Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
akishino schreef:@mina_dero, de extra bijles die je kreeg was dat dezelfde lesmethode als je klassikaal kreeg of werd het op een andere manier aangeboden?
Bizzybijtje schreef:Het "stempeltje" (wat ik een onwijs negatieve bijklank vindt hebben) heeft enkel voordelen als er sprake is van dyslexie. Er kan rekening mee gehouden worden en juist zo vermijd je latere angst en stress bij het kind. Zonder die diagnose zou hij het idee kunnen krijgen dat hij dom is of niets kan, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar is. Die diagnose weigeren is een beetje rondlopen met een gebroken been; hoe je het ook wendt of keert, hij blijft gebroken. Of je dat nou wil of niet.
akishino schreef:@zinzi_jewel, wat ontzettend vervelend dat je zoon zo vast zit op het moment. Ik krijg het idee dat de school niet echt mee wil denken?
@janouk, de kleuterjuf van mijn zoon heeft nooit diagnoses of woorden in haar mond genomen, maar had ook al een aantal opmerkelijke feiten genoteerd. Zijn juffen in groep 3 en 4 ook al en nu gaat het balletje dan toch eindelijk rollen.
Volgende week vrijdag hebben we een gesprek, ik ben erg benieuwd.
janouk schreef:Hij kon niet rijmen.......... en wij maar oefenen: huis, muis - deur,geur - stoffer en hij zegt blik: beelddenken.
Citaat:Hij heeft nooit gekropen, maar op zijn billen zich voort bewogen.
akishino schreef:Thuis gaan we verder met lezen en rekenen automatiseren. Dus voorlezen, zelfstandig lezen, luisterboeken, rekenen en splitsen en dat alles gegoten in een leuk speels jasje, zodat hij niet gedemotiveerd raakt.
Ik ben er in de afgelopen maanden steeds vaker achter gekomen dat hij zijn rust en zelfvertrouwen vind in de omgang met dieren. Onze hond is zijn maatje, die zoekt hij onbewust vaak op als hij er even niet uitkomt en ik merk dat ook bij de paarden van een kennis. Dat is iets waar ik wil bekijken wat de mogelijkheden zijn.
akishino schreef:Thuis gaan we verder met lezen en rekenen automatiseren. Dus voorlezen, zelfstandig lezen, luisterboeken, rekenen en splitsen en dat alles gegoten in een leuk speels jasje, zodat hij niet gedemotiveerd raakt.
Janneke2 schreef:akishino schreef:Thuis gaan we verder met lezen en rekenen automatiseren. Dus voorlezen, zelfstandig lezen, luisterboeken, rekenen en splitsen en dat alles gegoten in een leuk speels jasje, zodat hij niet gedemotiveerd raakt.
And please: trap niet in de demotiverende valkuil "dat als hij het maar vaak genoeg doet, hij het wel gaat automatiseren".
Soms is het een kwestie van extra veel doen - vaak ook niet.
Gun hem dat hij thuis kind mag zijn en dat zijn huis geen 2e school wordt.
En onderschat het nut van (buiten)spelen, zingen, balspelletjes etc vooral niet!