Pillen voor meer jezelf kunnen zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:24

EMDR heb ik ook al goede dingen over gehoord.

Verder ligt het er natuurlijk een beetje aan waar het vandaan komt.

Als ik kijk naar mezelf bijv, ik ben een extreme perfectionist, heel onzeker en ik kan ook echt niet over gevoelens praten.
Ik herken me vooral in het stukje dat je zegt dat je moeite hebt met het openstellen naar mensen en dat je je brein afsluit zeg maar.

Wat bij mij heel erg helpt is het terug denken naar die periode, kijken wat je daarbij voelt (dat is bij mij dus heel veel angst en verdriet) en vanuit daaruit gaan kijken wat je eraan kunt doen om het los te laten/ van je af te zetten. Of bijv je pakt 1 probleem, je schrijft op wat er gebeurd is en hoe je je daarbij voelde en wat je kunt doen of proberen om het op te lossen. Het mooie bij het opschrijven is dat je er helemaal op los kan gaan. Daarna kan je het altijd verbranden. Maar het werkt wel een beetje als verwerken. Ik zeg niet dat dat bij jou zou kunnen werken maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Medicatie weet ik verder niks over maar ik denk dat je dat altijd kan vragen aan een huisarts.

Mocht er wat zijn TS, mijn inbox is altijd open. :D

Djeradalover

Re: Pillen voor meer jezelf kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:33

Melissac, je doelt op een G-Schema?

En EMDR is voor traumaverwerking, ik lees nergens dat TS trauma's heeft?
En naast dat, EMDR is écht heftig mocht ze trauma's hebben, geen behandeling van eerste keus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:39

Djeradalover schreef:

En naast dat, EMDR is écht heftig mocht ze trauma's hebben, geen behandeling van eerste keus.

Emdr is niet alleen voor trauma's, ook voor angsten en fobieën die niet op een trauma gebaseerd zijn.
Je kan er bv ook een spinnenfobie of een naaldenfobie mee behandelen :j

En tegenwoordig is het wel een van de eerste keus behandelingen, omdat het veel effectiever blijkt dan gesprekstherapie. Met een paar behandelingen bereik je veel sneller resultaat welke ook nog langer blijft bestaan.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:43

Voordat ik de medicatie ontdekte voor mensen met een paniek of angst stoornis, hielp bij mij Bach bloesem Rescue spray heel erg.
En nu met de medicatie gebruik ik dit af en toe nog. Ook in hele slechte situaties (overlijden familielid) gaf dit mij altijd even dat extra opkikkertje.
Het is niet verslavend en bestaat eigenlijk alleen uit (zoals de naam het zegt) bloesem en alcohol. :o

En zoals vele anderen voor mij zeggen zou ik EMDR ook aanraden, ik loop nu bij een haptonoomtherapeut, maar ben bezig om op zoek te gaan naar iemand die EMDR doet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:44

Ik ben niet de persoon om advies te geven.

Ben zelf pas een maand opgenomen geweest.

Maar ik heb daar intern begeleiding gehad van een psychiater en groepstherapie.
Dat laatste heb ik heel veel baat aan gehad.

Ik sta nu onder begeleiding van een psycholoog, crisisteam en op de wachtlijst voor dagopname.

Geen medicatie, omdat dat tot nu toe altijd averechts gewerkt heeft.

Maar TS ik snap jou volledig.
Ook extreem perfectionistisch, onzeker, krijg snel angstaanvallen, misselijk worden, ben nooit mezelf, ....

Succes TS , ik weet hoe jij je voelt.
Ben trouwens 24, kamp er al de helft van mijn leven mee, ook met suïcidale gedachtes.
Voor de rest lees ik wat mee :)
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 19-07-17 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:44

verootjoo schreef:
Djeradalover schreef:

Emdr is niet alleen voor trauma's, ook voor angsten en fobieën die niet op een trauma gebaseerd zijn.

En tegenwoordig is het wel een van de eerste keus behandelingen, omdat het veel effectiever blijkt dan gesprekstherapie. Met een paar behandelingen bereik je veel sneller resultaat welke ook nog langer blijft bestaan.

Maar je moet wel sterk genoeg in je schoenen staan want het is imo echt best wel heel heftig. Bij mij werkte het namelijk juist averechts :)

Ik heb je een pb gestuurd TS!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:51

Smee__ schreef:
verootjoo schreef:

Maar je moet wel sterk genoeg in je schoenen staan want het is imo echt best wel heel heftig. Bij mij werkte het namelijk juist averechts :)

Ik heb je een pb gestuurd TS!

Ik dacht alleen voor trauma's omdat ik ook oooooit EMDR krijg maar idd daar moet (ik) je wel stabiel voor zijn. Er bestaan ook oefeningen die minder impact hebben en daarom denk ik dat het geen eerste keus behandeling is. TS heeft al suicide gedachten, het is niet de bedoeling van een therapie die (mogelijk) te voeden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:58

Jouw verhaal klinkt mij bekent in de oren. Toen ik jouw leeftijd had, had ik dezelfde klachten. Nu ben ik 33 en ben ik het aan het aanpakken met craniosacraaltherapie. Hierbij ga je op zoek naar de oorzaak van je perfectionisme en wordt je met je gevoelens van angst, verdriet... geconfronteerd om hier mee te leren omgaan en deze te aanvaarden.

Kan soms heel overweldigend zijn maar mij helpt het wel.

Veel succes! Het is al heel wat dat je jouw gevoelens herkent en erkent. Dikke knuffel

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:02

Grappig, wij hebben precies dezelfde gedachtengang, maar qua gedrag precies het tegenovergestelde :Y)
Ik ben juist niet op mijn mondje gevallen en in mijn woordenboek is aanval de beste verdediging (word aan gewerkt, soortvan) Maar ik ben wel weer heel angstig om bijvoorbeeld op grote groepen af te stappen op bijvoorbeeld een festival. (waar ik op een verjaardag nergens last van heb en meestal erg duidelijk 'aanwezig' ben)

Ik had het laatst op een festival, die was afgelopen en we gingen naar de kluisjes en ik raakte bijna in blinde paniek door al die mensen. Terwijl ik weet dat als ik in paniek raak al die mensen me alleen maar willen helpen want mijn 'scene' is als een weekend familie zegmaar. Me vriend moet me dan ook echt vastpakken en meenemen anders klap ik in elkaar :Y)

Ik heb vandaag eindelijk toestemming gekregen van mijn ouders om in therapie te gaan (na 4 jaar ellende) dus ik ga morgen meteen m'n huisarts bellen om een afspraak te maken daarvoor *\o/*

Mijn vriend heeft de diagnose depressie en hij valt wat meer in jouw plaatje, in vertrouwelijke omgeving wel durven praten en mening durven geven maar als het om werk gaat zegt hij altijd 'ja' en loopt zichzelf een beetje voorbij nu. Hij is trouwens 21. Hij heeft nu therapie en daarnaast cognitieve gedragstherapie. Uit m'n hoofd (correct me if I'm wrong) leer je dan hoe je moet reageren in bepaalde situaties.

En ja, als je echt namen van pillen wilt, m'n vriend slikt de lichtste vorm van antidepressiva. Maar ik raad je sterk af om hiermee te beginnen zonder eerst goed doorgrond te hebben waar het concrete probleem zit zegmaar. Het is namelijk wel een heel heftig medicijn.

Succes in ieder geval TS, je mag me altijd een pb'tje sturen voor support als je het nodig hebt :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:25

EMDR zou je kunnen proberen, heeft voor mijn angsten en fobie niet geholpen maar je hoort er erg veel positieve verhalen over.

Pillen kunnen heel goed helpen, ik heb heel veel therapie gehad wat me ontzettend veel heeft geholpen, en ik heb de juiste handvaten om met dingen te dealen. Maar als je elke dag weer gewoon bij standaard dingen zoals werken en school elke keer die handvaten moet gebruiken om alleen maar te kunnen werken, dan word je daar zó moe van. Niet gewoon 'he ik ben moe vandaag' maar 'als mijn hele leven zo blijft wil ik dit niet'. Thank god waren daar toen medicijnen. En ja het is een heel gezoek om de juiste te vinden, de juiste dosis. En ja ik slaap slechter dan ik deed, ik heb de meest vage realistische dromen, zweet als een otter en mijn geheugen is af en toe een vergiet. Maar ik kan LEVEN, nog steeds met angsten, maar niet meer over álles. En dat is zo ontzettend fijn. Ik heb geen lage dosis en heb dus ook bijwerkingen maar echt ik neem het allemaal voor lief, die pillen zijn mij heilig.

Ik bedoel maar te zeggen dat therapie alleen niet altijd alles oplost, of genoeg oplost zodat het 'oke' is. Ik wilde nooit aan de medicatie, want dan raak je verslaafd, is niet goed voor je etc.
En nee je moet niet zomaar medicatie nemen zonder therapie, maar ik geloof niet dat er ook maar een arts is die dat doet.

Er hoeft niet altijd een 'concreet' probleem te zijn, soms ben je nou eenmaal zo, werken de dingen niet helemaal lekker. Kun je met therapie veel leren maar heb je nog net wat extra nodig. En dat is oke! IMO rust er veel te veel een taboe op medicatie voor psychische ziektes (überhaupt psychische ziekte). Als ik mijn medicatie inneem en iemand ziet het en vraagt wat het is, vind ik het altijd vreselijk om te zeggen dat het antidepressiva is, of tegen mijn angsten. Want hey, ben je suïcidaal? Gaat het slecht met je?
Terwijl er niemand maar een seconde nadenkt om te zeggen dat de pilletjes voor de hoge bloeddruk zijn.

Ohja, en cognitievegedragstherapie, mijn holy grail. G-schema's maken tot je er een boek van kan maken en maar afvragen wat het nou in godsnaam voor nut heeft. Totdat er een klik komt, en je de patronen ziet. Dat het elke keer eigenlijk alleen een andere versie is van het altijd hetzelfde verhaal. Dat het niet het eind van de wereld is. Dat je al die gedachten eens uit je hoofd haalt, want in je hoofd beredeneer je het toch altijd weer zo dat het wel zo vreselijk is als dat je zelf denkt.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:01

Zou cognitieve gedragstherapie niet iets voor jou zijn ts?

Hoe jij jezelf beschrijft in je openingspost, dat zou ik op die leeftijd ook geschreven kunnen hebben.
Ook dat lege in je hoofd, wanneer je met andere mensen bent, niet eens een doodnormaal beleefdheidspraatje kunnen voeren.

Ik ben nu 34 en heb op mn 28e mn eerste afspraak bij de psychologe gemaakt, had ik dit maar eerder gedaan want het heeft me echt wel ontzettend geholpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:59

_Micha_ schreef:
EMDR zou je kunnen proberen, heeft voor mijn angsten en fobie niet geholpen maar je hoort er erg veel positieve verhalen over.

...hier spreekt een soort emdr fan: het is geen magie. Het werkt bij plm 90% van de cliënten- en als het niet werkt is regelmatig wel te reconstrueren dat er dingen fout zijn gegaan.
Een duidelijke, stevige vertrouwensband is een eis. Is dat er niet, kan het gebeuren dat de problemen alleen maar groter worden. In termen van traumatherapie: doe eerst "stabilisatie", dwz: dat je allerlei technieken en vaardigheden leert, inoefent, bevraagt, uitprobeert die troosten, kalmeren en bemoedigen.
En uiteraard goede informatie over angst. Het prachtige aspect van emdr is, dat het de amygdala kan "heropvoeden", om je lichaam niet constant bij allerlei """wissewasjes""" in alarm te zetten.

Citaat:
ik heb heel veel therapie gehad wat me ontzettend veel heeft geholpen, en ik heb de juiste handvaten om met dingen te dealen. Maar als je elke dag weer gewoon bij standaard dingen zoals werken en school elke keer die handvaten moet gebruiken om alleen maar te kunnen werken, dan word je daar zó moe van.

Ja, ten eerste is angst: leven onder hoogspanning.
Ten 2e: zo zonder echt perspectief doormodderen - daar wordt geen mens vrolijk van..! :(:)
Citaat:
Ik bedoel maar te zeggen dat therapie alleen niet altijd alles oplost, of genoeg oplost zodat het 'oke' is. Ik wilde nooit aan de medicatie, want dan raak je verslaafd, is niet goed voor je etc.
En nee je moet niet zomaar medicatie nemen zonder therapie, maar ik geloof niet dat er ook maar een arts is die dat doet.

Gelukkig zijn er ook bij de drogist goede pillen te krijgen die niet verslaven en geen bijwerkingen hebben. Want als je idd deze zwaardere middelen (AD, AP, valium en zusjes) nodig hebt, "leuk is anders".
Citaat:
Er hoeft niet altijd een 'concreet' probleem te zijn, soms ben je nou eenmaal zo, werken de dingen niet helemaal lekker. Kun je met therapie veel leren maar heb je nog net wat extra nodig.

...vwb goede informatie over angst: de aanleiding hoeft idd niet concreet te zijn. Of nu ja: voor je amygdala is het ongetwijfeld wel concreet - maar als mens weet je niet wat je amygdala allemaal ziet, hoort, ruikt etc. (De therapeut moet dit soort dingen weten en met enige regelmaat op terugkomen.)
En dan is cognitieve gedragstherapie tamelijk zinloos. (En mag iedere therapeut die het langer dan 4 maanden toepast daar uitgebreid rekenschap over afleggen. Baat het niet, dat kan het wel degelijk schaden.)
Citaat:
Ohja, en cognitievegedragstherapie, mijn holy grail. G-schema's maken tot je er een boek van kan maken en maar afvragen wat het nou in godsnaam voor nut heeft. Totdat er een klik komt, en je de patronen ziet. Dat het elke keer eigenlijk alleen een andere versie is van het altijd hetzelfde verhaal. Dat het niet het eind van de wereld is. Dat je al die gedachten eens uit je hoofd haalt, want in je hoofd beredeneer je het toch altijd weer zo dat het wel zo vreselijk is als dat je zelf denkt.
[/quote]
Persoonlijk vond ik die gedachten nooit zo interessant. Het is bovendien secundair. Ik had meer last van dat nare gevoel in mijn maag. (En bonkend hart, wazig hoofd, etc etc.)

Angst is uitstekend aan te pakken en de nek om te draaien.
Dwz ik heb net een app gesprek met een vriendin gehad over onweer. Als je binnen zit is het prachtig, maar buiten (zeker in de open polder) ronduit gevaarlijk. (Dat soort angst: het terechte signaal 'gevaar, omdraaien, WEG!!' is erg gezond.)

Angst is geen gedachte, bijvoorbeeld.
Angst is veel meer je instinct.
Er is een orgaantje in je hersenen, dat heet de amygdala. Die screent alle binnenkomende informatie op de vraag 'kan datgene wat ik nu zie, hoor, ruik, etc etc gevaarlijk zijn, ja of nee?'
Voeg hier aan toe: je amygdala krijgt deze informatie bijvoorbeeld van je ogen voordat je gelegenheid hebt om er eens goed naar te kijken, laat staan er over na te denken. (Je amygdala moet jou in leven houden en bij gevaar is haast geboden.) Je amygdala "kijkt" dus quick and dirty.
En de amygdala kan uitstekend 'zien' wat er in je ooghoeken gebeurt.

En gesteld dat iemand ooit een paasei opmerking tegen jou maakte in combinatie met een wenkbrauw die op een bepaalde manier werd opgetrokken, dan kan je amygdala zien dat schuin naast jou, in je ooghoek waar jij totaal niet bent met je aandacht, iemand een wenkbrauw optrekt op een manier die in jouw ervaring dus gevaarlijk is.

Tja - je amygdala heeft groot gelijk met haar alarm, je ratio zal er waarschijnlijk iets heel anders van vinden.
In principe zou je het wel een specifieke reden kunnen noemen. Maar als mens tast je in het duister waarom je amygdala alarm blies...

Jezelf geruststellen is prima "Zo erg is het niet."- Mijn amygdala zag iets dat gevaarlijk zou kunnen zijn - ikzelf vind het niet gevaarlijk. En ik geef mezelf uitgebreid toestemming om te huilen of wat maar helpt op dat moment.
En verder: er is het gevleugelde woord "ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap!"

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 14:24

Wow, bedankt voor alle reacties!

Ik heb heel veel dingen over emdr gehoord. Dit wil ik zeker is gaan bekijken, want het klinkt precies als iets wat mij zou kunnen helpen.

Gisteren voelde ik mij paniekerig en heel angstig. Toen ben ik even naar mijn rijinstructrice geweest en die heeft mij een voetreflex behandeling gegeven en daar heb ik even mee gepraat. Dat was heel fijn en rustgevend, maar toen ik weer terug kwam, kwam deze angst weer terug. Ik heb toen even met een vriendin gebeld en dit was fijne afleiding en dit hielp. Nadat wij hadden afgesloten heb ik met mijn vriend gepraat en bij dit gesprek wist ik niet veel te zeggen en was ik saai o.a. omdat ik heel moe was omdat ik de hele nacht niet had geslapen, maar ook omdat ik heel angstig was. Toen we hadden afgelegd had ik weer angstgedachtes aangezien ik de laatste dagen problemen heb met mijn vriend en hele erge angst heb om hem kwijt te raken. Dit werd gisterenavond zo erg dat ik naar het ziekenhuis voor advies ben gegaan en zij hebben mij oxazepam voorgeschreven en hiervan heb ik een pil genomen en sinds dien ben ik veel rustiger en nu gaat het redelijk goed.

Mijn relatie lijdt er zo extreem onder, dat ik zo'n angst heb dat het binnenkort over is en dat ik ook helemaal in paniek kan raken van de simpelste dingen (zie blauwe vinkjes op een appje wat ik naar hem heb gestuurd, maar geen reactie terug). Het is een langeafstandsrelatie dus dat maakt het extra moeilijk, want ik heb namelijk heel erg het gevoel dat ik leuker en extra moet zijn aangezien ik het waard moet zijn om zo weinig gezien te worden en toch een relatie mee te hebben. Dat zet een ontzettende druk op mij. Met hem kan ik ook niet echt over deze dingen praten op dit moment aangezien ik denk dat het dan alleen maar erger wordt.

@theadora99 : Wat goed van jou dat je uit die comfortzone bent durven stappen! +:)+ Ik hoop dat het mij binnenkort ook gaat lukken.

@Annikoe : Ik heb mezelf dat heel vaak afgevraagd en mezelf heel vaak gepusht om die gedachte aan te houden, maar ik ben meestal niet sterk genoeg om die gedachte om te zetten in handelingen. Ik ben zelf gelukkig nooit gepest, maar ik heb ook nooit echt aansluiting gehad. Aan het jaloezie gedeelte ben ik aan het werken. Als ik nu jaloers ben dan probeer ik even een tijdje te kalmeren en als het dan weer goed gaat, weer terug te gaan praten met mijn vriend.

@Tieneke : Ik heb ook tegen een burn-out gelegen, maar dat is op dit moment gelukkig niet het geval. Wat fijn dat jij zo'n omslag hebt weten te maken! En Hasselt is een mooie stad he :)) En bedankt voor het compliment :o Gefeliciteerd trouwens!

@hwn : Toen ik gisteren in het ziekenhuis was, heb ik gevraagd naar Valdispert, maar ze dachten dat de werking te licht zou zijn op dat moment . Op heb gebied van relaties heb ik precies hetzelfde. Ik ben ook heel snel droog en saai terwijl ik dat eigenlijk diep van binnen helemaal niet ben :( Dat lak krijgen aan meningen probeer ik heel erg, maar dat vind ik nog heel erg lastig.

@Melissaac : Het perfectionisme en de angstigheid komt deels vanwege mijn karakter heeft een voetreflextherapeut tegen mij gezegd en verder denk ik dat het voor een groot deel ook uit mijn gezinssituatie komt (veel ruzie etc.). De dingen die goed/fout gaan en de problemen etc opschrijven is mij al eens eerder aangeraden en dit wilde ik zeker gaan doen.

@_Alarm_wlkp : Veel succes bij je behandelingen!

@Toothless : Ik kan op een feest compleet mezelf zijn. Beetje alcohol erbij en dansen maar. Daar kan ik helemaal de tegenovergestelde versie van de stomme-ik zijn en dan kan ik heel snel contacten leggen en ontzettend gezellig zijn. Dit zou ik graag ook in normale situaties willen hebben :j En veel succes bij je behandeling :D

@Janneke2 : Bedankt voor je informatieve post!

Als ik bij familie ben dan hou ik echt van mezelf en dan ben ik ontzettend blij met mijn karakter. Ik ben dan zegmaar de rare, drukke, grappige, ''chille'' versie van mezelf, that's me en daar hou ik van! Mijn droom zou zijn dat ik deze ik ook bij andere zou kunnen zijn :o

Ik neem alle aanbevelingen van medicatie en therapie in mijn gedachte en ik zal bij alles een kijkje nemen. Ik heb vandaag een afspraak bij de huisarts om samen even te kijken welke oplossing(en) het beste zouden werken voor mij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:29

Je bent goed bezig, TS. Je pakt je probleem aan en ik zeg het nog eens: dat is bijzonder knap. Velen leggen het probleem bij de ander en zijn niet klaar om de verandering bij zichzelf te gaan zoeken.

Het is goed dat je met de huisarts in gesprek gaat. Je komt er wel, daar ben ik absoluut van overtuigd!

Oh, en dankjewel :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:09

Je zou je zelf ook eens een coaching sessie met paarden cadeau kunnen geven. /3
Communiceren vanuit vrijheid met het paard. Ik ben zelf geen coach, maar ik heb hele mooie dingen zien gebeuren, als je het paard jouw leermeester laat zijn. Paarden veroordelen niet: ze zijn.

En daarna natuurlijk via de huisarts op zoek naar een fijne therapeut.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:22

Wat goe dat je gister gebeld hebt! Fijn dat de oxazepam je heeft geholpen! Probeer er niet te veel naar te pakken omdat dit wel een verslavend middel is en de werking kan afnemen.
Ook super dat je naar de huisarts gaat!
Je bent echt goed bezig!

Mbt tot je vriend, is het écht zo dat je het helemaal zelf doet, het onzeker zijn en dingen 'verpesten'? Ik heb ook een lange afstandsrelatie gehad en dat was eigenlijk precies hetzelfde als die van jou. Ik was zo onzeker dat ik echt vreselijk ging doen. Waar hij gek van werd, wat ik ook heel goed snap :Y)
Maar hij kon me ook nooit helpen of geruststellen. Uiteindelijk zie ik hierin ook dat ik onzeker was en me niet leuk gedroeg, maar dat die onzekerheid ook op de een of andere manier door hem kwam of door de lange afstand (5000 km). Bij mijn huidige vriend ben ik juist totaal niet onzeker en gewoon helemaal mezelf.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 15:42

@Janouk : Ik had al naar dit soort coaching gekeken,maar ik weet niet of dit zou werken bij mij.

@_Micha : Omg ik heb gewoon precies hetzelfde. Hij kan mij ook niet geruststellen of echt helpen,maar ik snap hem wel heel goed. Wat moet een 17 jarige jongen met een meisje met zoveel problemen? Gelukkig is onze afstand niet zo heel ver. Ik woon dichtbij Eindhoven en hij dichtbij Hasselt. Het geeft mij gewoon zo vreselijk veel onzekerheid. Ik heb vaak het gevoel dat hij mij niet verdient en dat hij gelukkiger zou zijn met een fijn meisje die dichtbij woont,maar aan de andere kant kan ik niet zonder hem. Onze ontmoetingen was zo'n toeval en we waren zo verliefd en het is gewoon moeilijk als je bijna 8 maanden elke dag met elkaar praat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:27

_Femkeeex schreef:
@hwn : Toen ik gisteren in het ziekenhuis was, heb ik gevraagd naar Valdispert, maar ze dachten dat de werking te licht zou zijn op dat moment .

Ja, helaas staan ziekenhuizen niet zo open voor natuurlijke middelen, ook al bestaan ze al veel langer dan chemische middelen. Toen mijn moeder vorig jaar helemaal op was door mijn vaders langdurige ziekte (ma is sowieso al een stresskip en een dramaqueen), is ze dit op aanraden van een vriendin gaan nemen, en ze had er toch wel baat bij. Mss kan je dit gebruiken als je de Oxazepam afbouwt? Want Oxazepam is een middel dat snel verslavend werkt en al na enkele weken gebruik ontwenningsverschijnselen kan geven. Wordt helaas nog (te) vaak gebruikt, ook in ziekenhuizen, om de patiënten rustig te houden.

Valdispert is trouwens vrij verkrijgbaar, hoef je niet langs de arts.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:49

Ik ben net terug van de dokter. Ik ben doorverwezen naar een psychiater en ik heb propranolol meekregen.

Ik heb de suggesties : emdr, Bach remedie (bach bloesem rescue spray), craniosacraaltherapie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness bij de dokter neergelegd. Bach remedie vond ze heel algemeen en craniosacraaltherapie leek haar niet geschikt omdat ik mijn probleem en de oorzaak heel goed weet en ik al in bezit ben van zelfbewustheid en reflectie. Emdr, cognitieve gedragstherapie en mindfulness leken haar betere ideeën en met bedrukking op de eerste twee.

Het is mij afgeraden om vaak oxazepam in te nemen, inderdaad om de reden dat het verslavend is en ik ben heel verslaafdgevoelig.

De wachttijd voor deze psychiater is ongeveer twee weken en ik hoop mij in de tussentijd de redden met medicatie en mensen uit mijn omgeving.

@hwn : Bedankt voor de tip!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:52

Goed zo! En fijn dat je nu concreet aan de slag kunt. Die twee weken zo veel mogelijk rust voor jezelf creëren. Eventueel wel al op mindfulness focussen, dat gaat je, denk ik, sowieso wel goed doen. Ook tijdens en na het psychiatrisch traject.

Je bent sterker dan je denkt, hoor!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:54

Je hebt goede stappen genomen TS, succes.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:25

@Tieneke en @ Goof : Bedankt! <3

Groepstherapie vond ze trouwens niet zo´n slim idee ; voor de mensen die het hadden aangeraden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:48

_Femkeeex schreef:
Ik ben net terug van de dokter. Ik ben doorverwezen naar een psychiater en ik heb propranolol meekregen.

Goed, dat je de koe bij de horens hebt gevat....!
Propranolol is een 'grappig' middel: als je amygdala je lichaam in alarm zet, reageren delen van je lichaam veel minder op dit alarm. Je blijft dus makkelijker kalm, terwijl het niet die bende nadelen heeft van valium, oxazepam en zusjes.
Citaat:
Ik heb de suggesties : emdr, Bach remedie (bach bloesem rescue spray), craniosacraaltherapie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness bij de dokter neergelegd. Bach remedie vond ze heel algemeen en craniosacraaltherapie leek haar niet geschikt omdat ik mijn probleem en de oorzaak heel goed weet en ik al in bezit ben van zelfbewustheid en reflectie.

Goed dat het ter sprake is gekomen!
(Alleen vrees ik dat zij weinig weet van Bach en craniosacraal. Bach kan erg specifiek werken, er is veel meer dan rescue alleen. En wat ze zei over craniosacraal snap ik echt geen bliksem van... Het zijn prachtige woorden aan jouw adres - maar heeft weinig met deze vorm van therapie te maken.)
Citaat:
Emdr, cognitieve gedragstherapie en mindfulness leken haar betere ideeën en met bedrukking op de eerste twee.

Het is mij afgeraden om vaak oxazepam in te nemen, inderdaad om de reden dat het verslavend is en ik ben heel verslaafdgevoelig.

...had je al een recept voor oxazepam dan? Het versuft, verslaaft en: het houdt mensen een soort van gevangen in hun angst. Ook gaat het de REMslaap tegen, terwijl je die fase in je slaap hard nodig hebt.

Helaas zeggen artsen weinig over middelen als salvia offficinalis of valdispert. (Of dus zulke belachelijke dingen als 'dat het niet sterk genoeg is' - 1ste regel in de wetenschap: het experiment geeft de doorslag. Soms kalmeert een pilletje fysiek een klein beetje en geeft dat psychisch enorme rust.)
Citaat:
De wachttijd voor deze psychiater is ongeveer twee weken en ik hoop mij in de tussentijd de redden met medicatie en mensen uit mijn omgeving.
...als de nadruk volgens de huisarts ligt op emdr, cognitieve gedragstherapie en mindfulness - waarom dan naar een arts verwezen? (Er zijn heus psychiaters die deze 3 zaken goed beheersen, maar in principe zijn het bijvakken in de opleiding tot psychiater.)
Voor psychologen is het de kern van hun opleiding.
Wel plezant dat de wachttijd te overzien is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:50

@Janneke2: Ze wist niet dat er uberhaubt een behandeling als craniosacraaltherapie bestond, dus heeft ze het op internet opgezocht en met deze omschrijving had ze gezegd dat andere behandelingen beter bij mij zouden passen.

Ik had geen recept voor oxazepam.

Ze had gewoon gezegd dat een psycholoog een goede oplossing voor mij zou zijn, dus ik vertrouw haar en zie wel of het zal helpen :P De korte wachttijd is zeker heel erg fijn, ik had ook duidelijk aangegeven dat ik dit nodig had :)

Edit : sorry, ik bedoelde al die tijd inderdaad een psycholoog en geen psychiater. Ik weet niet waar ik met mijn hoofd zat haha sorry!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:19

Wat de craniosacraaltherapie betreft ga je dieper in op je angsten die in je lichaam opgeslagen zit. Ik had dit voorgesteld.

Ik denk dat je dokter inderdaad weinig kennis heeft hierover. Ik ken mijn problemen ook heel goed en kan mezelf heel goed analyseren en laat dit mij nu juist in de weg zitten als ik gesprekstherapie volg. Met woorden kan ik alles omzeilen en blijf ik mezelf beschermen en de pijn verdringen. De sacraaltherapie laat mij naar mijn gevoel gaan en dit in combinatie met mindfulness en korte gesprekken laat dit mij eindelijk toe tot de kern te gaan.

Meid je bent echt goed bezig. Nu nog de goede aanpak vinden en je komt er!