Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Re: Van paard gevallen en heb nu een rugbrace gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:45

Fijn dat het nu beter zit en de pijn mindert. Moet jij ook nog voor controle foto's?

Bij mij neemt de pijn helaasniet af maar toe. Wel gebeld, maar ze verwachten geen complicaties dus als ik het vol hou moet ik wachten tot de controle van woensdag. Meeeeh!

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:50

Fijn dat de pijn minderd.
Hier werd het ook minder maar bij lang dezelfde houding of als ik te veel bezig ben voel ik toch weer die drukkende pijn.

Ik moet woensdag ook weer op controle voor foto's.. eindelijk na 6 weken.
Hoelang zit er bij jou/jullie tussen de foto's?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:08

Bij mij nu 14 dagen. En dan neem ik aan 6 wk na ongeluk opnieuw.

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 20:19

Afspraak voor de controle en foto's over een anderhalve week.En van daaruit wordt er bekeken hoe het erbij staat.( nou ja ,dat lijkt me ook logisch!)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:27

Hoi TS, ik heb ook jaren geleden mijn L1 gebroken na een val. Ik heb de brace niet om gehouden in de nacht, maar deze wel om gedaan voordat ik overeind kwam via de boomstammanier. Bij mij werd gezegd dat ik na 3 maanden hersteld zou zijn, toen werd het 6 maanden, toen werd het 1 jaar. Toen ben ik gestopt met wat volgens de doktoren de herstelperiode zou zijn en ben ik gaan luisteren naar mijn lichaam. Ga zeker niet te vroeg met teveel bewegen beginnen en blijf luisteren naar je lijf. Het heeft uiteindelijk bij mij 2 jaar geduurd, maar kan nu wel pijnvrij bewegen en weer paardrijden.......

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:23

Zojuist op controle geweest. In eerste instantie was er sprake van een hoek van 9 graden, deze is nu toegenomen tot 11 graden. Niet dramatisch, maar wel reden genoeg om nu wel een brace aangemeten te krijgen. Volgende week weer controle.

Hoe gaat het met de andere patiënten?

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 22:22

Dus toch een brace !! Is voor jou natuurlijk vervelend,maar je hebt maar een rug,en stel je voor dat er iets verschuift of erger! En ja ik vind het een onding,maar als ik daarmee over een tijdje weer op een paard kan zitten bijt ik wel even door!
Gelukkig neemt de pijn wat af en doe ik netjes afwisselend lopen,liggen en zitten. En dankzij de tips van andere bokt leden. POSITIEF (proberen) te blijven

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:38

Fijn Mloui dat je nu wel een brace heb! Spierkracht zal afnemen maar je breuk zal echt beter herstellen in de goede houding :)

Zois fijn dat de fijn afneemt :) Gebruik je nog pijnstillers???

Ik ben de 2de week krachttraining in gegaan na een half jaar herstellen en het gaat wonderbaarlijk goed :)

Zois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 14:21

Pijnstillers ben ik van mezelf uit aan het minderen (kan best wel wat hebben) maar nu voel ik beter tot hoever ik kan gaan. want met teveel pijnstillers (naar mijn mening) denk je "ooh het gaat nog wel" NIET DUS :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:50

Klopt had ik ook :)
Eerste week zowel dag als nacht gebruikt, 2de week deels alleen voor de nachtrust :)
En proberen overdag wakker te blijven :+ Zodat ik snachts gewoon kon slapen, maar dat lukte nooit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:20

Zat dit topic te lezen en bedacht me dat de pijn die ik sinds zaterdagavond had misschien toch wel een fractuur kon zijn. Ben een stuk ouder dan jullie denk ik en door de reuma heb ik helaas nogal botontkalking. Vandaag toch maar eens naar het ziekenhuis gegaan en, jawel hoor, een breuk. Bij mij is het een indeukingsfractuur van de botontkalking en zit bij L4 en L5. Maandag krijg ik een drie punten corset (we hebben hier morgen een feestdag) dus ik lees even mee met jullie ervaringen.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:52

Fijn dat het met jou ook beter gaat zois! Geen last met afbouwen van de pijnstilling?

En Jeanine, wanneer ben jij begonnen met fysiotherapie?

Ik ben wel blij ook met de brace, voelt stuk vertrouwder nu, hoewel ik wel al drukplekken heb op m'n borstbeen. Het is er niet echt weer voor .

Jeetje Percy, spontane compressie fractuur door de osteoporose? Veel pijn? Welkom bij de club in elk geval...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:42

Percy jou bericht zag ik vanochtend? op Facebook :) Sterkte!

Mloui, ik ben pas de eerste keer na de fysio geweest na 6 maanden! Nadat ik goedkeuring had van de arts etc.
Door mijn korset heb ik een blijvend bultje op mn borstbeen overgehouden helaas, ook door de druk, probeer er anders een washandje of iets onder te doen :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:15

Dat klopt helemaal Jeanine :)

Inderdaad heel veel pijn, heb nu 400 mg. Tramadol en 4 mg. Paracetamol per dag.

Ik baalde want we hadden twee menritten op het programma staan. Vandaag met een kennis met Japanse gasten en morgen met nog twee andere vriendenstellen.

Omdat ik zondag met mijn pony´tje toch rond had kunnen sturen heb ik vandaag de gok gewaagd en, gek genoeg, heb ik op de wagen geen last. Snap het niet. Zitten doet pijn, liggen doet pijn, stappen gaat een beetje maar achter het tweespan gaat het goed, misschien door het zachte gehobbel?

Ben er in elk geval heel blij mee, zelfs bij het afstappen gaat het goed terwijl ik de grootste moeite heb om uit bed of uit een stoel op te staan.

Morgen kan ik dus ook gewoon mee maar ja, kan moeilijk hele dagen met de wagen weg :D

Het was een bijna spontane breuk, ik viel zachtjes tegen een deurpost aan. Dit is al de zoveelste keer dat ik iets breek.

Korset lijkt mij ook geen feest met deze warmte maar anders is het risico dat je een bochel krijgt en dat vind ik al helemaal geen feest.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:51

Heb deze zelfde brace ook 3 maanden moeten dragen. Ik mocht alleen plat op mijn rug slapen (wel gewoon lopen maar mocht niet lang staan of zitten, het was ofwel plat op mijn rug liggen of lopen). Mocht niet in mijn slaap op mijn zij draaien. Wat ik deed was de brace wel omhouden als ik ging liggen of slapen maar de klem waarmee je hem vastzet maakte ik los. Hiermee zat ie als ik lag gewoon los maar voorkwam ik dat ik in mijn slaap op mijn zij rolde (wat ik anders automatisch zou doen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:05

Percy schreef:
Dat klopt helemaal Jeanine :)

Inderdaad heel veel pijn, heb nu 400 mg. Tramadol en 4 mg. Paracetamol per dag.

Ik baalde want we hadden twee menritten op het programma staan. Vandaag met een kennis met Japanse gasten en morgen met nog twee andere vriendenstellen.

Omdat ik zondag met mijn pony´tje toch rond had kunnen sturen heb ik vandaag de gok gewaagd en, gek genoeg, heb ik op de wagen geen last. Snap het niet. Zitten doet pijn, liggen doet pijn, stappen gaat een beetje maar achter het tweespan gaat het goed, misschien door het zachte gehobbel?

Ben er in elk geval heel blij mee, zelfs bij het afstappen gaat het goed terwijl ik de grootste moeite heb om uit bed of uit een stoel op te staan.

Morgen kan ik dus ook gewoon mee maar ja, kan moeilijk hele dagen met de wagen weg :D

Het was een bijna spontane breuk, ik viel zachtjes tegen een deurpost aan. Dit is al de zoveelste keer dat ik iets breek.

Korset lijkt mij ook geen feest met deze warmte maar anders is het risico dat je een bochel krijgt en dat vind ik al helemaal geen feest.

Dan dus dagelijks met de wagen op pad, LOL. Ik zou denk ik ook proberen te rijden.
Een breuk geneest overigens SNELLER als jij er in gelooft. Dat is inmiddels wel bewezen. Dus als er 3 maanden gezegd wordt zou ik voor mij uitgaan van hooguit 6 weken. Ik heb inmiddels bij een aantal mensen incl. mezelf gezien dat het echt kan. Ok, bij mij geen gebroken rug, maar wel een gebroken enkel waarbij ik een operatie met verminking voorkomen heb door wat artsen uit te schelden dat het niet ging gebeuren en 3 weken niet lopen met gips er om teruggebracht heb na 1, helaas wel 5 weken gips uitgezeten wat ik nu niet meer zou doen, maar de maand niet sporten na verwijderen gips heb ik wel 4 dagen volgehouden zonder nadelige gevolgen. Een ander heeft 8 weken gips bij een gebroken voet geweigerd en ja, na 4 weken sportte hij weer. Blijf dus vooral positief. Dan geneest het sneller. En mennen is welzijn vergroten, dus dan is dat alleen maar goed als dat weer lukt. Lukt inspannen wel alleen? of heb je daar wel hulp voor?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:44

Rijden kan ik niet door de reuma en osteoporose. Het is wel een doel want ik heb ook een scoliose en die geeft minder pijn als ik regelmatig rij.

Uit de wei halen, inspannen etc. gaat ook niet en mag ik ook niet want er mag geen druk op mijn rug komen. Maar mijn man en vriend doen dat altijd samen en ik lift mee :D

Ben het niet helemaal met je eens dat een breuk sneller geneest als je er in gelooft. Wel is het zo dat mensen soms bang zijn om te bewegen en daarmee het genezingsproces belemmeren.

Vorige breuk was overigens een enkelbreuk. Eerste operatie mislukt, tweede geslaagd maar de pin moet er nog uit. Die breuk was echt niet genezen zonder schroeven en pinnen helaas.

Scheelt trouwens ook wel heel erg veel of je jong bent of wat ouder. Hoe ouder, hoe langzamer het allemaal gaat en hoe slechter je weer in conditie terug komt. Ik voel me nog 18 maar ik ben 54 en mijn lijf begint op dat van een 80-jarige te lijken :\

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:47

Ik slaap wel op m'n zij, maar kan niet helemaal lekker liggen. Heb echt 0,0 restricties gehad, alleen "alles op geleide van pijn", oh en paardrijden mocht niet...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:27

Ik heb idd ook de eerste tijd de brace los gedaan met liggen/slapen, maar niet afgedaan. Ik heb een hele tijd lang een combinatie van pijnstillers gehad, fentanyl met meloxicam en paracetamol. Ik heb heel veel last van zenuwpijn gehad en alleen morfine kon die pijn doven, de andere pijnstillers werkten niet hiervoor. Verder heb ik het heel rustig aan gedaan en moeten doen. Als ik tijdens oefeningen pijn voelde, dan was ik al te ver heen en kon ik een week lang weer bijna niks. Uiteindelijk ben ik dus alles in mijn eigen tempo gaan doen, want niemand is een "uit het boekje" persoon. Na 1,5 jaar kon ik weer fietsen en lopen zonder brace en na 2,5 jaar ben ik rustig aan af en toe gaan rijden. Nu 6 jaar later kan ik weer gewoon rijden zonder pijn, maar uitmesten (draaien en kracht zetten) gaat echt niet meer.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:10

Jeetje emil, wat een lange revalidatie heb jij gehad. Fijn dat het wel allemaal goed is gekomen. Wat voor type fractuur had jij? En waar?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:22

Het was een stabiele L1 fractuur. Ergens zat er een zenuw wat klem, maar ze konden niet zien waar, ook niet op een MRI. Heb zelfs een zittende MRI gehad en ook daar konden ze niks op vinden. Maar ja, dat wil niet zeggen dat het er niet is..... Ik moet ook nog steeds zorgen dat ik goed recht op blijf lopen en zitten enz. en als ik lig, lig ik vaak op mijn rug en mijn hoofd naar rechts gedraaid, zodat mijn linkerkant van mijn ruggegraat net iets meer rek krijgt, dan krijg ik geen zenuwpijn. Op zich was het volgens de medici dus een simpele breuk die snel zou genezen...............genezen misschien wel, maar de zenuwpijn was verschrikkelijk...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:39

Had je direct zenuwpijn na de breuk? Of ontstond dat pas later?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:16

mmm, volgens mij meteen al.............wist meteen na de val in ieder geval dat het niet goed zat. Viel ook bijna flauw toen mijn man me overeind probeerde te helpen. Heb meteen gegild dat hij me moet laten liggen en wachten op de ambulance..... Het was meer dan alleen botpijn, het is een hele indringende pijn, zenuwpijn.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:43

emil01 schreef:
mmm, volgens mij meteen al.............wist meteen na de val in ieder geval dat het niet goed zat. Viel ook bijna flauw toen mijn man me overeind probeerde te helpen. Heb meteen gegild dat hij me moet laten liggen en wachten op de ambulance..... Het was meer dan alleen botpijn, het is een hele indringende pijn, zenuwpijn.

Ja dat voel je gelijk he. Ik heb de L1 verbrijzeld gehad. Ik kon na de val ook mn benen niet meer bewegen.
Na operatie was de zenuwpijn nogsteeds erg, maar gelukkig heb ik wat medicatie ertegen, dat haalt de ergste randjes er weer vanaf. Grappig bij mij, ik zat na 8 maanden weer met brace voor het eerst op t paard haha.. Lopen ging nog moeizaam maar ik moest en zou even rijden.
Nu 7 jaar later heb ik nogsteeds veel pijn en last. Ik kan geen hele dagen meer doorgaan, ik moet halverwege de dag liggen anders wordt de druk op mn ruggemerg te groot en krijg ik meer uitval. Heel lastig om de grens te vinden en te herkennen, dat heeft me wel een jaar of 4 gekost.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:08

SuperZodiaX schreef:
emil01 schreef:

Ja dat voel je gelijk he. Ik heb de L1 verbrijzeld gehad. Ik kon na de val ook mn benen niet meer bewegen.
Na operatie was de zenuwpijn nogsteeds erg, maar gelukkig heb ik wat medicatie ertegen, dat haalt de ergste randjes er weer vanaf. Grappig bij mij, ik zat na 8 maanden weer met brace voor het eerst op t paard haha.. Lopen ging nog moeizaam maar ik moest en zou even rijden.
Nu 7 jaar later heb ik nogsteeds veel pijn en last. Ik kan geen hele dagen meer doorgaan, ik moet halverwege de dag liggen anders wordt de druk op mn ruggemerg te groot en krijg ik meer uitval. Heel lastig om de grens te vinden en te herkennen, dat heeft me wel een jaar of 4 gekost.

Dat bedoel ik dus, ik ben het heel rustig aan gaan doen en heb niet meer naar "deskundigen" geluisterd, juist om te voorkomen dat ik pijn zou houden. Ik heb echter ook dat als ik bij vermoeidheid en pijnsignalen van mijn rug doorga, dat ik ook een beklemmend gevoel in mijn been krijg. Dan weet ik dat ik echt te ver ben gegaan en het een paar dagen heel rustig aan moet doen. Ik hoop voor jou, dat je nog wat meer van de pijn af komt, want continu pijn is niet alleen heel vervelend, maar ook super vermoeiend. :(:)