laetitia schreef:(...)
Ik ben daarop vorige week zondag gestart met koolhydraatarm te eten, dus geen brood, aardappels, pasta, rijst etcetera meer.
Tot woensdag kunnen volhouden, het leek wel te helpen. Mijn buik was minder opgeblazen, echter werd ik ineens zo ontzettend flauw en zwak dat ik op advies van mijn stiefmoeder (vroeger diëtiste geweest) toch weer begonnen ben met koolhydraten. Niet teveel, maar met mate. Omdat ik weinig vetreserves heb.
Het een heeft weinig met het ander van doen.
Koolhydraten zijn prachtig bij vecht/vluchtreacties (...vraag mensen met stress naar hun eetgewoontes!)
en erg nuttig tijdens het rennen van de marathon (dan heb je geen tijd en energie om eiwitten om te zetten in glucose).
Vetreserves zijn in principe bedoeld om gebruikt te worden op het moment dat je honger zou kunnen krijgen. Pas bij echt ondergewicht wordt het interessant 'weinig vetreserves hebben', ook slanke mensen hebben voldoende aan boord om bijvoorbeeld een dag te vasten. (Dit is nu voor jou niet aan de orde, maar een gezond slank mens zonder spijsverteringsklachten kan dit.)
Als koolhydraat arm hielp, zou ik zeggen ga er mee door.
Al kan aanvullen van de darmflora nooit kwaad bij verteringsproblemen.
Die duizeligheid moet en kan je voorkomen.
Ten eerste: 'ga nuchter bewegen', dan kan 1 minuut zijn pal voor het eten. Je traint zo je lichaam om het glycogeen dat in je spieren zit om te zetten in bloedsuiker. (...ik neem aan dat de lage bloedsuikerspiegel de duizeligheid veroorzaakt.)
En neem een handje noten oid mee, of een hardgekookt ei voor als die duizeligheid weer komt opzetten.
(Ga je op dat moment koolhydraten rijk eten, ""leert"" je lichaam het nooit. In die noten of dat ei zitten ook heus wel een paar koolhydraten, zodat je uit de brand bent. )