Toch spant het effect van synesthesie de kroon als je truffels/paddo's op hebt

Bij een heel klein percentage kan dat blijven hangen, dat zou ik wel willen!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dallista schreef:Ik heb spatial sequence synesthesia (het heeft vast ook een mooi naampje in het Nederlands.). Ik zie de dagen van een week als een soort ovaal boven me, met links de maandag en dan tegen de klok in, en op de laatste 'lange zijde' bovenaan de zaterdag en zondag.
Met maanden van het jaar begint het ook links, maar dan is het een cirkel en december eindigt dus ook links boven januari. De dagen van de maanden lopen allemaal in lijnen beneden naar boven, behalve januari, die dagen lopen van boven naar beneden.
Het is heel handig, altijd een kalender in je hoofd, alleen ziet ie er een beetje raar uit.
Resistance schreef:Emerald schreef:Mijn ex heeft het ook. Bij hem hadden namen niet alleen een kleur maar ook een smaak. Ik heb ook begrepen dat bij deze 'aandoening' ook een licht verlaat reactievermogen hoort, zo'n 2 seconden geloof ik. Dat klopte bij hem precies.
Smaken kan inderdaad ook, ja. Ikzelf heb dat niet, en zou het ook niet willen. Lijkt me zo lastig als je vriend naar oorsmeer smaakt.
Dallista schreef:Ik heb spatial sequence synesthesia (het heeft vast ook een mooi naampje in het Nederlands.). Ik zie de dagen van een week als een soort ovaal boven me, met links de maandag en dan tegen de klok in, en op de laatste 'lange zijde' bovenaan de zaterdag en zondag.
Met maanden van het jaar begint het ook links, maar dan is het een cirkel en december eindigt dus ook links boven januari. De dagen van de maanden lopen allemaal in lijnen beneden naar boven, behalve januari, die dagen lopen van boven naar beneden.
Het is heel handig, altijd een kalender in je hoofd, alleen ziet ie er een beetje raar uit.
Wirobelgje schreef:Dat van kleuren zien ken ik niet. Welke kleur zie je dan bij mijn naam TS? Mijn naam is Lynn. (Ja nu ben ik nieuwsgierig
Ik heb dat van de week"kalender" ook net als Dallista
Maar bij is het een schildvorm eerder
........zondag zaterdag
maandag.............vrijdag
dinsdag.............donderdag
...........woensdag
zo iets![]()
Over het jaar had ik nog niet echt stilgestaan hoe ik dat zie maar dit blijkt een vierkant te zijn
...........kwartaal vier
kwartaal 1..........kwartaal 3
...........kwartaal 2
Nooit geweten dat dit soort dingen een naam hadden.
Fenrir schreef:Dallista schreef:Ik heb spatial sequence synesthesia (het heeft vast ook een mooi naampje in het Nederlands.). Ik zie de dagen van een week als een soort ovaal boven me, met links de maandag en dan tegen de klok in, en op de laatste 'lange zijde' bovenaan de zaterdag en zondag.
Maar dit is toch heel normaal? Of heeft niet iedereen dat? Zo nee gaat er een wereld voor me open
Fenrir schreef:Dallista schreef:Ik heb spatial sequence synesthesia
[....]
Maar dit is toch heel normaal? Of heeft niet iedereen dat? Zo nee gaat er een wereld voor me open
Joaltijd schreef:En hoe zie je het dan als je een dag eventjes niet weet?
Jolien87 schreef:Dallista schreef:Ik heb spatial sequence synesthesia (het heeft vast ook een mooi naampje in het Nederlands.). Ik zie de dagen van een week als een soort ovaal boven me, met links de maandag en dan tegen de klok in, en op de laatste 'lange zijde' bovenaan de zaterdag en zondag.
Wauw, er gaat een wereld voor mij open. Ik heb dit ook! En ik heb nooit geweten dat dit ook een naam had, ik heb altijd gedacht dat dit een stukje autist in mij was. Ik ben enorm visueel ingesteld en zie altijd een soort van kalender in mijn hoofd, deze kan ik als 't ware inzoomen per maand, week, dag en uur. Uiteraard voorzien van een kleurrijk patroon. Ook kan ik bijvoorbeeld de kwartalen uitlichten, deze kan ik dan scherper maken in mijn hoofd waarbij de rest meer naar de achtergrond verdwijnt.
Als ik bijvoorbeeld denk aan de kerstdagen die eraan komen dan zie ik een soort weg voor me met daarop alle maanden en aan het eind december. Ik denk dat ganzenbord het meest in de buurt komt.
Dit heb ik ook met de dagen van de week, om nog maar een voorbeeld te noemen. Als het maandag is dan zie ik ook voor me hoe links van mij de voorgaande dagen liggen en rechts van mij de dagen die nog komen gaan. Ik kan er als 't ware voor 'kiezen' om de weg van bovenaf te zien of om erop te staan. In dat laatste geval is de dag waarop ik sta gedetaileerder.
Ik heb het altijd handig gevonden want op deze manier kan ik mij makkelijk gebeurtenissen en afspraken herinneren. Die 'plaatjes' koppel ik dan aan de juiste plaats op de kalender.
Naast dit alles heb ik ook de kleurenvariant.
Ik heb altijd gedacht dat iedereen dit had, tot ik er een keertje over las. Mijn zus heeft het ook, schijnbaar zijn wij de enige in ons gezin want toen we er eens over begonnen werden we aangekeken alsof we gek waren.
Desty schreef:Ik vraag me af of dat spatial sequence synesthesie ook te maken heeft met fotografisch geheugen. Het lijkt me correleren. Als ik iets lees, kan ik het zo weer oplezen zonder naar het blaadje te kijken, door die ruimtelijke 'foto'.
Desty schreef:Ik vraag me af of dat spatial sequence synesthesie ook te maken heeft met fotografisch geheugen. Het lijkt me correleren. Als ik iets lees, kan ik het zo weer oplezen zonder naar het blaadje te kijken, door die ruimtelijke 'foto'.
Jildau schreef:Desty schreef:Ik vraag me af of dat spatial sequence synesthesie ook te maken heeft met fotografisch geheugen. Het lijkt me correleren. Als ik iets lees, kan ik het zo weer oplezen zonder naar het blaadje te kijken, door die ruimtelijke 'foto'.
Nouja dat denk ik dus ook. Daarom noemde ik dat voorbeeld met dagen van de week en de kleuren op de kleuterschool. Je slaat dat plaatje gewoon op denk ik.
Je hebt misschien een beeld van een kalender in je hoofd maar ik denk dat je dat dan eens ergens gezien hebt.