Hulp bij emotie eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Hulp bij emotie eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 21:01

Dankjewel enamorada

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:16

Memories schreef:
Hier een rasechte emotie eter (...) ik heb een combinatie van heel veel zelfhulp en een stukje therapie gehad en dat heeft dus ondertussen wereldwonderen verricht. Ik had niet van mezelf gedacht dat het ooit nog zou lukken. Therapie gewoon bij de psych, via de HA. Anders dan Janneke2 haar ervaring was EMDR echt 100% waardeloos voor mij. Andere cognitieve therapie bracht wel uitkomst. Maar dat is een kwestie van uitproberen wat bij je past :j

Goed dat er wereldwonderen zijn gebeurd...!
Maar waardeloos dat emdr 'niet werkte'. Mijn eerste emdr mevrouw was een ramp. De hele structuur (...zoals het staat op de pagina van Wikipedia...) van emdr lapte zij aan haar laars. Nu ja, ze deed nog wel iets met de 5 beginvragen, daarna deden we 'links rechts links', maar in de verste verte geen "inktvis", dus je associeert tijdens het 'links rechts links' en daar bracht ze nul ordening in aan.
En ooit hoorde ik van een kennis dat ze bij een idioot over de vloer kwam die stelde 'vandaag leg ik je de methode uit, de 2e keer beginnen we met jouw rotste herinnering'. (...terwijl voor iedere therapie geldt: je hebt een stevige vertrouwensband met de peut nodig. Soms is dat er in vijf minuten,maar het kan ook 10 zittingen duren. Tot die tijd geen 'links rechts links' werk!)
Zoals de verzuchting luidt: 'emdr is geen reden om als psycholoog je vaardigheden overboord te kieperen'.

En wat ik er heerlijk aan vond: het doel is niet dat je leert 'hoe te handelen zodat je je emoties onder controle krijgt' (="dat is werk!!" - nuttig werk maar soms ook zwaar en je moet het dag in dag uit blijven doen)
je werkt in de emotionele hersenen zelf, de herinnering wordt 'neutraal' ipv heftig beladen.

Enne: efkes stampvoeten als je boos bent kan voldoende zijn!
Het hoeft niet altijd een half uur oid te zijn, even de emotie er uit kan helpen.

En idd: vreselijk irritant als jij altijd wel begrip moet hebben voor waarom iemand jou verdriet doet of welke emotie dan ook - maar jouw verdriet wordt maar meteen weggepraat. "Alsof jouw gevoel minder belangrijk is 'dan dat je het begrijpt'". (Bleeegh!!!)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:11

Heb je ooit al van intuitive eating gehoord? Dit boek legt een beetje de basis uit: https://www.amazon.com/Intuitive-Eating ... 0312321236
Klinkt allemaal heel zweverig en te goed om waar te zijn, maar intuitive eating draait net om het zoeken naar vrede met eten, zodat je inderdaad het niet als iets emotioneels gaat gebruiken.

Ik had zelf ook veel last van emotioneel eten en een laag zelfbeeld, en heb er nu 2-3 maanden aan gewerkt met een coach. Zij heeft me allerlei manieren aangeleerd om om te gaan met momenten waarin je alleen maar uit emotie wil eten. Het is dus geen diëtiste, maar iemand die meer therapeute/psychologe is en gaat zoeken naar de reden waarom je emotioneel eet, die kijkt naar je zelfbeeld en je hele leven ipv alleen maar je eetgewoontes.

De vrouw met wie ik werk is Amerikaans dus wij hebben onze sessies via Skype. Hier in het land kon ik maar erg moeilijk iemand vinden wiens methode me aansprak. Maar ik kan je zo iemand die naar je hele leven en niet alleen het eten kijkt alleen maar aanraden. Het heeft mijn leven sinds 2 maanden echt helemaal omgegooid :)

Dit is overigens de persoon met wie ik werk: http://www.randemoss.com/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:24

fleurtjeuh schreef:
Blue_Monday schreef:
Schakel je emoties uit :D

Weet jij waar mijn knopje zit? :)

Bij mezelf wel maar of dat nu een betere coping-strategie is betwijfel ik. :=

Kan je niet bv een boksbal ophangen en daarmee een "training" doen ipv eten? :)
Is goed voor je conditie, je hoeft er het huis niet voor uit (dus ook als het je overvalt heb je een uitlaatklep vlakbij.)...
Dus als je jezelf betrapt dat je wil gaan eten uit emotie, ga je naar je bokszak. :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 18:31

Yasmine: nee daar heb ik nog niet van gehoord. Ik ga er eens ober lezen.

Ayasha: helaas geen mogelijkheid om een boksbal op te hangen.. helaas..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:34

Ik heb net de neiging om chocola te gaan halen onderdrukt.
Had en heb nog steeds zin in chocola, maar dacht aan dit topic en dat ik juist van dat snaaien af wou, dus niet meer naar de supermarkt geweest. *\o/*

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 19:50

*\o/* Goed bezig Renske!!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 19:30

Hier gaat het de afgelopen 2 dagen ook goed. Als ik wou eten door een emotie, heb ik opgeschreven waarom ik wou eten (waarom was ik boos) en wat ik wou eten. Daarna het briefje verscheurd, even wat actiefs doen en daarna lekker iets ontspannends gaan doen. Dat hielp aardig!
Het is nu niet zo dat ik het er niet meer met mijn coach over ga hebben, misschien heeft zij ook nog tips.
Maar het voelde goed dat het een aantal keer gelukt is om niet te gaan eten! (Keertje of 6 :D)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:21

Wauw...!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Vroegah, toen oma nog jong was, zeiden we:
"Vrouwen, eet je problemen niet op!"

Je bent boos - prima om te weten, verscheuren, stampvoeten of hoe het maar uitkomt.
...en ik kwam ooit de kreet tegen "woede is de kracht tot verandering", dus wellicht 'moet' je iets veranderen voor jezelf.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 11:49

Hoe gaat het met de andere mensen hier?
Het ging hier goed, helaas de afgelopen week weer heel slecht.
Baal er zo van, het werkt het afvallen zo tegen! Bah!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:55

Hier gaat het ook slecht.
Sinds een week weg bij mijn ex, heel mijn leven op zijn kop dus moet echt mijn draai weer gaan vinden.
Maar nu voel ik me vooral nog kl*te.
Probeer de knop om te zetten maar dat is niet zo makkelijk helaas. -O-

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 12:19

Ohw Renske, dat is ook echt niet fijn!
Sterkte er mee!

Ik moet echt wat gewicht kwijt. Ben de laatste tijd behoorlijk aan gekomen. Ik zit er over te denken om weer koolhydraatbeperkt te gaan eten. Maar vind dat best moeilijk, heb het al 2 keer gedaan en daar voelde ik mij echt goed bij. Maar het volhouden..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:24

Ook ik ben een emotie-eter, bij mij is het echter een deel van mijn eetstoornis.
Ik heb een tijdje een therapiegroep gevolgd voor mensen met een eetstoornis en eetbuien, waar ik veel handvatten uit heb kunnen halen.
Wat voor mij goed werkt is analyseren:
ik voel me *vulmaarin*
waarom voel ik me zo?
omdat *oorzaak*
Dit is natuurlijk ff heel kort omschreven, maar vaak door de oorzaak te achterhalen en voor jezelf te erkennen dat dat gevoel er is en het er mag zijn haal je al wat druk van de ketel.

Verder haalde ik tot voor kort geen voorraad in huis, zodat de verleiding minder was en als ik dan toch ging halen sprak ik een budget en hoeveelheid af, bijv 2 producten voor max €3,- en dat maximaal 3x per week.
En tot het moment dat je betaald kun je nog terug, dus je hebt heel veel momenten om jezelf af te vragen 'hé, waar ben ik nu mee bezig? Wil ik dit wel?'.
Verder niet een zak chips oid opentrekken en op de bank voor de tv hersenloos wegkauwen want dan is hij leeg voor je het door hebt, maar doe het in een soepkom oid en ga er heel bewust voor zitten, eet chipje voor chipje.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:33

Ik heb de antwoorden ff snel doorgelezen, maar ik heb misschien een tip die ook wel goed kan helpen (bij mij helpt het in ieder geval wel) Bij mij was het dan nog niet echt een kwestie van dat ik slecht in mijn vel zat oid, maar ik moest gewoon eten om het eten. Terwijl ik niet echt trek had..

Wat je kunt proberen als je weer een aanval krijgt, drink een groot glas water. Vaak heb je daarna het gevoel dat je vol zit en heb je minder snel de neiging om te eten. Heb je dan nog steeds trek/honger? bekijk dan waar het vandaan komt. echt vanuit je buik (buikhonger) of alleen vanuit je hoofd (hoofdhonger). Als het buikhonger is, kun je wat gaan eten. is het hoofdhonger, drink dan nog 1 glas water, dan heb je waarschijnlijk wel het gevoel hebben dat je vol zit. Wees wel eerlijk tegen jezelf of het buikhonger of hoofdhonger is.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:38

Ik herken je heel goed ik ben ook een emotie eter . Ik loop nu bij het ziekehuis om een aantal redenen ook met t afvallen en daarbij is ook een psycholoog en begeleid sporten moet zeggen dat het heel goed helpt en ook goede begeleiding ivm emotie eten .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:31

Renske_W schreef:
Hier gaat het ook slecht.
Sinds een week weg bij mijn ex, heel mijn leven op zijn kop dus moet echt mijn draai weer gaan vinden.
Maar nu voel ik me vooral nog kl*te.
Probeer de knop om te zetten maar dat is niet zo makkelijk helaas. -O-

Hoi Renske,
nou, dat is niet niks hoor: relatie uit, man weg. :(:)
Logisch dat jouw leven op haar kop staat.
En dat is geen kwestie van een knop omdraaien (lijkt me eerder ontkenning) doorgaans is dat een stevig proces.
Uiteraard: eet in dit proces van je eigen leven her-vinden niet je emoties op...!
Hopelijk heb je wel steun van vriendinnen en zijn er manieren waarop jij je emoties kunt uiten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-11-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:41

Ik lees heel veel afleidingsmanoeuvres en manieren om het emotioneel eten te onderdrukken. Maar wat ik mis is het aanpakken van het onderliggende, eigenlijke probleem.

Waarom eet je emotioneel? Komt dit voor uit een onzekerheid, uit een gebeurtenis, uit een relatie met een naaste die niet goed zit? Emotioneel eten is niet het hoofdprobleem maar een symptoom dat er ergens anders iets niet goed zit. Het is je lichaam die je duidelijk wil maken dat er een deel van jou is waar je niet goed naar luistert. Misschien onderdruk je je emoties en moet je een manier zoeken om ze te uiten. Misschien zijn er frustraties op je werk die je moet aanpakken. Maar zolang die onderliggende oorzaak van emotioneel eten niet is aangepakt, kan je het emotioneel eten blijven onderdrukken maar het zal nooit weggaan.

Mijn emotioneel eten kwam bijvoorbeeld voort uit een heel slecht body image. Pas toen ik dat ben gaan aanpakken met een therapeut/coach, heb ik ook iets kunnen doen aan mijn emotioneel eten. Maar als ik dat was blijven negeren, was ik ook gewoon emotioneel blijven eten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 16:52

Yasmine: ik stuur je morgen even een pb. Moet zo naar het werk, dus nu niet veel tijd.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:16

Yasmine schreef:
Ik lees heel veel afleidingsmanoeuvres en manieren om het emotioneel eten te onderdrukken. Maar wat ik mis is het aanpakken van het onderliggende, eigenlijke probleem.

Waarom eet je emotioneel? Komt dit voor uit een onzekerheid, uit een gebeurtenis, uit een relatie met een naaste die niet goed zit? Emotioneel eten is niet het hoofdprobleem maar een symptoom dat er ergens anders iets niet goed zit. Het is je lichaam die je duidelijk wil maken dat er een deel van jou is waar je niet goed naar luistert. Misschien onderdruk je je emoties en moet je een manier zoeken om ze te uiten. Misschien zijn er frustraties op je werk die je moet aanpakken. Maar zolang die onderliggende oorzaak van emotioneel eten niet is aangepakt, kan je het emotioneel eten blijven onderdrukken maar het zal nooit weggaan.

Mijn emotioneel eten kwam bijvoorbeeld voort uit een heel slecht body image. Pas toen ik dat ben gaan aanpakken met een therapeut/coach, heb ik ook iets kunnen
doen aan mijn emotioneel eten. Maar als ik dat was blijven negeren, was ik ook gewoon emotioneel blijven eten.

'Vroeger', toen ik nog een klein jong meisje was, kreeg ik altijd iets lekkers als troost. Had ik me pijn gedaan, kusje erop, en iets lekkers als een koekje of zo erachteraan. Ook als ik boos was, of iemand had mij 'iets aangedaan' , dan mocht ik na het huilen iets lekkers pakken. Bij mij zit het er dus ingebakken, en dat is verhipte moeilijk om eraf te komen. Het zit in mijn systeem. Gelukkig kan ik het nu 8 van de 10 keer ombuigen in NIET in lekkers te snoepen. Maar het blijft nadenken waarom ik wil snaaien...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:38

Is het echt door emotie of kunnen jullie je niet beheersen? (aan de ,,emotie,, eters)

Ten eerste zorg dat je al dat wat je eet niet in huis haalt. Kun je het ook niet pakken. Zal ff afkicken zijn maar werkt wel en het went. Er is geen verleiding meer.
Neem bijv een dag in het weekend dat je jezelf eens lekker verwend.
Probeer verder een uitlaatklep te zoeken in hobby of sport

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:52

Bij mij is het vnl emotie, daarnaast kan het ook gewoon druk hoofd of verveling oid zijn.
Ik heb dus zelden wat op voorraad in huis aan lekkers, kort geleden wel begonnen met een rol biscuitjes en uitdeelzakjes lekkers in huis te hebben en de uitdeelzakjes is nog lastig maar een rol biscuitjes gaat behoorlijk goed, hoef die maar 1x per 4-8 weken opnieuw bij te kopen.
Wat ook lastig is is dat ik 3 supermarkten op struikelafstand heb die 7 dagen per week geopend zijn, dus als ik een eetbui heb is het soms erg lastig om niet gewoon naar de winkel te lopen.
De ene keer geef ik er dan aan toe, maar wel met beperkingen (2 producten, geen megaverpakkingen/uitdeelzakjes, max €3,-) en de andere keer stel ik het uit tot de winkels dicht zijn, dan gaat er ahw een knop om van 'winkels zijn dicht dus het kan niet meer'.
Verder mag ik 1-2x per week wat lekkers meenemen met de boodschappen, ook hiervoor geldt max 2 producten en max €3,-.

Ik kom van eetbuien van ruim €20,- per keer en meerdere keren per week, dus wat dat betreft is er een hoop winst geboekt maar het zal voor mij altijd moeilijk blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:35

soesie schreef:
'Vroeger', toen ik nog een klein jong meisje was, kreeg ik altijd iets lekkers als troost. Had ik me pijn gedaan, kusje erop, en iets lekkers als een koekje of zo erachteraan. Ook als ik boos was, of iemand had mij 'iets aangedaan' , dan mocht ik na het huilen iets lekkers pakken. Bij mij zit het er dus ingebakken, en dat is verhipte moeilijk om eraf te komen. Het zit in mijn systeem. Gelukkig kan ik het nu 8 van de 10 keer ombuigen in NIET in lekkers te snoepen. Maar het blijft nadenken waarom ik wil snaaien...

Vwb afleuningsmanouevres: er is ook een fysieke reden waarom ouders vaak zo hun kindeen sussen met snoep en suiker: onder stress schakelt je lichaam over 'uit' vetverbranding (dat gaat langzaam maar zeer efficiënt) naar het verbranden van suikers.
Iets zoets eten kan snel kalmeren.

Maar als dat idd het enige was, wat je ouders deden bij emoties dan is dat niet fraai...

En denk niet te veel na over waarom je wilt snaaien:"laat gewoon je gevoel komen".
De aanhalingstekens staan er, omdat ik drommels goed besef dat dat nu krek hartstikke moeilijk is ipv iets wat je gewoon zo maar efkes doet...
(En de ervaring leert dat de eerste emoties en gevoelens doorgaans niet "mooi en makkelijk" zijn. Daar kun je beleid op maken, dat het toch veilig kan en mag komen.)
Maar het is de moeite waard...!!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:50

Ik schop het topic weer even omhoog.
Hier ben ik de knop weer aan het omzetten en mezelf een schop onder mijn kont aan het even dat ik vanaf nu echt gezonder ga leven.
Ik weet alleen van mijzelf dat dit waarschijnlijk een paar dagen goed gaat en daarna stort ik weer in.
Maar dit keer wil proberen om geen excuses te maken om flink te snaaien.

Had al zitten denken om bijvoorbeeld kauwgom te halen, dat als ik iets wil dat ik dan een kauwgom pak ipv iets te snaaien.
Geen idee of het gaat helpen, maar het proberen waard dacht ik zo. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:11

Gezond eten is op zichzelf alleen maar goed...!
Maar laat het vooral ook lekker zijn en vraag jezelf ook echt af waar precies je behoefte aan hebt.

In mijn poging niet te veel chocolade te eten heb ik de afgelopen dagen wel een liter van dit goedje achterover geslagen:
- bodempje yoghurt
- kaneelpoeder
- kop verder half vullen met warm water
- de andere helft sinaasappelsap.
Eventueel aanlengen met rode kersen, of cacaopoeder, of oregano of komijnpoeder, een druppeltje essentiële olie van citroen - of waar jij maar zin in hebt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 01:10

Renske_W: wat goed dat je op dit moment zo voor de feestdagen toch de draad weer wil oppakken! Als je even je frustratie kwijt wil, of gewoon behoefte hebt aan een luisterend oor, mag je altijd pb-en!.

Hier gaat het redelijk goed. Heb nog wel mijn slechte moment hoor en wát ik eet of drink is echt niet altijd gezond. Maar het merendeel is geen emotie-eet-moment meer. Ik eet op vaste tijden en als ik daarbuiten wat wil eten moet ik het wel heel goed kunnen verantwoorden tegen over mezelf.
Alleen voor verveling en momenten dat ik niets te doen heb moet ik heel goed opletten. Deze maand weer wat stress, en dat is ook een enorme valkuil voor mij!