Law of attraction/positive manifestations

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:14

Mee eens! Zou er graag eens over inlezen maar de boodschap klopt zeker.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:23

Ts, staat op http://www.thelawofattraction.com/30-ways-you-can-attract-what-you-dream-of/ beschreven wat je ongeveer bedoelt?

Want in dat geval, heeft mijn moeder ons opgevoed met een hoog 'law of attraction' gehalte.
Niet zozeer het positieve gedachten > positieve gebeurtenissen (en omgekeerd) maar wel met het idee dat wat je geeft je ook terug krijgt. En als ik dit zo zie, denk ik dat er zeker wat in zit en een hoop mensen hier wat aan zouden kunnen hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:15

susannevdv schreef:
[ [url=m/2EAR7v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wellicht handig om eens in de kwantumfysica te duiken, waarin blijkt dat behoorlijk veel van dat zweverige best wel een wetenschappelijke grondslag heeft. Ik ben het er echter mee eens dat behoorlijk veel mensen dat verkeerd intrepreteren danwel uitleggen en er al snel een 'zweefteef' gehalte ontstaat. Echter duik je weer in de kwantumfysica dan bestaan we vooral uit lucht/energie en maar heel weinig tastbare massa ;)

En natuurkundigen die zich met quantum mechanica bezig houden lachen zich dood om de bizarre conclusies die worden getrokken door mensen die er geen snars van die uitzinnig complexe materie begrijpen (zoals mensen die denken dat je daar zo even "eens in kan duiken".. ;) ).

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:14

Kuggur schreef:
susannevdv schreef:
Wellicht handig om eens in de kwantumfysica te duiken, waarin blijkt dat behoorlijk veel van dat zweverige best wel een wetenschappelijke grondslag heeft. Ik ben het er echter mee eens dat behoorlijk veel mensen dat verkeerd intrepreteren danwel uitleggen en er al snel een 'zweefteef' gehalte ontstaat. Echter duik je weer in de kwantumfysica dan bestaan we vooral uit lucht/energie en maar heel weinig tastbare massa ;)

En natuurkundigen die zich met quantum mechanica bezig houden lachen zich dood om de bizarre conclusies die worden getrokken door mensen die er geen snars van die uitzinnig complexe materie begrijpen (zoals mensen die denken dat je daar zo even "eens in kan duiken".. ;) ).

Vorige week nog met een professor deeltjesfysica en een softwareontwikkelaar voor de quantumcomputer over gesproken. Natuurlijk is het nog deels filosofisch omdat we het nu eenmaal niet kunnen meten op dit moment, echter uitsluiten doen ze het zeker niet.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 07:56

Kuggur schreef:
susannevdv schreef:

Nou nou. Aangezien dit een topic is over positiviteit en jij nu al meerdere malen hebt aangegeven daar weinig van te willen weten, is het misschien een idee dat je je negativiteit meeneemt naar een ander topic...? Lets play nice
:roll:

NatasjavE

Re: Law of attraction/positive manifestations

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:09

Indenk dat een positieve levenshouding je inderdaad verder brengt dan een pessimistische. The LAW of Atraction gaat mij daar in veel te ver. Geloof er ook niet in.

Maar als jij met een positieve houding een sollicitatiegesprek in gaat zal dat je verder brengen dan een negatieve houding. Dat straal je namelijk uit en maakt dat je gemotiveerd, onzeker of zelfs gedemotiveerd overkomt. En ja werkgevers zoeken wel iemand die zin heeft in de baan en zelf ook denkt dat ie de baan aankan.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:16

Ontopic, ik heb zeker ervaringen met outcome/law of attraction processen die werken. Iets waar ik als halve wetenschapper ook echt aan moest wennen omdat ik minimaal zo sceptisch was als sommige mensen hier.

Echter toevallig vanochtend nog een artikel van een zenmeester gelezen dat alleen positief denken je niets brengt, we moeten namelijk ook de negatieve dingen en tegenslagen accepteren en uiteindelijk van beide los zien te komen. Dat ervaar ik ook zo, mijn laatste law of attraction project is uitgekomen, midden in een tijd vol andere tegenslagen. Terwijl nu die periode net weer achter de rug is zie ik ook de kracht en leermomenten die ik uit niet 'not intended' momenten heb gehaald en onder aan de streep ben ik er een evenwichtiger, blijer mens van geworden.

Dus ja ik ervaar dat het werkt maar er zit veel meer complexiteit achter dan even positief denken en wat zaken visualiseren. Een heel mooi boek dat ik deze zomer heb gelezen heet de biologie van ons bewustzijn van een ex Stanford wetenschapper die aan de hand van celbiologie een hoop van deze fenomenen uitlegt. Veel succes met je zoektocht!

Edit: typo

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:45

Lekker naïef. Net of alles je zomaar aan komt waaien als je altijd maar positief denkt. Ik vind dat mensen die overdreven positief in het leven staan oogkleppen op hebben. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Soms is het leven gewoon poedersuiker. Je kunt het beter met een flinke korrel zout nemen allemaal. Natuurlijk kom je met een positieve houding verder dan een negatieve, maar je moet er niet in doorslaan. Krijg er een sektegevoel bij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:55

Ik vraag mij vooral af waarom mensen tegenwoordig niet meer zelf kunnen denken.

Als je gezond wilt eten, doe dat dan.
Als je wat positiever in het leven wilt staan, doe dat doen.
Als je meer wilt sporten, doe dat dan.

En ipv dat mensen dat gewoon een dietist, psycholoog of personal trainer bezoeken, gaan we massaal achter extreme hypes aan die niets anders doen dan geld verdienen aan mensen die ergens rondzweven. Je kunt die mensen in ieder geval noet verwijten dat ze geen kennis hebben van de psyche van de mens.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:00

Vind dit filmpje wel duidelijk mbt wat het is.

Ik zou graag positiever willen zijn. Of het nu goede dingen aantrekt of niet.. altijd beter positied te zijn.

Laatst bijgewerkt door Nagini op 22-08-17 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:07

Jeetje haha. Ik begrijp dat er altijd mensen zullen zijn die een bepaalde manier van leven "fout" vinden, maar ik vraag echt alleen om ervaringen met een bepaalde denkwijze/motivatietool. Als je er geen ervaring mee hebt, hoef je van mij echt niet te reageren hoor :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:09

Ja dan word je toch gewoon positiever? Kwestie van de knop omzetten hoor. Daar heb je geen rare goeroe's voor nodig. Kwestie van jezelf wijzen op negatieve gedachtes.

En ik bepaal zelf wel waar ik reageer.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:11

Kijk eens de YouTube video's van Sanny Verhoeven van Sanny zoekt geluk.
Deze bieden mij veel inspiratie op dit vlak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:15

Eapy
Wat is ervaring mee hebben?
Jaartje of wat terug was het gewoon erg "in"
Toen kwam er bijna elke week wel iets over bij Oprah Winfrey, stond er regelmatig wat over in een magazine.
En ja ik heb toen ook de film gezien, er dingen over gelezen.

En ik blijf erbij dat de LOA niets anders is dan jijzelf die zich ergens heel hard voor inzet.
Ik heb ook leuke dingen in mijn leven weten te krijgen, maar dat kwam niet aanwaaien hoor, dat was f.cking hard je best er voor doen.

Mijn jeugd was een hel, heb ik dat op mezelf afgeroepen dat mijn vader stierf en er binnen de kortste tijd een zatte lor in huis woonde die zijn handen net thuis kon houden?
Dat is wat de LOA zegt, je krijgt wat je denkt. Ook de negatieve dingen.
Je straalt die energie uit en dat is wat je krijgt.

Tijn? ons nagellak vriendje, die wilde graag ziek en dood? Dat straalde hij op zijn jonge leeftijd al uit?

Ik weet waar LOA over gaat.
En ik blijf erbij, positief ergens op af stappen helpt, een doel stellen helpt, f.ucking hard je er voor inzetten werkt nog het beste.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:18

_Reneee schreef:
Ja dan word je toch gewoon positiever? Kwestie van de knop omzetten hoor. Daar heb je geen rare goeroe's voor nodig. Kwestie van jezelf wijzen op negatieve gedachtes.

En ik bepaal zelf wel waar ik reageer.

Daar ben ik toch mee bezig...? Daar gaat dit topic juist over. Ik zoek enkel inspiratie door middel van een tool die al jaren bekend is, en waar ik geen ervaring mee heb. Gaat helemaal niet om "rare goeroe's" maar om het meer concreet maken van een bepaalde (positieve) richting die ik op wil gaan. En ik bedoel heus niet dat mensen niet mogen reageren, maar meer dat als mensen er geen ervaring mee hebben dat het van mij niet hoeft omdat dat niet bijdraagt aan het topic. En was ook helemaal niet individueel aan jou gericht... Relax. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:22

Ik doe niet zo aan die moderne spirituele sausjes, geef mij maar the real thing.

Waarbij ik onder the real thing versta zowel spiritualiteit zoals het in oeroude tradities springlevend en gloednieuw is - en het weerbarstige leven zelf.

Je richen op 'het goede', dat doe ik tamelijk consequent, met inbegrip van de valkuil "dat als je de godin van de Tweedracht niet uitnodigt op je bruiloft, dat resulteert in een tien jaar durende, verwoestende oorlog".

En wat het mij oplevert...? Heeft mij doorgaans geen zier geïnteresseerd. Ik heb een mooi leven, een lieve Klaas, een mooi dak boven mijn hoofd, een paard, een baan - "mijn liefje mijn duifje wat wil je nog meer...?"
(Nogal wat Amerikaanse luitjes focussen op geldelijk succes. Accoord, mbt geld heeft de US of A een andere cultuur dan wij - maar wat mij betreft geen betere. De calvinistische traditie kent nog waarden als soberheid, niet begeren, ontvangen ipv nemen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:30

Het gaat natuurlijk veel verder dan gewoon zomaar wat positief zijn, en met een roze bril door het leven te gaan. The Law of Attraction is iets wat je echt moet begrijpen wil je er je ding mee doen.

De film / documentaire The Secret legt het wel duidelijk uit, maar niet volledig. Zoals susannevdv hierboven zegt, er komt nog veel meer bij kijken. De tegenslagen en harde klappen van het dagdagelijks leven, die we overigens allemaal krijgen.
Als je de boodschap zoals die in The Secret wordt beschreven letterlijk zou opvatten, ja dan ga je inderdaad denken dat een kankerpatiënt zelf niet graag genoeg wilde genezen en dat is natuurlijk absurd.

Maar het is gewoon een krachtige manier om je doelen te verwezenlijken - een manier die helemaal niet zweverig is. Het heeft ook echt helemaal niets met sektes of goeroes te maken, integendeel, de grootsten passen deze techniek al dan niet van nature toe.
Veel topsporters en andere succesvolle mensen zullen het beamen: ze zagen de overwinning in hun hoofd. Ze voelden de intense vreugde die ze zouden ervaren als ze die of die medaille zouden halen. Bedrijfsleiders zagen hun droomzaak eerst in hun hoofd ontstaan. Uiteindelijk is je hele intrinsieke motivatie aan dat eindresultaat gekoppeld.

En dat is wat the law probeert uit te leggen:

je moet het denken,
je moet het zien,
maar je moet het ook vooral echt voelen.

En als je het met hart en nieren voelt, dan ga je automatisch de juiste acties ondernemen. Een nuchtere bokker zou hier gewoon zeggen: "je knokt er zelf gewoon kei hard voor". Inderdaad, het feit dat je hard werkt voor een doel, is omdat iets in jezelf dat doel wil bereiken, en dat zorgt ervoor dat jij die actie onderneemt (even gesteld dat je iets uit vrije wil bereikt tenminste).

Of het altijd werkt? Nee.
Is het een garantie op winnen of slagen of wat dan ook? Nee.
Maar het kan je wel een heel stuk vooruit helpen, geeft hoop en vernieuwde energie als het even wat moeilijker gaat. Dat kan nooit geen kwaad vind ik.
En het brengt echt de mooiste, meest onvoorstelbare dingen op je weg :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:34

TS, kennelijk heb je behoefte aan een soort doel en sturing in je leven. Waarom probeer je niet eerst eens een gewoon geloof?

Die hebben ook een 'oplossing' voor het dilemma wat Xyutzu en Bruintje aanhalen. Dan heet het de duivel of straf voor een zonde. Of een variatie daarop, afhankelijk van welk geloof je kiest.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:01

Ik heb er een werkelijke ervaring mee, alleen was ik op dat moment niet bezig met the law of attraction, Ik geloofde iets, dat ik iets zou vinden, een huis in Frankrijk met name, wat ik voor minder dan 100 euro per maand kon huren, met land en stallen enzo... Ik geloofde daar zo hard in dat het bestond dat ik ook niet verbaasd was toen ik precies wat ik wilde vond voor 72 euro per maand. Dacht zie je wel. Later kwam ik erachter dat dat eigenlijk niet bestaat, huurprijzen zijn hier lager dan in Nederland, maar niet in die orde, ik had de speld in de hooiberg gevonden! Ik ben ervan overtuigd dat dat iets met de law of attraction te maken heeft, en wat ik er verder over denk is dat het dus vooral aangetrokken werd omdat ik er zo helemaal echt in geloofde. Niet zo van ik denk eraan en ik trek het aan, meer ik ben ervan overtuigd dat het bestaat en ik ga het vinden. Misschien niet heel duidelijk, maar het is moeilijk uit te leggen

Edit, denk dat Robin het erg goed omschrijft
Laatst bijgewerkt door luxx op 22-08-17 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:07

Roodvos schreef:
TS, kennelijk heb je behoefte aan een soort doel en sturing in je leven. Waarom probeer je niet eerst eens een gewoon geloof?

Die hebben ook een 'oplossing' voor het dilemma wat Xyutzu en Bruintje aanhalen. Dan heet het de duivel of straf voor een zonde. Of een variatie daarop, afhankelijk van welk geloof je kiest.

Zo plat zijn de meeste karikaturen van geloof dus tegenwoordig...

Verschillende bokkers hebben het dilemma 'als het kwaad goede mensen treft' ter sprake gebracht.

En nee, daar zijn in de gewone geloven dus geen oplossingen tussen aanhalingstekens voor, hoor.
Je kunt idd gestraft worden voor zonde, je kunt geloven in verleiding door de duivel en generaties calviniten rilden bij de gedachte aan 'Gods ondoorgrondelijk Raadsbesluit'.
Dat zijn nadrukkelijk geen oplossingen, ook zonder rare aanhalingstekens, maar pogingen om je als mens te verzoenen met het lot.
En voor alle duidelijkheid: aangevuld met hoe je als mens toch je leven kunt invullen ook als je dus niet alles in de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:43

Robin_S schreef:
Veel topsporters en andere succesvolle mensen zullen het beamen: ze zagen de overwinning in hun hoofd. Ze voelden de intense vreugde die ze zouden ervaren als ze die of die medaille zouden halen. Bedrijfsleiders zagen hun droomzaak eerst in hun hoofd ontstaan. Uiteindelijk is je hele intrinsieke motivatie aan dat eindresultaat gekoppeld.

Het lastige aan die redenatie is dat alle verliezers exact hetzelfde voor zich zagen en hetzelfde voelden. Of dachten nummer 2 tot 10 allemaal 'Nah, dit gaat hem niet worden vandaag'? Alleen kiezen LOA-aanhangers om erg selectief te interviewen. Natuurlijk zullen succesvolle mensen allemaal zeggen dat ze dat succes gekregen hebben doordat ze niet alleen hard gewerkt hebben, maar het geluk ook nog eens supergoed afgedwongen hebben door alles perfect te visualiseren.

Het enige probleem is dus; dat deden alle verliezers ook. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 02:45

"Survival bias".

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:07

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - Albert Einstein (wederom ;))

Uiteraard kun je statistisch van alles wat vinden en zover doorredeneren dat je de verwondering en magie uit de meest mooie fenomenen weg etst. Maar vergis je niet dat we tot 400 jaar geleden nog heel weinig aan wetenschap en statistiek deden. Zonder zijn we uit de grot gekomen, zonder hebben we beschavingen gemaakt en zonder hebben we wereldwonderen gebouwd.

We kunnen niet eens objectief vaststellen of we als mensheid nu wel zoveel gelukkiger zijn geworden met wetenschap en welvaart.

Maar ik denk dat wanneer je een fundamentele verwonderende en positieve levenshouding kan doorleven, dat je wel een stuk blijer en krachtiger in het leven staat. Echter veel mensen hebben het er niet voor over om daarvoor de confrontatie met hun eigen schaduwkant aan te gaan en die te omarmen. Immers je angsten, schuldgevoelens, beperkende overtuigingen, onzekerheden, nare gedragingen maken net zo goed deel uit van je identiteit. Pas als je daar mee om kan gaan (wat nog niet zo makkelijk is) wordt die fundamenteel positieve levenshouding mogelijk. En het zou zomaar kunnen dat de sporters die consequent buiten het podium vallen juist net niet in staat zijn om die stappen ook te zetten.

Ieder zijn eigen natuurlijk, maar ik kies ervoor me te verwonderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:03

susannevdv schreef:
Maar vergis je niet dat we tot 400 jaar geleden nog heel weinig aan wetenschap en statistiek deden. Zonder zijn we uit de grot gekomen, zonder hebben we beschavingen gemaakt en zonder hebben we wereldwonderen gebouwd.

Hm, dit lijkt mij een 21ste eeuw bias.
Ik citeer mijn scheikunde leraar; op 3 vwo kwamen elke 3 weken Nobellaureaten langs. De leraar sprak de wijze woorden dat wij tegenwoordig meer weten en kunnen dan Nils Bohr, maar dat de man zelf een genie was....
Voor en na 1617 liepen er ook knappe koppen rond, en al wisten ze minder dan wij: ze deden aan wetenschap.
Citaat:
We kunnen niet eens objectief vaststellen of we als mensheid nu wel zoveel gelukkiger zijn geworden met wetenschap en welvaart.

...tja - wat is objectiviteit, hoe (en wie!) bepaalt dit.
En vooral: wat is welzijn?

En we weten zeker dat we momenteel op een ramp afstevenen dank zij onze technische "verworvenheden" die op fossiele brandstof lopen. "Reuze slim van ons..."
Citaat:
Maar ik denk dat wanneer je een fundamentele verwonderende en positieve levenshouding kan doorleven, dat je wel een stuk blijer en krachtiger in het leven staat. (...)
+:)+

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:44

susannevdv schreef:
"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - Albert Einstein (wederom ;))

Uiteraard kun je statistisch van alles wat vinden en zover doorredeneren dat je de verwondering en magie uit de meest mooie fenomenen weg etst. Maar vergis je niet dat we tot 400 jaar geleden nog heel weinig aan wetenschap en statistiek deden. Zonder zijn we uit de grot gekomen, zonder hebben we beschavingen gemaakt en zonder hebben we wereldwonderen gebouwd.

Maar ik denk dat wanneer je een fundamentele verwonderende en positieve levenshouding kan doorleven, dat je wel een stuk blijer en krachtiger in het leven staat. Echter veel mensen hebben het er niet voor over om daarvoor de confrontatie met hun eigen schaduwkant aan te gaan en die te omarmen. Immers je angsten, schuldgevoelens, beperkende overtuigingen, onzekerheden, nare gedragingen maken net zo goed deel uit van je identiteit. Pas als je daar mee om kan gaan (wat nog niet zo makkelijk is) wordt die fundamenteel positieve levenshouding mogelijk. En het zou zomaar kunnen dat de sporters die consequent buiten het podium vallen juist net niet in staat zijn om die stappen ook te zetten.

Mooi verwoord, en een goede bijdrage aan dit topic - dankjewel daarvoor! Ben het met je eens, maar vind het fijn dat er ruimte is voor kritiek en discussie op verschillende levensstijlen/mindsets en dat die ruimte ook gebruikt wordt (als dit productief is) hier. +:)+