lief zijn voor jezelf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: lief zijn voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:05

Ik kreeg ooit het volgende stappenplan.
1: weet dat het bescherming is. Denk na over de gevaren. (Wie attaqueert jouw ego? Hoe betrouwbaar voelen de verschillende mensen en methoden? Wat heb je nodig..?)
2: Bedank je bescherming. Ook al is het misschien niet ideaal - het is op zichzelf nuttig.
3: ...word creatief...
4: ...want wat wil je behouden (de nuttige aspecten) en wat zou er anders kunnen...?
5: experimenteren en evalueren: voelt het goed? Is 'alles in jou' het er mee eens? Beetje onwennigheid mag, maar heftige risico's zijn niet nodig (al kan een klein stapje een enorme principiële sprong zijn....!)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:19

Gewoon smorgens eens tegen je zelf in de spiegel zeggen dat je een leuke, meid of vent bent :D
Positief begin van je dag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:56

Es_ther schreef:
Goed topic voor mij, ik ben keihard voor mezelf :+.
Ik moet presteren, ik ben nooit tevreden over mezelf en wuif mijzelf weg naar anderen.
Ik ben te beroerd om voor mezelf nieuwe spullen te kopen, maar voor een ander geef ik het graag uit.

Mijn emoties laat ik amper aan mensen zien, want die zitten toch niet op mijn problemen te wachten.

Dus ik ga hier wat tips uithalen, en liever voor mezelf zijn :+.

Je emoties serieus nemen, is ook zoiets wat bij mij onder lief voor mezelf zijn valt. Ik mag er zijn, met mijn emoties. Wat ik voel, dat is er. En dat maakt me niet uit of mensen het ongepast vinden, of overdreven, of dat ze denken dat ik me aanstel. Gevoel mag er altijd zijn, want dat is de grondslag van jouw zijn. Je hoofd kan je behoorlijk op het andere been zetten, maar ik zeg altijd, geloof niet alles wat je denkt. :)

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:57

Ik herken mijzelf wel in jou Esther, het uitzetten gaat zooo lastig.

Was het maar zo eenvoudig Popstra! :P

Geweldig dat stappenplan van jou Janneke2. Heb je dit zelf uitgevoerd of heb je (professionele-)hulp gehad?
Het lijkt me idd dat het toch ook een soort kwetsbaarheid is die je niet gemakkelijk toont.

Tips zijn ook hier bruikbaar.

Joolien, precies dat! Steeds weer over mijzelf heen stappen. Even een goede grap en DOORRR. En ondertussen zegt je gevoel wat anders.

Anoniem

Re: lief zijn voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:12

Ja het is gezonder als je stilstaat bij je gevoel, en je hoofd hierin niet de regie laat nemen zodat de emotie niet de boventoon heeft. Anders dan met gedachten, blijven emoties in je lijf zitten. Hoe vaker je je emoties weg stopt, hoe voller je raakt. Hoe sneller je overprikkeld wordt. Je wordt moe, je lijf gaat het opgeven, je hoofd wordt nog strenger voor jezelf. En zo kukel je een burn-out in of depressie. Want die emoties blijven, hoe hard je er ook tegen vecht. Pas als je ze toelaat, als je ze afvloeit en als je ze erkent, pas dan kun je de emmer leeggooien en weer sterker worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:32

Ik ben tegenwoordig minder streng in dingen die moeten.
Eigenlijk wil ik perse 2x per week sporten, met gevolg dat ik telkens ziek werd ofzo doordat het gewoon echt teveel was.
Nu had ik dit weekend een dagje uit gepland staan en mijn vriendje kwam thuis na 5 weken weg met zijn werk, van de week was ik ook echt niet fit.
Toen besloten dat ik op rust zou gaan om die fanatiek opkomende griep de kop in te drukken, en mocht genieten van mijn uitje en vriend die thuis was.
Totaal niet wat ik normaal zou doen, maar ik had dit ook echt even nodig en ben er mentaal erg van opgeknapt.
Dat niet moeten maar het alleen doen als het fysiek redelijk gaat helpt me enorm.
Ik denk ook niet dat mijn 'baas' er wakker van ligt, die willen dat ik goed op mijn lijf pas en zo'n weekend als dit geeft echt mentale opkikker.
Nu is die griep opgeruimd, ik happy en morgen weer een nieuwe week om gezond en wel weer braaf te gaan sporten.

Eerder had ik het mezelf echt kwalijk genomen dat ik rust nam, terwijl als je wakker wordt met verhoging en een dikke keel je reden genoeg hebt op de rem te trappen.
Toch gunde ik dat mijn lichaam eerder niet, en dat is met mijn reumaklachten eigenlijk een dikke no go en dus leer ik nu lief te zijn. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:42

dewilderoos schreef:
Ik herken mijzelf wel in jou Esther, het uitzetten gaat zooo lastig.

Was het maar zo eenvoudig Popstra! :P

Geweldig dat stappenplan van jou Janneke2. Heb je dit zelf uitgevoerd of heb je (professionele-)hulp gehad?
Het lijkt me idd dat het toch ook een soort kwetsbaarheid is die je niet gemakkelijk toont.

Tips zijn ook hier bruikbaar.

Joolien, precies dat! Steeds weer over mijzelf heen stappen. Even een goede grap en DOORRR. En ondertussen zegt je gevoel wat anders.
toch doen, jezelf aan kijken, lachen en zeggen dat je een leuke meid bent!!
Positief zijn maakt dat je je goed gaat voelen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:06

Shenavallie schreef:
Dus als iemand nog een tip heeft om dat rotgevoel weg te krijgen, dan wil ik die graag toepassen.

Let wel: ik kan soms dagen met buikpijn lopen vanwege een stommigheidje, terwijl ik een paar weken later de boel wegwuif. Ik wil zo graag leren om op het moment suprême er niet zo zwaar aan te tillen voor mijzelf. Als een ander een fout(je) maakt, til ik er niet zwaar aan of in ieder geval aanzienlijk minder.

Ik voel dat ook wel vaak. Zodra er iets verkeerd gaat, of wanneer iemand kritiek heeft, dan voel ik me zo ontzettend naar en daar kan ik ook echt buikpijn van krijgen.

Wat voor mij wel goed helpt, en dat klinkt misschien wel stom en averechts, is om dat gevoel even te omarmen. Dan denk ik, oké, er is iets verkeerd gegaan. Dat is jammer.

En vervolgens denk ik: dit voelt nu heel rot. Maar morgen is dit hele voorval alweer over. En volgende maand kan ik het me waarschijnlijk niet eens meer herinneren. Dat betekent niet dat ik me ineens weer goed voel, maar het helpt wel om erbij stil te staan dat het allemaal maar tijdelijk is. Op die manier kan ik mezelf ook wel rot voelen zonder mezelf daarin te verliezen.