Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
gekoppaard schreef:Bij mijn zoontje op school loopt een proef waarbij de kinderen via school/dietisten een gevarieerde lunch en tussendoortjes krijgen aangeboden. Zijn kunnen qua drinken geloof ik kiezen uit water/melk en drinkyoghurt(soms). Verder is het menu dagelijks verschillend en wisseld het dagmenu elke 3 maanden. Ze krijgen ook groenten, nootjes etc aangeboden. Laatst had hij couscous geproefd, iets wat ik nog nooit gemaakt heb. Wil je als ouder niet dat je kind een bepaald voedingsmiddel binnen krijgt kun je dit aangeven.
Verder krijgen alle kinderen een uur beweging tijdens de tussenschoolse opvang. Dat kan vanalles zijn en aangepast op de leeftijd. Maar denk bijv. aan judo, apenkooien etc. Hiernaast zijn de reguliere gymlessen er ook nog.
Ik vind dit een prima systeem en het zou mooi zijn wanneer het op meer scholen werd aangeboden. Naar mijn mening is het namelijk de combinatie eten/drinken/bewegen die ervoor zorgt dat onze kinderen gezonder worden.
Balou_k schreef:Laura82 schreef:
Ik doe er 2 ijsblokjes in, lekker koud dan heeft ze meer tijd om te eten en drinken dan wanneer ze in een rij voor de kraan moet gaan staan.
Balou, ik kreeg vroeger naar school ook geen limonade of snoep ofzo mee hoor. Kreeg (lauwe ) schoolmelk en een appel. En wat is er triest aan water? Mn dochter is er gek op! Verkiest dat meestal boven limonade.
Jammer dat het zo uit context wordt getrokken..
Ik vind water niet triest, ik vind het triest dat een kind niks anders meer lijkt te mogen.
Kinderen mogen geen suiker mee, maar ze mogen wel met de tablet op de bank.. Dit is overigens net zo generaliserend als 'geen enkel kind mag iets anders als water' uiteraard..
Maar de wereld is momenteel zo krom.. Hier mag kindlief enkel water naar school, brood met vlees of kaas en een droog koekje.
Chocolade, smarties of andere toppings op koekjes is uit den boze. Dan mag het niet gegeten worden.. Wafeltjes met chocopuntjes er in mag ook absoluut niet.
Toch is kindlief aan de zware kant, immers, buiten spelen in niet leuk en niemand anders speelt buiten. Dit proberen we toch zoveel mogelijk te stimuleren. Maar dat is toch lastig als de rest van de kiddos opgesloten zitten met hun neus voor de tv..
C_arola schreef:Dat wisselt dan sterk per school, dit herken ik niet van de school waar mijn oudste op zit.
Hij moet 3 bekers met drinken meenemen, fruit, een broodtrommel met brood en een koekje. Wat mag je allemaal zelf bepalen.
Het ene kind krijgt pakjes met drinken mee , de ander drinkbekers met melk en water.
Ik vind je laatste zin niet prettig overkomen, het is de keuze per ouder hoe ze hun kind willen opvoeden en zij zijn niet verantwoordelijk voor het speelplezier van jouw kind.
Wellicht is afspreken met klasgenoten dan een optie of een speelparadijs voor kinderen als je wilt dat je kind met andere kinderen speelt.
Balou_k schreef:C_arola schreef:Dat wisselt dan sterk per school, dit herken ik niet van de school waar mijn oudste op zit.
Hij moet 3 bekers met drinken meenemen, fruit, een broodtrommel met brood en een koekje. Wat mag je allemaal zelf bepalen.
Het ene kind krijgt pakjes met drinken mee , de ander drinkbekers met melk en water.
Ik vind je laatste zin niet prettig overkomen, het is de keuze per ouder hoe ze hun kind willen opvoeden en zij zijn niet verantwoordelijk voor het speelplezier van jouw kind.
Wellicht is afspreken met klasgenoten dan een optie of een speelparadijs voor kinderen als je wilt dat je kind met andere kinderen speelt.
Dat is inderdaad zeer persoonlijk.. Het gaat mij niet eens zozeer om de interactie met kinderen. Dat gebeurt indertijd op speeldagen met klas of leeftijdsgenootjes. Ik vind het echter jammer dat de maatschappij het niet lijkt toe te staan dat de kinderen tegenwoordig nog buiten spelen.
Balou_k schreef:Dat is inderdaad zeer persoonlijk.. Het gaat mij niet eens zozeer om de interactie met kinderen. Dat gebeurt indertijd op speeldagen met klas of leeftijdsgenootjes. Ik vind het echter jammer dat de maatschappij het niet lijkt toe te staan dat de kinderen tegenwoordig nog buiten spelen.
Laura82 schreef:Dan heb ik het anders begrepen dan jij het bedoeld hebt
Nou moet ik zeggen dat onze school vrij weinig bemoeit. Kan met voorstellen dat als dit meer is, je ook meer irritatie op dit punt hebt. Ik ben er vooralsnog alleen maar blij mee, daardoor wordt mn dochter, die echt het liefst water drinkt, tenminste ook niet als raar of zielig gezien omdat ze water mee heeft. Want ik ken ook kinderen die daarom gepest zijn.
En fruit in de ochtend was ze ook al gewend. Ik vind het wel prima, want dan kunnen we 's middags tenminste lekker samen een koekje eten
tengeltje11 schreef:eten jullie kinderen dan geen warm eten op school?
hier eten beide kids warm over de middag op school.vandaag bv lasagne,morgen puree met vis en tomaatjes,de dag erna rijst met couscous en kip,....
komt op 2.40 euro voor een maaltijd.
ook qua tussendoortjes regelt de school alles zelf(voor de kleinsten),in de voormiddag altijd fruit als tussendoortje,maar ze kunnen evengoed een boterham met choco/confituur/kaas,eens een yoghurt,eens ontbijtgranen,een koekje,.....
vind ik prima zo,leren ze lekker ook dingen eten die ze thuis minder tot niet eten(wij eten bv nooit rijst,maar toch eten ze beiden(5j en 2.5j) hun volledige portie rijst op als ze dit krijgen op school)
Ayasha schreef:Boras schreef:De feiten wijzen er anders op dat het "gedram" (het is maar hoe je het wenst te beoordelen natuurlijk) broodnodig is.
Ik denk dat de suikerhoudende dranken een minder groot probleem zijn dan het feit dat de digi-generatie nog amper lichaamsbeweging heeft op dat uurtje sporten drie keer per week na als ze dat al doen.
Janneke2 schreef:Goed om te weten wat ouders hun kinderen mee naar school geven.
...maar ik raap nog vaak weggegooide lunchpakketten op.
Ofwel: meegeven is 1 ding, wat daadwerkelijk gegeten wordt een 2e.
Chubby schreef:Ik heb je enquete ingevuld.
In dit topic valt iedereen over wát er gegeten wordt, maar het begin wordt vergeten: de hoeveelheid melk in de fles voor babies is al belachelijk groot en tegennatuurlijk (normaal is nml 8 a 12 kleine voedingen per etmaal!). En vervolgens moeten jonge kinderen hun bord leegeten op straffe van... ook op school: boterhammen mogen van veel ouders niet mee terugkomen. Allemaal factoren voor overgewicht.