Angst verpest mijn paardendroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:16

Zou het niet helpen om er iemand bij te zoeken, die ook wat daagjes met je paard aan de gang gaat? Wellicht haalt dat de druk van de ketel dat je elke dag moet.

En waarom moet je dan elke dag? Van wie moet dat? Het paard komt elke dag buiten als je niet komt. Niet elke dag gaan gaat een paard echt niet kapot van hoor! Vriendin van mij met haar eigen paard gaat ook maar 3 a 4 keer in de week. Dat is zielig als je paard niet buiten komt, maar als hij overdag gewoon lekker over de wei kan struinen, wat maakt dat dan uit?

Je leert ook binnen no time op stal andere mensen kennen. Zo kun je elkaar ook helpen om eens voor elkaar uit te mesten als het nodig is. Of wellicht loopt er wel iemand rond die het leuk vind dat voor een extra zakcentje voor je te doen.

Ik denk dat je hele hoge verwachtingen hebt van jezelf en dat als je het je lukt om die verwachtingen iets bij te schaven dat je angst ook wat zal zakken. Je raakt in paniek van wat "moet", maar van wie moet dat dan? waarom? Is dat moeten wel echt essentieel?

AlphaDaemon

Re: Angst verpest mijn paardendroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:39

Ik zou als ik jou was proberen om elk gevoel van moeten te ontwijken. Ookal ga je niet elke dag mesten, dan kan er alsnog een gevoel gaan knagen van "dan MOET ik morgen dubbele portie doen". Dus ik zou er zeker iemand bij zoeken als ik jou was. En misschien vragen of je man mee wil op de dagen dat je dan moet mesten (of een andere stomme klus moet doen die als een verplichting gaat voelen), dan is het in ieder geval wat leuker en gezelliger.

Het is trouwens ook wel heel normaal hoor om te twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan. Bij jou is dat misschien wat extremer dan bij anderen, maar het gevoel van: wil ik dit nu wel echt? is zeker iets wat meer mensen hebben. Denk dus niet dat het twijfelen het probleem is. Ik denk dat het een probleem kan zijn dat je die negatieve gedachtencyclus vervolgens niet doorbroken krijgt en dat die steeds extremer wordt met paniekaanvallen.

Kan je dit gevoel niet weg krijgen door te redeneren en zo de gedachtes te stoppen? Misschien kan je eens wat dingen op papier zetten en als je dan twijfels krijgt, dan kan je die dingen weer even doorlezen net zolang tot je weer gekalmeerd bent. Antwoorden op vragen als: "waarom wil ik dit?" "hoeveel tijd heb ik voor mijn paard?" "wat zijn de leuke dingen die ik heb gedaan met mijn paard (deze week)?" "wat doe ik in geval van ziekte of kreupelheid?". Noteer die antwoorden ook op een moment dat je wel het helemaal ziet zitten.

Misschien is het ook handig om qua training dingen op een laag pitje te zetten zodat het niet verplicht voelt om hem elke dag of om de dag aan het werk te zetten?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:36

Hoe is het nu, TS?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:37

Ja, ik ben ook wel benieuwd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:52

Het is ook heel wat ts.
Ik had 8 jaar verzorgd, altijd hetzelfde paard en ik was degene die dingen als voer en dergelijke uitzocht, van die dingen die handig zijn om te weten.
Afijn ik blij op ponyjacht, al gauw vond ik wat en dat ging hem worden.
Nou ineens vond ik het ook wel heeel spannend hoor, ineens dacht ik dat ik dat echt niet kon, een eigen paard hebben.
Terwijl ik de gekste dingen regelde voor mijn verzorgpaard, en dat dus niks anders was als dat ik met een eigen pony zou doen.
Ik heb het door laten gaan, maar ik kan best snappen dat er mensen zijn die echt denken: help?!
Hier wilde ik haast mijn hele leven al een paard, net als jij en ik kon me ook niet voorstellen dat ik ineens zou twijfelen, en toch gebeurde het.
Deze keus bepaald wel hoe je dagen eruit gaan zien, het heeft veel impact op je leven en dat ís ook best spannend.
Laat je droom niet afpakken door iets wat met therapie op te lossen is, en wie weet wordt dit wel de beste keus die je ooit gemaakt hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:34

Toen ik net mijn eerste paardje had gekocht en ik bij de handelaar in de auto zat met de gevulde trailer achter ons aan,had ik dat gevoel van jou ook wel,en ik zei tegen die handelaar dat ik het gevoel had dat ik net getrouwd was!Dat is nu meer dan 30 jaar geleden en ik heb er nooit spijt van gehad.Je krijgt wel een heel ander leven met een paard,maar dat is nu juist heerlijk,ondanks alle zorgen die er zeker ook bijkomen!