spatter schreef:

Dat is niet triest, dat is eigen schuld. Ik heb steunzolen gehad maar met zo'n knobbel en steunzolen wordt de hoeveelheid schoenen die je kan dragen heel beperkt en ik merkte geen verbetering. Als jong meisje zit je ook niet te wachten op orthopedische schoenen.

Drie keer heb ik op de nominatie gestaan om geopereerd te worden toen mijn voeten uitgegroeid waren maar alle drie de keren kwam er iets tussen (vader op sterven, peuter in huis en man de hele week weg).

Daarna heb ik nog twee keer steunzolen aan laten meten maar wederom geen resultaat. Toen het maar op de lange baan geschoven. Zie het ziekenhuis al veel te vaak van binnen helaas.

Nu moet die voet toch geopereerd worden en dat voor de derde keer. De eerste twee operatie's waren niet te combineren met een hallux valgus operatie maar deze keer kan het dus deels aangepakt worden.

Baal er sterk van, weer twee maanden eenbenig en zou het liefst terugkrabbelen maar dat zou oerstom zijn dus ga ik eindelijk afscheid nemen van die knobbel na 54 jaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 08:58

Ik trek dit topic even weer uit het stof. Hoe gaat het inmiddels met jullie (voeten)?

Ik heb al sinds mijn kindertijd een lichte halux valgus aan beide voeten. Nooit pijnklachten aan gehad maar nu sinds een paar maanden lijkt het opeens te verergeren. Het gekke is dat er bij mij aan de buitenkant van mijn voet een bult is ontstaan. Ik denk omdat de botjes in de verdrukking zijn gekomen? Maar daar heb ik heel veel pijn aan. Een tijdje terug ben ik naar de huisarts geweest en deze gaf aan dat ik maar goede stevige wandelschoenen moest gaan kopen. Nou inmiddels weet ik dat dit het niet voor me gaat oplossen dus komende week ga ik me laten doorverwijzen naar??

Op mijn werk loop ik gemiddeld tussen de 10 en 15 km op een dag (psychiatrie) en dat is gewoon geen doen meer zo.

Afbeelding

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:31

Op facebook is een pagina voetentraining, misschien is dat iets voor jou

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:21

Murosch schreef:
Ik trek dit topic even weer uit het stof. Hoe gaat het inmiddels met jullie (voeten)?

Ik heb al sinds mijn kindertijd een lichte halux valgus aan beide voeten. Nooit pijnklachten aan gehad maar nu sinds een paar maanden lijkt het opeens te verergeren. Het gekke is dat er bij mij aan de buitenkant van mijn voet een bult is ontstaan. Ik denk omdat de botjes in de verdrukking zijn gekomen? Maar daar heb ik heel veel pijn aan. Een tijdje terug ben ik naar de huisarts geweest en deze gaf aan dat ik maar goede stevige wandelschoenen moest gaan kopen. Nou inmiddels weet ik dat dit het niet voor me gaat oplossen dus komende week ga ik me laten doorverwijzen naar??

Op mijn werk loop ik gemiddeld tussen de 10 en 15 km op een dag (psychiatrie) en dat is gewoon geen doen meer zo.

[ [url=m/y59LHI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo herkenbaar. Ik deel je leed. Bij mij doet het nu al jaren pijn. Ik dacht dat bij dit jaar geen 'mooie' schoenen meer kon aan doen en enkel stevige stapschoenen. Heb nu wel een mooie laars met hak die heel soepel zit. Wel duurder merk maar ik was zo blij dat ik deze kan verdragen. Ook neem ik sneller de fiets ipv stappen. Tenslotte koop ik mijn schoenen een half tot een maatje groter en dat scheelt ook in pijn.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:43

Was het topic al vergeten joh :D Maar het is eigenlijk hetzelfde gebleven. Als ik lang loop krijg ik er absoluut last van, maar sinds ik "uit de paarden ben" is daar gelukkig een stuk minder sprake van. Ik koop mijn schoenen ook wat bewuster ruim, dat de binnenkant er in ieder geval niet tegenaan drukt. Dan krijg ik er namelijk absoluut wel last van. Heb nu vrolijke kisten aan met bloemen erop, zitten heerlijk :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:39

Inmiddels zijn er foto's gemaakt en ben ik bij de orthopedisch chirurg geweest. De pijn komt bij mij doordat mijn tweede en derde teen het gewicht opvangen wat normaal de grote teen doet. Daarbij worden de gewrichtjes uit elkaar geduwd naar buiten (vandaar de bult aan de buitenkant van mijn voet). Ik heb er denk ik te lang op door gelopen want er zit nu een dubbele ontsteking bij mijn 2de en derde teen (middenvoet) dus ik moet het per direct rustig aan doen nu met belasten. Verder moeten er zolen en aanpassingen in mijn schoenen komen om de druk weer anders te verdelen. Ik mag eind vd maand naar een orthopedisch schoenmaker hiervoor. Hopelijk werkt dat afdoende en kan ik snel weer normaal functioneren.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:57

Ook ik trek het topic weer vanonder het stof.
Hoe gaat het nu met je, Muronia? Helpt de rust?

Ik heb ook net "ontdekt" dat ik het heb, aan beide voeten. Heb voorlopig zo'n sokje aan 1 voet, diegene die het meeste pijn doet.
Hoelang wachten jullie met opereren? Ik heb elke dag wel een beetje pijn, niet de ganse dag lang en het komt met steken, maar 't is dus wel elke dag. Nog niet onhoudbaar, maar comfortabel is iets anders.

Bij mij is dit ondertussen het zoveelste gewricht waar ik last van heb. Mijn polsen zijn niet top, met beide schouders heb ik al bij de dokter gelopen, mijn heup heeft aan beide kanten dysplasie, mijn knieën zijn niet meer goed en mijn enkels zijn ook geen 100%. Safe to say dat ik slecht in elkaar gezet ben :')

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:58

goed om al jullie verhalen te lezen, ik moet 7 oktober onder het mes vandaar dat ik dit topic nog even onder de staan vandaan trek. misschien zijn er ondertussen nog meer mensen met verhalen en tips.?
zelf kijk ik er erg tegenop.
heb bij mijn tweede zoon een spoedkeizersnee ruggenprik gehad die te hoog is gezet, hierdoor was ik tot mijn nek aan toe weg. ppff dat was alles behalve prettig.
en nu dat ik dus weer het ziekenhuis in moet en "mag "kiezen tussen ruggenprik of narcose komt het oude zeer weer naar boven.
dus daar ook benieuwd naar jullie ervaringen.

groetjes

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:30

Ik heb in 2009 een operatie gehad aan mijn rechtervoet en het was de meest slimme keuze ooit! De operatie, napijn en stukje revalidatie waren niets in vergelijking met de pijn die ik dagelijks had. Ik werd zelfs 's nachts wakker van een 'kloppend' gewricht. Nu na die jaren ziet mijn voet er nog steeds mooi uit, geen nieuwe vergroeiing en geen pijn. Links heb ik een minimale uitstulping, maar geen pijn en deze is al jaren hetzelfde. Mocht deze met de jaren pijnlijk worden of groter, dan laat ik die ook weghalen.

Wat betreft de oorzaak > smalle schoenen is niet altijd de oorzaak. Mijn oma had het, ik ook en nu mijn dochter ook iets. En die heb ik juist al vanaf jongs af aan mee naar de podoloog gehad en goed schoeisels aan laten trekken. Wij hebben smalle voeten, waardoor de druk op de voet gewoon snel te groot wordt en het gewricht naar de zijkant wordt geduwd.

Kvika, succes met de operatie. Ik heb destijds overigens gekozen voor een blokverdoving in de knieholte en geen ruggenprik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:44

Ik haal hem nog eens weer naar boven hoor. Hoe gaat het inmiddels bij jullie? Mijn klachten zijn, met name in mijn linkervoet toegenomen. Ik merk ook dat hij steeds schever groeit. Ik ben vandaag weer bij de orthopeed geweest en opnieuw foto laten maken:

Afbeelding

Niet zo best, de teen staat op 20°, waar 9° normaal is. Ernstige hallux valgus is de conclusie. Mijn opties zijn een operatie, maar dat wordt dan een fixe waarbij ze meerdere dingen moeten doen o.a. 2 gewrichten vastzetten. Steunzolen heb ik al maar aangezien ik bijna geen schoenen meer kan dragen kreeg ik nu semi-orthopedische schoenen aangeraden (met een bredere voorkant).

Ik wil zelf eerst nog iets proberen met siliconen. Je hebt van die dingetjes die je tussen je tenen kan doen en die dan je grote teen rechter buigt.

Ik zie de operatie als laatste redmiddel en ik wil het eigenlijk niet. Volledige revalidatie kan een jaar duren.