Afvallen, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:59

"“Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, weinig zetmeel en geen suiker. Houd hoeveelheden aan die je training ondersteunen maar geen vet aanzetten. Beoefen en train de belangrijke gewichthef-technieken: deadlift, clean, squat, clean & jerk, en snatch. Maak je ook de basiselementen van gymnastiek eigen: optrekken, dippen, touwklimmen, opdrukken, sit-ups, handstand, pirouette, salto, spagaat en statische houdingen. Fiets, ren, zwem, roei enzovoorts, zwaar en snel. Meng deze elementen vijf of zes dagen per week in zo veel mogelijk combinaties en patronen als je kunt bedenken. Routine is de vijand. Houd workouts kort en intens. Leer en speel regelmatig nieuwe vormen van sport.”

Ik doe al een tijdje geen crossfit meer, maar bovenstaande 'principes' probeer ik wel nog te hanteren, want daar geloof ik ook echt in. Naar verdeling, portiegrootte, enzoverder moet je jezelf leren kennen. De ene doet het perfect zonder ontbijt en met twee gigantische hoofdmaaltijden, de andere moet 7 keer per dag iets kleins eten. Probeer naar verdeling wel op te letten als je sport, kwestie van niet tijdens het sporten een gigantische dip te krijgen omdat je al 8u geen koolhydraten meer gegeten hebt.

Verder: denk niet enkel aan afvallen, ook je gezondheid is belangrijk. Liever 5kg te zwaar maar wel sterk, atletisch, snel en soepel, dan 5kg minder maar heel veel verlies aan spiermassa hebben. Op rebull, koffie en droge cracottes ga je bij wijze van spreken ook afvallen...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:15

Ik herken je probleem best wel.
En hoe harder ik er mee bezig wil gaan, hoe harder het mislukt.

Dondersgoed weet ik hoe het moet, en toch wil het niet.

Hier probeer ik mijn gedachten een beetje om te zetten.
Ik wil geen haat en nijd verhouding met eten, want daar word het alleen maar slechter van, en krijg ik enorme vreetbuien van.
Ook wil ik niet alleen maar denken..... dat mag ik niet, en dat mag ik niet.
Eerst maar weer eens een normale verhouding met eten (al wil dat nog niet altijd lukken hoor)
En daarnaast probeer ik hele kleine dingen aan te passen.
Voorbeeld: 's avonds dronk ik altijd ranja, nu vooral water en dan een keer een glaasje crystal clear voor de smaak.

Mijn motto is momenteel een beetje: doe maar normaal, dan de je gek genoeg.
En voor mij is normaal (gewoon een beetje volgens de schijf van 5 eten)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:14

MariekeTV schreef:
Ik herken je probleem best wel.
En hoe harder ik er mee bezig wil gaan, hoe harder het mislukt.

Dondersgoed weet ik hoe het moet, en toch wil het niet.

Ik wil geen haat en nijd verhouding met eten, want daar word het alleen maar slechter van, en krijg ik enorme vreetbuien van.
Eerst maar weer eens een normale verhouding met eten (al wil dat nog niet altijd lukken hoor)
En daarnaast probeer ik hele kleine dingen aan te passen.
Voorbeeld: 's avonds dronk ik altijd ranja, nu vooral water en dan een keer een glaasje crystal clear voor de smaak.

Mijn motto is momenteel een beetje: doe maar normaal, dan de je gek genoeg.
En voor mij is normaal (gewoon een beetje volgens de schijf van 5 eten)

Schijf van 5 lijkt me prima. Je zou hiernaast ook intuïtief kunnen gaan eten. Dus enkel eten wanneer je echt honger hebt of laag zit in energie.

Ik heb 12 kilo overgewicht dus voor mij is het prima wat onder het gemiddelde te zitten met voedsel inname omdat ik minder eetlust heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:42

MariekeTV schreef:

Groot gelijk hoor!
"Er is al oorlog genoeg in de wereld"!

En een normale verhouding met eten is, dat het lieve spul jou goed voedt. (Niet je smaakpapillen en suiker ;) ) -
Gewoon echt gevoed worden, "gelaafd", voorzien van al wat nodig is. Inclusief plezier en fijne smaken. En een urenlang stabiele bloedsuikerspiegel. ;)

troi

Re: Afvallen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:01

Het punt is ook dat mensen adviseren wat bij hen werkt, en 100 mensen hebben 100 voor hen optimale manieren. De truc is uit te zoeken wat voor jou werkt!

Je geeft aan tussendoortjes fijn te vinden. Hartstikke mooie ontdekking, past dan blijkbaar bij wat je lijf nodig heeft. Ben je meer van het zoet of het zout? Mensen uit de eerste categorie zullen een stuk fruit dan een fijn tussendoortje vinden en mensen uit de tweede een handje nootjes.

Probeer zo je weg te vinden en jouw ideale eetstijl te vinden. Met daarbinnen slimme keuzes, dus voor de zoetekauwen fruit ipv drop en voor de zout liefhebbers nootjes (of zelfs bouillion) ipv chips.

Kost wat tijd maar dan heb je ook een duurzame oplossing waar je happy van wordt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:21

Phoya hier ook overgewicht.
Dus het eronder zitten zou voor mij ook echt niet zo erg zijn.

Janneke alleen al dat laatste zou heel erg fijn zijn :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:33

Ik blijf erbij dat, mits je gezond bent, dus geen schildklier afwijkingen, medicatie, etc, er veel te ingewikkeld over wordt gedaan.
Mijn man is vanaf januari 18 kg afgevallen.
Hoe? Normaal doen.
2x pw 5 km hardlopen (opbouwen)
1x pw 40/50 km fietsen
Elke dag minimaal 8000 stappen
Koffie zwart ipv melk en suiker
Water ipv cola of sap
Normaal avondeten, maar 1x opscheppen ipv 3x
Lunch twee boterhammen met kaas en een appel/banaan ipv 4 boterhammen
Ontbijt Brinta met magere melk, zonder suiker
Geen chips, maar walnoten, 6 pd

En om dit te doen dus wel een sloot discipline...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:52

MariekeTV schreef:
Phoya hier ook overgewicht.
Dus het eronder zitten zou voor mij ook echt niet zo erg zijn.

Janneke alleen al dat laatste zou heel erg fijn zijn :)

Die urenlange stabiele bloedsuikerspiegel...?
Dat kun je trainen.
Dwz: bij diabetes type I kan het niet.
Bij diabetes type II is het moeizaam en heb je echt persoonlijke begeleiding van bijvoorbeeld een PNI therapeut van node.

Verder bestaat de training uit twee polen: echt goed eten en "nuchter bewegen ".
Nuchter: graag met gezond verstand, maar dus met een lege maag. Even wat krachtsport voor het eten. Doel: je hebt als mens doorgaans vrij veel glycogeen (...de voorloper van bloedsuiker = glucose...) in je spieren. De kunst is weer gewend raken aan het gebruik van die glycogeen.
(....we leven in de 21ste eeuw in een rijk land en helaas denken velen dat tussendoortjes zelfs goed en gezond zouden zijn....)

En verder is het zaak om jezelf ook echt goed te voeden.
Ik ben de documentaire 'De mannen die ons dik maken' nog niet vergeten.
Geen zakjes en pakjes helpt al, bijna overal hebben de mannen die ons dik maken frutoseglucosestroop of hoe heet t ook al weer in laten stoppen. (Er zijn zo'n 10 verschillende woorden voor suiker op etiketten en vaak zitten er meerdere soorten in.)

Positief geseld: de boeken van bijvoorbeeld Marijke de Waal Malefijt geven goede informatie over echt eten.

En het heeft zin als je lichaam in staat is om haar vetreserves aan te spreken tussen de maaltijden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:13

Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, zelf eet ik nu een aantal weken
koolhydraatarm, omdat ik richting de 70kg aan ging zitten en mij daar niet prettig bij voelde.

Inmiddels weeg ik 62kg, voel me fit, heb veel meer energie, en eet ik als een bootwerker, maar dus wel koolhydraatarm.

Probeer wat dingen uit, en ga vooral doen, waar jij je het beste bij voelt, jij bent degene die het vol moet houden :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:09

LadyMadonna met jou ben ik het eigenlijk compleet eens.
Alleen die sloot disipline..... konden we dat maar in potjes kopen ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:15

;) koop maar liever goede voeding.
Zo vreselijk veel discipline is nergens voor nodig.
Wie goed gevoed is, is tevreden en hoeft gewoon de komende x aantal uren niet te eten.

(....maar veel mensen met overgewicht zijn ondervoed, gaan zich dan allerlei dingen ontzeggen "want ik moet afvallen" - ja: dan heb je bakken en bakken discipline nodig!)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:21

Janneke2 schreef:
;) koop maar liever goede voeding.
Zo vreselijk veel discipline is nergens voor nodig.
Wie goed gevoed is, is tevreden en hoeft gewoon de komende x aantal uren niet te eten.

(....maar veel mensen met overgewicht zijn ondervoed, gaan zich dan allerlei dingen ontzeggen "want ik moet afvallen" - ja: dan heb je bakken en bakken discipline nodig!)

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Sommige mensen hebben zin in eten, ook al heeft hun lichaam dat nog lang niet nodig/vraagt het er niet naar. Dan vergt het wel discipline om het roer om te gooien, voor de een meer dan voor de ander.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:22

Met alleen goede voeding kom je er imo niet Janneke.
Je kan nog zo gezond eten, als je vervolgens 24/7 op de bank hangt...

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:41

Ook dan val je af alleen minder snel plus bankhangen in ernstige mate is niet gezond.

Je hebt wel wat discipline nodig als je af wilt vallen. Je zult gezond moeten eten en genoeg moeten bewegen. Als je dit niet gewend bent moet je je er toe zetten.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:51

Pfoe moeilijk onderwerp, snap precies jouw probleem! Er is tegenwoordig zoveel om tussen te kiezen, je ziet door de bomen het bos niet meer. Eiwitrijk, crashen, geen gluten, geen koolhydraten, er is van alles en iedereen zegt dat het echt werkt :Y)

Ik vind een applicatie als my fitness pal erg fijn, eetmeter schijnt ook een ding te zijn. Kan je producten mee scannen en meteen doorvoeren hoeveel je eet op een dag. Bij een groot aantal producten staan alles gegeven. Doe dat een weekje, en je hebt een goed beeld wat de verhoudingen en/of gewoontes zijn in het eetpatroon? Zijn de maaltijden te groot? zitten er teveel suikers/vetten in? pak je teveel tussendoortjes? Zeker als je dan ook genoteerd hebt voor jezelf waarom je eigenlijk op dat moment voor een bepaald etenswaar/tussendoortje kiest. Dat kan super confronterend zijn, maar juist een wijze les.

Uiteindelijk is een gezond doel om tot 0.5 kilo per week maximaal te willen afvallen. Dat is voor de meeste mensen uit mijn hoofd 600 kcal minder eten per dag dan er verbruikt wordt. En dat is met een beetje opletten prima vol te houden. Kcal is Kcal, zolang je meer binnenkrijgt dan dat je opmaakt kan je (indien verder gezond) eigenlijk alleen maar kunnen aankomen. Je zal dus echt minder moeten binnenkrijgen dan je verbruikt. En dat kan je bereiken door minder te eten, maar ook door extra te bewegen. Dan kies je ervoor de inname te beperken of het verbruik te verhogen. Niets verhongeren :n Leuk zo een sonja bakker dieet, maar na 3 maanden is het niet meer te doen. Vandaar dat ik groot voorstander ben van tussendoortjes wanneer je trek krijgt. Liever dat je dan iets kleins pakt, dan dat je een uur later alle kasten af gaat. En dat ik nog een groter voorstander ben van kleine doelen stellen: "als ik ga snacken dan pak ik paprika ipv chips op maandag, woensdag en vrijdag" of "ik ga deze week iedere dag 30 minuten wandelen" bijvoorbeeld.

Wel zorgen eiwitten voor een langer vullend gevoel dan koolhydraten, dus hier kun je best goed gebruik van maken. Zorgvuldig kiezen wanneer je wat eet. Persoonlijk kies ik ervoor om te ontbijten met veel koolhydraten, omdat ik in de ochtend erg actief ben. Met tussendoor een banaan. Lunch ik met eiwitten zodat ik in de middag minder ga snaaien en eet ik de avond een beetje van alles. mijn ontbijt hou ik rond de 300 kcal, lunch 400 kcal, avond rond de 700 kcal. Dan heb ik voor tussendoortjes nog wat speling over. En met een heel actieve dag (ik werk in het weekend in de horeca) dan eet ik iets extra, dan kan ik dat best gebruiken. En ik hou nog steeds veel bij, kijken of ik op de goede weg zit, en het gaat langzaam. Maar op deze manier hou ik het wel goed vol :j

Maar dan kom ik meteen terug op het bijhouden van het eetpatroon. Want waarom wel voor een tussendoortje kiezen als je het nu ook niet nodig hebt? En wanneer kies je voor bepaalde voedingsmiddelen? En als je meer beweegt kan je in verhouding meer eten zonder aan te komen. Immers is je verbruik dan ook veel hoger. Maar je zult eerst moeten ontdekken wat het is dat ervoor zorgt dat je niet afvalt.

Een advies via een computer is zo ontzettend moeilijk te geven, daarvoor zal je of alles wat je doet en veel persoonlijke informatie online moeten zetten. Maar het makkelijkste is gewoon naar iemand toe gaan die er veel verstand van heeft. Ik wil je alleen aanraden om voor iets te kiezen dat je langere tijd kan volhouden, en dan gaat het misschien langzamer, maar dan heb je in ieder geval minder een jojo-effect en geniet je er op langer termijn meer van *\o/*

En discipline? Ja wil je afvallen dan zal je iets (en niemand achter de pc kan vertellen wat nu) moeten veranderen. Daar zal je iets voor moeten doen, en ja daar is discipline voor nodig :j Maar je moet het kunnen volhouden, dus niet te streng zijn. En natuurlijk ga je de fout een keer in, dat is toch niet gek? het is ook veel! Daarom zou ik het in samenwerking met een coach doen of een dietist, zodat ze jou erdoorheen kunnen helpen!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:06

Ik hoef geen kilo's kwijt, maar ik wil wel mijn vetpercentage verminderen en gezonder eten.

Deze dingen werken voor mij heel goed:
- Weten waarom iets slecht voor je is. Bijv op Netflix kan je veel interessante documentaires vinden. Ik lees nu Mastering Your Metabolism van Jillian Michaels wat voornamelijk gaat over het effect van eten en je omgeving op je hormonen ... had het toevallig van iemand gekregen, maar het is echt een interessant boek.
- Ben net begonnen met meal preppen omdat ik anders op het laatste moment vaak iets ongezonds eet. Echt een verademing als je te moe bent om te koken, want snel en makkelijk is vaak niet gezond, maar op deze manier wel.
- Zoek een sportmaatje als je het in je eentje niet zo goed volhoudt. Soms vind ik het heerlijk om even alleen te sporten, maar vaak is het fijn om te "moeten," want zodra ik bezig ben vind ik het hartstikke leuk, terwijl het begin soms zo moeizaam is. Meer spieren opbouwen door kracht training is sowieso een goed idee.
- Alles of niets werkt voor mij beter dan met mate, omdat ik slechte zelf controle heb. Mijn vriendin verstopt de Nutella (zij eet het wel), omdat ik anders zo die hele pot leeg eet. Zelf zou ik het anders niet kopen. Eerst haalde ik wel eens frisdrank in huis voor speciale gelegenheden, maar dan dronk ik al snel een blikje per dag. Nu koop het gewoon niet meer, dus tenzij ik uit eten ga drink het nooit meer. Ik mis het dan ook helemaal niet, terwijl ik er aldoor zin in heb wanneer het in huis is. Misschien juist omdat je weet dat het niet mag, dat het dan extra lekker lijkt?
- Probeer eens iets nieuws! Des te meer gezonde dingen je lust, des te makkelijker het wordt om gezond te eten. Als het niet lekker is houd je het waarschijnlijk niet op de lange termijn vol. Zo ben ik helemaal weg van sojaboon pasta ... klinkt vies, maar ik vind het geweldig.
- Het hoeft niet allemaal in 1x perfect! Geef niet op als het af en toe finaal misgaat; je bent nog altijd beter bezig dan wanneer je helemaal stopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:41

LadyMadonna schreef:
Met alleen goede voeding kom je er imo niet Janneke.
Je kan nog zo gezond eten, als je vervolgens 24/7 op de bank hangt...

...dat lijkt me een akelig, saai, naar leven. Doe mij maar beweging en buitenlucht. (Al kan ik niet wachten op de verlossende regenbuien momenteel.)

Maar de 'denkfiguur' dat je vooral discipline nodig zou hebben om af te vallen, als calvinist (goed in staat tot bakken discipline en ontzegging) vind ik dat beroepshalve wel meevallen.
Daar ging het mij op dat moment vooral om.
Wie overgewicht heeft blijkt vaak ondervoed - twee kanten van dezelfde medaille.

En als gezegd "jezelf goed voeden, zodat je je tevreden en gelaafd voelt en urenlang vooruit kunt met de maaltijd" - dat zou een basis kennis iets "moeten" zijn ( ;) sprak de calvinist...!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:36

Ik wist ook nooit hoe ik moest afvallen. Was niet te dik, maar voor het mooie mochten er zeker wel wat kilo's af. Vervolgens my fitness pall geinstalleerd op mijn telefoon en via internet berekend wat mijn BMR is en hoeveel kcal ik mag eten. Door hij bijhouden van het eten in deze app en 2/3 keer harlopen in de week ben ik inmiddels al 8 kilo kwijt. Voor de rest zit ik op school of zit ik de hele dag op kantoor. Het is wel belangrijk dat je de juiste producten invoert in MFP en doet afwegen hoe groot de porties zijn.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:39

LadyMadonna schreef:
Ik blijf erbij dat, mits je gezond bent, dus geen schildklier afwijkingen, medicatie, etc, er veel te ingewikkeld over wordt gedaan.
Mijn man is vanaf januari 18 kg afgevallen.
Hoe? Normaal doen.
2x pw 5 km hardlopen (opbouwen)
1x pw 40/50 km fietsen
Elke dag minimaal 8000 stappen
Koffie zwart ipv melk en suiker
Water ipv cola of sap
Normaal avondeten, maar 1x opscheppen ipv 3x
Lunch twee boterhammen met kaas en een appel/banaan ipv 4 boterhammen
Ontbijt Brinta met magere melk, zonder suiker
Geen chips, maar walnoten, 6 pd

En om dit te doen dus wel een sloot discipline...

Helemaal mee eens.
Ik ben in kilo niet veel afgenomen, maar in omvang wel twee kledingmaten
Doe normaal....haha, het is meer je leefstijl aanpassen idd
En van de bank afkomen, want het gaat niet vanzelf.
Hoewel ik mij nog weleens naar de sportschool moet slepen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:55

Janneke2 schreef:
MariekeTV schreef:

Groot gelijk hoor!
"Er is al oorlog genoeg in de wereld"!

En een normale verhouding met eten is, dat het lieve spul jou goed voedt. (Niet je smaakpapillen en suiker ;) ) -
Gewoon echt gevoed worden, "gelaafd", voorzien van al wat nodig is. Inclusief plezier en fijne smaken. En een urenlang stabiele bloedsuikerspiegel. ;)

En op welke manier kan je dat dan bereiken volgens jou, Janneke? Ik ben daar erg benieuwd naar :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:09

Eh, men leze een aantal goede boeken (variërend van die Voedselzandloper tot de boeken van Marijke de Waal Malefijt tot de website van de Groene Vrouw tot 'koken met Karin' tot....)
en dan maar experimenteren.

Graag met volwaardige voeding en er zijn natuurlijk handicaps zoals het trieste feit dat er nauwelijks zink in de akkers zit. (Om voor zinkgebrek het woord 'ondervoeding' te gebruiken is wat overdreven, maar toch houden dit soort aspecten van ondervoeding mensen aan het eten terwijl de hoeveelheid calorieën al binnen is. Calorieën zijn dus niet altijd een goede maat - en vandaar dat ik niet geloof in bakken discipline.)

Ik beschreef een doel. De een kan dat goed met een eiwitrijk vegan menu bereiken, de ander een vetrijk vegan menu; anderen eten dingen als eieren, vis of vlees erbij - dat varieert.
En dat hangt samen met je levensstijl, je constitutie etc etc etc.

De kern was voor mij: gesteld dat iemand "goed" eet (...wat dat ook precies wezen moge...) zijn dingen als tussendoortjes onzin, is het niet nodig om veel discipline aan de dag te leggen om op gewicht te komen, etc etc.
(Wat in feite basiskennis zou horen te zijn, maar waar heel veel mensen nauwelijks van gehoord hebben.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:16

Maar bij dat gezond eten komt al discipline kijken, dat is nu net de crux...
Ik ben verslaafd aan suiker, en heb (op dit moment) te weinig discipline om er vanaf te blijven

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:20

Hm, ja - enige discipline kan handig zijn.
Maar gesteld dat je bloedsuikerspiegel netjes en stabiel is en je maaltijden smakelijk en voedzaam (plus enige kennis van "frisdrank barst van de suiker, dus zo'n glas geeft mij een piek gevolgd door een dip") is het voor de meeste mensen wel te doen.

Met een suikerdip jezelf moeten weghouden van snoep en dan ook nog eens fatsoenlijk blijven - ik kan dat gewoon niet.... :o

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:33

LadyMadonna schreef:
Maar bij dat gezond eten komt al discipline kijken, dat is nu net de crux...
Ik ben verslaafd aan suiker, en heb (op dit moment) te weinig discipline om er vanaf te blijven

Geprobeerd om gewoon alle suiker uit je huis te verbannen?
Koop daarvoor in de plaats wat anders dat je wel kan eten, voor mij werken wortels. Het enige aan suiker dat ik nog in huis heb ik wat hele pure chocola, maar aan het begin had ik echt helemaal niets in huis

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:34

Sanne, dan hobbel ik gewoon naar de supermarkt... dat bedoel ik dus met discipline ;)