Dochter van 2 moet een bril, tips gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:58

Brillen bij kinderen sneuvelen nog wel eens. Mijn neefje heeft meerdere brillen met hetzelfde montuur in verschillende kleuren. Op die manier is er snel iets uit te wisselen als de bril weer eens stuk is. Voor een volgende bril nemen ze er ook nog extra losse monturen bij.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:12

Die sterkte had ik ook toen ik klein was als kind ik had last van een lui oog. En heb jaren moeten afplakken met een pleister (erg traumatisch geweest) maar heb nu een sterkte van +4 En +5. Ogen gaan nu (21jaar) niet meer vooruit.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:14

Haha, ik kan mij erg vinden in je dochtertje! Heb zelf ook op mijn 2e een bril gekregen met een afwijking van -7 en in mijn andere oog -7,5. Mijn ouders hebben ook niks gemerkt toen die tijd! Wat ik vroeger altijd fijn vond waren idd de brillen met de neusbruggetjes, die met alleen 'dopjes' gaan irriteren en drukken. Dat zit niet echt lekker.
Verder moet je vooral een steviger model pakken denk ik, iets met sterke pootjes.

Het dragen ging bij mij vanzelf, omdat ik er dus echt 10x beter mee zag. Moet je ook gaan plakken met de oogpleisters? Mocht je dochtertje nog steeds scheelkijken met een bril op, kan ik ook nog een oogcorrectie aanraden. Die heb ik zelf ook op jonge leeftijd (ik was 3) gehad en daar heb ik nu heel veel profijt van omdat ik niet mee heel erg scheel kijk!

chocobroodje

Re: Dochter van 2 moet een bril, tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:29

Nee voorlopig niet afplakken, ze verwachten dat het scheel zien van de afwijking komt en het enorme foccussen daardoor. Afplakken lijkt me helemaal erg eerlijk gezegd (voor haar dan).

Het viel wel op dat ze makkelijk scheel kan kijken ook op eigen wil zeg maar, dus een operatie is niet uitgesloten maar ook zeker nog niet van toepassing.

We gaan dadelijk eerst even bij pearl kijken en dan bij de plaatselijke (overigens zeer goed aaneschreven) opticien langs. Ze heeft ook nog een heel smal kupke dus zal lastig worden iets leuks te vinden dat haar ook goed past ;)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:32

Afplakken vond ik vroeger echt verschrikkelijk. Het enige wat ik dan nog wel leuk vond is dat ik mijn eigen "plaatjes" op de pleisters mocht krassen. Maakte het iets dragelijker.

Pearl is heel goed! Hans anders ook overigens, daar zit ik nu nog bij. Hebben een heel fijn spaarplan waarbij je 7 euro per maand betaald en je een bedrag op bouwt. Dan kun je om het jaar een nieuwe bril uitzoeken! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 10:26

Zucht, manlief will en second opinion..... mij lijkt het tijdverspilling.. hoe groot is de kans dat ze in het ziekenhuis verkeerd meten? Zeker gedruppelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:32

Die kans is klein.. en er zal ook wel wachttijd zijn.. waarom wil hij een SO?

Mijn vader had dit ook als kind, is uiteindelijk ook geopereerd maar heeft nu alsnog +veel aan beide ogen. Ziet ook niks zonder bril.. zelf zit ik op +1,25 oid. Zie dichtbij niet scherp meer zonder :n

Gelukkig zijn er, ook voor kinderen, hele leuke modellen te krijgen! Pearle slijpt ook prima dun met hoge sterkte. HANS anders niet!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:37

http://volzicht.nl/

https://www.natuurlijkzien.nl/

Misschien zijn dit niet de tips die je zoekt, maar lees deze site's eens. het is een andere insteek. Een andere manier van denken. Misschien kun je er iets mee.
Ook gezien de opmerking van Janneke2 denk ik dat er meer opties zijn dan simpelweg een brilletje op dat neusje.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:47

@Jans: Mijn glazen worden altijd extra dun geslepen bij Hans Anders. Anders zou ik met echte zware jampottenglazen op mijn bril zitten.
@Elibeet: Zien zonder bril? Lijkt me wel heel stug als je echt -7 of iets hebt. Vind dit soort 'tips' en boeken om op eigen krachten bepaalde dingen te doen altijd een beetje apart. Maar dat ligt meer persoonlijk denk ik.

Second Opinion is echt niet nodig hoor! In het ziekenhuis hebben ze bij mij nog nooit verkeerd gemeten! zeker niet als je die gekke druppels hebt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:48

Kiki, wij hebben die ervaring dan weer totaal niet bij HA, maar goed dat ze het toch wel kunnen dan! Mijn vader was er helemaal klaar mee :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:11

elibeest schreef:

Misschien zijn dit niet de tips die je zoekt, maar lees deze site's eens. het is een andere insteek. Een andere manier van denken. Misschien kun je er iets mee.
Ook gezien de opmerking van Janneke2 denk ik dat er meer opties zijn dan simpelweg een brilletje op dat neusje.

Een plussterkte is het gevolg van het feit dat je ooglens niet sterk genoeg is voor de brandpuntsafstand van dat oog, waardoor het brandpunt van je beeld voor je netvlies terecht komt en het beeld op je netvlies daardoor niet scherp is. Die sterkte van je ooglens is een natuurlijke eigenschap van je lichaam, net zoals bijvoorbeeld kaal worden. En net zoals je kaal worden niet kan weg oefenen, kan je de te lage sterkte niet weg oefenen.

Het oog van je dochtertje is nog lang niet uitgegroeid en door te groeien zal de brandpuntsafstand in haar oog veranderen en zal ze een kleinere plus sterkte krijgen. Maar gezien haar sterkte zal het niet volledig uitgroeien en zal ze altijd een plus sterkte overhouden.

Bij de ketens werken trouwens ook gewoon opticiens en (niet in elke vestiging) optometristen. Daar is dus gewoon dezelfde kennis en ervaring aanwezig als bij zelfstandige opticiens. Kijk gewoon bij welke opticien je het prettigst voelt, je zult er nog jarenlang komen.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:33

Mijn broertje had het ook, gewoon zeggen dat het nodig is zodat ze hele mooie ogen krijgt hahah.

Staat overigens super schattig hahaha

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:42

Citaat:
Een plussterkte is het gevolg van het feit dat je ooglens niet sterk genoeg is voor de brandpuntsafstand van dat oog, waardoor het brandpunt van je beeld voor je netvlies terecht komt en het beeld op je netvlies daardoor niet scherp is. Die sterkte van je ooglens is een natuurlijke eigenschap van je lichaam, net zoals bijvoorbeeld kaal worden. En net zoals je kaal worden niet kan weg oefenen, kan je de te lage sterkte niet weg oefenen.

Ik stem in met de definitie van verziendheid.
Zij het: een brilleglas is een lens die zijn sterkte ontleent aan hoe een mens het ding snijdt, slijpt, etc.
De lenzen in je ogen wisselen van sterkte onder invloed van de oogspieren.
(Het woord 'sterkte' dreigt 2 betekenissen te krijgen: de bolling van de lens en de kracht van de spieren die de lens bollen....)

En die oogspieren kun je trainen, al kan er meer te trainen zijn als een kind nog het zogeheten STNR reflex heeft.

De vergelijking met kaalheid ontgaat mij totaal.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:07

Ik draag ook sinds mijn 3e een bril. Nooit beter geweten. Haal altijd bij hans anders mijn brillen. Ik heb linkt maar +0,75 en rechts +5,75. Mijn glazen zijn altijd mooi dezelfde dunne dikte hoor :)
Ze hebben betaalbare brillen. Ik zou 2 brilletjes kopen. Waaronder 1 met zo'n elastiekje achter het hoofd voor jonge kinderen. Die tijdens het spelen op doen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 12:12

We zijn net toch eerst bij de plaatselijk brillenboer geweest daar zou ik rond de 100/130 kwijt zijn aan montuur en 2x 139 voor de glazen (inclusief dun geslepen ontspiegeld etc) Maar ze hadden maar 2 monturen... Dat viel me even tegen :o

Dus nu eerst slapen en straks naar de pearl ;)

Heb wel nog nagevraagd maar second opinion gaat heeeeel waarschijnijk weinig zin hebben nu papa overtuigen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:39

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik stem in met de definitie van verziendheid.
Zij het: een brilleglas is een lens die zijn sterkte ontleent aan hoe een mens het ding snijdt, slijpt, etc.
De lenzen in je ogen wisselen van sterkte onder invloed van de oogspieren.
(Het woord 'sterkte' dreigt 2 betekenissen te krijgen: de bolling van de lens en de kracht van de spieren die de lens bollen....)

En die oogspieren kun je trainen, al kan er meer te trainen zijn als een kind nog het zogeheten STNR reflex heeft.

De vergelijking met kaalheid ontgaat mij totaal.

Kaal worden en een oogsterkte zijn lichamelijke kenmerken, net zoals je lengte, de vorm van je neus etc. Dat is niet iets wat je kan veranderen.

Je hebt gelijk dat je met je oogspier kan accommoderen, waardoor je met een plussterkte toch scherp kan zien. Maar een oog is "ontworpen" om het grootste deel van de tijd in de verte te kijken (meer dan zes meter) en in die toestand is een oogspier ontspannen en hoeft dus niet te werken. Om met een plussterkte in de verte scherp te kunnen zien, moet je je oogspier aanspannen. Dat betekent dat je oogspieren opeens van 's morgens dat je opstaat tot 's avonds dat je gaat slapen moeten werken en daar zijn ze niet voor gebouwd. Ze zijn ervoor gebouwd om alleen te werken als je dichterbij iets wilt zien, waarvoor ze moeten accommoderen. Je kan ze dus wel trainen, maar het gevolg is vermoeidheid, hoofdpijn, stijve nek en in het geval van een grote sterkte scheelzien. Je ogen trainen om vooral maar geen bril nodig te hebben is net zo onzinnig als je haar trainen zodat je niet kaal wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:43

Karl66 schreef:
Maar een oog is "ontworpen" om het grootste deel van de tijd in de verte te kijken (meer dan zes meter) en in die toestand is een oogspier ontspannen en hoeft dus niet te werken. Om met een plussterkte in de verte scherp te kunnen zien, moet je je oogspier aanspannen.

Een baby oog is bij geboorte fiks bijziend: de baby ziet haar moedets gezicht bij het voeden, verder zo ongeveer niets.
In de loop van de eerste maanden komt er van alles op het ukje af, van meer contrast (minder wazig) zien, tot kleuren zien tot oefenen met accommoderen. Uiteraard in combinatie met nog heel veel andere zaken mbt bewegen, evenwicht, coördinatie en prikkels verwerken.

Ik vind het werk van Bates interessant, maar niet aan de orde bij een klein kind.
Jouw mening dat training maar meteen ongemak betekent deel ik niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:55

En wat is dan het nut van die training? Dat het oog iets minder hard groeit, waardoor de afstand lens netvlies iets kleiner blijft of dat de ooglens iets sterker wordt? Met het trainen van de oogspieren los je hypermetropie niet op. Accommodatie vanwege verziendheid is eenvoudig op te lossen met een bril of lenzen en als je dat niet doet creëer je nodeloze klachten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:53

Dat groeien van het oog, dat gebeurt zelfs bij Klaas van 64. (Accoord, dat most door de oogarts worden vastgesteld.)

De oefeningen van Bates zijn in wezen off topic. Ze zijn wel erg nuttig (wie een been breekt krijgt uiteraard gips en een kruk, maar ook fysiotherapie om de kruk weer kwijt te oefenen).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:12

Klok en klepel, nee het oog blijft niet groeien. Wat wel je leven lang blijft groeien is je ooglens. Als gevolg daarvan wordt die stugger en kan je minder goed accommoderen. Dat is dan ook de reden dat mensen na een bepaalde leeftijd een leesbril nodig hebben. Maar nee, het oog zelf blijft niet groeien, als je volgroeid bent, dan veranderd de afstand tussen je ooglens en netvlies niet meer.

Sorry TS, ik zal verder niet meer off topic gaan, maar met alternatieve therapieën wordt jullie een worst voorgehouden die helaas niet werkt. Terwijl een bril een goedwerkende oplossing is.

On topic, jammer dat de lokale opticien zo weinig kinderbrillen heeft. Gelukkig hebben winkels van de grote ketens meestal meer keuze en kan je die ook nog via internet bekijken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 18:49

Geeft niks Karl, ik vond het opzich wel interessant :j Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook overal terug. En ik denk dat die oefeningen ook meer voor volwassenen bedoeld zijn dan voor kinderen.

Daarstraks bij Hans en Pearl geweest die zitten hier beide in het winkelcentrum en daar hadden ze wel wat meer keus.

Nu kreeg ik wel 2 tegenstrijdige adviezen, de plaatselijke brillen boer zei dat de dunste glazen (a 139 ps) de beste keuze was. Maar bij Hans zeiden ze ik zou nu even beginnen met een goedkoop brilletje ook al zijn de glazen dan wat dikker en zwaarder dan kan ze rustig wennen zonder meteen een bak geld kwijt te zijn (39 euro incl glas en montuur) aangezien de kans aanwezig was dat ze over 3 maanden bij de controle wellicht al iets minder sterke glazen zou kunnen krijgen..

Mijn portomonee vind het idee van hans niet verkeerd ;) en opzich, ze is zo klein zit niet op een creche of opvang dus ben ook niet bang voor pesten ofzo..

Wat zouden jullie doen?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:09

Ik zou denk ik met de goedkopere beginnen om te wennen en zodat je even kan afwachten of de sterkte over een aantal maanden verbeterd is. Als ze eenmaal gewend is aan de bril en straks iets ouder (en mogelijk ook voorzichtiger..) is, zou ik gaan voor de duurdere.

Ik heb zelf mijn bril gehaald bij de Dio drogist, daar had ik mijn bril incl dun geslepen glazen voor 49 euro. Wat minder keuze qua monturen, maar verder hetzelfde als bij een brillen winkel. Geen idee of er eentje bij je in de buurt zit? Het gedeelte dat de brillen verkoopt heet eyelove.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:22

Ik heb niet alle tips gelezen, maar je hebt ook "duikbril" achtige brillen, met zo'n elastieke band, zodat ze niet zo makkelijk afgaan, en ze hem zelf niet zo makkelijk af kan zetten, ik weet niet of dit alleen voor baby's tot 1,5 is, maar heb ze wel vaker gezien ook met mijn stage.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:28

elibeest schreef:

Dat je dit als volwassene probeert prima, zelf weten.. Maar ga dit niet voor een kindje van 2 aanraden! Dit is juist de kritische periode waarin goede behandeling (een bril!) heel erg belangrijk is.

TS, ik zou voor de goedkope optie gaan. De kans is inderdaad groot dat de glazen vaak aangepast moeten worden. Je krijgt als het goed is een brilrecept mee van de orthoptist dus de opticien kan er verder weinig fout aan doen.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:33

hoi, dat onze dochter met 2 jaar een bril moest werd vanuit het oogziekenhuis geadviseerd, kidz for eyes. of eyes for kids in amsterdam. echt geweldig, daar alleen maar gericht op kinderen, klein en groot. perfecte service. en ook handige tips en vooral trucs om de bril op te laten mee gekregen.
volgens mij werken ze ook op afspraak, orthoptisten zijn daar ook aanwezig.