Milde vorm narcisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:23

Janneke2 schreef:
Goof schreef:
Janneke wat jij beschrijft is een persoon die in zijn werk kennelijk keihard en zakelijk kan zijn. Afhankelijk van wat je doet kan dat een goede eigenachap zijn.
Hoe heeft dat met narcisme te maken?

Nee.

Er zijn mensen die op het werk hard en zakelijk zijn en daarbuiten veel zachter.
Grof gezegd: "dat is hoe het hoort". En het is in grote lijnen een goede eigenschap.

Maar op je werk willens en wetens mensen bedonderen, manipuleren en slinks benadelen - dat wordt een ander verhaal.
(Of die mensen nu klanten zijn, zakenpartners of collega's - maakt op gegeven moment niet uit. Merk op dat ik geen hiërarchische termen heb gebruikt.)

Als je mensen bedonderd en manipuleerd ben je gewoon een enorme banketstaaf, daar hoef je geen narcist voor te zijn. En het zijn van een narcist hoeft ook absoluut niet te betekenen dat je dat doet.

Indestal

Re: Milde vorm narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:25

Resistance, je zult waarschijnlijk een gemengde diagnose hebben en ik vind super dat je met jezelf aan de slag bent gegaan en ik ben ook van mening dat meer mensen “ iets” hebben en dit eens in kaart dient te brengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:28

Indestal schreef:
Resistance, je zult waarschijnlijk een gemengde diagnose hebben en ik vind super dat je met jezelf aan de slag bent gegaan en ik ben ook van mening dat meer mensen “ iets” hebben en dit eens in kaart dient te brengen...

Ik weet heel goed wat mijn eigen diagnose is. :Y) Ik weet ook heel goed hoe [naam] zich bij mijzelf uit, en zal het nooit tegen mensen gebruiken. Ik ken mezelf, en er zijn meer narcisten die zichzelf kennen en heel goed met hun stoornis om kunnen gaan. Het is gewoon jammer dat er bar weinig mensen zijn die bij het woord narcisme gelijk afgaan als een fluitketel en beginnen te roepen dat "die mensen" niet deugen. Je wordt bijna afgeschilderd als een onmenselijk wezen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:31

Mmmm helaas kun je mij niet overtuigen, te lange tijd blootgestaan aan deze 2 mensen....en guess? Zij zijn allebei “ slachtoffer”....
Ik heb het boek ratgevallen, dat was het miment dat ik eindelijk snapte wat er steeds toch misging....maar Resistance, de moeite om het te lezen, is opgesteld door allerlei ervaringen van de partners of kinderen van.....ik denk leerzaam

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:34

Wat valt er bij jou onder een milde vorm?
Een diagnose wordt niet zomaar 123 gesteld.. Daar gaan heel wat psychologische testen, interviews en gedragsobservaties aan vooraf.
Dus als je het zo bekijkt, nee dan bestaat er geen milde vorm. Anders heet het geen stoornis. Natuurlijk kan je hoog scoren op bepaalde punten, maar dat betekent nog niet dat je meteen een persoonlijkheidsstoornis hebt.
Wel wordt er nu gewerkt met de DSM-V (handboek voor de classificatie van psychische stoornissen, Deze nieuwe versie is net uit). Met de DSM-V kijken ze veel meer naar de mate van de scores ipv je hebt het of je hebt het niet (daar was de oudere versie DSM-IV dan weer meer op gefocust). Want uiteraard verschilt de mate van de stoornis ook nog weer per persoon.
Dus als je het op die manier bekijkt, zou je kunnen formuleren dat iemand een milde vorm heeft. Of dit juist is, is een 2e.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:37

Indestal schreef:

Wat de fiets is dit nou weer.. Het zou echt nooit in me op komen om op deze manier te praten over de narcisten die een rol hebben gespeeld in mijn leven. Het zijn nog steeds gewoon mensen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:37

Janneke2 schreef:
Goof schreef:
Janneke wat jij beschrijft is een persoon die in zijn werk kennelijk keihard en zakelijk kan zijn. Afhankelijk van wat je doet kan dat een goede eigenachap zijn.
Hoe heeft dat met narcisme te maken?

Nee.

Er zijn mensen die op het werk hard en zakelijk zijn en daarbuiten veel zachter.
Grof gezegd: "dat is hoe het hoort". En het is in grote lijnen een goede eigenschap.

Maar op je werk willens en wetens mensen bedonderen, manipuleren en slinks benadelen - dat wordt een ander verhaal.
(Of die mensen nu klanten zijn, zakenpartners of collega's - maakt op gegeven moment niet uit. Merk op dat ik geen hiërarchische termen heb gebruikt.)

Ook deze uitleg heeft niets te maken met narcisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:38

Indestal schreef:
Mmmm helaas kun je mij niet overtuigen, te lange tijd blootgestaan aan deze 2 mensen....en guess? Zij zijn allebei “ slachtoffer”....
Ik heb het boek ratgevallen, dat was het miment dat ik eindelijk snapte wat er steeds toch misging....maar Resistance, de moeite om het te lezen, is opgesteld door allerlei ervaringen van de partners of kinderen van.....ik denk leerzaam

Niet vervelend bedoeld, maar bedoel je leerzaam voor mij?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:38

Voor iedereen...sorry

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:43

Die website alleen is al zo belachelijk dat ik niet denk dat dit boek een echt goed inzicht zal geven :') .

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:44

Die site is echt zo...klopt...ik heb met de schrijfster gemaild...dat was wel interessant...het boek zijn verhalen uit de praktijk, daar kan je niks mee veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:46

Indestal schreef:
Voor iedereen...sorry

Ik snap het. :) Ik ga het eens bekijken.

Het punt is, ik ben een heel aardig, mensenlievend iemand. Ik kan ook heel onaardig zijn en daar niets bij voelen. Ik kan me veel beter voelen dan anderen, mijn eigen ego boosten als het ware. Ik kan ongelofelijk de aandacht trekken.

Dat probeer ik dus allemaal niet te doen. Mijn vrienden weten van mijn stoornis, ik heb ze erover verteld en ze gevraagd om het meteen te zeggen wanneer ik ergens mijn stoornis laat zien. Ik merk het soms namelijk zelf niet, ook al wil ik niet zo doen. Door mijn vrienden heb ik als het ware "geleerd" wat wel en niet oke is. Ik merk aan mezelf ook dat het get afgelopen jaar veel veter gaat, ik ben gevoeliger en empathischer geworden.

En ja, die stoornis is er nog steeds. Die kan zich ook nog steeds uiten. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om iemand bewust pijn te doen of anderen te gebruiken.

Daarom is het ook zo pijnlijk om te lezen hoe narcisten vaak afgeschilderd worden zoals op die site; je wordt bijna niet als mens erkend wanneer je [naam] hebt. Zodra je dit aangeeft speel je uiteraard weer voor slachtoffer, en zodra je aardig tegen iemand bent is het nep.

Dat is het jammere, zodra mensen van je weten dat je de stoornis hebt vatten ze alles anders op en wordt overal een reden achter gezocht.

Het dubbele aan de stoornis is dat je alles wat een slechte eigenschap is in goed kan omtoveren voor jezelf. Zo ben ik ergens onbewust "trots" op mijn stoornis. Hartstikke raar. Het is helemaal niet iets om trots op te zijn, dat weet ik hartstikke goed. Maar toch zit er ergens een stemmetje (natuurlijk niet letterlijk, ik ben niet schitzofreen :+ ) wat je, als je niet oppast, gelijk zou kunnen geven. De knop omzetten. En die knop zet ik niet om, ik wil niet onaardig en manipulerend en vervelend zijn. En toch is dat stemmetje er, echter negeer ik het.

[naam] heb je, maar een klootzak zijn, daar kies je voor. En dat geldt áltijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-17 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:50

Die website! :oo jeetje zeg, ik hoop dat dit een grap is...
anders is de auteur zelf geen haar beter dan de beschreven ratten :o
Iets met respect voor je medemens... Ook al zou het het waar zijn, dan kan het nog wel op een respectvolle manier beschreven worden. Daar bereik je uiteindelijk ook veel meer mee dan het op zo'n agressieve manier te schrijven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:57

Resistance:
Oprecht veel respect voor hoe je met jezelf aan de slag bent gegaan, en hoe je er aan werkt om eea leefbaar te maken en houden.

Maar realiseer je ook dat je hiermee echt best bijzonder bent. Narcisme is een oprecht akelige aandoening, met ( zeker onbehandeld) een echt akelige dynamiek, en heel eerlijk gezegd komt het niet heel vaak voor dat mensen dit echt aan willen pakken bij zichzelf.

Jouw post laat zien dat er best veel te bereiken en ontwikkelen is als iemand dat zelf echt wil. Het lastige bij narcisme is vaak alleen dat de omgeving er meer last van heeft dan de persoon, en dat de veranderbereidheid bij de persoon vaak gering is...

Dus dikke complimenten voor jou ( Of........... misschien reden om te twijfelen aan de hardheid van de diagnose bij jou, en is er wel sprake van "trekken van" een narcistische persoonlijkhheidsstoornis... maar geen full blown stoornis ( ongeacht van wat er mogelijk ooit gediagnosticeerd is....?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:09

Punz schreef:
Resistance:
Oprecht veel respect voor hoe je met jezelf aan de slag bent gegaan, en hoe je er aan werkt om eea leefbaar te maken en houden.

Maar realiseer je ook dat je hiermee echt best bijzonder bent. Narcisme is een oprecht akelige aandoening, met ( zeker onbehandeld) een echt akelige dynamiek, en heel eerlijk gezegd komt het niet heel vaak voor dat mensen dit echt aan willen pakken bij zichzelf.

Jouw post laat zien dat er best veel te bereiken en ontwikkelen is als iemand dat zelf echt wil. Het lastige bij narcisme is vaak alleen dat de omgeving er meer last van heeft dan de persoon, en dat de veranderbereidheid bij de persoon vaak gering is...

Dus dikke complimenten voor jou ( Of........... misschien reden om te twijfelen aan de hardheid van de diagnose bij jou, en is er wel sprake van "trekken van" een narcistische persoonlijkhheidsstoornis... maar geen full blown stoornis ( ongeacht van wat er mogelijk ooit gediagnosticeerd is....?)

Lieve reactie! :)

Het "gevaarlijke" aan narcisme is inderdaad dat het voor jezelf niet persé slecht hoeft te zijn, en mensen er dus ook echt trots op kunnen zijn. Dan is het inderdaad moeilijk om er iets aan te doen: "het zit mijzelf toch niet in de weg?"

Dat is ook zo bij mij. Zelf heb ik er geen last van, integendeel. Het zou mij, als ik er "gebruik" van maakte, nog weleens goed uit kunnen komen. Maar ik realiseer me héél goed dat dat absoluut niet eerlijk is tegenover anderen, en dat je anderen niet zo mag behandelen. Ik zou dus een heel akelig persoon kunnen zijn, maar die persoon wil ik niet zijn. Heel gek, maar je kan het een soort van "aanzetten", als het ware. Of dus niet, in mijn geval.

Het is alsnog moeilijk, omdat je er wel enorm door aan jezelf gaat twijfelen. Ik kan heel snel trots worden op dingen die ik doe of die ik bijvoorbeeld maak op mijn studie. Ik kan enorm naar complimenten gaan zitten vissen. Maar ondertussen weet ik wel dat niet alles wat ik maak of doe zo goed is, je wordt dus door jezelf voor de gek gehouden en op den duur weet je niet wat nu wel en niet goed is. Ik moet dus proberen om die "trotse" gevoelens weg te drukken, en gewoon mijn best te doen zoals alle anderen.

En toch ben ik niet de enige narcist die zo is. :) Ik heb onder andere in een praatgroep gezeten met een heleboel anderen met [naam], en die gingen er ook op een soortgelijke manier mee om. Punt is dat je het van deze mensen nauwelijks merkt, terwijl wij weldegelijk met [naam] kampen. Maar omdát je het niet merkt, worden wij niet gezien als [naam]'ers en dus "buiten de boekjes" gelaten. Daarom worden mensen met [naam] zo snel op zo'n slechte manier afgeschildert; een andere [naam]'er kent men niet omdat je het van hen niet of nauwelijks merkt.

Uiteindelijk gaat [naam] ook nooit weg, het is eigenlijk meer een karaktereigenschap dan een stoornis. Maar je leert er mee leven en accepteert je stoornis niet en bent een normaal mens, of je doet dat niet en wordt de typische [naam]'er.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:12

Eerlijk gezegd Resistance, verbaast het mij niet dat jij dit verteld. :)
Ik betwijfel ook of het bij de mensen uit je praatgroep zo "onopvallend" is. Dat het niet problematisch is maakt nog niet dat het niet merkbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:15

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd Resistance, verbaast het mij niet dat jij dit verteld. :)
Ik betwijfel ook of het bij de mensen uit je praatgroep zo "onopvallend" is. Dat het niet problematisch is maakt nog niet dat het niet merkbaar is.

Het is inderdaad merkbaar. :j Dat weet ik, dat weten al mijn vrienden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:29

Het lijkt we wel lastig wanneer je niet kan vertrouwen op je eigen gevoel!
Interessant dat je dit wil delen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:14

Resistance, enorm knap van je!
En 1 van de dingen die ook bij een narcist of iemand met nps hoort, is dat hij of zij er trots op is om het te zijn. Mijn (binnenkort ex-) man kwam ook bijna trots thuis dat hij deze diagnose had gekregen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:34

Resistance schreef:
Indestal schreef:
Een narcist is narcist....op het werk of thuis...hij/zij kiest er niet voor is het gewoon, immers de narcist weet niet beter...helaas is het empatisch vermogen ook minder dan gemiddeld...een narcist kan wel met goede therapie inzicht in zijn afwijkende gedrag krijgen en rationeel in voor hem duidelijke situaties
“Anders” dus meer sociaal geaccepteerd reageren....als ze het tenminste willen, immers zij zien zichzelf als de betere mens...
waarom leg je nie meteen aan iedereen uit waarom jij narcist bent en geen klootzak?

Wat fijn, om afgeschilderd te worden als een klootzak zonder empathisch vermogen. :Y) Jammer dat men zich niet verdiept. Ik wil best een PB'tje schrijven over hoe het écht is om ermee te maken te hebben. :)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:37

Het beste filmpje over narcisme van Martin Appelo. Helder maar ook invoelbaar verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:50

sflj schreef:
waarom leg je nie meteen aan iedereen uit waarom jij narcist bent en geen klootzak?

Beetje een vreemde vraag om te stellen. "Waarom ben jij nu geen klootzak?" Dat kan ook vriendelijker.

Maar het antwoord op je vraag staat al in het topic. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:18

Respect Resistance! Dat je hier zo over verteld. Ik weet goed hoe het is om last te hebben van een stoornis waarbij het wemelt van de meningen en oordelen.

Uiteindelijk geldt voor veel persoonlijkheids stoornissen dat bij mensen die het niet (willen) weten, het knap lastige mensen kunnen zijn om mee om te gaan. Maar bij mensen die het wel weten en er wat aan willen doen, dat die nooit perfect kunnen zijn, maar wel hard hun best moeten doen. Die zelf rationeel moeten leren hoe bepaalde dingen " horen" die voor hen niet vanzelfsprekend zijn.

Hoe waardevol zijn dan begripvolle mensen in je omgeving die dat snappen en respecteren en je daar ook bij willen helpen door je te wijzen op wat er gebeurd! Ik ben blij dat jij ook zulke mensen in je omgeving hebt, ze zijn heel veel waard. Daar weet ik alles van!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:30

Ik geloof niet dat er een milde vorm van narcisme is, je hebt een narcistische persoonlijkheidsstoornis of je hebt het niet. Het verschil zit hem in hoe ermee omgegaan wordt, ben je je ervan bewust ja of nee en hoe ga je daar mee om.

In het slechtste geval ga je aan omgaan met iemand met NPS kapot (zoals mijn mama en oom). Als je weet waar je op moet letten haal je echte narcisten er vrij snel uit. Het duurde ook niet lang voor onze vermoedens dat opa narcist is werden bevestigd door de psych.

Zelf ben ik door erg negatieve ervaringen erg terughoudend tegenover mensen met NPS. Ik laat ze niet toe in mijn privéleven. Oppervlakkige kennissen, prima. Maar meer niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:18

Resistance schreef:
sflj schreef:

Beetje een vreemde vraag om te stellen. "Waarom ben jij nu geen klootzak?" Dat kan ook vriendelijker.

Maar het antwoord op je vraag staat al in het topic. :)

Ik zag het. (Ik wilde m’n bericht weghalen maar er was al gereageerd. ;) )
En jíj gebruikte het woord klootzak hè. ;)