Mensen met misofonie + behandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Mensen met misofonie + behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:21

Ik vraag mij altijd af hoe het is om samen te leven met mensen die ook misofonie hebben :+
Heb het alleen bij mensen waar ik dichtbij sta. Ook ik word gewoon woedend..
Het enige wat ik doe is het proberen te vermijden, ik geloof niet in een therapie daarvoor, ik ervaar het veel te extreem..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:36

Ja hier sinds mijn kinderjaren al (nu 32 jaar) en wordt erger. Ik ben met de huisarts bezig voor een doorverwijzing naar het AMC voor het misofonie traject. Helaas best een lange wachtlijst en nog aan het uitpluizen met de verzekering etc.

Ik weet niet of het werkt maar ben ook aangesloten bij de vereniging en daar zitten meerdere mensen waarbij het geholpen heeft. Er vanaf kom je nooit maar zij merken absolute verbetering en vinden het veel beter te handelen. Bij andere werkt het weer niet.

Maar ik ben mezelf en mijn omgeving het verschuldigd om het oog te proberen. Vooral aan mijn kinderen. Nu de oudste twee ouder zijn ga ik ook daar dezelfde gevoelens bij krijgen en afkeer met eten en dat wil ik niet. Onze dochter van 4 maanden die aan de borst smakt heb ik weer geen enkel probleem mee. Ook dat is schoolvoorbeeld van misofonie. Zij kan imo er ook echt niks aan doen en heb ik dus geen last van. Heel bijzonder.

Tip: vorige week was bij RTL summer night de behandelend psycholoog van het AMC daar om over misofonie te praten. Goed om terug te kijken .

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:08

Ik ben opgegroeid met een vader die hieraan leed, en wij leden met hem mee. Ik zou mensen die kinderen hebben echt willen adviseren om er iets aan te doen, hoe lastig ook. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor hen want het is voor een kind ontzettend moeilijk om mee om te gaan.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 03:17

Mijn broer geeft therapieën in het AMC, wat ik begrepen heb boekt hij goede resultaten met zijn cliënten tot nu toe, interessant voor mij dus ook om hier mee te lezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:51

Vraag me af hoe het te behandelen is want bij mijn dochter heb ik het dus weer totaal niet. Maar bij andere mensen kan ik soms helemaal gek worden als ze weer zitten te malen met eten en het vervolgens met een klok doorslikken, echt afschuwelijk. Ook mensen die hun drinken niet normaal kunnen doorslikken, waarom moet dat met een klok? Die hoor je bij mij echt niet.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:53

JPS schreef:
Ik ben opgegroeid met een vader die hieraan leed, en wij leden met hem mee. Ik zou mensen die kinderen hebben echt willen adviseren om er iets aan te doen, hoe lastig ook. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor hen want het is voor een kind ontzettend moeilijk om mee om te gaan.

Eigenlijk met kinderwens al. De eerste ongeveer 3 jaar had ik er geen last van. Dat begint nu te veranderen helaas. Ik kan nu nog onderdrukken en vermijden (kinderen iets eten geven en zelf even naar de wc/was ophangen etc) met avondeten staat hier altijd "gezellig" de muziek iets harder aan. Maar dan nog merken ze soms mijn spanning. Maar ik wil gewoon überhaupt deze irritatie niet bij hen dus daarom moet ik er echt wat mee.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:02

Ik ben al een stapje verder iig. Ik heb gemerkt dat ik het veel minder tot niet heb ik een ontspannen situatie en wanneer ik zelf geen stress/te veel prikkel heb. Bijvoorbeeld met uiteten met een vriendin heb ik geen last en muziek waar ik blij van word op de achtergrond helpt ook. Zo worden eet situaties al een prettigere ervaring. Daar gaat ook de behandeling in het AMC op door.

Ik heb nu sinds kort ook een playlist met 10 all time favorite nummers die ik afdraai met eten of wanneer ik in een moeilijke situatie kom (die tip kreeg ik van iemand die de behandeling al heeft gedaan met succes) Door herhaling ook vd nummers wordt het een soort mantra. Mooie van muziek is ook dat je het in gedachte kan afspelen. Het activeert een ander deel vd hersenen en daar krijg je dopamine van (gelukshormoon) De playlist staat ook op mijn telefoon.

Ademhaling is dan nog een ding maar als ik met eten er al grotendeels vanaf ben zou al enorm helpen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:09

Nog het linkje van RTL summer night

https://youtu.be/phLuqy1ahbk

Sorry voor alle spam maar ik ben nu net intensief bezig om hier er einde/verbetering in te krijgen dus lees er nu veel over. Volg alle ontwikkelingen op de voet.;)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 11:27

Super alle reacties en ook verbazingwekkend hoe VEEL mensen er last van hebben.
Bij elke berichtje voel ik met diegene mee, ook degenen die gezinsleden in huis ermee hebben en meelijden.

Salsa, enorm vervelend dat je het ook met je kids hebt.
Voor mij is het ook een reden om er nu iets aan te doen want in liefdesrelaties is het bij mij ontstaan en blijft het aanwezig. Ben dus bang dat ik straks met man en kids niet normaal kan functioneren in huis.

De hypnotiseur waarmee ik sprak zei: iets in jou vindt het nodig om op die geluiden te letten en er een reactie op te geven. Ergens voor jou is het helpend, anders deed je het niet.
In 3 hypnose sessies wordt de oorzaak achterhaald (soms mag je dit van je onderbewuste niet weten en kom je er dus niet achter), nieuwe mogelijkheden worden gegeven en je gaat ermee aan de slag. Hij benoemde het als een sneeuwballetje die klein begint en van een berg afrolt. Hij neemt onderweg allemaal sneeuw en troep mee. In de hypnose halen ze de troep weg en het sneruwballetje kleiner.

Wat me ook opvalt is dat de term HSP is gevallen. Ik ben zelf hartstikke hsp, wist het al maar de psycholoog bevestigde dit ook. In stress en spanning kan ik een toename van last ondervinden.

Eerlijk gezegd wil ik er niet mee leren leven. Ik wil er vanaf. Helemaal weg moet het. Voor mijn 16e was ik totaal niet zo.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 11:30

En vooral belangrijk. Als je door welke behandeling dan ook minder of geen last meer ondervindt van je misofonie.... Wat zet je ervoor in de plaats? Ik kan me al geen leven zonder voorstellen. Wat ga ik aangrijpen (positiviteit) als de misofonie weg is. Die vraag kreeg ik en ik zou mijn misofonie teriggeijpen omdat het me heel eng lijkt om zonder misofonie te zitten.
Ik wil er dolgraag vanaf, dat is niet het punt, maar misschien begrijpt iemand wat ik bedoel hiermee.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:36

Ik weet zelf al hoe het is ontstaan.

In mijn begin tienerjaren had ik een slechte relatie met mijn vader. Er was veel stress in huis. Financieel, relatie tussen mijn ouders en achteraf ook gezondheid van mijn vader. Het was gewoon verre van fijn thuis. (Inmiddels is dit hersteld) Mijn vader kreeg in die tijd een longziekte waardoor hij zwaar ging ademen en lichamelijke geluiden werden versterkt. Daarnaast komt mijn vader uit een gezin van 10 kinderen en laten we zeggen dat daar nooit op tafelmanieren werd gelet. Mijn vader is dan ook de ergste eter voor mij. Mond open, praten met volle mond en schrokken.

Ik ben dat gaan koppelen met de slechtere tijd in mijn jeugd.

HSP idd. Snel overprikkeld en stressgevoelig wat idd de misofonie triggert

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:43

Ik leef samen met een misofoon en heb diegene meegemaakt voor, tijdens en na de therapie in het AMC. Naasten worden ook betrokken bij de therapie, dus ik weet aardig hoe het in zijn werk gaat. Ik wil liever geen uitgebreid verhaal op internet plaatsen ivm privacy, maar als er vragen zijn mogen jullie mij altijd een PB sturen! :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:50

Hier een soortgelijke oorzaak als bij Salsa. En daarbij kwam dat mijn oma een soort kaakafwijking had waardoor ze verschrikkelijk veel geluid maakte bij het kauwen. Daar moest ik verplicht naast zitten aan de eettafel. Dat was echt vreselijk, ik wist niet waar ik het zoeken moest. Pas later is het ook gekomen bij andere mensen dan mijn vader en mijn oma. Ik vermoed toch dat de oorzaak wel daar te vinden is.
Ik heb het echt alleen met eet en drink geluiden, verder niet met een ander soort geluiden gelukkig.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:06

Helaas kan ik mezelf ook melden, misofonie gediagnosticeerd in het AMC en het heeft een behoorlijk heftige impact op het gezinsleven hier (inclusief selectieve agressie). Daar wil ik via pb best over vertellen, maar niet openbaar. Mijn vriend is gelukkig heel vergevingsgezind en kan er goed mee omgaan. Verder stuit ik op heel veel onbegrip in de omgeving. Er wordt wel eens behandeld met AD of Ritalin, dat haalt wel de scherpe randen eraf. Ik ben jammer genoeg ook gezegend met visuele misofonie, dus ook het zien van (voornamelijk herhalende) bewegingen wekt bij mij heftige reacties op.

Heel vaak wordt het ook onderschat, mensen die zeggen dat ze het hebben terwijl dat niet zo is, of mensen die reageren op een manier van: "ah valt toch wel mee", "kun je toch aan wennen" tot "je moet je niet zo aanstellen".

Therapie werkt wisselend, psychotherapie deed bij mij vrij weinig, omdat de reactie te heftig is en ik er ook veel te overtuigd van ben dat het een trigger is voor agressie. Sommige mensen halen daar wel resultaat uit, en dat is natuurlijk wel heel goed. Dus zeker therapie overwegen als je zoekt naar een behandeling!

Daarnaast wil ik natuurlijk iedereen veel succes wensen met zijn/haar behandeltraject :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:42

Zijn hier mensen die klanktherapie gedaan hebben...?

Ik doe momenteel Johannsson/IAS klanktherapie tegen tinnitus. Op de site van het amc werd gesproken over 'ruimte scheppen', dat is precies wat de CD's van de therapie voor mij doen. En dat is in mijn ervaring compleet anders dan een op zich verstandig advies in het kader van cognitieve gedragstherapie.

Ook ben ik benieuwd, hoe lang emdr blijft gelden als een behandeling in onderzoek: het is een algemeen erkende methode die uitstekend werkt bij 'heftig binnenkomende triggers'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:01

Ja de 'stel je niet zo aan' en de 'dan luister je toch niet' ken ik helaas ook al tot in den treure.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:06

Oh ja idd standaard het "stel je niet zo aan"

Ook standaard: oh ik hou ook niet ervan als iemand chips naast me eet in de bioscoop......
Nou ik zou iemand het liefst de ogen uitkrabben en vierendelen.

Ik ga dan ook het liefst in een bijna lege zaal. Lang leve last minuten reserveren en lekker online selecteren.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:09

Pfff idd het stel je nie aan, je bent zelf ook irritant, let er dan niet op... :-( maar ondertussen moet ik op mn handen gaan zitten omdat ik anders echt woest word

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:17

Ach wat een herkenbare verhalen. Hier ook een misofonielijder. Mijn oudste en middelste kind hebben het ook.
Nadat wij verhuisd zijn naar een minder prikkelende omgeving gaat het een stuk beter met mij. Voorheen ben ik zelfs in een herstellingsoord terechtgekomen wegens zware overbelasting, overspannen, burnout en totaal niet meer functioneren door een niet-aflatende stroom auditieve prikkels waardoor ik niet meer in staat was om mijn hobby (paardrijden en met mijn dieren bezig zijn) uit te kunnen oefenen en me zelfs niet meer kon ontspannen.
Het is echt HEEL ERG, MISOFONIE.
Gelukkig snapt mijn thuisfront het. En ik kan mezelf soms 'dwingen' om iets meer te accepteren.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 11:38

Janneke hoe werkt klanktherapie en wat kan het betekenen voor misofonie?

Het stel je niet zo aan herken ik ook helaas.

Veel herkenning tot nu toe bij iedereen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:14

Klanktherapie begint met een audiogram van (in mijn geval) het audiologisch centrum.

Er is mbt tinnitus een theorie dat je piep op die golflengte/ geluidsfrequentie zit, waar er gehoorverlies is.
Ik voldoe wel - op basis van het audiogram - ongeveer aan die omschrijving.
Met een audiogram/ audiologisch onderzoek valt ook te 'kijken of' er geluidsfrequenties zijn die irritatie oproepen.

Vervolgens wordt er een persoonlijke cd gemaakt, 1x per dag plm 10 minuten koptelefoon op.

Op die cd word je zachtjes getraind om toch te horen waar je gehoorverlies hebt - wat een indirecte confrontatie met de piep inhoudt.
De eerste week vond ik pittig, daarna werd het het hoogtepunt van de dag - en na een maand of 3 was zowel de piep weg (!) als dat ik het begon te vergeten.

Uiteraard zijn er verschillen: naast tinnitus begon ik dus wat dovig te worden (op zich niet abnormaal voor mijn leeftijd) en hyperacusis te ontwikkelen. Dat is net niet hetzelfde als misofonie, maar de woede/ frustratie en het gezeur 'verleg je aandacht', 'doe cognitieve gedragstherapie', 'doe ontspanningsoefeningen' etc. klinkt helaas erg bekend.
De adviezen zijn vast goed gemeend, maar ik wil wel gewoon mijn baan houden, mij niet verplicht de hele dag moeten ontspannen (contradictie...!) en met mijn gedrag is niet zoveel mis. (De hele dag door telkens opnieuw je aandacht naar elders richten is nuttig gedrag en dat kun je leren. Maar liever niet als het niet nodig is.)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:56

Nou ik ben vandaag naar de huisarts geweest bij mij is misofonie ontstaan door post traumatische stress... vanaf volgende week ga ik naar een therapeut voor intake... hopen dat ik dan eindelijk van de spontane huilbuien en moordneigingen af ben :=

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:56

Ik ga al standaard een meter of 3 bij mijn vandaan zitten als hij aa het eten is. Dat vieze gesmak en gevreet bah. Word er soms echt aggresief en chagrijnig van :') mijn moeder en zusje idem, die kan ik soms het bord eten wel op het gezicht plakken, vreselijk!

Of mensen die heel hard door de neus ademen....

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:05

Hier heb ik ook misofonie. Nog maar recent dat ik er de term op kan plakken maar heb al herrineringen van in mijn vroege kinderjaren.

Eet geluiden vreselijk zeker als ze het zelf niet willen inzien. Grote groepen mensen die door elkaar praten is bij mij ook een echt probleem, in school los ik dat op met boven in de gang te gaan zitten als het kan. Ik probeer het dus te vermijden.

Onbegrip vanuit je directe omgeving en mensen die het nodig vinden je ermee te plagen.

Wordt er hier vooral erg chagrijnig van en als het niet stopt rond uit kwaad.

IK volg dit topic mee dus, misschien lees ik nog tips.