Zwanger en er alleen voor komen te staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:55

rockwitch schreef:
Wat een rotsituatie maar wat stoer dat je er zelf voor gaat. Mocht je dingen nodig hebben. Mijn dochtertje is nu 5 maanden en wij zijn al wat dingen aan het opruimen. Heb een badje met onderstel staan, een tummytub, voedingskussen, beddengoed voor een wiegje (wel echt met roze, weet niet of je al weet wat het wordt of het misschien niet wil weten)
Maar goed mocht je iets nodig hebben, als ik het heb staan vinden we wel een manier om het bij je te krijgen.
Ook nog een boxkleed en mobile voor erboven, staan nu op mp, maar mocht er niemand voor komen heb ik dat ook nog voor je.

Alleen als je wil hoor. Maar ik weet hoe duur het allemaal is en hoe fijn hulp kan zijn.

Wat super lief! De meeste spullen zijn geregeld. Bij mijn ouders staat veel opgeslagen van door de tijd heen van heel de fam dus dat is fijn.
Maar alsnog echt heel lief!!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:02

Wauw, ik vind het echt super knap hoe je dit aanpakt! Jij bent echt stoer zeg!

Ook ik zeg praktische zaken regelen. En goed nadenken over de laatste weken van je zwangerschap en eerste weken na de bevalling. Hopelijk valt het mee en red je je goed zelf, maar daar vanuit gaan en geen vangnet hebben is een te groot risico. Ik heb 2x een keizersnede gehad, en vooral de eerste keer kon ik de eerste week maar heel weinig zelf. De 3 dagen opname waren prima, maar daarna heeft mijn man heel veel koeten doen wat ik gewoon echt niet zelf kon. 2e keer was het geter en had ik me grotendeels zelf lunnen redden. Maar een vangnet is sowieso belangrijk en ook gewoon fijn. Je zegt dat familie op een uurtje woont, is het bijv een mogelijkheid om een ouder/zus/tante/vriendin oid bij je te laten logeren? Zodat je even dag en nacht iemand bij je hebt om te helpen, te praten, te huilen of wat dan ook?

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:02

Verder heb ik al geïnformeerd qua opvang bij mijn eigen werk. Daar kan ik helaas alleen hele dagen afnemen en heb werktijden waarbij ik maar halve dagopvang nodig heb. Ik ben nu dus op zoek naar een gastouder.

Ik ben bezig met het opstellen van een lijst met mensen die ik bij mn bevalling zou willen hebben en die me daarin bij zouden willen staan. Mijn moeder heeft al aangegeven dat ze er in de begin week wel hier wil komen logeren mocht ik hulp willen. In principe sta ik er zo in dat ik vind dat ik het alleen moet kunnen en dat ook graag wil proberen, maar het is fijn een achterwacht te hebben. Je weet idd niet hoe je uit een bevalling komt.

Mbt het erkennen door mijn vriend (noem hem nog zo, want het ligt ingewikkelder dan het lijkt) We zijn ontzettend open in onze ideeën en wensen naar elkaar toe. Alles is bespreekbaar en verwacht geen rare vervelende wendingen hierin als het gaat om eisen of rechten.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:05

Ik ben net 2,5 week geleden bevallen. Mijn ex heeft mij gedumpt toen ik 10 weken zwanger was. Ik was sinds augustus samen en gedumpt in januari. Ik heb besloten mijn kind te houden als alles gezond was. Ik weigerde mij door hem en anderen tot abortus te dwingen. Volgens zh had ik weinig kans op zwangerschap en was ik aan de pil. Totaal Ongepland en kinderwens had ik ook niet. Ik heb totaal geen contact meer met de vader. Ik heb alles bij de notaris geregeld, testament, voogdij en bewindvoering. Hij draagt mijn naam en is niet erkend. Ik wil geen alimentatie en ex weet ook niet dat hij geboren is. Mocht hij ooit contact willen staat de deur op een kier. Iedereen zei van te voren oh wat zwaar en pittig. Tot op heden valt het mij reuze mee. Mijn zoon slaapt veel waardoor ik goed kan herstellen van keizersnee. Ik doe alles alleen en dat gaat prima. Ik heb op een gegeven moment wel tegen mijn omgeving gezegd hou op met negativiteit en zeggen hoe zwaar het is. Probeer positief te blijven en als het teveel wordt geef het aan. Ik was door het zh doorverwezen naar maatschappelijk werk. In 1e instantie wilde ik niet maar ik trof een hele fijne vrouw waar ik veel aan heb.
Ik heb een vaste baan, koopwoning en een goede auto. Werk 36 uur dus financieel red ik mij prima. Daarnaast krijg je als alleenstaande veel toeslag. Bespreek goed wat je ex wilt en probeer te accepteren als hij niks wilt. Ik merk dat ik nu vooral boos ben op ex maar dan vooral op het feit dat mijn zoon zijn vader niet in zijn leven heeft. Dat vreet aan mij en de gedachte wat moet ik zeggen als hij naar zijn vader gaat vragen.

Oh ja als je module gezinsplanning aanzet doe het dan ongeveer 2 maanden voor de uitgerekende datum. Scheelt een klap geld. Verder heb ik heel veel gratis spullen en kleding gekregen van vrienden en familie.
Laatst bijgewerkt door caro29 op 27-08-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:05

Misschien wel handig om idd de eerste week veel back up te hebben zeker omdat als je goed rust in de kraamweek je sneller hersteld en meer aankan daarna.
Je verloskundige kan ook extra uren kraamzorg indiceren. Je zou dit na kunnen vragen, hangt ook van je verzekering af geloof ik.

Bijzonder hoor om moeder te worden

BigOne

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:09

Geen optie om je uren op de opvang tijdelijk zo te regelen dat je de ene week drie en de andere week twee dagen kunt werken, is het opvangprobleem geregeld en heb je geen gedoe dat je eerst nog je kindje naar de oppasouder moet brengen. Onderschat dat gereis niet.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:46

Helaas is het verschuiven van werktijden voor mij geen optie omdat ik op de bso werk.

Verloskundige en verzekering is allemaal geregeld.

Ik weet heel duidelijk wat mijn vriend wel en niet wil.
Hij wil het graag weten als het kindje geboren is en het ook graag zien. Staat open voor contact als het kind daar later behoefte aan heeft, maar wil verder geen opvoedende rol innemen. Ik ben verantwoordelijk en neem de beslissingen.
Zolang ik me financieel kan redden zorgt hij voor de spaarrekening van dit kindje en niet in de eerste onderhoudtsbehoefte (We moeten nog even uitzoeken in hoeverre dat mag en kan)
Natuurlijk weten we niet wat in de toekomst gaat gebeuren, maar we zijn twee volwassen mensen die desondanks wel van elkaar houden en in deze situatie het beste voor elkaar willen.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:56

Ik vind het heel knap hoe je dit zo weet te verwoorden. Klinkt alsof je t goed op een rijtje hebt. En dat je de situatie inderdaad als 2 volwassenen oppakt. Chapeau!

Ik wil je ook veel succes wensen en probeer er desondanks van te genieten!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:24

Ondanks dat je vriend er zo in staat op dit moment.. sta niet raar te kijken als dat nog gaat veranderen. Ik zou wel echt adviseren om dingen zwart op wit te regelen.

Lijstjes maken en afvinken is ook wel handig om het overzicht te houden. Ook op verschillende kinderopvangen kun je toch halve dagen opnemen, al is een gastouder ook prima natuurlijk.

Je mag me gerust pb'en als je nog spulletjes nodig hebt. Wie weet heb ik dat hier nog voor je liggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:27

robert45 schreef:
Dat je vriend geen kinderwens heeft kan ik begrijpen. Dat hij je echter in steek laat heb ik geen goed woord voor over.

Ik kan je alleen maar veel sterkte en succes wensen.

Dit zeker het is ook voor de helft van hem, hopelijk wordt dat wel netjes geregeld!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:57

Pfff wat een situatie...het verhaal zal wel veel gecompliceerder zijn dan je nu verteld, maar bewaak je eigen grenzen! Mijn ervaring is dat mensen veel mooie dingen kunnen roepen, maar dat het uiteindelijk veel gecompliceerder ligt. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou ook zo is natuurlijk.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en pluk daar nu nog de vruchten van. Ik wil daar best iets over vertellen als je daar behoefte aan hebt, maar liever wel via pb :) .

Ik las iemand die zei dat je dingen moest regelen voor de bevalling en de tijd erna. Dit vind ik een heel goede tip. Ik heb mn zwangerschap en de tijd erna echt met 2 vingers in mn neus doorlopen, ik kon alles zelf, nergens last van. Maar ik vond het echt super fijn mijn moeder erbij te hebben. Zij is bijer de bevalling geweest en is de eerste 10 dagen na de bevalling fulltime bij mij geweest (ze deed ook de kraamzorg). Het is gewoon super fijn om iemand bij je te hebben met wat ervaring en die je compleet vertrouwd, zodat je ook af en toe even 10 minuten voor jezelf kan pakken. Alles zelf doen klinkt heel sterk, maar uiteindelijk is het zoveel fijner met iemand om je heen.

Ik wens je in ieder geval super veel sterkte en succes. Het opvoeden van een kind is niet niks, maar ook zeker niet onmogelijk!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:20

Pfoe! Heftig zeg!
Heel lief dat er al spulletjes aangeboden worden! Ik heb echt net alle babykleertjes (jongen) weggegeven.
Probeer idd zoveel mogelijk zwart op wit te krijgen, zodat jullie goed weten wat er is afgesproken.
Verder ga ik mee met de gegeven adviezen.

Geniet van je zwangerschap, voor zover dat mogelijk is.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:26

Hulp in de laatste weken van je zwangerschap en de eerste week of twee weken na de bevalling is wel heel fijn. Regelen wie je mag bellen als de bevalling begint zodat je er dan niet alleen voor staat.

Verder denk ik dat het heel belangrijk is om de dingen die je met je vriend/ex-vriend afspreekt goed op papier te zetten. Zolang jullie nog goed door een deur kunnen zijn die afspraken vaak niet moeilijk te maken, maar niemand weet of de verhouding zo goed blijft.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 07:54

Voor iedereen die spullen aan biedt...super lief! Vind het mooi om te zien dat een onbekende meteen geholpen wordt op dat vlak als daar behoefte aan zou zijn.

Verder neem ik de tip mee om dingen zwart op wit te zetten mbt tot mijn vriend.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:57

Verstandig ts. Op welk vlak zoek je nu vooral hulp/tips?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:14

caro29 schreef:
Ik ben net 2,5 week geleden bevallen. Mijn ex heeft mij gedumpt toen ik 10 weken zwanger was. Ik was sinds augustus samen en gedumpt in januari. Ik heb besloten mijn kind te houden als alles gezond was. Ik weigerde mij door hem en anderen tot abortus te dwingen. Volgens zh had ik weinig kans op zwangerschap en was ik aan de pil. Totaal Ongepland en kinderwens had ik ook niet. Ik heb totaal geen contact meer met de vader. Ik heb alles bij de notaris geregeld, testament, voogdij en bewindvoering. Hij draagt mijn naam en is niet erkend. Ik wil geen alimentatie en ex weet ook niet dat hij geboren is. Mocht hij ooit contact willen staat de deur op een kier. Iedereen zei van te voren oh wat zwaar en pittig. Tot op heden valt het mij reuze mee. Mijn zoon slaapt veel waardoor ik goed kan herstellen van keizersnee. Ik doe alles alleen en dat gaat prima. Ik heb op een gegeven moment wel tegen mijn omgeving gezegd hou op met negativiteit en zeggen hoe zwaar het is. Probeer positief te blijven en als het teveel wordt geef het aan. Ik was door het zh doorverwezen naar maatschappelijk werk. In 1e instantie wilde ik niet maar ik trof een hele fijne vrouw waar ik veel aan heb.
Ik heb een vaste baan, koopwoning en een goede auto. Werk 36 uur dus financieel red ik mij prima. Daarnaast krijg je als alleenstaande veel toeslag. Bespreek goed wat je ex wilt en probeer te accepteren als hij niks wilt. Ik merk dat ik nu vooral boos ben op ex maar dan vooral op het feit dat mijn zoon zijn vader niet in zijn leven heeft. Dat vreet aan mij en de gedachte wat moet ik zeggen als hij naar zijn vader gaat vragen.

Oh ja als je module gezinsplanning aanzet doe het dan ongeveer 2 maanden voor de uitgerekende datum. Scheelt een klap geld. Verder heb ik heel veel gratis spullen en kleding gekregen van vrienden en familie.

Hier een soortgelijk verhaal.

Geen gezeur van 2 kampen. Heerlijk. Mesen zeiden dat het zwaar werd, maar ik zei altijd. Ik weet wat ik van mij kan en mag verwachten. Ik bouw liever op mij dan op iets wat wankel staat. Tot nu gaat het geweldig!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:21

Wat denk ik goed is om te weten, en wat veel mensen niet weten is het stukje ouderlijk gezag als je een kind krijgt buiten het huwelijk of geregistreerd partnerschap om..

Een moeder heeft altijd automatisch ouderlijk gezag.. een vader niet..

Een (biologische) vader kan het kind erkennen.. dan wordt hij de wettelijke vader.. dit zorgt er oa voor dat hij financieel zorg moet dragen en dat het kind zijn erfgenaam wordt.. maar dit zorgt er niet voor dat hij ook ouderlijk gezag krijgt.. hij heeft verder dus niets te zeggen over het kind..

Mocht hij nou ook ouderlijk gezag willen over het kind.. dan moet dit naast de erkenning nog apart worden aangevraagd..
Zonder ouderlijk gezag heeft hij niets te zeggen en mag jij alles zelf beslissen.. al zou je emigreren naar de andere kant can de wereld.. dan kan hij daar zonder gezag niets tegen inbrengen..

In jullie geval is erkenning wellicht voldoende.. maar wou het je toch laten weten..

Overigens is het ook mogelijk dat hij het kind niet erkent.. een kind kan namelijk ook erkent worden door een niet biologische vader.. daarmee wordt die man de wettelijke vader inclusief die rechten en plichten.. Dit kan voor jou bijvoorbeeld fijn zijn mocht je over een tijd een nieuwe vaste relatie krijgen die het kind wel mee gaat opvoeden..

Door het niet erkennen komt hij overigens niet makkelijk onder zn financiële verplichtingen uit.. deze blijft hij als biologische vader wel houden (zeker als er geen wettelijke vader is), al is het voor jou iets lastiger om het af te dwingen omdat er dan dna testen bij komen kijken..

Zowel erkenning als ouderlijk gezag kan je ook over enkele jaren nog regelen.. dat hoeft dus niet per se meteen bij de geboorte maar kan zolang het kind minderjarig is.. dus zelfs nog als het kind 16 zou zijn..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:31

Hoi lieve TS. Wat ben jij een stoer wijf!

Ik heb inderdaad zo ongeveer hetzelfde meegemaakt. Als je vragen hebt of gewoon even wilt kletsen/sparren mag je mij altijd pb-en!!

Liefs

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:17

Kimbers schreef:
Ondanks dat je vriend er zo in staat op dit moment.. sta niet raar te kijken als dat nog gaat veranderen. Ik zou wel echt adviseren om dingen zwart op wit te regelen.

Dit inderdaad. Dat soort dingen leg je juist vast voor als het even niet zo lekker gaat. Dat ben je imo niet alleen jezelf verplicht, maar zeker ook je kindje.

Begrijp ik goed dat jullie nog wel een relatie hebben?

Sterkte de komende tijd! :(:)

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:32

Ik wil even zeggen dat ik mijn petje voor je afneem! Super dapper :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:33

Vanillia schreef:
Kimbers schreef:

Dit inderdaad. Dat soort dingen leg je juist vast voor als het even niet zo lekker gaat. Dat ben je imo niet alleen jezelf verplicht, maar zeker ook je kindje.

Begrijp ik goed dat jullie nog wel een relatie hebben?

Sterkte de komende tijd! :(:)

Inderdaad heel erg belangrijk! Wij konden in eerste instantie ook nog prima met elkaar, maar slechts een week of 5 later escaleerde het compleet en heb ik met 20 weken zwangerschap het contact geheel verbroken omdat het mij zo enorm veel stress gaf.
Heb vader overigens nooit bij zijn kind weggehouden en direct gebeld toen T geboren is. We hebben nu ook een co-ouderschap, maar ook dat gaat niet over rozen

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:57

We hebben nog een soort van relatie ja. Het is allemaal wat ingewikkeld maar we kunnen alle twee nog niet de deur achter ons dichttrekken.

Ik ben alles behalve bang dat hij ineens 180 graden draait en voor problemen gaat zorgen. Daarvoor ken ik m te goed en hebben we veel te veel goede en open gesprekken gehad.
Het is goed om dingen misschien zwart op wit vast te leggen, maar ergens geeft dat ook het gevoel van wantrouwen naar de ander.

Dank nog even over dat stukje over de erkenning en recht op ouderlijk gezag! Dat wist ik niet.

Iemand stelde de vraag waar ik nog hulp in wil, maar dat weet ik niet zo goed. Er worden nu iedere keer kleine dingetjes aangekaart die wel op mn lijstje staan maar ook weer wat op de a achtergrond verdwenen waren.
Vind alle tips,informatie en ervaringen fijn nu zonder, dat ik heel specifiek gericht een vraag heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:15

Ik vind het fantastisch dat jullie alles zo goed samen kunnen regelen en zoveel respect hebben voor elkaars keuzes! Wauw!

Qua afspraken zou ik wel de lange termijn in gedachten houden. Jullie hebben nu nog een soort van een relatie, maar het is natuurlijk erg denkbaar dat dat op langere termijn een keer gaat veranderen en ieder z'n eigen weg gaat op liefdesgebied. En dan verandert er vaak ook wat in de loyaliteit naar elkaar. Die loyaliteit is nu nog vanzelfsprekend, maar dan misschien niet meer. Zeker als er op den duur nieuwe partners om de hoek komen kijken. Ik heb in mijn directe omgeving gezien dat dingen dan opeens een stuk gecompliceerder kunnen worden.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:17

Ja je hebt gelijk. Bepaalde zaken kunnen misschien idd maar vastgelegd zijn. Just incase

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:26

Zonnetje, natuurlijk ben jij mij niet maar ook hier dacht ik dat we echt goede vrienden waren en nam ik het steeds voor hem op, echter is het echt compleet geescaleerd en kunnen we nog steeds nauwelijks door één deur. Onze vriendschap is compleet kapot en ik vertrouw hem voor geen meter meer. Zoek mijn topics over die tijd anders eens terug.