Last van knieën met rijden (door beugels?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:33

bruintje123 schreef:
Bestaan die adapters nog die je aan je bestaande beugel kan zetten zodat het veert?

Beide zijn alleen nog bijv via marktplaats te krijgen geloof ik

Azmay

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:36

Beugels met gedraaide ophanging helpen voor mij, vroeger waren dat de ijslandse maar tegenwoordig heb je er tig van :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 09:42

Azmay, ik denk niet dat het aan de gedraaide beugelophanging ligt. Dat had ik eerder bij de zware western beugels.

Friesam, dan ga ik toch ook maar eens voor zo'n flexibele beugels kijken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:43

MorganeR schreef:
Ik wil het echt graag geloven, maar waarom zou ik minder last krijgen van mijn gewrichten als ik er nog meer druk op zet (door kortere beugels)?
Dit is niet aanvallend bedoeld, ik snap het gewoon even niet haha.

Je klemt nu met je knieën, en eigenlijk wil je kunnen veren in je enkels, door de hele lange beugels kan je niet veren in je enkels en ga je klemmen met je knieën. Ik snap wel dat je daar last van krijgt.

Je stoelzit is ook niet bevorderlijk voor je knieën.

Daarnaast is het natuurlijk ook een stuk gewenning, je lichaam moet wennen aan een nieuwe houding dus dat moet langzamerhand steeds minder gevoelig worden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 09:49

Mij werd juist aangeraden om de beugels langer te doen om de stoelzit tegen te gaan.

Ik zal ze in ieder geval wat korter doen en kijken hoe dat gaat, ik hoop dat jullie gelijk hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:54

MorganeR schreef:
Mij werd juist aangeraden om de beugels langer te doen om de stoelzit tegen te gaan.

Dat werkt alleen als de beugels correct aan het zadel zitten voor jouw bouw.
Als de beugel ver naar voren hangt, zoals bij veel westernzadels, dan zit je altijd in een stoelzit, ongeacht de lengte van de beugels.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:58

MorganeR schreef:

Ik zal ze in ieder geval wat korter doen en kijken hoe dat gaat, ik hoop dat jullie gelijk hebben.

Stoel zit los je niet zomaar 1 2 3 op die manier op.. het is een kwestie van goed in het zadel gaan zitten.. daar kan een zitles je bij helpen..

Ook met de beugelophanging meer naar voren kun je netjes zitten zonder stoelzit. Alleen is dit iets lastiger en vergt het meer van jezelf omdat je zadel niet helpt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:00

Licor schreef:
MorganeR schreef:

Stoel zit los je niet zomaar 1 2 3 op die manier op.. het is een kwestie van goed in het zadel gaan zitten.. daar kan een zitles je bij helpen..

Ook met de beugelophanging meer naar voren kun je netjes zitten zonder stoelzit. Alleen is dit iets lastiger en vergt het meer van jezelf omdat je zadel niet helpt

En niet iedere ruiter zit goed in ieder zadel.

Zet me op een KN symfonie (veel verkocht dressuur zadel) en ik sloop m'n lijf aan alle kanten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 10:01

Ja daar kan ik wel in komen inderdaad, Ikke.

Licor, ook dat klinkt logisch.

Friesam, ja dat klopt natuurlijk ook, maar daar kan ik vrij weinig aan doen in dit geval.

Ik zal het zondag pas uit kunnen proberen, maar dan zal ik jullie op de hoogte houden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:05

Ik heb freejump beugels. Deze hebben een wat breder voetbed. Waar ik eerder met gewone beugels nog wel eens last kreeg kan ik hiermee urenlang buitenrijden. Misschien dat het ook helpt als je een paar goede laarzen of chaps aan/om hebt ipv alleen schoenen met sokken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 10:09

Vibabu, ik zal er eens naar kijken. De meeste dressuurlaarzen zaten mij niet zo goed omdat ze vaak te hoog zaten. Iemand nog tips waar ik daarbij op zou moeten letten? Zouden simpele chaps ook al genoeg doen?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:17

Iris_92 schreef:

Mega +1. Ik heb echt meer dan een jaar met enorme zere enkels gereden. Pure frustratie! Ik heb al jaren ez-ride beugels ( breed voetbed en vering ) maar aan mijn dressuurzadel waren deze geen succes, ik ging er in hangen en mijn enkels gingen zwikken als ik de beugels langer deed en verkrampen als ik ze korter deed. Ik ben regelmatig tierend het bos uitgekomen omdat ik er zo'n last van had. Via een bokt topic las ik over Sprenger en een vriendin van mij had een nepvariant dus die geleend en de volgende dag gelijk naar de ej geraced om hun eigen merk te kopen. Echt een enorme aanrader!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:54

Ik had ook enorm last van mijn knieën tijdens het rijden, sinds ik de Bow balance heb (wel de echte) Zijn mijn enkel/knie/rug problemen veel minder geworden. Ik merk ook direct verschil als ik op een ander paard zonder rij.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 21:53

Dankjewel voor de tips!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 19:54

Heb nu de twee "vuistregels" gevolgd, een keer de hand op de gesp en dan de onderkant van de beugel onder de oksel, en een keer de "voeten af laten hangen en dan tot het enkelbot". Beide kwamen uit op twee gaatjes korter. Het was ontzettend wennen en ik voelde veel spanning op mijn knieën en enkels, maar dat ebde na een tijdje weg.

Afbeelding
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:01

Dat ziet er al veel beter uit. En je enkels en knieen? Hoe voelde die?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 20:08

Veel spanning en in de enkels soms zelfs pijnscheuten, maar ik hoop dat dat gewoon gewenning is. Als ik mijn knieën bewust tegen het zadel legde deden m'n knieën geen pijn, en als ik mijn voeten tegen de buik van mijn paard liet rusten voelden m'n enkels prettiger, maar had hij het idee dat ik de hele tijd aan het aansporen was _O-

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:10

Geef het wat tijd om te wennen. Je spieren zijn zo gewend aan een bepaalde positie.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:43

Ik krijg zere enkels en knieën als ik zonder laarzen rijd... met laarzen geen (/amper) problemen :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:28

MorganeR schreef:
Vibabu, ik zal er eens naar kijken. De meeste dressuurlaarzen zaten mij niet zo goed omdat ze vaak te hoog zaten. Iemand nog tips waar ik daarbij op zou moeten letten? Zouden simpele chaps ook al genoeg doen?

Geen idee. Ik rijd altijd met laarzen. Soepele kalfsleren en een paar "stugge" dressuurlaarzen. Ik merk wel dat als ik met schoenen rij dat ik meer moeite moet doen om mijn benen en voeten op een plek te houden. Ik kan me voorstellen dat dat pijn veroorzaakt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:05

Ik ga, op advies van de staleigenaresse, toch voor de sprenger bow balance of dergelijke beugels. Ik moet alleen nog even tot mijn verjaardag wachten, haha.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:06

Die van de e.j van de link zijn ook super fijn en maar 40 euro.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:46

Update: Ik heb nu twee keer op mijn andere verzorgpaard gereden, met een boomloos zadel. Zelfde beugellengte. Ik had nergens meer last van! Dus ik ben bang dat het aan de vorm van het dressuurzadel ligt, en ik daar gewoon ontzettende last van krijg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:05

MorganeR schreef:
Update: Ik heb nu twee keer op mijn andere verzorgpaard gereden, met een boomloos zadel. Zelfde beugellengte. Ik had nergens meer last van! Dus ik ben bang dat het aan de vorm van het dressuurzadel ligt, en ik daar gewoon ontzettende last van krijg.

Yep, heel goed mogelijk.

Een zadel is de adapter tussen mensenbillen en paardenrug. Dat moet dus ook aan twee kanten passen. De menselijke kant wordt nogal eens onderschat. Dat iemand goed in een zadel kan zitten wil helemaal niet zeggen dat iedereen dat dan maar moet kunnen.