"Zij neemt een maagverkleining" - ik vind het geen taal. Een tattoo nemen, een piercing, ook dat zijn een soort verminkingen, maar veel minder ingrijpend en met minder zorgkosten.
Mensen met een verkleinde maag kunnen in feite niet meer gezond eten - dus als je een fatsoenlijke maag hebt: laat haar gewoon haar werk doen.
Maagverkleiningen om af te vallen vind ik ondingen, gebaseerd op de achterhaalde gedachte dat je maag je vijand zou zijn.
Idealiter geeft de maagwand idd 'weefselhormonen' af als zij wordt opgerekt - als dit onvoldoende gebeurt is er weinig reden om in die maagwand te gaan snijden. De functie van de weefselhormonen is in dit geval "Oh, ik, de maagwand, word gerekt - ik zit vol" en het resultaat is een heerlijk, voldaan, gelaafd gevoel.
En afvallen/ op gewicht blijven gaat doorgaans goed door relatief veel eiwit en relatief weinig koolhydraten te eten. Na een maagoperatie is het eten/ verteren n van eiwitten errug moeilijk.
Idem: het is het prettigst voor je lichaam om 2 of 3x per dag te eten zonder gerommel met 'tussendoortjes'. Na een maagoperatie is het eten van kleine porties, en dus vaak meer dan 3x per dag noodzakelijk.