Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:43

amsterdam10 schreef:
Vorig jaar heb ik mijn daglichtlamp voor het eerst gebruikt. Ik heb flink last van herfst/winterdips, maar heb vorig jaar niet zo veel verschil gemerkt.

Wat ik heb begrepen is dat het effect het grootst is als je de lamp gebruikt vanaf het moment dat de dagen korten en de dip nog niet is begonnen. Hoe later je begint in de herfst, hoe minder het effect. Daarom ben ik nu maar vast begonnen en ga ik nog eens proberen of het wat effect heeft.

Interessant om te lezen dat de lamp voor velen zo goed werkt!

Ik vermoed dat het eerder zou kunnen liggen aan de sterkte (in lux) van de lamp die je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:45

Niqui schreef:
Die lampen van Ikea zijn mooi maar lijken me zo op het eerste gezicht geen daglichtlampen, die aan een winterdip kunnen bijdragen. Of vergis ik me?

Ze zijn speciaal ontwikkeld voor Scandinaviërs die last hebben van het donker in de winter, aangezien het daar dan gewoon om 3 uur 's middags alweer donker is. :j

Ik heb ze gezien, en het is net alsof je voor een raam staat waar de zon naar binnen schijnt.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:49

Niqui schreef:
amsterdam10 schreef:
Vorig jaar heb ik mijn daglichtlamp voor het eerst gebruikt. Ik heb flink last van herfst/winterdips, maar heb vorig jaar niet zo veel verschil gemerkt.

Wat ik heb begrepen is dat het effect het grootst is als je de lamp gebruikt vanaf het moment dat de dagen korten en de dip nog niet is begonnen. Hoe later je begint in de herfst, hoe minder het effect. Daarom ben ik nu maar vast begonnen en ga ik nog eens proberen of het wat effect heeft.

Interessant om te lezen dat de lamp voor velen zo goed werkt!

Ik vermoed dat het eerder zou kunnen liggen aan de sterkte (in lux) van de lamp die je gebruikt.

Zou het? ik gebruik deze lamp: https://shopvoorgezondheid.nl/daylight- ... glichtlamp

Ik las op de vorige pagina over die afstanden waarop de lamp goed functioneert. Idd apart dat er wordt gezegd dat zo'n lamp op 23 cm 10.000 lux uitstraalt. Dat is wel een erg korte afstand. Ik zou wel kunnen proberen de lamp vlak naast/voor me te zetten als ik ontbij oid.

Kelly_ann

Re: Ervaringen daglichtlamp (winterdepressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:11

Het gebruik van lichttherapie lampen hoort ook pal voor je te zijn. Bijvoorbeeld aan de keukentafel op zo'n 30 centimeter afstand.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:19

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:24

Ik zit in de herfst/winter iedere ochtend zo'n half uurtje voor mijn Litebook. Volgens mij is die tijdje geleden als beste getest door Consumentenbond. Ik heb hem bij de pc staan,haal even mail binnen, check Facebook en eet mijn yoghurt terwijl de lamp aanstaat. Ik vind het prettig.

Afbeelding
Gewoon aan het bureau.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:40

Ik heb er vorig jaar één geleend/gekregen van mijn schoonvader. Toen eigenlijk te weinig gebruikt, maar bij deze het goede voornemen om hem dit jaar wel een echte kans te geven. :D Zo op het bureau ziet er handig uit, DatBenIkNou. Daar zit ik 's ochtends toch wel snel een uurtje.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 19:06

Toch al super veel goede ervaringen, weet nog niet welke ik ga aanschaffen maar ben zeker dat ik het ga proberen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:06

Ik ben het ook aan het onderzoeken. Er zijn er zo veel en zo veel verschillende prijsklasse. Het blijkt dat ik hem 100% vergoed krijg in mijn aanvullende verzekering. Dus nu nog kijken welke.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:33

Ik heb destijds de Litebook aangeschaft omdat deze als beste getest was. Is wel enkele jaren geleden, doet het nog steeds dus goede kwaliteit.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:49

Ik heb ook een litebook, www.goodlite.nl heeft een heldere uitleg die, na enige research, betrouwbaar overkwam. Je moet minimaal 10.000 lux hebben anders heeft het geen zin of zit je er super lang achter.
Je hoeft er niet in te kijken (is ook vervelend), het licht moet wel in je ogen schijnen.

Vorig jaar gekocht na lang wikken en wegen, heeel blij mee!! Half uurtje smorgens (ik neem m mee naar het aanrecht om eten te maken, wastafel en tijdens het eten, anders red ik het niet haha) en ik merk zeker verschil!

Deze was een keer gebruikt voor een demo dus dat scheelde aanzienlijk in kosten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:53

Ik ben weer begonnen en ik merk veel positief verschil.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:11

Volgens mij heb ik in het vorige topic gereageerd.
Ik heb er in ieder geval een van philips en merkte wel een positief effect. Ga hem ook maar weer uit de kast halen. Ik zit er 's ochtends bij het ontbijt ongeveer 20 minuten voor/naast.

Edit: ik heb deze www.fonq.nl/product/philips-hf3420_01-e ... mp/116450/

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:16

Ik heb hem sinds gisteren gekregen en vandaag voor het eerst naast gezeten. maar jeeetje wat een bak licht. Tis echt wel even wennen. voel me nu beetje dizzy ofzo, maar ze zei gisteren al dat je er echt wel even aan wennen moet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:15

2 jaar geleden voor het eerst lichttherapie gevolgd (sessies van 30 min. over 10 dagen) en ik merkte zeker verbetering! Ze gaven toen wel aan dat de intensiteit van het licht een bepaald aantal lux (minimaal 10.000) moet zijn voordat het echt effect heeft op je winterdip of slaappatroon.
Vorig jaar wilde ik het op eigen kracht doen, maar ik merkte toch dat ik langzaam afgleed en meer klachten ging ervaren naarmate de winter vorderde.

Dit jaar wilde ik het voor zijn en ik heb nu een lichttherapielamp aangeschaft van goodlite. Morgen wordt hij bezorgd. Ben heel benieuwd of dit net zo goed werkt als de lampen die bij de lichttherapie gebruikt worden. Mocht je interesse hebben, kan ik je op de hoogte houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:18

Ik hoop dat het helpt.
Dagen zoals vandaag: vreselijk.

Alleen: 1 december is wat laat als startdatum. Ik begin de eerste bewolkte dag van oktober of hoe het precies uitkomt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:49

2 jaar geleden ben ik ook in december gestart, merkte dat een week (5x 30 min.) te weinig deed, maar dat ik na 2 weken echt wel duidelijk verschil merkte. Voor mij was voor die winter 1x een sessie van 10 dagen afdoende.

Nou moet ik ook zeggen dat ik het vooral deed op mijn slaappatroon weer op de rit te krijgen en dat de verminderde stemming opknapte, was mooi mee genomen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:00

Ik moet zeggen dat de winterdip ook bij mij heeft toegeslagen. Tot nu toe ging het heel goed en ik hoopte er dit keer zonder lichttherapie af te komen. Normaal volg ik die in het ziekenhuis, maar nu ga ik morgen toch even zoeken naar een eigen daglichtlamp.. wat een ellende, deze sombere periode van het jaar..

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:21

Tot hoe laat op de dag gebruiken jullie de lamp? Ik heb soms de neiging om 'm in de middag aan te zetten, maar ik weet niet of dat invloed heeft op je dag/nachtritme.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:40

Kan idd wel invloed hebben op je ritme. Het idee van de lamp is dat je biologische ritme wordt 'gereset'. Normaal bouwt je lichaam melatonine op richting avond / nacht zodat je slaperig wordt en dit wordt afgebroken in de ochtend. In de winter blijft het lang door sluimeren of blijft het de hele dag te donker, waardoor die melatonine niet goed wordt afgebroken en blijf je dus vermoeid overdag. Door de daglichtlamp wordt de melatonine snel afgebroken en voel je je een stuk fitter.
Daarom raden ze het aan om voor 10.00 uur 's ochtends te gebruiken. Anders heb je kans dat je 's avonds dus slecht je melatonine aanmaakt.

Hier nu 6x voor de lamp gezeten en merk alweer dat ik 's nachts beter doorslaap, 's ochtends uit mezelf wakker wordt (vlak voor mn wekker) en fitter ben. Alleen 's avonds heb ik nu wat meer moeite met inslapen, maar daar pak ik nu soms een pilletje melatonine voor.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:43

Ik krijg die van mij vanavond eindelijk binnen! Ik ben heel benieuwd naar het effect, want in deze donkere dagen heb ik standaard geen energie, kan ik moeilijk opstarten en ben ik zo futloos als maar zijn kan.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:11

Jibbel schreef:
Kan idd wel invloed hebben op je ritme. Het idee van de lamp is dat je biologische ritme wordt 'gereset'. Normaal bouwt je lichaam melatonine op richting avond / nacht zodat je slaperig wordt en dit wordt afgebroken in de ochtend. In de winter blijft het lang door sluimeren of blijft het de hele dag te donker, waardoor die melatonine niet goed wordt afgebroken en blijf je dus vermoeid overdag. Door de daglichtlamp wordt de melatonine snel afgebroken en voel je je een stuk fitter.
Daarom raden ze het aan om voor 10.00 uur 's ochtends te gebruiken. Anders heb je kans dat je 's avonds dus slecht je melatonine aanmaakt.

Hier nu 6x voor de lamp gezeten en merk alweer dat ik 's nachts beter doorslaap, 's ochtends uit mezelf wakker wordt (vlak voor mn wekker) en fitter ben. Alleen 's avonds heb ik nu wat meer moeite met inslapen, maar daar pak ik nu soms een pilletje melatonine voor.

Bedankt voor je antwoord! Dan houd ik het bij de ochtend :)