Witte vlekken op tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:22

Dimphyl schreef:
ierusju schreef:
http://tandenblekentop5.nl/hoe-kom-je-a ... je-tanden/

Het zullen hoogstwaarschijnlijk witte vlek cariës zijn. Een beginnend gaatje...

Hoeft dus niet perse, ik had prachtige witte tanden tot ik een beugel kreeg, aan de 'lijm' van de beugel blokjes heb ik (inmiddels bijna 10 jaar later) ook lelijke vlekken overgehouden.
Heb nog nooit een gaatje gehad ;)

Hier werd er gezegd niks aan te doen, moet echt slijten, door het bleken zouden de vlekken alleen maar meer opvallen.
Ik lees dus even mee want schaam me nu gewoon voor mn tanden.

Zag het er op deze manier uit? Dus witte vlekjes om de brackets heen, of de witte vlekken onder de brackets?

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:39

Ierusje, een beetje van beide want er zijn veel fouten gemaakt met mijn beugel, blokjes moesten om de week opnieuw gezet worden en sommigen stonden op een totaal verkeerde plek (1 bij mijn hoektanden zat over 2 tanden geplakt ipv netjes in het midden van 1 tand)
Heb dus een hoop (verschillende) vlekken..
Nu is het grootste deel van de beugel overgebleven maar rook inmiddels ook dus dat werkt ook niet mee.

Ben nu aan het kijken naar de pasta die Prosecco noemde op de vorige pagina, had er nog nooit van gehoord en hoop dat het wat kan betekenen voor mijn vlekken

Anoniem

Re: Witte vlekken op tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:45

Ik heb het ook, maar dan maar op één tand (helaas m'n voortand) door een lijmfoutje van de orthodontist. Het is in m'n glazuur getrokken. De tandarts zei dat uitboren en opvullen kan maar dat je dan eigenlijk geen tand meer overhoudt. Mooier/beter is dus inderdaad om een 'facing' te laten plaatsen (porseleinen laagje in de kleur van je tanden). Kost een lieve duit (400-500 euro), maar gaat volgens de tandarts wel een jaar of 25, zo niet langer, mee. Ik ga het over een paar jaar ook laten doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:58

Proglasuur tandpasta werkt heel goed. Ik heb er zelf ook last van. Al is het bij mij nu zo goed als weg door deze tandpasta.

Ze noemen het ontkalkingsvlekjes (ook wel zwakke plekken in je glazuur) en het komt veel voor onder jongeren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:00

Change3x, heb je een linkje van die tandpasta? En hoelang heb je daarmee gepoetst voordat je resultaat zag?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:07

Lieshorses schreef:
Change3x, heb je een linkje van die tandpasta? En hoelang heb je daarmee gepoetst voordat je resultaat zag?

https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... gIe9vD_BwE

Ze hebben meerdere variaties maar deze gebruik ik meestal.

Je glazuur moet sterker worden dus dat is niet binnen 2 weken gedaan. Kwestie van geduld en tijd geven. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:09

Maar glazuur wat weg is of dunner is geworden kan toch helemaal niet terug komen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:28

c_alsemgeest schreef:
Maar glazuur wat weg is of dunner is geworden kan toch helemaal niet terug komen?

Niet helemaal waar. Je tanden doen namelijk aan remineralisatie. Er groeien geen hele tanden aan, maar als de pH onder de 5.5 komt, lost je glazuur op (demineralisatie). Het aanmaken van glazuurmineralen word remineralisatie genoemd.
Kleine vormen van ontkalkingen of witte vlek cariës kan je eigen mond oplossen, maar als er meer deminaraliseert dan remineraliseert, dan ontstaat er dus een gaatje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:48

aaah ok, weer wat geleerd