Huisarts schrijft wel erg vlot opiaat voor, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:14

Oxycodon valt best wel mee, ligt een beetje aan de dosering die je krijgt,maar de 5 mg tabletjes zijn prima te doen.
Heb ze ook wel gehad voor dezelfe schouderklachten.
Maar persoonlijk heb ik liever naproxen,werkt bij mij net beter .
Is toch best wel persoonsafhankelijk hoe pijnstilling werkt

en verslavend??
Alle pijnstillers zijn verslavend ;)

Overigens wilde mijn huisarts me toen ik daar kwam en vertelde dat ik ook wat slecht sliep door schouderpijn me meteen amytriptiline voorschrijven.
Gaat ook net zo makkelijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:32

speedfiets_2 schreef:
Ikzelf heb oxycodon een tijdje gebruikt. Maar man wat een troep. Kreeg vrij snel ontwenningsverschijnselen. Ook vrij snel misselijk van die troep en kon dagen lang niet naar het toilet.

Verstopping komt vaak voor, een goede arts zal ook een poeder voorschrijven zodat je wel normaal naar het toilet kunt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:24

Quir schreef:
Oxycodon (oxycontin is niet een ander merk dan oxycodon, het is gewoon oxycodon met een vertraagde afgifte) heeft vaak aanzienlijk minder bijwerkingen dan tramadol. En iets sterkers dan 600mg ibuprofen kom je al snel aan een opiaat, zoals tramadol of oxycodon.

Beide zijn verslavend, beide mag je twee weken niet auto rijden (overigens is het niet zo dat je na 1 tablet twee weken niet maag auto rijden, maar de eerste twee weken van dagelijks gebruik).

Ik vind het zelf een veel prettiger pijnstillers dan tramadol...

Oxycodon is trouwens een sterkere pijnstiller dan morfine. 5 mg oxycodon is gelijk aan 10 mg morfine.

Ik sluit me bij deze reactie aan.
In mijn opleiding is me zelfs geleerd om bij voorkeur geen tramadol voor te schrijven, maar direct voor oxycodon oid te kiezen. De bijwerkingen zijn (gemiddeld genomen) hetzelfde en de werking is minder sterk. Daarnaast geldt in het zekenhuis ook nog dat als tramadol niet voldoende werkt je receptor al bezet is en hierdoor morfine de eerste uren minder goed werkzaam is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:30

gomir schreef:
Quir schreef:
Oxycodon (oxycontin is niet een ander merk dan oxycodon, het is gewoon oxycodon met een vertraagde afgifte) heeft vaak aanzienlijk minder bijwerkingen dan tramadol. En iets sterkers dan 600mg ibuprofen kom je al snel aan een opiaat, zoals tramadol of oxycodon.

Beide zijn verslavend, beide mag je twee weken niet auto rijden (overigens is het niet zo dat je na 1 tablet twee weken niet maag auto rijden, maar de eerste twee weken van dagelijks gebruik).

Oxycodon is trouwens een sterkere pijnstiller dan morfine. 5 mg oxycodon is gelijk aan 10 mg morfine.

Ik sluit me bij deze reactie aan.
In mijn opleiding is me zelfs geleerd om bij voorkeur geen tramadol voor te schrijven, maar direct voor oxycodon oid te kiezen. De bijwerkingen zijn (gemiddeld genomen) hetzelfde en de werking is minder sterk. Daarnaast geldt in het zekenhuis ook nog dat als tramadol niet voldoende werkt je receptor al bezet is en hierdoor morfine de eerste uren minder goed werkzaam is.

Ook ik heb dit zo geleerd en op deze wijze werken ook veel huisartsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:32

ellepel schreef:
en verslavend??
Alle pijnstillers zijn verslavend ;)

Alleen pijnstillers die op het centraalzenuwstelsel werken.
Aspirine, paracetamol en ibruprofen en dergelijke zijn niet verslavend.

Kunnen ieder voor zich wel bijwerkingen hebben die ook niet altijd al te prettig zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:32

Hier krijg ik ook makkelijk medicijnen mee. Tramadol, daarna oxycoton en nu palexia (morfine) aangezien die anderen niets deden. Maar ik ben absoluut niet verslavingsgevoelig (slik het nu ruim 8 maanden en kan prima morgen stoppen) en de dokter weet dat ik niet kleinzerig ben.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:37

Quir schreef:

Dit dus. De wen periode van oxy was heftig maar de enige bijwerking die ik nu heb is verstopping en soms hoofdpijn tijdens het uitwerken, ik gebruik het niet fulltime, alleen bepaalde periode zoals nu in oktober en een enkele keer snachts, ik slik denk ik 20 pillen totaal over het hele jaar, ik heb ook geen afkick verschijnselen oid.

Van tramadol kreeg ik echt hele vervelende bijwerkingen, oxycodon klinkt dus heel heftig maar onder aan de streep ben je met minder bijwerkingen beter af, in mijn geval althans.

Mijn dokter schrijft niet snel voor maar hij wist dat er geen andere optie meer was.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:55

Karuna, ik denken dat je huisarts je gewoon serieus neemt. Een herhaling van de tramadol had je nl. ook via de assistente kunnen regelen maar in plaats daarvan heb je een afspraak gemaakt. Je zegt zelf dat de tramadol niet alle pijn wegneemt waaruit de HA heeft begrepen dat je iets krachtigers nodig hebt.

Een verslaving opbouwen, zoals in de uitzending van Spuiten en Slikken, blijft eigen verantwoordelijkheid. Beide geïnterviewden hebben zonder medeweten van de artsen zelf de dosis verder opgevoerd. Daar ben je zelf bij.

Qua pijnstillers zijn er ook niet meer smaken. Binnen de patiëntencategorie waar ik mee werk zijn NSAID's zo ongeveer verboden, dus als paracetamol en tramadol niet werken dan blijven de opiaten over. Dat wordt dan meestal oxycodon of een fenanylpleister.

Als jij een opiaat een brug te ver vindt maar wel pijn hebt zou je ook kunnen proberen om je NSAID met paracetamol te combineren of de tramadol met paracetamol te combineren. Ondanks dat mensen zeggen dat paracetamol weinig doet is het wel een goede basis met relatief weinig bijwerkingen en kan het de werking van andere pijnstillers verhogen. Het proberen waard toch?

_Nero

Re: Huisarts schrijft wel erg vlot opiaat voor, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:13

Ik heb het filmpje wat hier eerder genoemd werd net bekeken.
Zelf gebruik ik nu al zo'n 2 jaar oxycodon (en diclofenac), een hogere dosering als ik de andere reacties zo lees, en verbaas me er bij de huisarts ook wel over dat ik de medicijnen vaker op kan halen dan 1x per maand wat is voorgeschreven (ik krijg 1x per maand 2 doosjes waar ik een maand mee kan)

Andere pijnstillers heb ik ook geprobeerd maar had geen effect.
Ik ervaar dat het lastig blijft om een pijnstiller te vinden zonder veel bijwerkingen en die de pijn ook een beetje verlicht. Pijnvrij ben ik nooit en hoeft van mij ook niet, als het maar dragelijk is.
Ik hou het topic iig in de gaten.

Beterschap en sterkte Karuna!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:30

superlotje schreef:
Karuna, ik denken dat je huisarts je gewoon serieus neemt. Een herhaling van de tramadol had je nl. ook via de assistente kunnen regelen maar in plaats daarvan heb je een afspraak gemaakt. Je zegt zelf dat de tramadol niet alle pijn wegneemt waaruit de HA heeft begrepen dat je iets krachtigers nodig hebt.

Een verslaving opbouwen, zoals in de uitzending van Spuiten en Slikken, blijft eigen verantwoordelijkheid. Beide geïnterviewden hebben zonder medeweten van de artsen zelf de dosis verder opgevoerd. Daar ben je zelf bij.

Qua pijnstillers zijn er ook niet meer smaken. Binnen de patiëntencategorie waar ik mee werk zijn NSAID's zo ongeveer verboden, dus als paracetamol en tramadol niet werken dan blijven de opiaten over. Dat wordt dan meestal oxycodon of een fenanylpleister.

Als jij een opiaat een brug te ver vindt maar wel pijn hebt zou je ook kunnen proberen om je NSAID met paracetamol te combineren of de tramadol met paracetamol te combineren. Ondanks dat mensen zeggen dat paracetamol weinig doet is het wel een goede basis met relatief weinig bijwerkingen en kan het de werking van andere pijnstillers verhogen. Het proberen waard toch?

Klopt niet wat je zegt. Mijn tramadol was bijna op (had er nog twee capsules) en heb om herhaling daarvan gevraagd zodat ik af en toe iets meer kon nemen dan de niet voldoende werkende brufen. Afspraak is telefonisch consult geweest. Maar ipv tramadol te herhalen waar ik om gevraagd had kreeg ik dus die opiaat waar ik niet om gevraagd had. Vandaar mijn verbazing dus,

Paracetamol moet ik vanaf blijven. Los dat het niet werkt ik word er uitermate beroerd van. Misselijk, knallende hoofdpijn enz.

Maar inmiddels een kleine week verder. Tramadol op voorraad maar niet heel erg nodig meer. De twee keer s avonds tramadol nemen in combinatie met iets meer brufen heeft gedaan wat het moest doen. Pijn is wat afgezakt gelukkig en nu lijkt brufen voldoende. :j overigens ook overleg gehad met othopeed erover, ook die vind tramadol een betere keuze als pijnstilling. Nu kwestie van volhouden, bewegen maar niet belasten en als alles goed is zou met uiterlijk maand of drie de boel weer aardig pijnvrij en opgelost moeten zijn. Deze pijn is nu teken van bezig met genezen. *\o/*
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-10-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:33

Dat telefonische haalde ik niet uit je post, aangezien je het over aangeklopt had.

Heb je de paracetamolcombinaties al eens een kans gegeven?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:38

Ben uiteindelijk ook twee keer nog langs gegaan maar geen afspraak gemaakt maar ha gevangen tussen twee patienten door na overleg met assistente. Daar nog keer overleg gehad erover. En toen tramadol gekregen omdat ik daar ook om gevraagd had ook. En ze idd het ook geen slimme keuze vond ivm alleen wonen enz

Paracetamol ja langer geleden, mag hem niet meer gebruiken. Keer in infuusvorm in zkh gehad daar zo beroerd van geworden dat ik die niet meer zonder toezicht mag hebben en bij voorkeur helemaal niet meer gebruik.

Had wat aanvulling neergezet trouwens in post erboven

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:59

Fijn dat er hoop is op verbetering!

Dank voor je verduidelijking. Paracetamol per infuus heeft ook veel meer bijwerkingen helaas...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:59

Tramadol is ook een opiaat he...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:02

Nope. Dat is opioïde net als codeïne, geen opiaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:14

Oxycodon is dat ook

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:41

Captain schreef:
Hier krijg ik ook makkelijk medicijnen mee. Tramadol, daarna oxycoton en nu palexia (morfine) aangezien die anderen niets deden. Maar ik ben absoluut niet verslavingsgevoelig (slik het nu ruim 8 maanden en kan prima morgen stoppen) en de dokter weet dat ik niet kleinzerig ben.

Hoop van harte dat je geen ontwennnigsverschijnselen krijgt. Al een keer serieus gestopt een aantal dagen?
Mijn ervaring met tramadol 2x p/d 50 mg paar maanden lang was hoofdpijn hoofdpijn en nog eens hoofdpijn, zo'n 1,5 week lang na gestopt te zijn met de tramadol. Afkickverschijnsel dus.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:56

Ik gebruikte eerder Diazepam, maar daar werd ik wat naar van. Toen 2 keer daags Brufen 800 icm 4x daags paracetamol 500 mg maar dit doet helaas te weinig.
Nu gebruik ik sinds een tijdje ook oxycontin, 2 keer daags 20 mg. Een periode van 3 weken, daarna weer 2 a 3 weken terug op de Brufen 800. Kijken hoe dat gaat. Tot nu toe vind ik het wel prettig, het werkt goed en ik raak er niet al te suf van. Merk wel dat ik sneller moe ben dan normaal, maar ik kan wel gewoon mijn werk doen (40 uur per week op kantoor waar nauwkeurigheid van groot belang is). Ik zou er dus niet al te veel van schrikken om het te gebruiken, het werkt niet bij iedereen hetzelfde. :)

Mijn huisarts heeft de oxycontin naar mijn mening niet te vlot voorgeschreven. Ik heb al 15 jaar ernstige rugklachten en helaas geen diagnose. Als het een niet meer werkt, moet je naar het volgende. :) Vind het wel vreemd dat jouw huisarts niet goed heeft uitgelegd wat je precies krijgt..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:59

Welke ha heb je? Mijn moeder kreeg na haar knieoperatie ook oxycodon lang en kortwerkend mee. Maar niet een paar, daar kon ze wel 3 jaar mee vooruit := uiteindelijk ook 6!! Dozen overgehouden, die je mer foute bedoelinggen dus zo kan verkopen. Op het werk bij ons word er zo panisch over gedaan, altijd met 2 man pakken dubbel aftekenen nooit meer dan 4 stuks op voorraad etc, terwijl er thuis zo makkelijk mee omgegaan word

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:06

superlotje schreef:

Als je iets roept, zorg dan ook dat het juist is...

De term opiaten refereert oorspronkelijk aan natuurlijk verkregen opiumderivaten, terwijl de term opioïden refereert aan (semi)synthetische verbindingen met farmacologische effecten gelijkend op opium. De farmaceutische technologie is echter dermate veranderd dat heden ten dage elk opiaat synthetisch kan worden verkregen, zodat onderscheid tussen beide termen niet meer van toepassing is.

Codeïne is dus zelfs officieel gezien een opiaat (natuurlijk).

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:24

Quir schreef:
superlotje schreef:

De term opiaten refereert oorspronkelijk aan natuurlijk verkregen opiumderivaten, terwijl de term opioïden refereert aan (semi)synthetische verbindingen met farmacologische effecten gelijkend op opium. De farmaceutische technologie is echter dermate veranderd dat heden ten dage elk opiaat synthetisch kan worden verkregen, zodat onderscheid tussen beide termen niet meer van toepassing is.

Bedankt voor je vriendelijke uitleg.

Ik zal mezelf herstellen:
Zowel tramadol als codeïne vallen niet onder de opiumwet Polly. Maar zijn dus wel een opiaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:58

CharleyT schreef:
Captain schreef:

Hoop van harte dat je geen ontwennnigsverschijnselen krijgt. Al een keer serieus gestopt een aantal dagen?
Mijn ervaring met tramadol 2x p/d 50 mg paar maanden lang was hoofdpijn hoofdpijn en nog eens hoofdpijn, zo'n 1,5 week lang na gestopt te zijn met de tramadol. Afkickverschijnsel dus.

Ja na mijn operatie heb ik een paar weken niets geslikt. Moest eigenlijk afbouwen maar weet inmiddels dat ik er niet gevoelig voor ben (GELUKKIG!) en ben dus in 1x gestopt en geen problemen. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:01

superlotje schreef:

Het verschil tussen een opiaat en een opioid is dat het een uit de opium-plant komt en het andere uit een fabriek (dus synthetisch). En aangezien ook morfine alleen kunstmatig gefabriceerd wordt worden de termen opioid en opiaat tegenwoordig naast elkaar gebruikt voor de zelfde middelen.
Tramadol valt ook gewoon onder de opiaten (of opioiden als je het zo wilt noemen). Bijwerkingenspectrum verschilt per persoon, maar oxycodon is zeker niet een slechtere keus als je alleen woont dan tramadol.

Paracetamol in het infuus is naar spul, als ik dat op de IC geef zie ik soms de bloeddruk wel 30/40 mmHg dalen in een paar seconden tijd. Kunnen mensen ook echt heel beroerd van worden. Tabletten valt vaak heel erg mee, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die ze niet goed verdragen.

Edit/ Ik zie dat ik weer eens hetzelfde zeg als Quir :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:24

superlotje schreef:
Ik zal mezelf herstellen:
Zowel tramadol als codeïne vallen niet onder de opiumwet Polly. Maar zijn dus wel een opiaat.

Ik mis even de context tussen de opiumwet en dit topic..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:43

Quir schreef:
superlotje schreef:

Klopt als een bus...

Kortom... zo gek is het voorschrift niet, kloppende lage hoeveelheden en zeker niet véél erger dan tramadol (imo juist niet).
En bij juist gebruik een prima middel. Niet gevaarlijker of enger voor het gemiddelde mens als een ander medicament. NSAID's grijpen mensen veel makkelijker naar omdat die niet zo'n blijkbaar beladen "junkie" naam hebben... maar die geven bijvoorbeeld al veel sneller lichamelijke bijwerkingen.