Hartslag in rust naar beneden brengen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:30

Iejoorr schreef:
Ik hoorde dat de meesten in rust een hartslag hebben van rond de 60 bpm.

Nee joh, dat klopt echt niet! Jouw hartslag is niks om je zorgen over te maken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 22:35

Ik heb van een bokker een e-book gekregen over sportrusten, daar ga ik me dus ook zeker eens in verdiepen! :j

Ik ben in ieder geval blij dat mijn hartslag blijkbaar niet zo abnormaal hoog is als ik dacht. Scheelt weer zorgen over hart- en vaatziekten en andere enge dingen die je via internet leest :')

Karl66

Re: Hartslag in rust naar beneden brengen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:57

Hartslag is heel specifiek per persoon en kan ontzettend verschillen tussen mensen onderling. Wat veel anderen al zeggen, het heeft niet zoveel zin om naar de gemiddelde rusthartslag voor een vrouw te kijken. Waar je bij een rustpols vooral naar kijkt is naar veranderingen in die rustpols over een periode. Gaat hij omhoog dan geeft dat aan dat je vermoeid raakt of dat je ziek begint te worden en als hij omlaag gaat dan geeft dat aan dat je goed hersteld/uitgerust bent.

Los daarvan is de rusthartslag van je fitbit iets anders dan volgens de normale definitie. Normaal gesproken is de rusthartslag de hartslag die je 's morgens meet gelijk na het wakker worden. Je fitbit meet je hartslag over de hele dag en via één of ander algoritme berekent hij dan een rusthartslag, die behoorlijk hoger is dan je ochtendpols. Vanochtend was bijvoorbeeld mijn ochtendpols 50bpm en de rusthartslag volgens mijn fitbit 58bpm. Niks om je zorgen over te maken dus, ook omdat het vooral om de veranderingen gaat en die kan je met de rusthartslag van je fitbit ook prima in de gaten houden.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:58

Haha leuk hè zo'n Fitbit :P krijg je stress van haha, nee hoor. Ik heb er sinds kort ook 1 maar heb dus juist een super lage hartslag. Zou dat kwaad kunnen? Als ik écht niks doe, zeg maar lig te netflixen ofzo is hij soms wel 43.. -O-

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:08

Ik draag ook een fitbit en ik zie dat mijn hartslag in rust omhoog schiet bij een hogere belasting-> vermoeidheid of stress ect. Wat helpt om ook meer rust in je lichaam te creëren is ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen te doen. Daarbij zakt je hartslag ook en krijgt je lichaam de kans om te rusten/herstellen/ontstressen. Daardoor kan je hartslag in rust ook dalen.Maar echt een mega hoge bpm heb je ook niet hoor. ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:35

Jeska2 schreef:
Haha leuk hè zo'n Fitbit :P krijg je stress van haha, nee hoor. Ik heb er sinds kort ook 1 maar heb dus juist een super lage hartslag. Zou dat kwaad kunnen? Als ik écht niks doe, zeg maar lig te netflixen ofzo is hij soms wel 43.. -O-

Mijn hartslag is ook zo rond de 40 als ik op de bank zit/lig en tv kijk. Als ik slaap dan daalt 'ie verder tot +/- 30. Ook een vrij lage bloeddruk. Meerdere keren met 24 of 48-uurs holter gelopen wat alles registreert. Ik vond het zelf behoorlijk laag voor mijn leeftijd (26). Volgens mijn cardioloog niks schokkends, dus daar geloof ik maar op.
Als je je er zorgen om maakt of klachten hebt, kan je dit natuurlijk wel eens met je huisarts bespreken!

Jeska2

Re: Hartslag in rust naar beneden brengen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:37

Naja ik voel me goed en merkte het pas toen ik mijn fitbit kreeg. Maak mij niet echt zorgen! Zeker als ze tegen jou zeggen dat het prima is voor een 26-jarige :P maar wel grappig dat je zoiets eigenlijk pas merkt als je het meet.