Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:42

Ik heb er hier nog eentje van mijn vader van, ik dacht, 100 gulden! Zal zo eens kijken of ik hem kan vinden.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:56

Roodvos schreef:
Ze hebben nog nooit iemand boven de grond laten staan. Dus nee, ik heb geen uitvaartverzekering.

Nee, dat klopt...maar prettig is dat niet. Ik werk in de zorg en heb het mee gemaakt, iemand zonder verzekering en zonder geld.
Vanaf het moment dat iemand komt te overlijden wordt de gemeente ingeschakeld en mag je, als na bestaande niet eens meer in de buurt komen.
Dus geen laatste keer "kijken" of afscheid nemen. Je weet niet eens wanneer iemand gecremeerd of begraven wordt.
De deur van de koeling gaat dicht, geen kist, niks en niemand die er naar omkijkt.
Ik vond het heftig....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:01

Ik heb er (nog) geen, ik spaar liever zelf dan het bij een verzekeraar in te leggen.

Heb verhalen gehoord dat je via een verzekeraar je vaak aan vaste concepten moet houden bij de uitvaart en daar pas ik voor. Daarnaast wil ik op een natuurbegraafplaats begraven worden, dus geen graf en geen uitvaartonderneming. Scheelt ook weer kosten...

linnnh

Re: Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:11

Hoe kun je zonder graf begraven worden?

Als je op een natuurbegraaplaats wil komen te liggen mag je nu wel vast een plek reserveren. Kosten daarvoor zijn vrij hoog en je betaald gewoon grafrechten, zo heel veel goedkoper ben je dus niet uit.

Als je zelf spaart loop je het risico dat er niet voldoende is op het moment dat je overlijdt (je kan maarzo morgen voor de bus komen)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:14

Er zijn allerlei verschillende soorten verzekeringen, ik kan bij mijn verzekering bijvoorbeeld kiezen voor een "standaard" uitvaart (crematie of begrafenis met dienst van een bepaalde duur, koffie met cake, etc), maar de waarde kan ook uitgekeerd worden indien je andere uitvaartwensen hebt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:22

@ Linnh, excuses ik bedoelde een grafsteen.

Er komen steeds meer locaties bij voor natuurbegraafplaatsen, maar ben mij inderdaad aan het oriënteren. Er is er een hier bij ons in de buurt.

Qua spaargeld heb ik meer dan € 25.000, dus ik maak mij voor mijn nabestaanden geen zorgen op dit moment. Mocht dit in de toekomst veranderen (ineens al het spaargeld op moeten maken) dan sluit ik alsnog een verzekering af.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:24

linnnh schreef:
Ik heb een tijd gewerkt bij een uitvaartverzekeraar. Daar was dit absoluut niet van toepassing! Je betaald of een bedrag per maand tot aan je 65e of je 85e en dan wordt je polis premievrij. Je uit te keren bedrag blijft dan gewoon staan tot overlijden.

Bijvoorbeeld je sluit op je 18e een verzekering met een waarde van 8000 euro. Je betaald 8 euro per maand, tot je 65e.
Overlijd je op je 20e? Krijg je 8000 euro*
Overlijd je op je 90e? Krijg je 8000 euro*

*er even voor het gemak van uitgaand dat de polis niet indexeert (wat hij in de meeste gevallen wel doet.) Indexeren = stijgen van waarde aan de hand van o.a. inflatie

Ja, en zo kwam een vriendin van mij dik in de problemen toen haar vader kwam te overlijden en toen bleek zijn premievrije polis amper nog 10% te dekken van de daadwerkelijke kosten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:40

Ik werk in de verzekeringen en adviseer echt om niet te kiezen voor premiebetaling tot een hoge leeftijd. Als je uitrekent wat je over de hele looptijd aan premie betaalt is dat echt enorm veel meer dan wanneer je voor 20 jaar premiebetaling kiest. Ja je hebt n lagere maandpremie bij lange betalingsduur. Maar onder de streep betaal je enorm veel meer

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:41

Het grappige is dat het steeds duurder wordt, mijn ouders hebben bij mijn geboorte een uitvaartverzekering afgesloten voor mij, dat was in 1960, was toen voor pak hem beet 800 gulden. Die verzekering is ondertussen premievrij, maar wat heb je er nu nog aan. Ik ben een of twee keer met de verhoging meegegaan, vond het toen wel welletjes en we hebben het geld er wel staan.
Mijn man heeft echter een polis vanaf zijn 8e die is in natura, wordt alleen omschreven wat de uitvaart inhoudt en wat er allemaal bijzit, wordt geen bedrag genoemd, kijk dan zit je goed, ook al vindt de uitvaartverzekering dat eigenlijk niet, die hebben al heel wat pogingen gedaan om mijn man zover te krijgen dat hij de verzekering laat vervallen en dat hij nu een bedrag uitbetaald krijgt.
Laatst bijgewerkt door Grainey op 05-09-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:42

Tazzey schreef:
linnnh schreef:
Ik heb een tijd gewerkt bij een uitvaartverzekeraar. Daar was dit absoluut niet van toepassing! Je betaald of een bedrag per maand tot aan je 65e of je 85e en dan wordt je polis premievrij. Je uit te keren bedrag blijft dan gewoon staan tot overlijden.

Bijvoorbeeld je sluit op je 18e een verzekering met een waarde van 8000 euro. Je betaald 8 euro per maand, tot je 65e.
Overlijd je op je 20e? Krijg je 8000 euro*
Overlijd je op je 90e? Krijg je 8000 euro*

*er even voor het gemak van uitgaand dat de polis niet indexeert (wat hij in de meeste gevallen wel doet.) Indexeren = stijgen van waarde aan de hand van o.a. inflatie

Ja, en zo kwam een vriendin van mij dik in de problemen toen haar vader kwam te overlijden en toen bleek zijn premievrije polis amper nog 10% te dekken van de daadwerkelijke kosten.

Maar dat is niet omdat de uitvaartverzekeraar er met je geld vandoor gaat, maar omdat er nie voldoende verzekerd was. Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de controle of je voldoende verzekerd bent.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:46

Grainey schreef:
Het grappige is dat het steeds duurder wordt, mijn ouders hebben bij mijn geboorte een uitvaartverzekering afgesloten voor mij, dat was in 1960, was toen voor pak hem beet 800 gulden. Die verzekering is ondertussen premievrij, maar wat heb je er nu nog aan. Ik ben een of twee keer met de verhoging meegegaan, vond het toen wel welletjes en we hebben het geld er wel staan.
Mijn man heeft echter een polis vanaf zijn 8e die is in natura, wordt alleen omschreven wat de uitvaart inhoudt en wat er allemaal bijzit, wordt geen bedrag genoemd, kijk dan zit je goed, ook al vindt de uitvaartverzekering dat eigenlijk niet, die hebben al heel wat pogingen gedaan om mijn man zover te krijgen dat hij de verzekering laat vervallen en dat hij nu een bedrag uitbetaald krijgt.

Let wel op dat er nog vaak bijkomende kosten zijn bij natura-verzekeringen. Ik lees nu verhalen op internet dat er achteraf nog voor van alles bijbetaald moest worden...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:50

Eigenlijk is het heel vreemd dat niet iedereen via de zorgverzekering is verzekerd. Dat zou echt zoveel stress en drama's schelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:58

Ja ik wel, inderdaad omdat ik het ook niet netjes vind om anderen op te zadelen met de kosten...

Kijk stel dat niemand van de familie het kan of wil betalen dan zal de gemeente er vast een potje voor hebben...die willen ook niet dat je boven de grond blijft staan stinken immers :P Maargoed je wil (en moet) zulke dingen toch gewoon netjes zelf kunnen regelen vind ik :j

Mijn man had nog geen uitvaartverzekering en daarom heb ik toen onze kleine was geboren, bij Dela een Coöperatie Spaarplan geopend. Daar stort je maandelijks een geldbedrag op, en dat is dus een spaarrekening voor die kleine. Maar het is tevens een uitvaartverzekering voor pappa (zijn naam zit daar aan gekoppeld). En ik spaar op mijn eigen naam dus het is en blijft mijn geld. Dat kon gewoon zo :)

Dus nu hebben we de optie om dat spaarplan zolang we willen te laten lopen voor die kleine, of het aan te spreken als pappa zou komen te overlijden *klopt af dat dat niet gebeurt!* want in dat geval krijg je al je gespaarde geld + iets van 10% extra uitgekeerd om de begrafenis mee te regelen.

Bovendien krijg je er jaarlijks een keurige rente op, en ook nog een winstdeling als Dela winst maakt.

En mocht je eerder met sparen willen stoppen of zelfs willen laten uitkeren dan kan dat ook gewoon, ik geloof alleen de eerste jaren met ene boetebedrag maar dat valt ook reuze mee.

Ik vind dit dus een super fijne en veelzijdige manier om wat geld opzij te zetten voor belangrijke gebeurtenissen later in het leven :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-09-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:59

Ik ben verzekerd voor een natura verzekering en heb bovendien nog een een polis die al afgelost is door mijn ouders. Deze laatste polis dekt echt niet de kosten (dacht 5000 gulden), dus heb me aanvullend verzekerd, zodat de nabestaanden iig niet met de kosten zullen zitten. Ik ben door de natura polis op maat verzekerd voor een crematie (en dat wil ik ook) en dan kunnen ze de extra dingen doen van die oude polis. Hou wel rekening met het feit, dat je verzekering (dat stond bij mij in de voorwaarden) pas na 1 jaar verzekeren, echt zal uitkeren. Snap ik ook wel, want zo kunnen mensen die onverzekerd zijn, niet op het laatste moment nog een verzekering afsluiten.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:03

Ja, ik heb er ook een. Al vanaf mijn geboorte. Ik moet er niet aan denken dat ik nabestaande met een enorme rekening opzadel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:04

Ik snap niet waarom mensen allemaal zo'n dingen doen....
Verzekeringen bestaan omdat ze zakken geld verdienen aan zo'n dingen.
Stort zelf maandelijks 10 euro op een rekening speciaal hiervoor geopend.
Zal je een boel minder kosten dan een verzekering.
Als er genoeg opstaat,stop je met storten.
De rente krijg je er nog extra bovenop.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:09

Ik ben ook verzekerd. Basis pakket met aanvulling, waarom aanvulling? Omdat de basis pakket alleen voor crematie is en ik wil begraven worden. Per kwartaal betaal ik een klein bedrag meer.

Verzekering houd mij goed op de hoogte van hoe het er nu voor staat en wat de actuele kosten zijn op dit moment voor begrafenis/crematie.
En ja, de afgelopen 24 jaar zijn begrafenis kosten flink omhoog gegaan. Ondanks dat ik het simpel wil hebben en alleen naaste familie zijn de kosten niet misselijk. Iets wat noch ik noch mijn familie zo even kan ophoesten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:13

Tengeltje dat is niet voldoende om de kosten te dekken. Tenzij je 60 + jaar zo spaart. En dan komt er eerst nog een belastingdienst om de hoek kijken vanwege "spaargeld" en mensen met een uitkering krijgen ook problemen met dit "spaargeld" Zo makkelijk is het niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:16

tengeltje11 schreef:

welke rente?? :)

en wat als je dan onverhoopt eerder je laatste adem uitblaast? dan scheep je je familie ermee op,omdat je niet genoeg gespaard hebt....

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:17

tengeltje11 schreef:

Dan ben je toch zo'n 70 jaar aan het sparen hoor!
Dus als het dan eerder komt... En ik betaal nog geen 8 euro per maand, maar ben dus al jong begonnen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:19

Ik heb een uitvaartverzekering, ooit opgestart door mijn ouders. Ik moet wel een aanvullende verzekering gaan afsluiten, want ik ben nu maar voor iets van 3.000 euro verzekerd. Daar koop je niks voor tegenwoordig, want ook een simpele uitvaart kost een lieve duit.

Reden voor mij om een uitvaartverzekering af te sluiten is omdat ik mijn nabestaanden niet met de kosten van mijn uitvaart wil opzadelen. Natuurlijk kun je ook sparen, dat heeft mijn vader ook voor een deel gedaan (deel verzekering, deel spaargeld). En voor mijn moeder hebben mijn zus en ik daar ook wat geld voor apart staan. Hou er trouwens wel rekening mee dat wanneer je komt te overlijden je bankrekeningen niet zomaar toegankelijk zijn voor je nabestaanden.

Mijn beide schoonouders hebben geen uitvaartverzekering en ook geen spaargeld voor dit doel. Echt, ik vind het schatten van mensen, ik hoop dat ze nog heel lang bij ons zijn en ik gun ze van alles, maar dit vind ik toch best wel eng. Kost ons klauwen met geld straks.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:26

Maar nu laten jullie uitschijnen dat de verzekering jullie geld geeft.
Wat dus in 90% van de gevallen zeker niet zo is,een verzekering wint daaraan,dus waarom zou je verzekeringsmaatschappijen nog extra sponseren?

Tuurlijk kan je plots vroeg overlijden,maar hoe groot is die kans?

En wie heeft helemaal niets als hij komt te overlijden?
Meeste mensen hebben al vlug een auto,koophuis die (deels) afbetaald is,elektro,hobbyspullen,.....
Meeste mensen laten toch behoorlijk mat materieel achter als ze sterven.
Tuurlijk heb je daar geen direct geld van om de begrafenis te regelen,maar achteraf krijg je dat toch.

Mensen willen ook altijd veel,en een dure kist en ceremoniegedoe en zolang opgebaard liggen en mooie begraafplaats en maaltijd voor een boel mensen en ik-weet-niet-wat-nog-allemaal.
Das eigen keuze,maar het kan ook heus voor een boel minder.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:32

Het enige wat ik nalaat als ik nu overlijd is een fjord van 17 met eczeem en slechte handen, zeg 500 euro dat ze nog waard is en 2 boerderij katten die geen cent waard zijn.

Dan toch liever de 10000 euro die mijn verzekering uitkeerd..

Je mag er nooit zomaar vanuit gaan dat je wel 80 wordt :n Het kan morgen gedaan zijn.
Nee hoor, dan betaal ik wel wat meer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:42

Sinds mijn achttiende gewoon basis en sinds kort kleine geld bedrag. Ik wil toch gecremeerd lijkt me al goedkoper dan een begraafplaats nemen en onderhoud en.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:44

fannetje schreef:
tengeltje11 schreef:

Dan ben je toch zo'n 70 jaar aan het sparen hoor!
Dus als het dan eerder komt... En ik betaal nog geen 8 euro per maand, maar ben dus al jong begonnen.

Nabestaanden kunnen niet zomaar bij jou rekening. Dat duurt soms best lang. En je kan inderdaad eerder overlijden dan dat je al genoeg gespaard